Hjulbyggartråden

Egress

Medlem
JesperA sa:
Riktigt sexigt hjul ? Vad kostar den kombinationen om man får fråga? Var tveksam till Berd first men verkar som många gett positiv respons på dom
Inte billigt...
Ekrarna kostar $8 amerikanska styck. Plus frakt. Sen typ 6ggr normal kostnad för ett hjulbygge (om du inte bygger själv förstås) pga den extra tid det tar att ekra (virka?), spänna, rikta, spänna, rikta, spänna och sen rikta igen innan det är klart.

Vet inte vad navet och fälgen kostade. Kunden hade redan köpt dom och vi frågade inte. :)
 

Mayhem

Aktiv medlem
Ska bygga ett par AM-hjul åt en kompis på Hope Pro 4 nav med Stan's Flow EX3 fälgar. Mycket hype i denna tråden om att det skall byggas med brickor, vilket kanske är en god idé för ett hjulpar i aluminium som skall tåla tuffa tag. Men hur vet man vilka brickor som lämpar sig till vilken fälg? Botten på EX3 verkar inte helt platt enligt profilen på Stan's hemsida så kanske en något skålad bricka att föredra?



Sapims ovala brickor är något skålade och skall enligt tillverkaren själv "increase strength of rim". Men hur smidiga är de egentligen att få plats, även den mindre varianten verkar större än att man enkelt kan trä den på nippeln och bara föra rakt igenom hålet i fälgbanan?
 

MEL F.AT

Medlem
Är det någon som byggt hjul med Novatec naven: D411SB och D412SB. De är av typen straigthpull. Behöver hjälp med måtten på naven. Har mätt själv och fått ritningar från Novatec men de är svårtydda. Behärskar inte de kinesiska tecknen. Fälgen har ERD 597mm och 28H är en Light bike med beteckningen RM29 C06. Jag använde DT:s ekerkalkylator och fick ekerlängderna 304 och 308. Tror inte de måtten stämmer.
 

tpn

Medlem
Ska slänga ihop ett extra hjulset till min Smuggler, blir EX 471 på Hope Pro 4 fram och bak. Enligt DT Swiss så är det 600mm i ERD på EX 471, är det med deras PHR-brickor som följer med fälgen?

Om det är medräknat så får jag fram detta, ser det rimligt ut?
Skrmklipp.JPG
 

marr

Aktiv medlem
tpn sa:
Ska slänga ihop ett extra hjulset till min Smuggler, blir EX 471 på Hope Pro 4 fram och bak. Enligt DT Swiss så är det 600mm i ERD på EX 471, är det med deras PHR-brickor som följer med fälgen?

Om det är medräknat så får jag fram detta, ser det rimligt ut?
Om du bara väljer fälgen (en fälg som levereras med brickor) så räknar deras kalkylator med dem.
 

tpn

Medlem
marr sa:
tpn sa:
Ska slänga ihop ett extra hjulset till min Smuggler, blir EX 471 på Hope Pro 4 fram och bak. Enligt DT Swiss så är det 600mm i ERD på EX 471, är det med deras PHR-brickor som följer med fälgen?

Om det är medräknat så får jag fram detta, ser det rimligt ut?
Om du bara väljer fälgen (en fälg som levereras med brickor) så räknar deras kalkylator med dem.
Toppen!
 

Konsensus

Medlem
Kastar ut en fråga. Finns det någon officiell utbildning/kurs i hjulbygge? Eller är det learn by doing som gäller.
Nu har jag lärt mig bygga hjul via learn by doing, och hjulen blir bra, och håller. Men det är inte = med att jag har stor kunskap, saknar de där detaljerna som skiljer en som gör mot en som kan.
 

MartinRF

Medlem
Jag byggde mina första hjul i början av året efter att ha kikat på några youtubevideos och inhämtat rådet från en kollega att jobba långsamt: Tänka efter före och räknade varv när jag skruvade på nipplarna från det gängan greppat till dess det börjar bli såpass stuns i hjulet att det är någon vits med att kolla rundhet, planhet etc: Några varv på per nippel och jobba runt hjulet nippel efter nippel, varv efter varv... Det är lite tradigt men det blir ett runt och centrerat hjul även vid första försöket.

Jag använde cykeln (ram respektive framgaffel) som 'riktställ'. Jag började med framhjulet som i mitt fall (fälgbroms) är symmetriskt.

Det blev väldigt bra tycker jag. Vid kontroll visade sig hjulen (vinterhjulen) jag köpte ett halvår tidigare vara orundare och skevare än mina hembyggen. Jag kollade de nya hjulen mitt under semestern och de är fortfarande runda och raka.

/Martin
 

Konsensus

Medlem
Jag har byggt hjul till 7 cyklar, det går bra, hjulen blir fina och håller bra, de alla är mtb hjul med 32 eller 28h. Nu har jag införskaffat mig mina först mtb carbonfälgar asymmetriska, ska hantera dem väl. Det var här jag kände att jag vill förkovra mig mer i hantverket. Att införskaffa lite faktaböcker är en bra sak att förkovra mig i, ska kolla upp det. Men jag vill nog lära mig mer med detaljer som inte skrivs i böcker eller visas på Youtube. Att gå vidare till racerhjul vore trevligt.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Jag får ut följande ekerlängder när jag beräknar vad jag behöver till mitt nya bygge:
299.2 mm
296.4 mm
290.9 mm
292.2 mm

Givet att det verkar bökigt att hitta ekrar i udda längder, hur ska man tänka kring ekerlängder? Jag tänker:

300
296
292
292

Om det spelar någon som helst roll så är det kolfiberfälgar som ska byggas och jag planerar använda 14 mm mässingnipplar.
 

Konsensus

Medlem
Jobst Brandt! Trevlig läsning, får en hel del annat matnyttigt också. Började med PDF, har även beställt boken, blir en annan känsla att ha den i hyllan. Tack för tipset.
 

Rut-66

Medlem
Andra dagen jag är ute och testkör mitt egenbyggda hjul nr 2. Första jag kunde montera eftersom framhjulet kräver gaffelbyte.
Så skön känsla när man ser att det funkar.
Tretummare är dock för brett, så nu har jag ytterligare anledning att även byta ram ?
Plånboken säger "Nä, gubbe lilla, du får gå tillbaka till 2.8 tum", men jag försöker att inte lyssna.

20190817_1.jpg

DT Champion på drivsidan och Competition på andra, WTB Ranger på WTB Scraper i40 (jo, det blir 2.8 till fälgarna sen ändå).
Inget lätt hjul, men lättare än innan.

Går du i byggtankar, testa, det är skitkul ?
 

Egress

Medlem
Crossmax sa:
Jag får ut följande ekerlängder när jag beräknar vad jag behöver till mitt nya bygge:
299.2 mm
296.4 mm
290.9 mm
292.2 mm

Givet att det verkar bökigt att hitta ekrar i udda längder, hur ska man tänka kring ekerlängder? Jag tänker:

300
296
292
292

Om det spelar någon som helst roll så är det kolfiberfälgar som ska byggas och jag planerar använda 14 mm mässingnipplar.
Jag använder 9 gånger av 10 DT Swiss ekerkalkylator och den rundar alltid neråt för att kompensera för ekerns förlängning då den ligger i spänn.
Har aldrig haft problem med DT’s rekommenderade längder.

Med den principen så blir nog rekommendationen:

298
296
290
292
 

HåkanC

Aktiv medlem
Konsensus sa:
Jobst Brandt! Trevlig läsning, får en hel del annat matnyttigt också. Började med PDF, har även beställt boken, blir en annan känsla att ha den i hyllan. Tack för tipset.
Varsågod

Jobst Brandt var en speciell man på många sätt, det finns mkt att läsa om honom på nätet, det mesta av det endast en googling bort
Men här är ett tips

The Jobst Brandt's Tour of the Alps Collection
https://www.trentobike.org/Countries/Europe/Tour_Reports/Tour_of_the_Alps/


/Håkan
 

MartinRF

Medlem
Jag minns att J.B. deltog i ett cykelforum på usenet news och han var en auktoritet man kunde lita på. Detta hände sig på 80-talets slut eller möjligen i början av 90-talet.

/Martin
 

cykelthomas

Ny medlem
BTW, förlängningen av ekern till följd av spänningen då man spänner den måste vara extremt liten, till följd av den förhållandevis låga spänningen.

Samtidigt måste jag då passa på att fråga, till hur många procent av brottgränsen spänner man normalt en eker?
 

Egress

Medlem
cykelthomas sa:
Jag räknade ut mitt nya hjul med DT's räknare häromdagen. Då avrundade den uppåt i samtliga fall jag räknade på.
Underligt. Kan inte minnas att den nånsin avrundat uppåt för mig. Kan såklart minnas fel.
Letade upp uträkningar för alla fälg-/navkombinationer vi bygger på jobbet (har alla sparade som PDF), över 20st, och på dom hade det rundats neråt upp till 1.5mm. Både för J-Bend och straightpull.


cykelthomas sa:
BTW, förlängningen av ekern till följd av spänningen då man spänner den måste vara extremt liten, till följd av den förhållandevis låga
Säkert inte mycket. Tillräckligt för att minst två proffsbyggare jag känner till tar med det i uträkningen.


cykelthomas sa:
Samtidigt måste jag då passa på att fråga, till hur många procent av brottgränsen spänner man normalt en eker?
Hittar inga siffror på det just nu.
Jag bygger som regel med spänning runt 120kgf
 
Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
cykelthomas sa:
förlängningen av ekern till följd av spänningen då man spänner den måste vara extremt liten, till följd av den förhållandevis låga spänningen.
Det är enkelt att själv räkna ut

K = A x E / L                 Elasticitet hos en eker (N/mm)
E = 210 GPa                   Elasticitetsmodulen för stål
L = 290 mm = 0,29 m           Exempel på effektiv ekerlängd 
d = 1,5 mm = 0,0015 m         Ekerdiameter (Riktigt smal eker, tex DT Revolution)
r = d / 2 = 0,00075 m         Ekerradie
A = 3,14 x r² (π x r²)        Ekerns tvärsnittsarea
A = 3,14 x 0,000752 = 1,77 x 10-6 m² 
 
K= 1,77 x 10-6 x 210 x 109 / 0,29 = 1,28 x 106 N/m

dL = P/K                       Förlängning av ekern
K = 1,28 x 106 N/m             Ekerns elasticitet
P = 1000 N                     Ekerspänning 

dl = 1000/1,28 x 106 = 0,781 x 10-3 m = 0,781 mm


Alltså= <1mm vid 1kN för en 1,5mm eker


cykelthomas sa:
Samtidigt måste jag då passa på att fråga, till hur många procent av brottgränsen spänner man normalt en eker?
Lite beroende på ekerdimension, och typ av eker, brukar det typiskt vara >2,5 kN, mycket högre än vad en fälg klarar av.

Men mer intressant är sträckgrånsen (gränsen för plastisk deformation), hos de tunna 1,5mm ekrarna ligger den typiskt på (nästan) 2kN.
Vilket även det är mycket högre än vad en fälg klarar av.

Vill du veta mer om ekrar, hjul och även läsa en bra hjulbyggarbeskrivning rekommenderar jag
Jobst Brandt The Bicycle Wheel
ISBN: 0960723668

Som även nämns bara några inlägg längre upp: https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3599680#msg-3599680


/Håkan
 

NLC

Aktiv medlem
Rut-66 sa:
Andra dagen jag är ute och testkör mitt egenbyggda hjul nr 2. Första jag kunde montera eftersom framhjulet kräver gaffelbyte.
Så skön känsla när man ser att det funkar.
Tretummare är dock för brett, så nu har jag ytterligare anledning att även byta ram ?
Plånboken säger "Nä, gubbe lilla, du får gå tillbaka till 2.8 tum", men jag försöker att inte lyssna.


DT Champion på drivsidan och Competition på andra, WTB Ranger på WTB Scraper i40 (jo, det blir 2.8 till fälgarna sen ändå).
Inget lätt hjul, men lättare än innan.

Går du i byggtankar, testa, det är skitkul ?
-> https://ninerbikes.com/products/air-9

Fast då kanske du behöver bygga om bakhjulet med boost-nav?
 

landen

Aktiv medlem
Tänkte bygga en sån här för att kunna vara mer exakt vilken max ekerspänning man kan köra för en eker. Ihop med Park Tools ekerspänningsverktyg. De hjulen jag bygger nu har fälgen en max gräns på <- 145 kgf, inne bär det då att jag måste ha en dragvåg som klarar 145kg för att kunna mäta, eller tänker jag fel? Och vart köper man sen sån, själva ställningen och allt löser jag nog.

 

Tegheim83

Medlem
Egress sa:
JesperA sa:
Riktigt sexigt hjul ? Vad kostar den kombinationen om man får fråga? Var tveksam till Berd first men verkar som många gett positiv respons på dom
Inte billigt...
Ekrarna kostar $8 amerikanska styck. Plus frakt. Sen typ 6ggr normal kostnad för ett hjulbygge (om du inte bygger själv förstås) pga den extra tid det tar att ekra (virka?), spänna, rikta, spänna, rikta, spänna och sen rikta igen innan det är klart.

Vet inte vad navet och fälgen kostade. Kunden hade redan köpt dom och vi frågade inte. :)
Mina ekrar kostar 123kr/st x24st/hjul :)
Men jag misstänker att övriga hjulet är betydligt billigare för setet kostade $899, sen ner till $649, då det begav sig. Nu säljs de ut för $579.

Spinergy Xyclone 29er Lite till MTB. Väger 1500gram/paret i aluminium. Men älskar ekrarna!
 

Bilagor

DRQ96

Medlem
Pratade med en god vän i England som är en mycket kompetent gravelcyklist.

Han berättade att flera där byggt hjul med EX471 fälg till sina gravelcyklar. Allt i syfte att få riktigt hållbara hjul. De bygger med 32h och Dt350 nav.

När jag kollade upp den fälgen såg jag att det är en "enduro" fälg med 25 mm id.

Känns lite perverst att köra med så bred innerdiameter på 38-40 mm däck, eller har jag fel? Vad har jag missat (är ju bara en lvg-cyklist på rymmen)?

Blev grymt sugen att testa själv då mina nuvarande hjul på gravelhojen är som mjukost....
 

Crocko

Aktiv medlem
DRQ96 sa:
Pratade med en god vän i England som är en mycket kompetent gravelcyklist.

Han berättade att flera där byggt hjul med EX471 fälg till sina gravelcyklar. Allt i syfte att få riktigt hållbara hjul. De bygger med 32h och Dt350 nav.

När jag kollade upp den fälgen såg jag att det är en "enduro" fälg med 25 mm id.

Känns lite perverst att köra med så bred innerdiameter på 38-40 mm däck, eller har jag fel? Vad har jag missat (är ju bara en lvg-cyklist på rymmen)?

Blev grymt sugen att testa själv då mina nuvarande hjul på gravelhojen är som mjukost....
Inte för att vara sån, men jag vet ju inte hur långt ut i diket ni kör era grusracers men personligen skulle jag hellre bygga på X391 om jag ville klämma på mer gummi och behövde bredden på fälgen, kanske faktisk blir ett par såna i höst.
Men att dundra på med en endurofälg och 2 hekto extra vikt kan jag verkligen inte se nån anledning till, och då skall gudarna veta att jag är ingen lättviktare.

Men det kanske är jag som gör något fel när jag bygger, inte sällan det sitter sapim laser och super-cx i mina hjul utan att jag har någon som helst association till att halka runt på osthjul, om man nu skall slösa med extra vikt långt ut i periferin så spar jag hellre den till lite robustare däck än pansarfälgar och det nu inte är gravel enduro man ägnar sig åt, men som sagt det är ju bara mina idéer.

Lider man verkligen av fladdriga hjul så skulle mina 5 öre gå till kolfälgar och spendera vikten på DT Comp eller Sapim Race så får man sina lagom lätta diskhjul för terrängen, eller kanske låta någon annan byggare snöra ihop delarna så att de uppför sig som de skall.
 

sparhawk

Medlem
Hej.

Mitt bakhjul, orginal på Scott Spark 950 2017, håller inte bra alls. Osäker på om fälgen fått någon smäll som gör att ekrarna ryker som tändstickor eller om det bara är vikt/körstil som gör det hela. Är rätt tung så uppför går långsamt men utför rätt fort. Har nu för 4:e gången på mindre än 100 mil fått trasiga ekrar och vid de 2 sista tillfällena har jag inte kört i speciellt eländig terräng, sista gången så fick jag lagat före CV och efter målgång har jag trasig eker...
Eftersom jag lämnar in hjul för byte/riktning så blir det lite dyrt...

Överväger nu att bygga ett bakhjul själv som ett, förhopningsvis, kul projekt och en fördel är ju att man samtidigt lär sig och kan ta hand om sina hjul själv sedan och inte behöva lämna in för ekerbyte eller riktning. Problemet är att jag inte riktigt vet var/hur jag ska börja. Hur ska man tänka när det gäller fälgar, ekrar etc. Finns det några "need to have" och "nice to have" verktyg? Jag kommer kunna låna ett riktställ men vet i dagsläget inte vilken modell det är. Är ekertensiometer bra för en nybörjare?

Eftersom jag har problem med hållbarheten så är prio 1 att få ett hjul som håller bättre. Kan jag sedan få något som också är lättare så är det en bonus. Räcker en budget på 2.000 - 2.500 kr för att uppnå detta?

Så här är orginalhjulet specat:
Fälg: Syncros X-23 / 32H / Tubeless ready
Baknav: Shimano FH-M618-B CL / Boost 12x148mm RWS axle (Deore?)
Edit 1 - Ekrar har jag inte lyckats lista ut vad det är för några som sitter på.

Min vikt har senast åren pendlat kraftigt mellan 106 och 123 kg.

Edit 2 - Har sett boktipset i denna tråd och ska börja läsa den som kvällslektyr så man kanske lär sig någonting...

Tips tas tacksamt emot.
 
Senast ändrad:

landen

Aktiv medlem
DRQ96 sa:
Pratade med en god vän i England som är en mycket kompetent gravelcyklist.

Han berättade att flera där byggt hjul med EX471 fälg till sina gravelcyklar. Allt i syfte att få riktigt hållbara hjul. De bygger med 32h och Dt350 nav.

När jag kollade upp den fälgen såg jag att det är en "enduro" fälg med 25 mm id.

Känns lite perverst att köra med så bred innerdiameter på 38-40 mm däck, eller har jag fel? Vad har jag missat (är ju bara en lvg-cyklist på rymmen)?

Blev grymt sugen att testa själv då mina nuvarande hjul på gravelhojen är som mjukost....
Jag kanske har dålig koll på vad Gravel innebär, men 32 ekrat EX471 kan du bomba stenkistor i svarta DH-spår med. Nog för att det lär hålla för evigt på en Gravel, men lite väl överbyggt kanske...
 

Mayhem

Aktiv medlem
sparhawk sa:
Mitt bakhjul, orginal på Scott Spark 950 2017, håller inte bra alls. Osäker på om fälgen fått någon smäll som gör att ekrarna ryker som tändstickor eller om det bara är vikt/körstil som gör det hela. Är rätt tung så uppför går långsamt men utför rätt fort. Har nu för 4:e gången på mindre än 100 mil fått trasiga ekrar och vid de 2 sista tillfällena har jag inte kört i speciellt eländig terräng, sista gången så fick jag lagat före CV och efter målgång har jag trasig eker...
Gissar att de vid reparation endast bytt just de ekrar som för tillfället varit av men sannolikt är alla slut och behöver bytas. Kanske ett byte till kraftigare ekrar kan vara på sin plats eller åtminstone till nästa hjulbygge.

sparhawk sa:
Min vikt har senast åren pendlat kraftigt mellan 106 och 123 kg.
Då ligger du beroende på tillfälle precis runt eller en bit över den viktgräns Scott specar för sina cyklar…:
https://help.scott-sports.com/hc/en-us/articles/115000817605-Is-there-a-rider-weight-limit-for-SCOTT-bikes-
 

sparhawk

Medlem
Mayhem sa:
sparhawk sa:
Min vikt har senast åren pendlat kraftigt mellan 106 och 123 kg.
Då ligger du beroende på tillfälle precis runt eller en bit över den viktgräns Scott specar för sina cyklar…:
https://help.scott-sports.com/hc/en-us/articles/115000817605-Is-there-a-rider-weight-limit-for-SCOTT-bikes-
Vet inte hur det här ska hjälpa?
Jag har den cykel jag har och den köptes i samråd med försäljare som inte såg några problem med min vikt och cyklar från Scott. Jag lusläste inte manualer själv. Cykelbyte är inte aktuellt (bättre form är dock tanken).
 

NickPick

Aktiv medlem
Tänk vad mycket stryk en cykel för ta med en lätt cyklist, givetvis blir det bättre med en som väger väldigt mycket. Det är ju egentligen inte konstigt att det går ekrar, men är man för tung för cykeln så är bra byggda hjul viktigt. Det finns något i baconerica som kallas Clydesdale som syftar på en väldigt stor eller väldigt överviktig cyklist och det brukar fungera för dom så då bör det fungera för dig också. Cykeln är ju från 2017 så efter 2 år kanske hjulen kan vara helt slapp i ekerspänningen, för det blir dom på många billigare hjulset efter typ 40 mil.
Som ett roligt projekt kanske du kan lära dog att bygga nya hjul av befintligt innan du ger dig in på nybygge? Ekertensiometer, spokey ekernippelnyckel är bra saker att ha.
 

sparhawk

Medlem
NickPick sa:
Tänk vad mycket stryk en cykel för ta med en lätt cyklist, givetvis blir det bättre med en som väger väldigt mycket. Det är ju egentligen inte konstigt att det går ekrar, men är man för tung för cykeln så är bra byggda hjul viktigt. Det finns något i baconerica som kallas Clydesdale som syftar på en väldigt stor eller väldigt överviktig cyklist och det brukar fungera för dom så då bör det fungera för dig också. Cykeln är ju från 2017 så efter 2 år kanske hjulen kan vara helt slapp i ekerspänningen, för det blir dom på många billigare hjulset efter typ 40 mil.
Som ett roligt projekt kanske du kan lära dog att bygga nya hjul av befintligt innan du ger dig in på nybygge? Ekertensiometer, spokey ekernippelnyckel är bra saker att ha.
"Håller inte bra alls" längre - var väl tanken att skriva. Första 1,5 året så behövde jag inte ens rikta hjulet och utan att detaljstudera ekrarna så upplevde jag att de höll spänningen bra (novis som gick på känsla).
Om jag tolkar dig rätt så är du inne på att jag kanske kan testa att köpa nya ekrar och bygga om hjulet, stämmer det?
 

pennan

Medlem
NickPick sa:
Tänk vad mycket stryk en cykel för ta med en lätt cyklist, givetvis blir det bättre med en som väger väldigt mycket. Det är ju egentligen inte konstigt att det går ekrar, men är man för tung för cykeln så är bra byggda hjul viktigt. Det finns något i baconerica som kallas Clydesdale som syftar på en väldigt stor eller väldigt överviktig cyklist och det brukar fungera för dom så då bör det fungera för dig också. Cykeln är ju från 2017 så efter 2 år kanske hjulen kan vara helt slapp i ekerspänningen, för det blir dom på många billigare hjulset efter typ 40 mil.
Som ett roligt projekt kanske du kan lära dog att bygga nya hjul av befintligt innan du ger dig in på nybygge? Ekertensiometer, spokey ekernippelnyckel är bra saker att ha.
vad drack du till lunch?
 

NickPick

Aktiv medlem
Kallvatten. Jag höll på med en massa annat. Är hjulet välbyggt och väl dimensionerat för ändamål så bör det hålla.
Ekertensiometer och spokey är det mest användbara enligt mig iaf.
 

DRQ96

Medlem
Crocko sa:
DRQ96 sa:
Pratade med en god vän i England som är en mycket kompetent gravelcyklist.

Han berättade att flera där byggt hjul med EX471 fälg till sina gravelcyklar. Allt i syfte att få riktigt hållbara hjul. De bygger med 32h och Dt350 nav.

När jag kollade upp den fälgen såg jag att det är en "enduro" fälg med 25 mm id.

Känns lite perverst att köra med så bred innerdiameter på 38-40 mm däck, eller har jag fel? Vad har jag missat (är ju bara en lvg-cyklist på rymmen)?

Blev grymt sugen att testa själv då mina nuvarande hjul på gravelhojen är som mjukost....
Inte för att vara sån, men jag vet ju inte hur långt ut i diket ni kör era grusracers men personligen skulle jag hellre bygga på X391 om jag ville klämma på mer gummi och behövde bredden på fälgen, kanske faktisk blir ett par såna i höst.
Men att dundra på med en endurofälg och 2 hekto extra vikt kan jag verkligen inte se nån anledning till, och då skall gudarna veta att jag är ingen lättviktare.

Men det kanske är jag som gör något fel när jag bygger, inte sällan det sitter sapim laser och super-cx i mina hjul utan att jag har någon som helst association till att halka runt på osthjul, om man nu skall slösa med extra vikt långt ut i periferin så spar jag hellre den till lite robustare däck än pansarfälgar och det nu inte är gravel enduro man ägnar sig åt, men som sagt det är ju bara mina idéer.

Lider man verkligen av fladdriga hjul så skulle mina 5 öre gå till kolfälgar och spendera vikten på DT Comp eller Sapim Race så får man sina lagom lätta diskhjul för terrängen, eller kanske låta någon annan byggare snöra ihop delarna så att de uppför sig som de skall.

Förstår dina tankar precis, de var rätt lika mina. Ringde polaren i Manchester idag och frågade. Han vidhöll att med tvättbrädor, hög fart och med packning så var det en kanonkombo.

Nåväl, hursomhelst: jag har beställt en likadan kombo från Wheelproject. Lovar att recensera den :) Känns de som bojsänken så bygger jag om dem i slutet av oktober när jag får tillbaka riktställ/ekerspänningsmätare mm som är på vift :)
 

MAMTB

Medlem
Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

MCFK 25mm kolfiber
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
Sapim CX-Ray ekrar
aluminiumnipplar.
Tubeless.
Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.
 

Jensen

Aktiv medlem
Tegheim83 sa:
Är det någon byggt egna hjul med PBO-ekrar? Jag är löjligt förtjust i dem, men det vore trevligare med större innerbredd och kanske kolfiber-fälg.

Antar att infästningen i naven är det stora bekymret?

Borde finns fler på marknaden som kör med fiber-ekrar?

https://www.spinergy.eu/technologies/pbo
Tror inte du kan köra dem på annat än deras egna nav. Och med annan fälg lär du behöva hitta nån fälg med samma erd. Eftersom ekrarna inte säljs i andra längder än dem de använder.

Pi-rope finns ju, berd med. Båda är ju liknande produkt. Bara i lite annan förpackning.
 

Manurhin2

Aktiv medlem
MAMTB sa:
Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

MCFK 25mm kolfiber
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
Sapim CX-Ray ekrar
aluminiumnipplar.
Tubeless.
Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.
Jag har egentligen ingen uppfattning om hjulen mer än att dom verkar tunga och att hjulen blir sämre med bara en sorts eker.

Jag byggde mina hjul för ca 10 fast då med aero comp på ena sidan på bägge hjulen.

Med lb 280g 22mm fälg väger dom 1206g har jag för mig .
Med tyngre bredare fälg lär du ändå hamna en bra bit under 1400g .

Det är inte jättedyrt att ta hjälp med hjulbygget och om du lyckas få ihop delarna till rätt pris så blir det mkt billigare och dessutom starkare hjul.

M
 

landen

Aktiv medlem
MAMTB sa:
Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

MCFK 25mm kolfiber
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
Sapim CX-Ray ekrar
aluminiumnipplar.
Tubeless.
Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.
Har svårt för centerlock när man ska bygga lätt, för oavsett hur lätt man bygger så blir det alltid lättare med vanliga 6-bult.
 

landen

Aktiv medlem
Vill rikta mitt Zipp 303 framhjul från 2015, men ekrarna bara snurrar med nippleln och tvistar ekern. Har två olika verktyg för platta ekrar som mothåll, men hjälper inte. Antar att det är gänglåsning som inte vill ge med sig, värma? olja? Vad gör jag?
 

Henrik69

Medlem
landen sa:
Vill rikta mitt Zipp 303 framhjul från 2015, men ekrarna bara snurrar med nippleln och tvistar ekern. Har två olika verktyg för platta ekrar som mothåll, men hjälper inte. Antar att det är gänglåsning som inte vill ge med sig, värma? olja? Vad gör jag?
Är det gänglåsning funkar en sån här kanonfint, går att få en riktigt fin öppen låga.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning/minisvets/gasdriven-lodkolv-p40028?gclid=CjwKCAjwzJjrBRBvEiwA867bynRJlPgNZPGAX3KM-Hz_-XrOZerQP8E-siA-8eNArlaSKU1kTYOfMxoC8XsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 

landen

Aktiv medlem
Henrik69 sa:
landen sa:
Vill rikta mitt Zipp 303 framhjul från 2015, men ekrarna bara snurrar med nippleln och tvistar ekern. Har två olika verktyg för platta ekrar som mothåll, men hjälper inte. Antar att det är gänglåsning som inte vill ge med sig, värma? olja? Vad gör jag?
Är det gänglåsning funkar en sån här kanonfint, går att få en riktigt fin öppen låga.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning/minisvets/gasdriven-lodkolv-p40028?gclid=CjwKCAjwzJjrBRBvEiwA867bynRJlPgNZPGAX3KM-Hz_-XrOZerQP8E-siA-8eNArlaSKU1kTYOfMxoC8XsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Brulébrännaren borde funka fint alltså :) hur lång tid har man på sig efter man värmt?
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer