Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
På tal om flex och ekrarnas förmåga att absorbera flexen, har vi avhandlat Stan's Valor fälgar ännu?
Deras RiACT teknologi gör att fälgen kan flexa 7 mm för att absorbera en träff. Måste ju göra under för ekrar och nipplar att bli helt ospända vid varje större rot/sten man kör på? Kör de loctite i nipplarna för att de inte ska gänga upp sig?
https://www.notubes.com/technology/riact

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Om jag monterar yttre eller inre ekrarna först spelar väl ingen roll när jag bygger hjulet?
Varför krångla till hjulbyggandet helt i onödan? Varför inte följa den hör hjulbyggarbeskrivningen? http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Sixten Fors sa:
Din teori om att J-bend är bättre än SP
Det har jag aldrig skrivit, eller ens antytt, låt bli att hitta på tokigheter i mitt namn.

Sixten Fors sa:
baserat på att korset närmast navet ger ekrarna spänning mot varandra
Du har, som jag redan har skrivit tidigare, helt missförstått både vad jag har skrivit och det jag citerade från sheldonbrown.com
Det är ju fredagskväll, spelar det någon roll?
På ett vanligt 3X-hjul ekrar man ju de yttre ekrarna sist, och då trär man dem så att de korsar ekrarna över - över - under.
Det är alltså endast det sista ekerkorset som är "flätat".
Eftersom man trär ekern först i navet och sist fäster den i ekernippeln (i fälgen) är det sista ekerkorset det yttersta,
det som är närmast fälgen och längst från navet.

/Håkan

Hjulbyggartråden
Lade denna under frågor man inte vågar ställa, men den kanske har större chans att besvara här kom jag på.

Jag outar mig själv istället för att googla hela natten, hur mycket ekerspänning behöver man uppnå innan dish börjar "sätta" sig, orolig att man spänner för mycket för att uppnå önskvärt förflyttning men tycker att att lätta på andra sidan inte ger så synligt resultat.

Kan det ha något med assymetrisk fälg att göra? i en perfekt värld skall ju skillnaden i spänning vara mindre i ett sådant hjul.

Jag bygger på DT Swiss RR411db med 350 142*12 nav och DT Swiss Aerolite ekrar.

Har nu ett rakt hjul med korrekt dish, lite djävlar anamma räcker långt ibland

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Finns det något alternativ till en ekerspänningsmätare (heter det så?)
Jag har alltid lyssnat på ekerns resonans, vilket verkar ganska värdelöst?

Deformation med en mikrometer? ?

Hjulbyggartråden
Jag har problem med att min svarta parktool-nyckel för ekrar inte riktigt passar och och till slut rundar nipplarna, speciellt de som sitter lite hårdare. Är hjul byggda med pro-lock från Actionsports och har gått ett bra tag, vilken nyckel borde man satsa på istället, hörde något en sån som inte går att få på från sidan utan som man skjuter ner ovanifrån på nippeln skulle vara bättre passform, men vilken?

Hjulbyggartråden
landen sa:
Jag har problem med att min svarta parktool-nyckel för ekrar inte riktigt passar och och till slut rundar nipplarna, speciellt de som sitter lite hårdare. Är hjul byggda med pro-lock från Actionsports och har gått ett bra tag, vilken nyckel borde man satsa på istället, hörde något en sån som inte går att få på från sidan utan som man skjuter ner ovanifrån på nippeln skulle vara bättre passform, men vilken?

DT:s vingmutter är riktigt bra. Finns bild och länk någon sida tillbaka i tråden.

Hjulbyggartråden
Finns det någon vettig förklaring till varför DT Swiss 180 Carbon Ceramic naven inte erbjuder straight pull ekrar.
Finns det nackdelar som att hjulen blir för styva med raka ekrar?

Bilagor

• Skärmavbild 2017-04-29 kl. 20.54.27.png
    Skärmavbild 2017-04-29 kl. 20.54.27.png
    34.1 KB · Besök: 134
Hjulbyggartråden
landen sa:

Har ett omvänt problem med min, vet inte om det beror på kvalitetsbrister i tillverkningen eller vad som spökar, men nipplarna glider in lätt från "fel" håll i nyckel men är ibland en pina att trä nyckeln runt från rätt håll.
Stämplingen antyder att saken är hopsvetsad rätt men jag önskar att den vore vänd då det känns som den hade fungerat bättre då.

Hjulbyggartråden
Cannondale jekyl 1000 sa:
HåkanC sa:
konscious sa:
???
Förklara gärna hur olika varianter av ekerböj, eller ej,
skulle kunna ha ngn som helst påverkan på ett hjulets styvhet.
/Håkan
?
Han undrar varför det är viktigt att böjen på J-bend hamnar så nära flänsen på navet som möjligt.
Jag undrar mest varför han undrar när han själv brukar påpeka hur viktigt det är.

Hjulbyggartråden
emmer sa:
Han undrar varför det är viktigt att böjen på J-bend hamnar så nära flänsen på navet som möjligt.
Fria fantasier eller "alternativa fakta" som vanligt?

Det jag frågade var hur en ekerböj, eller inte ekerböj, skulle kunna ha ngn som helst påverkan på ett hjulets styvhet.
Ett fråga jag fortfarande väntar svar på.

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Fria fantasier eller "alternativa fakta" som vanligt?
Det jag frågade var hur en ekerböj, eller inte ekerböj, skulle kunna ha ngn som helst påverkan på ett hjulets styvhet.
Ett fråga jag fortfarande väntar svar på.
/Håkan
Och du lär få vänta, som vanligt. Vad får dig att tro att du kan avkräva svar på dina mästrande frågor? Om du verkligen undrar får du väl söka svaret själv.

Hint: Det var nog en fråga från konscious och inte ett påstående.

Hjulbyggartråden
Min gissning:
Låg efterfrågan på DT180 nav gör att DT har vettigare/mer lönsamma saker för sig än att erbjuda skitdyra hemmabyggarnav i alla olika utföranden (classic/SP, CL/6-bolt, vanlig/boost). Hur många är intresserade av att betala ca 3400 kr mer för DT180 vs. DT240s för att spara 50 gram på två nav?

DT's fokus inom high-end ligger nog på att utveckla kompletta finhjul, där vissa har CF-nav och keramiska kulor. Samt OEM, specialnav och komponenter till andra cykel- och hjulbyggare.

Hjulbyggartråden
konscious sa:
Enligt DT [Floskelstinn reklamtext raderad]
Så det är endast den reklamtexten som är din källa?
Jag instämmer nog med Sixten; en liten tillverkare som inte har råd med att utveckla, tillverka, lagerhålla, sälja, serva och underhålla alla tänkbara varianter. De satsar där volymerna finns.

Men jag har ytterligare en fråga till dig
När jag nu läser om ditt inlägg från igår så leder även din andra mening till undringar
konscious sa:
Vad är enligt dig ett för styvt hjul och vad skulle nackdelen med ett sådant vara?

Radiellt har jag svårt att inse hur det skulle kunna spela ngn som helst roll, åtminstone i praktiken eftersom man har däck på hjulen.
Och lateralt ser jag endast fördelar med högre styvhet.

Jag har alltså svårt att se hur styvheten hos ett hjul skulle kunna vara för hög, (så länge det inte medför andra nackdelar),
förklara gärna.

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
konscious sa:
Jag instämmer nog med Sixten; en liten tillverkare som inte har råd med att utveckla, tillverka, lagerhålla, sälja, serva och underhålla alla tänkbara varianter. De satsar där volymerna finns.

När jag nu läser om ditt inlägg från igår så leder även din andra mening till undringar
konscious sa:
Vad är enligt dig ett för styvt hjul och vad skulle nackdelen med ett sådant vara?

Radiellt har jag svårt att inse hur det skulle kunna spela ngn som helst roll, åtminstone i praktiken eftersom man har däck på hjulen.

Jag har alltså svårt att se hur styvheten hos ett hjul skulle kunna vara för hög, (så länge det inte medför andra nackdelar),
förklara gärna.

/Håkan

Tyckte du verkade seriös förut men nu beter du dig som en besservisser! Tråkigt att utvecklingen går åt det hållet för dig.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Min gissning:
Låg efterfrågan på DT180 nav gör att DT har vettigare/mer lönsamma saker för sig än att erbjuda skitdyra hemmabyggarnav i alla olika utföranden (classic/SP, CL/6-bolt, vanlig/boost). Hur många är intresserade av att betala ca 3400 kr mer för DT180 vs. DT240s för att spara 50 gram på två nav?

DT's fokus inom high-end ligger nog på att utveckla kompletta finhjul, där vissa har CF-nav och keramiska kulor. Samt OEM, specialnav och komponenter till andra cykel- och hjulbyggare.

Så "hemmabygge" värstingnaven erbjuder endast classic option ekerdesign oavsett hur dyrt för att...? Min tolkning är att det erbjuder lika bra egenskaper som rak ekerdesign.

Hjulbyggartråden
J-bend eller SP, båda funkar. Lättare att få tag på J-bend ekrar dessutom, och så är de billigare.

Värsting och värsting. Vilka egenskaper förutom högst pris gör DT 180 till värsting? Två nav kostar 7300 kr hos Bike24. Det finns gott om alternativ för både lvg och mtb som kostar och väger mindre. Med tillräckligt hög kvalitet. Eller bygga med DT 240s och spara 40 gram på något annat för en hundring eller två.

För vem är 7300-kronors nav intressant? Varför vill man bygga med DT 180?
De som vill spendera mycket pengar på hjul köper väl färdiga hjul från Enve, DT, Zipp etc. och får totalt sett bästa hjulen.

Hur tänkte Du använda naven? Lvg eller mtb? Vilka fälgar och ekrar? Vilka alternativ har du?

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
konscious sa:
meningslöst dravel.....

/Håkan

Finns väl ingen intressekonflikt i att DT förklarar eftersom dom marknadsför båda produkterna.
Skriver dom fel eller har du någon källa som motbevisar det dom beskriver?
Frågan var varför man valde enbart klassisk design på värstingnavet DT180 medan det är en option på 240 och 350 naven.

Det har du inte lyckats förklara mer än kvalificerat tyckande och massa motfrågor, ang rak ekerdesign ger ökad styvhet var som sagt inget påstående utan en fråga.
Men jag förstår att du inte kan svara på frågan eftersom du inte vet.

Hjulbyggartråden
konscious sa:
Finns väl ingen intressekonflikt i att DT förklarar eftersom dom marknadsför båda produkterna.
Texten du citerade är ingen förklaring, det är en ren reklamtext, en floskelfylld sådan.

konscious sa:
Frågan var varför man valde enbart klassisk design på värstingnavet DT180 medan det är en option på 240 och 350 naven.
Som Sixten skrev: Av kommersiella skäl.

konscious sa:
Det är inte enbart pga att jag inte vet. Det är helt omöjligt för mig att förstå hur det skulle gå till (åtminstone så länge den enda ändringen är böjd resp rak eker)
Antagligen för att jag inte är tillräckligt lättlurad för sådan reklam.

Dessutom undrar jag fortfarande om hur ett hjul skulle kunna bli FÖR styvt?

/Håkan

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Värsting och värsting. Vilka egenskaper förutom högst pris gör DT 180 till värsting?
Lager exempelvis.
Är rätt dyra saker (om man inte väljer tveksamma kinagrejor).
Huruvida de sista grammen - som alltid blir dyra - är värt det kan man och diskutera.
(Men man tappar mindre styvhet på att göra naven lättare än att göra det på ekrar och fälgar)
(Speciellt till Håkan: på en generaliserad nivå. Det finns exempel på motsatsen och tabeller i Tour och så vidare. Så man får inte vara för anal när det står att det är på en generell nivå. Och har du frågar på det oxå så var gärna specifik i din fråga istället för att ställa den vanliga gamla "grälsjuk kärring" -typen av motfråga.)

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
J-bend eller SP, båda funkar. Lättare att få tag på J-bend ekrar dessutom, och så är de billigare.

Värsting och värsting. Vilka egenskaper förutom högst pris gör DT 180 till värsting? Två nav kostar 7300 kr hos Bike24. Det finns gott om alternativ för både lvg och mtb som kostar och väger mindre. Med tillräckligt hög kvalitet. Eller bygga med DT 240s och spara 40 gram på något annat för en hundring eller två.

För vem är 7300-kronors nav intressant? Varför vill man bygga med DT 180?
De som vill spendera mycket pengar på hjul köper väl färdiga hjul från Enve, DT, Zipp etc. och får totalt sett bästa hjulen.

Hur tänkte Du använda naven? Lvg eller mtb? Vilka fälgar och ekrar? Vilka alternativ har du?

Ja för vem är det intressant.. den som betalar.
Gillar DT swiss helt enkelt.

Hjulen kommer sitta på min 900RC 29"
Tänkte MCFK fälgar med 24,5mm inner, Sapim CX ray/sprint Alu nipplar med 240s klassiskt?nav f/b 32hål.

Hjulbyggartråden
konscious sa:
Tänkte MCFK fälgar med 24,5mm inner, Sapim CX ray/sprint Alu nipplar med 240s klassiskt?nav f/b 32hål.
Boost förmodar jag, och xD? Förmodar att du kommer ner till ca 1450 gram med en sådan konfig för ca 16000 kr?
Alternativ kan vara färdiga XMC 1200 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=197603 om du gillar DT.

Hjulbyggartråden
fredrik168 sa:
HåkanC sa:
konscious sa:

konscious sa:

förklara gärna.

/Håkan

Tyckte du verkade seriös förut men nu beter du dig som en besservisser! Tråkigt att utvecklingen går åt det hållet för dig.

Messerschmidt heter det faktiskt.

I övrigt kan jag inte låta bli att undra om ev extra styvhet för hjul byggda med SP eller J-bend är något som har någon som helst praktisk betydelse utanför tangentbordets virtuella värld. Dvs för vem är detta en begränsande faktor?

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
konscious sa:
Texten du citerade är ingen förklaring, det är en ren reklamtext, en floskelfylld sådan.

konscious sa:
Som Sixten skrev: Av kommersiella skäl.

konscious sa:
Det är inte enbart pga att jag inte vet. Det är helt omöjligt för mig att förstå hur det skulle gå till (åtminstone så länge den enda ändringen är böjd resp rak eker)
Antagligen för att jag inte är tillräckligt lättlurad för sådan reklam.

/Håkan

På vilket sätt skulle en klassisk design vara enbart av kommersiella skäl? det har funnits sen 19..
Som sagt jag hade en fråga som inte var ett påstående kring rak ekerdesign, vilket du blandar ihop.

Du svarar på frågor genom att skapa motfrågor utan en enda initierad källa som referens.

Hjulbyggartråden
konscious sa:
På vilket sätt skulle en klassisk design vara enbart av kommersiella skäl?
På vilket sätt skulle ytterligare en produkt (utöver den "klassiska") inte innebära merkostnader för utveckling, tillverkning, lagerhållning, försäljning, reklam, service och underhåll? Merkostnader som (troligen) inte motiveras av försäljningsintäkterna för denna ytterligare produkt.
Precis det Sixten, och jag, redan har skrivit flera ggr. Vill du ha det upprepat ännu flera ggr?

Du svarar dessutom inte på min fråga om hur ett hjul skulle kunna vara för styvt
utan skapar endast motfrågor utan en enda initierad källa (utanför den floskelfyllda reklamens underbara värld) som referens.

/Håkan

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
konscious sa:
Boost förmodar jag, och xD? Förmodar att du kommer ner till ca 1450 gram med en sådan konfig för ca 16000 kr?
Alternativ kan vara färdiga XMC 1200 https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=197603 om du gillar DT.

Nej klassiskt 142-12 xd och 150-10 och vill nog komma närmare 1400g för dom priserna om det är möjligt?.
Frågor på det Håkan C ?

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:

Tro't eller ej, men en del som cyklar i skogen vill ha lite lagom flexiga hjul eftersom det är bekvämare. Du borde prova att tänka utanför din LVG-låda.

På vilket sätt skulle ytterligare en produkt (utöver den "klassiska") inte innebära merkostnader för utveckling, tillverkning, lagerhållning, försäljning, reklam, service och underhåll?

Så, då är alltså straight pull helt meningslöst eftersom du slagit fast att det inte ger några fördelar (för att du inte kan förstå att sådana skulle kunna finnas). Så varför skulle DT bry sig om att göra flertalet andra nav i olika varianter? Det kostar ju bara mer, tydligen.

*skakar på huvudet*

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
konscious sa:
På vilket sätt skulle en klassisk design vara enbart av kommersiella skäl?
På vilket sätt skulle ytterligare en produkt (utöver den "klassiska") inte innebära merkostnader för utveckling, tillverkning, lagerhållning, försäljning, reklam, service och underhåll? Merkostnader som (troligen) inte motiveras av försäljningsintäkterna för denna ytterligare produkt.
Precis det Sixten, och jag, redan har skrivit flera ggr. Vill du ha det upprepat ännu flera ggr?

Du svarar dessutom inte på min fråga om hur ett hjul skulle kunna vara för styvt
utan skapar endast motfrågor utan en enda initierad källa (utanför den floskelfyllda reklamens underbara värld) som referens.

/Håkan

Du kan väl kontakta DT och vräka ut dina teser eller varför inte anmäla dom för vilseledande marknadsföring http://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/marknadsforingslagen/ eftersom det bekymrar dig så våldsamt.

Kandiderar du på att bli kverulerande rättshaverist ?????

Ärligt kan jag inte svara på din fråga och det var därför jag skapade en fråga, detta verkar du inte fatta vilket flera påpekat för dig.
Sen anklagar du andra för det du själv lider av , Håkan du vet väl att man inte ska döma andra för det man lider av.

Sixten till skillnad från dig hade konkreta förslag. Tack Sixten!
Det verkar inte vara någon signifikant skillnad mellan raka och J formade ekrar när det gäller funktion kvalitet etc..

Svårare än så var det inte Håkan ?

Hjulbyggartråden
konscious sa:
Det verkar inte vara någon signifikant skillnad mellan raka och J formade ekrar när det gäller funktion kvalitet etc..
Du glömmer, eller väljer att glömma, hur skillnaden framställs i reklamens underbara och floskelfyllda värld.
En värld som du själv gärna hänvisar till. Har du redan glömt, eller förträngt, det du själv skrev/citerade?

NLC sa:
I övrigt kan jag inte låta bli att undra om ev extra styvhet för hjul byggda med SP eller J-bend är något som har någon som helst praktisk betydelse utanför tangentbordets virtuella värld. Dvs för vem är detta en begränsande faktor?
+1
Åtminstone i den verkliga världen, dvs den utanför konscious reklamstyrda och floskelfyllda värld.

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC, om du har bevis för att det inte är någon skillnad mellan straight pull och J-bend, varför presenterar du inte det istället för att fortsätta bete dig som ett rövhål? Förlåt, men det är verkligen så du framstår just nu. Jag vet att du är en besserwisser av rang (vilket är helt okej), men nu börjar jag undra om nåt har hänt på sistone. Vad är problemet?

Folk ställer frågor för att de INTE vet, och vill veta. Inte för att bli sågade vid fotknölarna med irrelevanta, arroganta motfrågor, dessutom av någon som inte verkar ha nån som helst insikt om att olika cykelgrenar skiljer sig åt vad gäller preferenser kring prylarnas egenskaper.

Edit: Jag vill förresten tillägga att jag har fått en del hjälp av dig och dina kunskaper, så jag vet att du har koll. Men i det här fallet förstår jag verkligen inte vad du håller på med.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Spånar ...igen.

Rent byggtekniskt borde det gå snabbare att ekra upp ett SP-hjul vilket är bra när man gör det professionellt och i volym. Som hobbymek är tiden inte lika kritisk. Sedan upplever jag att det är svårare att räkna ut rätt ekerlängd för ett okänt nav då det är svårt att få fram bra data på hur många mm som göms i navets ekerhål, en aspekt som proffsbyggare inte behöver fundera på.

En annan fördel för både proffs och amatörer är att det rimligen borde gå att byta en trasig eker utan att först avlägsna kassett och skivor.

En tredje skillnad är att ekrarna kan göras super-aero-breda tillsammans med öppna SP-ekerfästen i naven. Mavic m.fl.

Tid är pengar. Aero är snabbare (iaf. på pappret). Bling säljer.

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
konscious sa:
Du glömmer, eller väljer att glömma, hur skillnaden framställs i reklamens underbara och floskelfyllda värld.
En värld som du själv gärna hänvisar till. Har du redan glömt, eller förträngt, det du själv skrev/citerade?

NLC sa:
+1
Åtminstone i den verkliga världen, dvs den utanför konscious reklamstyrda och floskelfyllda värld.

/Håkan
Kan du svara och definiera om du kan skilja på ett påstående och en fråga?
vet du vad ordet bevis betyder och källhänvisning?

Du har trots frågan inte kunnat lägga fram ett enda bevis eller fakta som stödjer det du säger.
Det verkar bara vara i din värld som du har patent på sanningar och lösningar utan att behöva bevisa det!

Förstår du inte att du förlöjligar dig själv med din kassa argumentation med total avsaknad av logik och självkritik.

Du påstår att du vet att DT 180 lanserar ett klassiskt nav av kommersiella skäl.
Det väger mindre och har lågfriktions keramiklager, är det ett kommersiellt påhltt menar du om ekerdesignen inte har någon betydelse.
Märker du inte hur motsägelsefull du låter?

J formade eller SP ekrar vilket var frågan jag ställde om det hade något avgörande betydelse, du fastnar i dina tankedemoner och klarade inte skilja på ett citat som en fråga och ett påstående och utgår från att det är ett påstående med en motfråga.

Men det är väl bara i Håkans lilla värld man får ha åsikter utan någon kunna bevisa det och har man en fråga är det ett påstående.

Du har vunnit priset foliehattaward 2017 på detta forum ????

Bilagor

• Skärmavbild 2017-05-01 kl. 00.17.06.png
    Skärmavbild 2017-05-01 kl. 00.17.06.png
    79.1 KB · Besök: 119
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Spånar ...igen.

Rent byggtekniskt borde det gå snabbare att ekra upp ett SP-hjul vilket är bra när man gör det professionellt och i volym. Som hobbymek är tiden inte lika kritisk. Sedan upplever jag att det är svårare att räkna ut rätt ekerlängd för ett okänt nav då det är svårt att få fram bra data på hur många mm som göms i navets ekerhål, en aspekt som proffsbyggare inte behöver fundera på.

En annan fördel för både proffs och amatörer är att det rimligen borde gå att byta en trasig eker utan att först avlägsna kassett och skivor.

En tredje skillnad är att ekrarna kan göras super-aero-breda tillsammans med öppna SP-ekerfästen i naven. Mavic m.fl.

Tid är pengar. Aero är snabbare (iaf. på pappret). Bling säljer.
Så länge man håller sej till DT-nav så tar det ju ytterst lite tid att rycka lös kassetten men ok, 1 sekund kanske man sparar med SP.

Tillbaka
Topp