Ziltoid sa:
Finns det alternativ? Min förra cykel (Lapierre SL EDGE 629) hade smalare fälgar och de gjorde sitt jobb utmärkt till alla sorters lopp.
Det finns alltid alternativ.
Det var sådana jag försökte tipsa om tidigare:
https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3585829#msg-3585829
Och som jag skrev där är det däcken som i praktiken kommer att göra mest för hastigheten
Vad gäller hjulen är det rotationsvikten + den (laterala) styvheten som kan göra märkbar skillnad,
i praktiken betyder det däckens + fälgens vikt och antalet ekrar. Navens och bromsskivornas vikt gör ingen märkbar skillnad.
Däremot kan navens flänsplacering göra det (gärna tillsammans med styvare ekrar på hö sida bak + vä fram och asymmetriska fälgar)
ejma sa:
Om inte däcken är smalare än fälgen är paketet inte aero.
Nja, det är överdrivet.
Men visst får man bäst resultat när fälgbredden matchar däcksbredden,
men enl de vindtunnelmätningar jag har läst göra åtminstone några mm mismatchning ingen större skillnad
Med en riktigt hög fälg minskar dessutom betydelsen mellan däcks- o fälg-bredd
Men trots att jag inte har läst några vindtunnelmätningar av 50mm däck på 30mm breda fälgar har jag svårt att tro att det skulle ge särskilt mkt "aerovinst", kanske skulle vara annorlunda med en fälghöjd på 65-85mm eller mer
Oavsett gör det aerohjul för Ziltoid ointressanta
ejma sa:
Bladekrar typ Sapim cx ray borde sänka motståndet, speciellt om hjulen rullar snabbt.
Även det är överdrivet, enl de vindtunnelmätningar jag har läst gör det 1-2W jmf med runda ekrar i 45km/h
Det + deras höga pris borde göra dem ointressanta för Ziltoid jmf med DT Comp/DT Rev
Doctor C sa:
Jag tycker att du ska vänta och spara så att du har råd med uppgraderingar som gör skillnad.
+1
Doctor C sa:
Kassetter och bromsskivor är också bra att byta om man jagar vikt men om man har en tight budget är det inte där man ska lägga resurserna anser jag.
+1
Ziltoid: Du får hitta den kombination av hjulegenskaper du vill ha och har råd med.
Hjul som är snabba är inte alltid de som känns snabba och lätta hjul är inte alltid snabbare, eller känns inte ens alltid snabbare, särskilt inte om en stor del av viktbesparingen kommer från nav, kassett och bromsskiva.
/Håkan