Hjulbyggartråden

Henrik69

Medlem
landen sa:
Henrik69 sa:
landen sa:
Vill rikta mitt Zipp 303 framhjul från 2015, men ekrarna bara snurrar med nippleln och tvistar ekern. Har två olika verktyg för platta ekrar som mothåll, men hjälper inte. Antar att det är gänglåsning som inte vill ge med sig, värma? olja? Vad gör jag?
Är det gänglåsning funkar en sån här kanonfint, går att få en riktigt fin öppen låga.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning/minisvets/gasdriven-lodkolv-p40028?gclid=CjwKCAjwzJjrBRBvEiwA867bynRJlPgNZPGAX3KM-Hz_-XrOZerQP8E-siA-8eNArlaSKU1kTYOfMxoC8XsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Brulébrännaren borde funka fint alltså :) hur lång tid har man på sig efter man värmt?
Vet faktiskt inte hur lång tid man har på sig, bara lossat enstaka skruvar. Du behöver inte värma mycket Lite över 100 grader bara.
 

ejma

Medlem
landen sa:
Brulébrännaren borde funka fint alltså :) hur lång tid har man på sig efter man värmt?
Håll lågan borta från fälgarna och värm inte för mycket. Epoxi blir mjukt av värme och troligtvis försämras egenskaperna. Socker smälter vid ca 130 grader C och brulebrännare brukar snabbt smälta socker.
 

MAMTB

Medlem
MAMTB sa:
Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

MCFK 25mm kolfiber
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
Sapim CX-Ray ekrar
aluminiumnipplar.
Tubeless.
Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.
Uppföljning:

Jag landade till slut på ett par färdigbyggda Rovalhjul. Control SL
25mm innebredd
DT Swiss 240 med 6-skruvsfäste
XD-Body
Tubelessready

Fick hem hjulen igår och vikt inkl body, tejp och ventil landade på 1390g på min våg. Finns ju lättare hjul men dessa får duga!

Nu väntar jag bara på bromsskivor, titanskruvar, nya däck samt tätningsvätska.
 
Senast ändrad:

Tegheim83

Medlem
MAMTB sa:
MAMTB sa:
Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

MCFK 25mm kolfiber
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
Sapim CX-Ray ekrar
aluminiumnipplar.
Tubeless.
Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.
Uppföljning:

Jag landade till slut på ett par färdigbyggda Rovalhjul. Control SL
25mm innebredd
DT Swiss 240 med 6-skruvsfäste
XD-Body
Tubelessready

Fick hem hjulen igår och vikt inkl body, tejp och ventil landade på 1390g på min våg. Finns ju lättare hjul men dessa får duga!

Nu väntar jag bara på bromsskivor, titanskruvar, nya däck samt tätningsvätska.
Duga?

Det är ju inte direkt biltema-hjul :)
 

MAMTB

Medlem
Tegheim83 sa:
MAMTB sa:
MAMTB sa:
Även jag har fått för mig att jag vill lyxa till det med kolfiberhjul till hojen. Det gäller en Superior XF Team Issue 29.

Inte så sugen på att bygga själv utan helre köpa färdigbyggda hjul. Kikat lite på R2-bikes hemsida och funnit dessa hjul:

MCFK 25mm kolfiber
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 15x100
DT Swiss 240 straightpull med centerlock 12x142 (kan inte riktigt bestämma mig och jag ska ha xd-body eller shimanobody. Kör shimano XTR på hela drivlinan just nu)
Sapim CX-Ray ekrar
aluminiumnipplar.
Tubeless.
Borde landa strax under 1400g och ca 1700-1800 euro.

Tar gärna emot input och om ågon har erfarenhet av denna setup samt att handla hjul från R2-bikes.
Uppföljning:

Jag landade till slut på ett par färdigbyggda Rovalhjul. Control SL
25mm innebredd
DT Swiss 240 med 6-skruvsfäste
XD-Body
Tubelessready

Fick hem hjulen igår och vikt inkl body, tejp och ventil landade på 1390g på min våg. Finns ju lättare hjul men dessa får duga!

Nu väntar jag bara på bromsskivor, titanskruvar, nya däck samt tätningsvätska.
Duga?

Det är ju inte direkt biltema-hjul :)
De ska bli spännande att prova :) Kommer köra med en Garbaruk 10-46 kassett.
 

etnica

Medlem
Behöver lite tips.
Tänkte bygga mig ett par hjul till nya racer hojen.
Tänkte använda ultegra disc nav men skulle vilja ha lite tips på val av fälg och ekrar.

Skall funka med nån fälg som tar 30 mm däck. Tubeless stöd skulle ju vara nice. Tänker mig ~1000:-/ fälg.
 

DRQ96

Medlem
DRQ96 sa:
Crocko sa:
DRQ96 sa:
Pratade med en god vän i England som är en mycket kompetent gravelcyklist.

Han berättade att flera där byggt hjul med EX471 fälg till sina gravelcyklar. Allt i syfte att få riktigt hållbara hjul. De bygger med 32h och Dt350 nav.

När jag kollade upp den fälgen såg jag att det är en "enduro" fälg med 25 mm id.

Känns lite perverst att köra med så bred innerdiameter på 38-40 mm däck, eller har jag fel? Vad har jag missat (är ju bara en lvg-cyklist på rymmen)?

Blev grymt sugen att testa själv då mina nuvarande hjul på gravelhojen är som mjukost....
Inte för att vara sån, men jag vet ju inte hur långt ut i diket ni kör era grusracers men personligen skulle jag hellre bygga på X391 om jag ville klämma på mer gummi och behövde bredden på fälgen, kanske faktisk blir ett par såna i höst.
Men att dundra på med en endurofälg och 2 hekto extra vikt kan jag verkligen inte se nån anledning till, och då skall gudarna veta att jag är ingen lättviktare.

Men det kanske är jag som gör något fel när jag bygger, inte sällan det sitter sapim laser och super-cx i mina hjul utan att jag har någon som helst association till att halka runt på osthjul, om man nu skall slösa med extra vikt långt ut i periferin så spar jag hellre den till lite robustare däck än pansarfälgar och det nu inte är gravel enduro man ägnar sig åt, men som sagt det är ju bara mina idéer.

Lider man verkligen av fladdriga hjul så skulle mina 5 öre gå till kolfälgar och spendera vikten på DT Comp eller Sapim Race så får man sina lagom lätta diskhjul för terrängen, eller kanske låta någon annan byggare snöra ihop delarna så att de uppför sig som de skall.

Förstår dina tankar precis, de var rätt lika mina. Ringde polaren i Manchester idag och frågade. Han vidhöll att med tvättbrädor, hög fart och med packning så var det en kanonkombo.

Nåväl, hursomhelst: jag har beställt en likadan kombo från Wheelproject. Lovar att recensera den :) Känns de som bojsänken så bygger jag om dem i slutet av oktober när jag får tillbaka riktställ/ekerspänningsmätare mm som är på vift :)

Recension: Härliga!! Känns redigt stabila, verkar ha jämn och bra ekerspänning. Skodda med GravelKing SK fram och G-One bak, båda 40 mm. Tubeless såklart. G-One var helt tätt över natten även utan gucka, men nu har båda fått en slurk.
 

nadderf

Medlem
Någon som kan tipsa om lätta xcfälgar? Planerar att köpa XC925 LightBicycle flyweight 295g

Men vill gärna höra om det finns liknande alternativ?
 

NickPick

Aktiv medlem
Verkar ju som att de flesta kineser har ungefär samma lika. Vissa säger ju att alla köper från farsports, men light bicycle känns ju väldigt bra generellt sett. Mycket nöjd med mina rr036 (borträknat jönsen som byggde ihop dom).
 

AddeKvark

Medlem
Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?
 

Rattnalle

Aktiv medlem
AddeKvark sa:
Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?
Riktställ för enstaka bruk:

Men visst är det bekvämare att ha något man kan ställa på ett bord framför sig.
 

Bilagor

landen

Aktiv medlem
AddeKvark sa:
Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?
Kolla så det funkar att spänna upp de hjul du tänker bygga så är det mesta bättre än att bygga i ramen. Om inte rent ergonomiskt.

De dyrare ställen typ park tool är stabilare och har mer exakta armar för att mäta dish direkt i stället, billigare ställ saknar ofta det. Själv kör jag Park Tools dishing tool och ett hemmabyggt ställ.
 

NickPick

Aktiv medlem
Jag använder 3 ölburkar och köksbordet. Avståndet till bordet mäts.
Använder aldrig axel på mitt riktställ utan ställer helt sonika på end capsen och snurrar, annars hade det ju såklart varit enklare...

Den där lilla plastplutten som sitter på själva... Ja vad heter den. Prylen som tar i fälgens ojämnheter, går den att köpa löst? Park tools.
 

Leffe

Aktiv medlem
Kan rekommendera Eks i hulared för er som inte vill bygga själva, de har carbonfälgar av pro-modell hemma från "en stor tillverkare" (som konsulterna brukar säga :p). Blev inte jättemycket dyrare än att plocka ihop ett paket själv heller. Fick bli de nya shimano XT-naven för mig och det är ju svårt att slå pris och prestanda på dem, samt ett par pro-fälgar då. Tror de har fälgar med 25 och 30mm innerbredd hemma, jag valde själv ett par specal... :)
 

Magnus K

Ny medlem
AddeKvark sa:
Funderar på att ge mig på att bygga mina första hjul. Har sett att det finns riktställ för under en femhundring. Vad går man miste om då (jämfört med de som kostar x antal tusen)? Funkar de för enstaka hemmabygge?
Räkna med att de billigare är lite vekare, lite mer oprecisa och lite faffligare att jobba med.
Med det sagt så klarar jag mina få hjulbyggen både till quickrelease, vanlig thruaxle och boost bra med ett sånt här:
https://www.bike24.com/p2271809.html
 

Nypåmtb

Medlem
Sugen på att bygga lite lättare stighjul (gärna under 1700g) till min enduro. Nuvarande hjul får tjänstgöra när det blir mer hårdkörning än vad som bjuds på hemmastigarna.

Tänker att det är kinakol som gäller och DT 350 nav om jag bygger själv. Har kikat lite på Light Bicycle men sett i flera trådar här att de anses vara onödigt dyra för att vara just kinakol.
Vad kan rekommenderas i 27,5 och innerbredd runt 30mm? Rätt tight budget.
 

Crossmax

Aktiv medlem
Egress sa:
Crossmax sa:
Jag får ut följande ekerlängder när jag beräknar vad jag behöver till mitt nya bygge:
299.2 mm
296.4 mm
290.9 mm
292.2 mm

Givet att det verkar bökigt att hitta ekrar i udda längder, hur ska man tänka kring ekerlängder? Jag tänker:

300
296
292
292

Om det spelar någon som helst roll så är det kolfiberfälgar som ska byggas och jag planerar använda 14 mm mässingnipplar.
Jag använder 9 gånger av 10 DT Swiss ekerkalkylator och den rundar alltid neråt för att kompensera för ekerns förlängning då den ligger i spänn.
Har aldrig haft problem med DT’s rekommenderade längder.

Med den principen så blir nog rekommendationen:

298
296
290
292
Tack, det blev skitbra att runda neråt!
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sådärja, nu har jag navdynamo på äventyrshojen! En Son 28 15 med 6-bult.

Vilken shock det var med DT Swiss Squorx-nipplar, gick ju inte att dra på något vanligt sätt så jag fick ta en torx-skruv och fila ner lite så gick det bra.

_1010224.jpg



Vikt 1,15 kg. Känns rätt ok ändå. Totalvikt med tungt Marathon GT 365-däck blev 2,5 kg. Det är bara 6 hg tyngre än originalhjulen med 50-fälgar och 3" däck.

_1010233.jpg



Blev rätt snyggt. Hittade så läckra bromsskivor också :)

_1010244.jpg
 

ceel

Aktiv medlem
Sambal Oelek sa:
Sådärja, nu har jag navdynamo på äventyrshojen! En Son 28 15 med 6-bult.

Vilken shock det var med DT Swiss Squorx-nipplar, gick ju inte att dra på något vanligt sätt så jag fick ta en torx-skruv och fila ner lite så gick det bra.




Vikt 1,15 kg. Känns rätt ok ändå. Totalvikt med tungt Marathon GT 365-däck blev 2,5 kg. Det är bara 6 hg tyngre än originalhjulen med 50-fälgar och 3" däck.




Blev rätt snyggt. Hittade så läckra bromsskivor också :)
Stiligt!
 

Ubbe73

Medlem
Letar kolfiber fälgar för att bygga mig ett par XC/långloppsdäck ochkommer köra 2,25 och ev. 2,35 däck. Väger ca 81kg. Fastnat för följande alternativ:
ca 25mm innerdia
https://www.nextie.com/premium-lite-mountain-29-inch-NXT29XM30U max weight 110kg $220
http://www.eiecarbon.com/mtb/A29C25D25.html max weight 120kg $165
http://www.eiecarbon.com/mtb/A29C23D19.html weight 100kg $160

ca 30mm innerdia
http://www.eiecarbon.com/mtb/A29C30D28S.html max weight 120kg $210

Hur ska man tänka map. mina 81kg vs fälgarnas viktgräns? Några andra tillverkare att kolla på? Symmetriska eller asymmetriska?
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
ceel sa:
Sambal Oelek sa:
Sådärja, nu har jag navdynamo på äventyrshojen! En Son 28 15 med 6-bult.

Vilken shock det var med DT Swiss Squorx-nipplar, gick ju inte att dra på något vanligt sätt så jag fick ta en torx-skruv och fila ner lite så gick det bra.




Vikt 1,15 kg. Känns rätt ok ändå. Totalvikt med tungt Marathon GT 365-däck blev 2,5 kg. Det är bara 6 hg tyngre än originalhjulen med 50-fälgar och 3" däck.




Blev rätt snyggt. Hittade så läckra bromsskivor också :)
Stiligt!
tack :)
 

HåkanC

Aktiv medlem
Ubbe73 sa:
Hur ska man tänka map. mina 81kg vs fälgarnas viktgräns? Några andra tillverkare att kolla på?
Är du orolig över viktgränsen bör du välja fler ekrar, dvs hellre 32 istf 24(28?) och gärna även diffrentierade ekrar,
dvs 1,8mm ekrar på hårt spända sidan och tunnare på den andra sidan, för bästa funktion bör skillnaden i tvärsnittsarea vara den samma som skillnaden i ekerspänning.
Vad gäller andra tillverkare finns det många, jag är nöjd med de fälgar jag har handlat från https://www.lightbicycle.com

Ubbe73 sa:
Symmetriska eller asymmetriska?
Asymmetriska är bättre, det ger hållbarare, styvare och även starkare hjul
nox-composites-carbon-wheels-offset-asymmetric.png



/Håkan
 

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag skulle haft asymmetriska egentligen, spanade in DT Swiss XR 361 först. Men de är 22,5mm. Tyckte det kunde vara bättre med 25. Så det blev XR 391 istället i sista sekunden. Men då visade det sig nu att de är ju symmetriska! Lustigt. Tyckte de inte det behövdes när man gick upp en storlek kanske.
 

Doctor C

Medlem
HåkanC sa:
... för bästa funktion bör skillnaden i tvärsnittsarea vara den samma som skillnaden i ekerspänning.
Om man ska vara petig så är det samma ekerspänning, sigma, på bägge sidor man eftersträvar.

Detta görs genom att förhållandet mellan dragkraften på de två sidorna är samma som förhållandet mellan tvärsnittsarean.

Allt enligt:
6FDFB855-F8F1-4F2B-89F8-BBC2CCAD2AA0.jpeg


Om man nu ska vara sådan. Håller för övrigt med Håkan C.
 

Doctor C

Medlem
Ett par vanliga kombinationer av reducerade ekrar och deras inbördes (area)förhållande:

1.5/1.8: 0.69
1.6/1.8: 0.79
1.65/1.8: 0.84

I Håkans exempel med symmetrisk fälg ovan är dragkraftsförhållandet 72/120=0.6, dvs eftersträvar man samma ekerspänning ligger kombon 1.5/1.8 närmast.

I fallet med assymetrisk fälg är dragkraftsförhållandet 86/120=0.72. Även här ligger kombinationen 1.5/1.8 närmast.

Resonemanget är av akademisk natur, jag hade personligen valt 1.65/1.8. Med andra ord sträva efter att minska skillnaderna i ekerspänning, inte nödvändigtvis eliminera den.
 

Ubbe73

Medlem
Doctor C sa:
Ett par vanliga kombinationer av reducerade ekrar och deras inbördes (area)förhållande:

1.5/1.8: 0.69
1.6/1.8: 0.79
1.65/1.8: 0.84

I Håkans exempel med symmetrisk fälg ovan är dragkraftsförhållandet 72/120=0.6, dvs eftersträvar man samma ekerspänning ligger kombon 1.5/1.8 närmast.

I fallet med assymetrisk fälg är dragkraftsförhållandet 86/120=0.72. Även här ligger kombinationen 1.5/1.8 närmast.

Resonemanget är av akademisk natur, jag hade personligen valt 1.65/1.8. Med andra ord sträva efter att minska skillnaderna i ekerspänning, inte nödvändigtvis eliminera den.
Har bara byggt ett par hjul xr391 med Sapim D-light 1.65/2.0. Lite mer att tänka på vid asymmetriska fälgar förstår jag. Prio 1 är att bestämma fälgar. Lätt o brett eller lätt och smalare......mailat Light Bicyle om deras 295g fälg. 25mm och max weight 100kg.
 

Doctor C

Medlem
Varför vill man då att ekerspänningen ska vara lika på bägge sidor?

Förutsatt att vi har samma material i ekrarna kommer bägge sidor att töjas lika mycket (hjulet behåller sin rakhet under belastning). De kommer även i teorin att nå sträck- och brottgräns samtidigt. Bild från wikipedia:

3A7653C6-890D-4E4B-B8C2-C75E0DF925C9.png


Men åter till symmetriska vs asymmetriska fälgar. Det finns enligt formeln några inlägg tidigare två sätt att uppnå samma ekerspänning mellan de två sidorna:

1. Jämna ut dragkraften (asymmetrisk fälg)
2. Olika tvärsnittsarea på ekrarna

(Och därtill en kombination av de två.)

Genom att välja rätt (olika) tjocklek på ekrarna kan man till viss del åstadkomma det man vill uppnå med asymmetriska fälgar. Kraftkomposanterna kommer dock att fortsatt vara till den asymmetriska fälgens fördel. Frågan är hur stor praktisk betydelse allt detta har.
 
Senast ändrad:

gandhi

Aktiv medlem
+1
Lång tråd och det är bra att de hållfasthetstekniska aspekterna redovisas då och då i tråden eftersom frågor om varför assymetriska fälgar och olika ekrar kommer då och då.

Bra beskrivet Doctor C!



Doctor C sa:
HåkanC sa:
... för bästa funktion bör skillnaden i tvärsnittsarea vara den samma som skillnaden i ekerspänning.
Om man ska vara petig så är det samma ekerspänning, sigma, på bägge sidor man eftersträvar.

Detta görs genom att förhållandet mellan dragkraften på de två sidorna är samma som förhållandet mellan tvärsnittsarean.

Allt enligt:


Om man nu ska vara sådan. Håller för övrigt med Håkan C.
 

aki

Medlem
Apropå det här med att ha olika tjocka ekrar på driv- respektive skivsida. Verkar logiskt tycker jag och många verkar använda det för ekrar med cirkulära tvärsnitt.
Däremot får jag intrycket att när det är aero-ekrar så kör folk med samma på båda sidor. Finns det skäl att inte blanda tex DT Aeroligt och Aero Comp?
 

gandhi

Aktiv medlem
Absolut!
Principen är densamma oavsett om tvärsnittet är cirkulärt eller elliptiskt. Antingen antar man elliptiskt tvärsnitt eller ett rektangulärt. Det viktiga är att man räknar på samma sätt. Jag har byggt några hjulpar med platta ekrar med olika tvärsnitt på höger och vänster sida.

Sedan får man inte samma jämna spänning över hela tvärsnittet (som i en rund eker) utan det blir lokala spänningskoncentrationer ute i kanterna, men det kompenseras av att smidesprocessen där man bankar en rund eker till en platt ökar hållfastheten.

T ex blir DT AeroComp (2,3 x 1,2 mm) tvärsnittsyta i bladområdet 2,76 mm^2 om man räknar rektangulärt och 2,17 mm^2 om man räknar elliptiskt. DT AeroLite (2,3 x 0,9 mm) blir 2,07 mm^2 rektangulärt resp 1,63 mm^2 elliptiskt.

Men kvoterna mellan tvärsnitten blir givetvis samma 0,75 (i fallet DT AeroLite / DT AeroComp).

Jag använder platta ekrar främst för att jag tycker de är lättare att bygga med då man kan använda ett litet verktyg som ger mothåll så ekern inte vrider med när man drar nipplarna. Ev fördel gällande aerodynamik eller hållfasthet är av mindre intresse för mig.

[edit]: DT AeroComp och DT AeroLite har i den runda delen en tvärsnittsarea på 3,14 mm^2 och DT AeroLite vilket är mer än i deras resp platta delar och den platta delen blir då som en reducerad del. DT och Sapim använder reducerade runda ekrar för att tillverka de reducerade platta ekrarna.

aki sa:
Apropå det här med att ha olika tjocka ekrar på driv- respektive skivsida. Verkar logiskt tycker jag och många verkar använda det för ekrar med cirkulära tvärsnitt.
Däremot får jag intrycket att när det är aero-ekrar så kör folk med samma på båda sidor. Finns det skäl att inte blanda tex DT Aeroligt och Aero Comp?
 
Senast ändrad:

aki

Medlem
gandhi sa:
Absolut!
Principen är densamma oavsett om tvärsnittet är cirkulärt eller elliptiskt. Antingen antar man elliptiskt tvärsnitt eller ett rektangulärt. Det viktiga är att man räknar på samma sätt. Jag har byggt några hjulpar med platta ekrar med olika tvärsnitt på höger och vänster sida.

Sedan får man inte samma jämna spänning över hela tvärsnittet (som i en rund eker) utan det blir lokala spänningskoncentrationer ute i kanterna, men det kompenseras av att smidesprocessen där man bankar en rund eker till en platt ökar hållfastheten.

T ex blir DT AeroComp (2,3 x 1,2 mm) tvärsnittsyta i bladområdet 2,76 mm^2 om man räknar rektangulärt och 2,17 mm^2 om man räknar elliptiskt. DT AeroLite (2,3 x 0,9 mm) blir 2,07 mm^2 rektangulärt resp 1,63 mm^2 elliptiskt.

Men kvoterna mellan tvärsnitten blir givetvis samma 0,75 (i fallet DT AeroLite / DT AeroComp).

Jag använder platta ekrar främst för att jag tycker de är lättare att bygga med då man kan använda ett litet verktyg som ger mothåll så ekern inte vrider med när man drar nipplarna. Ev fördel gällande aerodynamik eller hållfasthet är av mindre intresse för mig.

[edit]: DT AeroComp och DT AeroLite har i den runda delen en tvärsnittsarea på 3,14 mm^2 och DT AeroLite vilket är mer än i deras resp platta delar och den platta delen blir då som en reducerad del. DT och Sapim använder reducerade runda ekrar för att tillverka de reducerade platta ekrarna.

aki sa:
Apropå det här med att ha olika tjocka ekrar på driv- respektive skivsida. Verkar logiskt tycker jag och många verkar använda det för ekrar med cirkulära tvärsnitt.
Däremot får jag intrycket att när det är aero-ekrar så kör folk med samma på båda sidor. Finns det skäl att inte blanda tex DT Aeroligt och Aero Comp?
Ok, tackar!
 

Ubbe73

Medlem

Ubbe73

Medlem
gandhi sa:
DT350 är riktigt bra. Samma prestanda som DT240, men bara marginellt tyngre och betydligt billigare.

Boost?
Jepp. Byggde på 350 Straightpull förra gången. Har dock varit svårt att få tag på baknav. När jag nu hittade så beställde jag på en gång.
 

nadderf

Medlem
Vet att detta har diskuterats förut, men tål att tas upp igen.

Ska bygga mitt tredje par hjul, har tidigare testat olika metoder, olja, spoke prep och båda är raka och runda efter en säsong.

Men denna gång fick jag med Sapim Secure Lock, har vanliga Sapim liggandes. Så jag funderar lite.

Vilka skulle ni välja? Och ska man använda någon olja med Secure lock? Skall användas på Sapim D-light ekrar med kolfiberfälgar
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer