Hjulbyggartråden
Snart är goda råd dyra. Håller jag på att navigera fel, dra gärna i nödbromsen innan tåget lämnat perrongen/ båten lämnat hamnen
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ingen nödbroms utan endast en frågaDr_Rydell sa:Snart är goda råd dyra. Håller jag på att navigera fel, dra gärna i nödbromsen innan tåget lämnat perrongen/ båten lämnat hamnen
Nipplarna var egentligen mest för att det var DT Swiss och att jag då räknat ut att det skulle passa med de där ekernyckel. Sen var polyaxnipplarna 14 och inte 12 mm. Behövs 14 mm?HåkanC sa:Ingen nödbroms utan endast en frågaDr_Rydell sa:Snart är goda råd dyra. Håller jag på att navigera fel, dra gärna i nödbromsen innan tåget lämnat perrongen/ båten lämnat hamnen
Varför har du bytt till DT alu-nipplar ist Sapim Polyax? Är det enbart pga priset?
Personligen skulle jag även köpa ett par fler ekrar och nipplar än vad som behövs till hjulet,
att leta fram en nippel man har tappat på golvet och som har studsat i väg kan ta lång tid.
Tro mig jag vet, tyvärr gör jag det!
/Håkan
14 mm är längre/tyngre än 12, i övrigt ser jag inget mervärde med 14 mm. Vill man ha svarta nipplar är Polyax 14 billigare än DT 12. Vill man ha silver är DT 12 billigast och lättat. Jag gillar billigt och lätt.Dr_Rydell sa:Verkar finnas lite dåligt med vanliga polyax aluminium 2.0 12 mm. Verkar finnas mest 14 mm. Finns det någon anledning till det?
https://r2-bike.com/navi.php?jtl_token=ed4c9c2176464f02d81d105525bbe9a9&suchausdruck=sapim+polyax
https://www.bike24.com/1.php?content=13&search=sapim+polyax
Som jag skrev ovan: Strunta i Secure Lock, liksom alla andra former av nippellåsning.Dr_Rydell sa:Får bli Sapim Polyax Aluminium Nipple 2mm - Secure Lock om jag kör sapimekrarna.
Om du vill bygga nya hjul ska du förstås göra det.Orwar sa:Min bakfälg har till slut blivit såpass bulig i kanten att den inte går att köra slanglöst längre. Behöver således bytas ut.
+1Orwar sa:om jag knappar in det i freespoke så blir vänstersidans ekerspänning typ 60% av högersidans vilket känns som en förklaring.
Asymmetriska fälgar är bättre, men krånglar till det för tillverkarnaOrwar sa:Blir dock lite fundersam. Om det här med asymmetriska fälgar är så bra, varför verkar alla gladeligen välja symmetriska fälgar istället?
Bulor var nog fel ord. Finns förvisso gott om sådana, men idag gjorde jag även ett rätt vasst jack där det pyser fint. Är nog bortom räddning. Tack för bra info om fälgar. Var väl som jag tänkte ungefär.HåkanC sa:Om du vill bygga nya hjul ska du förstås göra det.Orwar sa:Min bakfälg har till slut blivit såpass bulig i kanten att den inte går att köra slanglöst längre. Behöver således bytas ut.
Men det kanske kan vara idé att prova att klämma ihop/rikta din nuvarande fälg först,
söker man på nätet kan man hitta en hel del berättelser från de som har lyckats med sådant
Rattnalle sa:Ska du byta till assym lär du behöva byta ekrar. Med symmetrisk kan du förmodligen klara dig med att bara ekra om.
Jag tippar på att ditt hjul som helhet är för dåligt spänt om ekrarna gängar upp sig. Att göra bulor I fälgen brukar också vara dåligt för ekerspänningen och det märks först på sidan med låg spänning.
i29orna är jag nöjd med hittills. Jag misshandlade den bak svårt häromdagen och hittade ett antal bulor och en lös eker. Men den hade ändå hållit formen bra nog att gå fint att rikta och spänna upp.
Skruva dit alla nipplar till dess att du precis känner/inte känner gängan vid nippeln, med tumnageln = referenspunkt att börja räkna varv.marr sa:Ska börja sätta ihop mina hjul nästa vecka.
Hope pro4 + Xr 361 asymmetrisk + Comp/rev ekrar.
Ska vara till en gravelhoj.
Hur attans vet man hur högt man ska spänna dem?
Sixten Fors sa:Skruva dit alla nipplar till dess att du precis känner/inte känner gängan vid nippeln, med tumnageln = referenspunkt att börja räkna varv.marr sa:Ska börja sätta ihop mina hjul nästa vecka.
Hope pro4 + Xr 361 asymmetrisk + Comp/rev ekrar.
Ska vara till en gravelhoj.
Hur attans vet man hur högt man ska spänna dem?
Räkna varv, börja med att hålla antal varv lika på samma sida av hjulet så brukar det bli runt och rakt.
Du behöver nog kompensera för utsides/insides ekrar i bakhjulet, +½ varv höger bak insides, +1 varv vänster bak insides. Kanske lite mer. Fram behövs nog ingen kompensation utsides/insides eftersom utsides ekrar på båda sidor av framhjulet pekar åt samma håll.
Jobba upp spänningen, först 2 varv i taget, sedan 1,5, 1, ½ och till sist ett kvarts varv. Prioritera att spänna på håra sidan till dess att du är väldigt nära önskad spänning, till sist centrerar du fälgen rätt de sista 3-4 mm genom att slutspänna lösa sidan.
Du har väl TM-1 och WTA? https://www.parktool.com/wta
Jag skulle sikta på 1200 +/- 30 N fram och 1230 +/- 30 N bak, på DT Comp ekrarna.
Sidan med DT Revo blir vad den blir, +/- 30 N.
De flesta asymmetriska fälgar jag sett har bara någon ynka mm förskjutning av ekerhålen, typ 1-3 mm. Vilket är ok, men inget som avgör om jag väljer en fälg framför en annan. De flesta fälgar är inte asymmetriska och få av de som jag tycker är intressanta. Jag kollar bredd, vikt, profil, kanthöjd, kantform, svetsad/nitad, förstärkning vid nipplar, antal hål, max ekerspänning, material, pris etc. Är den fälgen jag vill ha asymmetriskt är det helt ok, men det är inget jag funderar på.Orwar sa:Tensiometer finns, och oavsett vad som byggs så kommer det hållas efter.
Sixten, förespråkar du istället byte till olika tjocka ekrar på vänster/högersida, eller ska jag skita i att spänningen blir låg på vänstersidan?
Får väl helt enkelt bestämma mig själv för hur jag vill göra verkar det som. Fördel med symmetriska fälgar blir väl att det blir lättare att hitta ersättare som passar rakt av nästa gång man tar sönder nåt.
Min rekommendation är asymmetrisk fälg med olika tjocka ekrar, då har du förbättrat det som går att förbättra. Eftersom du skall behålla naven och tydligen har haft problem med ekrar som skruvar upp sig.Orwar sa:Nåväl. Får se hur det blir. Lutar nog åt antingen asymmetrisk fälg eller symmetrisk men med olika tjocka ekrar, mest för att det känns schysst.
Jo det har jag. Senast idag byggde jag om ett bakhjul med 28H J-bend nav och 584x19 mm fälg...Orwar sa:Tolkar det som att du inte har någon direkt åsikt i frågan om olika tjocka ekrar på vänster/högersida.
marr sa:Hur ska man tänka med de asymetriska fälgarna?
Ska man ha de på samma håll fram och bak ens?
jij sa:marr sa:Hur ska man tänka med de asymetriska fälgarna?
Ska man ha de på samma håll fram och bak ens?
Nej det blir olika håll fram och bak. Tänk bara att det ska bli så lik vinkel som möjligt på vänster och höger sida när fälgen är centrerad.
BjornR sa:Mätt ERD och kompenserat för asymmetrin? Kan säkert vara så att ekrarna är 2-4mm för korta.
ERD specat från företagen brukar vara precis till fälgen och då når ekrarna precis till nipplarna. Lägg på asymmetrin och du har nu väldigt korta ekrar. Min teori.
marr sa:BjornR sa:Mätt ERD och kompenserat för asymmetrin? Kan säkert vara så att ekrarna är 2-4mm för korta.
ERD specat från företagen brukar vara precis till fälgen och då når ekrarna precis till nipplarna. Lägg på asymmetrin och du har nu väldigt korta ekrar. Min teori.
Räknat i swiss kalkylator med en swiss fälg och valt asymmetriska modellen.
Japp helt bortblåst :) inga 2-4 mm direkt. Genom att ändra bara offset i kalkylatorn från 20-40 till 25-35 får du några ynka tiondels mm skillnad i ekerlängd. I första exemplet är det "bara" 2 mm skillnad på de korta och långa ekrarna. Vid helt symmetriskt bygge blir det alltså ca 1 mm kortare resp längre ekrar på respektive sida.BjornR sa:Då var min teori helt bortblåst.marr sa:Räknat i swiss kalkylator med en swiss fälg och valt asymmetriska modellen.BjornR sa:Mätt ERD och kompenserat för asymmetrin? Kan säkert vara så att ekrarna är 2-4mm för korta.
Det är väl DT Comp SP 2,0/1,8 och DT Squorx alu 2,0/15 mm och brickor? Ladda hem DT Tech Book för detaljer om ekerlängd i ditt hjul (rätt årsmodell) https://issuu.com/search?q=dt swissMajkel sa:Vad är det för ekrar (kompetition?) och nipplar (mtrl och längd) på ett DT SWISS EX 1501 SPLINE 27,5 hjul?
Och nu när hjulet är lite ovalt bör jag då viktoptimera och köpa aningen kortare ekrar och minimera risken att ekern går genom fälgtejpen? Eller bör jag hålla mig till 280mm som det borde vara?
Jag tror inte jag har förmågan att få hjulet runt igen, däremot hyggligt rakt.
Det går tyvärr att "skada" fälgen så pass mkt att den plastiskt deformeras, typiskt i rejäla vurporSixten Fors sa:Det är väl inte så svårt att spänna upp ett ovalt hjul så att det blir runt? Fälgen är ju flexibel liksom.
+1Sixten Fors sa:Jag skulle använda rätt/samma ekerlängd som original och börja om från början (lossa alla ekrar till gängan blir synlig vid nippelkanten) och räkna varv när jag spänner upp dem igen.
Den uppmätta sträckgränsen hos ekrar är så pass hög (tex DT Comp >2300N) att alla vanliga fälgar har permanent deformerats, skadats och/eller spruckit långt innan ekern sträcker sig. Det är en av anledningarna till att duktiga hjulbyggare lämnar livstids garanti mot ekerbrott. Här finns en av dem: http://www.peterwhitecycles.com/wheels.phpSixten Fors sa:Med hela ekrar som inte har sträckt sig, alltså är så långa i verkligheten som de var när de var nya.