Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:Det är väl DT Comp SP 2,0/1,8 och DT Squorx alu 2,0/15 mm och brickor? Ladda hem DT Tech Book för detaljer om ekerlängd i ditt hjul (rätt årsmodell) https://issuu.com/search?q=dt swissMajkel sa:Vad är det för ekrar (kompetition?) och nipplar (mtrl och längd) på ett DT SWISS EX 1501 SPLINE 27,5 hjul?
Och nu när hjulet är lite ovalt bör jag då viktoptimera och köpa aningen kortare ekrar och minimera risken att ekern går genom fälgtejpen? Eller bör jag hålla mig till 280mm som det borde vara?
Jag tror inte jag har förmågan att få hjulet runt igen, däremot hyggligt rakt.
Det är väl inte så svårt att spänna upp ett ovalt hjul så att det blir runt? Fälgen är ju flexibel liksom. Jag skulle använda rätt/samma ekerlängd som original och börja om från början (lossa alla ekrar till gängan blir synlig vid nippelkanten) och räkna varv när jag spänner upp dem igen. Med hela ekrar som inte har sträckt sig, alltså är så långa i verkligheten som de var när de var nya.
Tack för hjälpen! Nu är rätt delar beställda. Ska försöka få det runt men det har fått sig en ordentlig smäll så jag funderar på om det kanske inte ens är möjligt. Ännu mindre för mig som är nybörjare.