Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
zodah skrev:
-----------------
> deswhip skrev:
> ---------------------
> > zodah skrev:
> -------------------
> > > deswhip skrev:
> > > Bla bla, se ovan...
> ------------------------
> > > > zodah skrev:
> -------------------------------
>
> Tack. Precis sådant resonemang och fakta är vad
> jag är ute efter.

Varsågod! Härligt att känna sig lite uppskattad. :)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Bumpar mig själv, någon som vet? Har kollat SpoCalc men det hjälpte mig föga...

Nicathu skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag trodde aldrig jag skulle skriva i en
> hjulbyggartråd men vad kan gå fel när man
> bygger själv;-)?
>
> Jag köpte en 29er med lite tråkiga hjul så jag
> tänkte bygga egna och valet föll på lite högra
> profil och tub. Jag köpte fälgarna från kina,
> 38mm med 28 hål fram och 32 bak då jag väger 90
> kg. Naven blev original Lefty fram och XTR 975
> bak, ekrar blir DT Aerolite. Kan man på något
> sätt veta hur långa ekrar jag behöver eller
> måste jag vänta tills fälgarna kommer och mäta dom?
> Jag har googlat men inte hittat vad jag söker...
>
> Hilfe, Happy!

Hjulbyggartråden
Jag tror jag löste det med hjälp av DT's SpokeCalculator och enligt den behöver jag ekrar i längderna 274, 276, 277 och 279mm. Ska jag köpa fyra olika längder eller hur jäkla noga är det med en eller två mm?

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Säkert finns det nånstans i tråden men orkar inte leta. ERD till vanliga tubkinesfälgar 50 mm från Yishunbikes, nån?

Hjulbyggartråden
zodah skrev:
> BUMP!
>
> Ingen som har några glada tillrop eller svar på
> mina funderingar ovan
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1592311/18481
> 11#msg-1848111 ?

OK det tog lite tid att göra klart allt, men nu så :-)
50mm fälg och 20 - rak dragning fram, 24 och korsat bak, DT Comp ekrar
De känns väldigt sköna, nu sitter det 23mm Vittoria på, jämfört med mina Kyrium (med 25mm på) så är de här väldigt styva och svarar väldigt bra på spurt och i backe, tom så att jag är lite förvånad över att de är så styva, kanske lite sämre rull på men det beror nog snarare på däcken.
Tycker inte heller att de blev speciellt vindkänsliga, körde kantvind hela passet igår och kändes som det var bra driv i hjulen.
- an

Hjulbyggartråden
Är det en klok tanke att bygga med oreducerade ekrar på drivsidan för att få ett styvare hjul? Vissa inlägg i tråden tyder ju på det.

Hjulbyggartråden
Upptäckte att jag hade någonstans mellan noll och inget i ekerspänning i bakhjulet idag. Säkerligen för att jag har gått och skrutit om mina hjulbyggarskills. Instant karma och sånt.

Lyckligtvis är jag ju ett sånt hjulbyggarproffs att det var inga större problem att spänna upp och rikta till det lite snabbt. Till och med utan vimplar.

Måste säga att ekernyckeln på cranbrothers multitool var riktigt bra.

P1020880.JPG

Hjulbyggartråden
En dödsviktig fråga som jag aldrig riktigt lyckats få till:
Hur skall man tänka för att sätta första ekern så att man kan läsa navetiketten genom ventilhålet? Jag försöker måtta och ha mig, men lyckas bara nästan och känner mig apdum varje gång.

I det specifika fallet som kommer att inträffa snart skall jag bygga 3-korshjul med 36 ekrar.

Hjulbyggartråden
Angående mässing- vs. aluminiumnipplar så kan jag instämma i den rådande uppfattningen att man ska ha mässing om man vill ha hållbara hjul. Jag beställde ett par hjul från actionsports med mässingsnipplar, men av någon anledning byggde de med aluminium istället. Märkte det genom att huvudet på en nippel gick av efter fem månader. Försöker för tillfället få dem att lösa returfrakten för ombygge, vilket var deras förslag på lösning, på något sätt. Att skicka med posten för 400 kr tyckte de var för dyrt. :-/

(Jag har för övrigt aldrig förstått varför man skulle vilja läsa navetiketten genom ventilhålet)

Hjulbyggartråden
Jörgen_A skrev:
> Upptäckte att jag hade någonstans mellan noll
> och inget i ekerspänning i bakhjulet idag.
> Säkerligen för att jag har gått och skrutit om
> mina hjulbyggarskills. Instant karma och sånt.
>
> Lyckligtvis är jag ju ett sånt hjulbyggarproffs
> att det var inga större problem att spänna upp
> och rikta till det lite snabbt. Till och med utan
> vimplar.
>
> Måste säga att ekernyckeln på cranbrothers
> multitool var riktigt bra.
>
>

Det ser extremt skillat ut att stå i skogen och rikta hjul!

Hjulbyggartråden
TBy skrev:
> En dödsviktig fråga som jag aldrig riktigt
> lyckats få till:
> Hur skall man tänka för att sätta första ekern
> så att man kan läsa navetiketten genom
> ventilhålet? Jag försöker måtta och ha mig,
> men lyckas bara nästan och känner mig apdum
> varje gång.
>
> I det specifika fallet som kommer att inträffa
> snart skall jag bygga 3-korshjul med 36 ekrar.

Det är ganska enkelt med två och tre kors....
Om man håller nav från högersiden ( självklart vilken på baknav - du bestämmer fram); sen man ser till att en driveker (dom som pekar bakåt) sitter rakt över navetiketten. Om man nu tar den näst driveker till höger/medsols och placera den i den tredje ekerhål motsols från ventilhål... Hur enkelt som helst!

Hjulbyggartråden
Meh...

Jag verkar ha lyckats buckla fälgen där bak. Det är lite av en "flatspot" där fälgen går in någon millimeter. Är det bara att rikta upp och köra vidare som inget hänt?

Om man sen ska vara lite ödmjuk. Kan det ha med bristande hjulbyggarkunskaper att göra eller är det bara att fälgen är för klen?

Kanske ett nytt bakhjul baserat på Notubes flow fälg istället?

/* Jörgen */

Hjulbyggartråden
Jag funderar på att bygga ett par nya hjul till min pendlarcross, kör på lånade hjul nu och kommer behöva lämna tillbaka dem snart.

Jag har kikat lite på Stan's Iron Cross, men framåt vårkanten brukar jag slänga på ett par Sportcontact 28 - funkar det tro? Någon som byggt med dem?

(Jag har skivbromsar och vill ha svarta fälgsidor, det gör urvalet lite begränsat.)

Hjulbyggartråden
Kanske en dum fråga. I så fall skjut mig. :)

Jo. Vill ha ett extra hjulpar till min Scott Scale 50 och tänkte som så att: Jag köper XT-nav fram å bak med skivor och 9-delad XT-kasset. Till detta vill jag ha 26" CX-fälgar och sätta på släta å fina däck som jag har på när jag kör i Ståkkålm. Grejen är att jag vill ha smala och rulliga hjul som är skapligt stryktåliga. Är jag rätt ute, finns ens grejerna, finns det något smartare sätt att uppnå detta?

Hjulbyggartråden
Det är inget problem att köra med lite bredare fälg fast du har smala däck. En 23mm fälg gör sig jättebra till ett lite bredare landsvägsdäck.

Hjulbyggartråden
Efter 10 byggda hjulpar med runda ekrar så tänkte jag prova platta (aero) ekrar nästa gång.

Hur skall man tänka när det gäller aeroekrar och reducering?

Är det den smalaste tvärsnittsytan man skall titta på (oavsett om det är den runda delen eller platta delen)? T ex Sapim CX-Ray 2,0/(0,9x2,2)/2,0 har en tvärsnittsarea på 1,98 mm^2 på den platta delen och 3,14 mm^2 på den runda, dvs det är den platta som har det minsta tvärsnittet. Medan för Sapim CX 2,0/(1,3x2,8)/2,0 så är det den runda delen som har det minsta tvärsnittet.

Ingenjören i mig säger att alltid använda mig av det minsta tvärsnittet oavsett var det finns på ekern.

/K

Hjulbyggartråden
gandhi skrev:
> Efter 10 byggda hjulpar med runda ekrar så
> tänkte jag prova platta (aero) ekrar nästa
> gång.
>
> Hur skall man tänka när det gäller aeroekrar
> och reducering?
>
> Är det den smalaste tvärsnittsytan man skall
> titta på (oavsett om det är den runda delen
> eller platta delen)? T ex Sapim CX-Ray
> 2,0/(0,9x2,2)/2,0 har en tvärsnittsarea på 1,98
> mm^2 på den platta delen och 3,14 mm^2 på den
> runda, dvs det är den platta som har det minsta
> tvärsnittet. Medan för Sapim CX
> 2,0/(1,3x2,8)/2,0 så är det den runda delen som
> har det minsta tvärsnittet.
>
> Ingenjören i mig säger att alltid använda mig
> av det minsta tvärsnittet oavsett var det finns
> på ekern.
>
> /K

Är väl lite svårt att säga då den är "cold-forged"(kan inte det svenska ordet) och mina CX-ray-ekar har jag dragit upp i 160kg med kalibratorn utan problem.

Det som du bör tänka på är att skaffa ett verktyg som håller ekern. När jag kör alunipplar och ska dra åt sista 120-140kgf så låter jag nippeln och ekern snurra 1/4-1/8 varv med ekerverktyget och sedan hålla fast nippeln med ekerverktyget och använda ekerhållaren som åtdragning, gör att nippeln inte rundas av.

Hjulbyggartråden
Jag syftar främst på om det går att göra som med runda ekrar och använda ekrar med större tvärsnitt på drivsidan än på motsatta sidan.

Hjulbyggartråden
gandhi skrev:
> Jag syftar främst på om det går att göra som
> med runda ekrar och använda ekrar med större
> tvärsnitt på drivsidan än på motsatta sidan.

Ser inte poängen med det? CX-Ray är starka nog för att klara downhill.

Varför skulle det inte gå? Kan tänka mig att blanda ekrar på samma sida kan påverka styrkan lite då alla ekrar sträcker sig lite olika men samma typ av eker på vardera sida kan jag inte tänka mig påverkar ett dugg.

Hjulbyggartråden
Det handlar inte om de är starka nog utan att utjämna spänningen mellan drivsidans ekrar och den motsatta.

På så sätt får man en jämnare lastfördelning mellan drivsidan och den motsatta resulterande i ett hjul som håller längre. Använder man samma ekrar på båda sidorna så kommer drivsidans ekrar att ta upp större last pga en brantare vinkel se bilden. Ekrarna får olika vinkel eftersom navflänsarna inte är symmetriskt placerade kring mittlinjen på navet beroende på att kassetten tar plats på drivsidan. På runda ekrar så använder jag ekrar med smalare midja på ickedrivsidan jämfört med drivsidan. Spänning är kraft per ytenhet (t ex N/mm^2) och om jag vill ha samma spänning på ekrarna på båda sidorna så behöver jag hitta en kvot mellan tvärsnittsytorna som är densamma som (eller i närheten av) den beräknade spänningsfördelningen mellan ekersidorna. Detta får man t ex i spocalc eller freespoke.

nox-composites-carbon-wheels-offset-asymmetric.png

Hjulbyggartråden
BjornR skrev:
> Förstår inte riktigt tankegången.

Tänk att ekrarna ska sträcka sig lika mycket på båda sidor då. Då behöver du ha mer lättsträckta ekrar på den mindre spända sidan.

Hjulbyggartråden
bojsänke skrev:
> Tänk att ekrarna ska sträcka sig lika mycket på
> båda sidor då. Då behöver du ha mer
> lättsträckta ekrar på den mindre spända sidan.

Så långt kom jag men finner det lite svårt att räkna på detta sättet då alla ekrar beter sig annorlunda, speciellt smidda.

Revolution sträcker sig lätt men Laser sträcker sig knappt alls innan den går av, av egen erfarenhet. Båda med 1,5mm reducering.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
BjornR skrev:
> bojsänke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tänk att ekrarna ska sträcka sig lika mycket
> på
> > båda sidor då. Då behöver du ha mer
> > lättsträckta ekrar på den mindre spända
> sidan.
>
>
> Så långt kom jag men finner det lite svårt att
> räkna på detta sättet då alla ekrar beter sig
> annorlunda, speciellt smidda.
>
> Revolution sträcker sig lätt men Laser sträcker
> sig knappt alls innan den går av, av egen
> erfarenhet. Båda med 1,5mm reducering.

DT och Sapim lär inte använda samma legering, så de är nog inte enkelt jämförbara. Jämför man ekrar av samma märke bör tvärsnitt räcka som jag fattar det. Om de är smidda eller inte förändrar inte elasticiteten, bara brottsgränsen om jag inte fått allt om bakfoten. Mao spelar det ingen roll för att balansera spänningen.

Hjulbyggartråden
Inte blanda ihop spänning med kraft :-) https://sv.wikipedia.org/wiki/Hållfasthetslära
Titta på kraftkomposanterna i NOX-exemplet på bilden. Krafterna är olika längs ekrarnas längd, men spänningen (N/mm²) på ekrarna kan bli lika om man minskar på tvärsnittsytan på ickedrivsidan där kraften är lägre. Det innebär att fler ekrar bär upp samma spänning vid ett givet tillfälle. Hjulet är ju byggt med en förspänning på ekrarna och när hjulet sedan belastas av krafter från drivning, väginducerade krafter (t ex pavé) och vikten från cyklisten. Det går 9,82 N på 1 kgf så 120kgf motsvarar knappt 1200 N. Och det är inte ekrarna som är svaga länken när det gäller ekerspänning det är fälgen som sätter gränsen.

BjornR skrev:
> Utjämna spänningen? Du tänker att ha 120kgf på
> båda sidorna med osymmetriskt nav?
>
> Förstår inte riktigt tankegången.

Hjulbyggartråden
BjornR skrev:
> Så långt kom jag men finner det lite svårt att
> räkna på detta sättet då alla ekrar beter sig
> annorlunda, speciellt smidda.

marran skrev:
> DT och Sapim lär inte använda samma legering,
> så de är nog inte enkelt jämförbara.

E-modulen

/Håkan

Hjulbyggartråden
E-modulen är nyckeln till resonemanget i att vilja ha samma förspänning på båda sidornas ekrar. Förutsatt att alla ekrar är gjorda i samma material så har de samma elasticitetsmodul oavsett form. I det elastiska området (E på bilden) så fungerar ekern som en gummisnodd. Sträckgränsen där materialet börjar deformeras (dras ut utan att fjädra tillbaka) för stål är 210 GPa (210 000 000 000 N/m^2) vilket för en 2 mm tjock eker innebär 659,4 kN. Långt före den kraften kolapsar fälgen. De flesta fälgtillverkare brukar ligga på max rekommenderad ekerkraft på 1200-1300 N vilket är ca 600 ggr mindre än sträckgränsen. .

Om alla ekrar har samma spänning (N/mm^2) så kommer de dels att töja sig respektive komprimera sig lika mycket vid belastning (cyklistens vikt, tramptag, pavé...). Det innebär att hjulet håller sig rakare under belastningen. Den andra anledningen är att med samma spänning så är bråttsannolikheten lika på alla ekrar. Alla ekrar tar upp samma belastning och utmattningshållfastheten kommer därmed att öka.

Courbe_contrainte_vs_deformation.png

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Förresten, är det någon som vet var man kan finna "Niklas MTB Tips"? Den fanns på Uppsala Friluftsfrämjandets hemsida http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html och hade några riktigt bra artiklar om cykelhjul. Ett tag fanns den här: http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/hjul.html

Spåret kallnar här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Eker och här http://www.ytterberg.eu/ffuppsala/tips/mtb/index.html

Den här artikeln är intressant: http://www.noxcomposites.com/wheel_building
Och: http://poehali.net/attach/Bicycle_Wheel_-_Jobst_Brandt.pdf
Och: http://www.williamscycling.com/assets/images/product tech/Bicycle Wheel Spoke Lacing.pdf

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Nu är jag ingen expert men......
Jag tror det ordnar sig bara du kör på kol, byggde upp mina nya hjul utan att spänna ordentligt. Med park tools ekertensiometer hamnade jag kring 10 i stället för 20 som borde motsvara typ 90kgf mot 160kgf för ett färdigbyggt.
Jag testade att hänga på det över navet mot golvet och det var NOLL flex!¡
Detta var som sagt dessutom när hjulet inte ens var färdigspänt utan bara hjälpligt för vidare riktning.
När ja gjort samma sak med andra hjulpar jag. Byggt har jag alltid hört massa plingande samt att man känner ett tydligt flex över drivsidan..
Får erkänna att jag blev väldigt förvånad och imponerad över detta, kan bara tänka mig hur styva hjulen kommer vara som färdigbyggda.

Vad detta kommer göra för mig i praktiken återstår att se, kanske är det bara en dyr placebo eller så kanske jag drar av ekrar på löpande band i stället pga. för styva fälgar..

En sak jag inte är med på riktigt är varför det är eftersträvansvärt med lika ekerspänning på driv/ickedriv?
Om man hade samma mått på båda sidor av navet så vore det så klart så men nu har ju naven olika mått och då kompenserar man ju det just genom högre spänning på drivsidan.. Jag skulle gissa att det är bättre att kompensera med ekerspänning snarare än att gå upp i ekertjocklek men vill poängtera att det endast är en gissning...

Hur har dina andra hjul hållit ihop? Du har ju hunnit med att bygga en hel drös hjul tidigare.

Tillbaka
Topp