Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Majkel sa:
Vad är det för ekrar (kompetition?) och nipplar (mtrl och längd) på ett DT SWISS EX 1501 SPLINE 27,5 hjul?
Och nu när hjulet är lite ovalt bör jag då viktoptimera och köpa aningen kortare ekrar och minimera risken att ekern går genom fälgtejpen? Eller bör jag hålla mig till 280mm som det borde vara?
Jag tror inte jag har förmågan att få hjulet runt igen, däremot hyggligt rakt.
Det är väl DT Comp SP 2,0/1,8 och DT Squorx alu 2,0/15 mm och brickor? Ladda hem DT Tech Book för detaljer om ekerlängd i ditt hjul (rätt årsmodell) https://issuu.com/search?q=dt swiss

Det är väl inte så svårt att spänna upp ett ovalt hjul så att det blir runt? Fälgen är ju flexibel liksom. Jag skulle använda rätt/samma ekerlängd som original och börja om från början (lossa alla ekrar till gängan blir synlig vid nippelkanten) och räkna varv när jag spänner upp dem igen. Med hela ekrar som inte har sträckt sig, alltså är så långa i verkligheten som de var när de var nya.

Tack för hjälpen! Nu är rätt delar beställda. Ska försöka få det runt men det har fått sig en ordentlig smäll så jag funderar på om det kanske inte ens är möjligt. Ännu mindre för mig som är nybörjare.

Hjulbyggartråden
Behöver lite hjälp när det gäller val av ekrar och tänkte fråga de vise här på happy. Ska bygga 27,5 hjul med spank 350 fälgar och hope boost nav 3kors 32 ekrar. Enligt prowheelbuilders kalkylator så får jag fram;

Fram
Vänster 272,2
Höger 273,1

Bak
Vänster 273,3
Höger 272

Tänkte köra på DT SWISS COMPETITION ekrar. Kan jag köra 274mm raktav överallt eller ska jag ta 272mm höger bak och vänster fram?

Fälg spank 350, 564 erd https://spank-ind.com/products/oozy-350-rim

Bilagor

• B128F3DE-5592-450E-9AF0-0A6A3CB5C9E9.jpeg
    B128F3DE-5592-450E-9AF0-0A6A3CB5C9E9.jpeg
    129 KB · Besök: 126
  • D53F64B2-C28A-44FE-B703-003FF449C90B.jpeg
    D53F64B2-C28A-44FE-B703-003FF449C90B.jpeg
    133.2 KB · Besök: 108
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
Lite högre upp i denna tråd bytte jag ut sträckra Pillar 2.0/1.5
….
Jag har även tidigare bytt ut sträckta DT Revolution. Som blivit längre utan att gå av.

Gemensamt är dock att de sträckta ekrarn inte går att spänna mer än ca 400 N. De blir bara längre utan att ekerspänningen ökar. Till dess gängan inte längre räcker till.

Ingen vetenskap bakom ovanstående, bara min upplevda verklighet.

Det är förstås omöjligt för mig, precis som för dig, att exakt veta vad hjulen/ekrarna har blivit utsatta för. Men även 1,5mm ekrar har en sträckgräns långt över vad en fälg klarar av (knappt 2kN har jag för mig)
Det troligaste är därför att hjulen har byggts av ngn (person eller maskin) som inte har klarat av att hantera de krav smala 1,5mm ekrar ställer på hjulbyggaren och därför har "tvistat" ekrarna, så pass smala ekrar har lågt torsionellt vridmotstånd. Har hjulbyggaren dessutom slarvat med, eller helt struntat i, att olja ekergängorna ökar risken för "tvist" ytterligare när ekerspänningen stiger >800-900N.

Styrkan hos en 1,5mm eker räcker till, men att spänna dem tillräckligt hårt utan att "tvista" dem är svårt, det räcker ofta inte med den vanliga "skruva för 1/8-varv för långt och sedan backa tillbaka-metoden" som Leo beskriver här:
"Se till att vrida alla ekernipplar lika mycket och vrid lite tillbaka för att hitta ekerns förvridningsfria position - dvs, vrider du ett 1/2 varv så vrid 1/8 extra och 1/8 tillbaka så att ekern inte är "vriden"." http://happymtb.org/forum/read.php?1,34422
Det gäller att avlasta den tunna 1,5mm ekern när den ska spännas för att undvika att "tvista" den, endera genom att klämma ihop hela hjulet eller på ngt annat sätt få ned ekerspänningen tillräckligt, tex flexa hjulet lateralt (i sidled)

Hjulbyggargurun Jobst Brandt använde 1,6mm ekrar i sina egna hjul, men skrev så här om 1,5mm
"I choose not to build with 2.0-1.5mm spokes because they are torsionally too flexible to be reasonably tightened"
https://yarchive.net/bike/spokes.html

/Håkan

Hjulbyggartråden
Lite halv-OT iom att jag inte tänkte skruva ihop fälgarna per se, men:

Jag tänkte bygga ihop ett par hjul med EX511-fälgar. Tänker antingen 240 eller Hope Pro 4 nav. Är det bara egna preferenser där eller finns det något vedertaget svar på vilket som är bäst? Kör stökig enduro i Hellas och har en systemvikt kring 100kg, kanske något mer med full-lastad cykel och väska. Däremot finns de med 28 eller 32 ekrar. Moonglu kan bygga med 28 ekrar endast, medan actionsports kan bygga med 32 endast. Är det en dålig idé att köra på 28 ekrar på ett sådant hjul? På tal om ekrar får man iaf på actionsports välja vilka man vill ha. Tänkte köra på DT Swiss 1.8/2.0. Finns det bättre alternativ? Synpunkter på de båda butikerna mottages också tacksamt! Priset är as close as it makes no difference.

Tack på förhand!

Hjulbyggartråden
AX3L sa:
Lite halv-OT iom att jag inte tänkte skruva ihop fälgarna per se, men:

Jag tänkte bygga ihop ett par hjul med EX511-fälgar. Tänker antingen 240 eller Hope Pro 4 nav. Är det bara egna preferenser där eller finns det något vedertaget svar på vilket som är bäst? Kör stökig enduro i Hellas och har en systemvikt kring 100kg, kanske något mer med full-lastad cykel och väska. Däremot finns de med 28 eller 32 ekrar. Moonglu kan bygga med 28 ekrar endast, medan actionsports kan bygga med 32 endast. Är det en dålig idé att köra på 28 ekrar på ett sådant hjul? På tal om ekrar får man iaf på actionsports välja vilka man vill ha. Tänkte köra på DT Swiss 1.8/2.0. Finns det bättre alternativ? Synpunkter på de båda butikerna mottages också tacksamt! Priset är as close as it makes no difference.

Tack på förhand!

Börja med att ta bort as. De har gått ner sig.

Själv kör jag hope. Om det är bättre eller sämre beror nog på vem man frågar. Jag är nöjd iallafall.

Hjulbyggartråden
AX3L sa:
På tal om ekrar får man iaf på actionsports välja vilka man vill ha...
Exakt så, på actionsports får man välja fritt vilka ekrar (typ, längd) som råkar hamna i ditt hjul från gång till annan, utan att krångla till det och fråga dig vad DU vill ha ;)
Ofta är det iaf. samma färg på ekrarna i hela hjulet. Spänna och rikta däremot, det får du göra själv. Men nipplarna är söndervridna så räkna med att behöva byta minst 30% av nipplarna innan du kan färdigställa hjulen.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
AX3L sa:
Exakt så, på actionsports får man välja fritt vilka ekrar (typ, längd) som råkar hamna i ditt hjul från gång till annan, utan att krångla till det och fråga dig vad DU vill ha ;)
Ofta är det iaf. samma färg på ekrarna i hela hjulet. Spänna och rikta däremot, det får du göra själv. Men nipplarna är söndervridna så räkna med att behöva byta minst 30% av nipplarna innan du kan färdigställa hjulen.

Ganska överdrivet. Men de håller inte måttet längre.

Hjulbyggartråden
marr sa:
Sixten Fors sa:
AX3L sa:

Jag har iaf olika långa ekrar och trasiga nipplar, dragna med skruvdragare på högsta vxl så att spåret för mejsel i skallen är trasigt och i vissa nipplar sticker ekern upp 1,5 mm ovan nippeln, andra ligger ekern någon mm under. Jag skulle aldrig beställa färdigtejpade hjul från AS som döljer ev. misshandel.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
marr sa:
Sixten Fors sa:
AX3L sa:

Jag har iaf olika långa ekrar och trasiga nipplar, dragna med skruvdragare på högsta vxl så att spåret för mejsel i skallen är trasigt och i vissa nipplar sticker ekern upp 1,5 mm ovan nippeln, andra ligger ekern någon mm under. Jag skulle aldrig beställa färdigtejpade hjul från AS som döljer ev. misshandel.

Jag har likalånga ekrar och en söndrig nippel. På 6par hjul.
Men jag kommer inte handla fler hjul av dem ändå.

Hjulbyggartråden
Fair enough, jag skippar AS! Har ni nån erfarenhet av andra stället? Rent krasst blir det inte så mycket dyrare att köpa allt löst och lämna in lokalt heller, får räkna på det. Bygga vore kul och det är nåt jag kommer göra på sikt, men jag börjar nog lite mindre ambitiöst.

Hur ser ni på 28 vs 32 ekrar förresten?

Hjulbyggartråden
AX3L sa:
Fair enough, jag skippar AS! Har ni nån erfarenhet av andra stället? Rent krasst blir det inte så mycket dyrare att köpa allt löst och lämna in lokalt heller, får räkna på det. Bygga vore kul och det är nåt jag kommer göra på sikt, men jag börjar nog lite mindre ambitiöst.

Ja kör 32 på skogshjulen. Mest av vana kanske.

Gillar verkligen mina hope pro4, xm481 med dt comp ekrar. Robusta hjul, väger rätt precis 2kg. Inget man sprätter xc med :p

Hjulbyggartråden
AX3L sa:
Jag tänkte bygga ihop ett par hjul med EX511-fälgar. Tänker antingen 240 eller Hope Pro 4 nav. Är det bara egna preferenser där eller finns det något vedertaget svar på vilket som är bäst? Kör stökig enduro i Hellas och har en systemvikt kring 100kg, kanske något mer med full-lastad cykel och väska

Tänkte köra på DT Swiss 1.8/2.0. Finns det bättre alternativ?
Enl: https://www.prowheelbuilder.com/spokelengthcalculator
är det två(2) mm skillnad i högerflänsens avstånd till navcentrum hos DT 240S resp Hope Pro 4 baknav, det är DT som är två(2)mm bättre. Två(2) mm låter inte mkt, men det borde betyda ~4-5% lägre skillnad i ekerspänningsskillnad mellan höger och vänster sida i bakhjulet, lägre ekerspänningsskillnad ger ett hållbarare hjul och även ett (lateralt) styvare hjul.
Men Sixten borde ha kolla på om data hos prowheelbuilder.com är samma som de hos tillverkarna och dessutom vilka andra nav som har bäst flänsplacering.
Vad gäller ekrar så ger 32 både ett starkare och stabilare hjul. För bästa stabilitet och livslängd bör du välja DT Comp på hö bak/vä fram och DT Rev vä bak/hö fram, eller andra ekrar med motsv diametrar.

/Håkan

Hjulbyggartråden
AX3L sa:

Definitivt 32 - fler punkter att rikta med.

Hjulbyggartråden
Lyckades knäcka min bakfälg idag och behöver en ny. Hjulet är ett E13 TRS 29" och fälgen har 30mm inner, ERD 599mm och 28 ekrar. Är lite sugen på att köra XM481 som har funkat bra tidigare för mig, men där ligger ERD på 601mm.

Hur kritiskt är 2mm diff på ERD? Borde väl kunna gå att återanvända nipplar/ekrar och bara köra på?
Om inte, tips på andra fälgar i samma klass som gör att jag slipper köpa nya ekrar (att köpa en ny E13-fälg är helt uteslutet).

Hjulbyggartråden
Shrue sa:
Lyckades knäcka min bakfälg idag och behöver en ny. Hjulet är ett E13 TRS 29" och fälgen har 30mm inner, ERD 599mm och 28 ekrar. Är lite sugen på att köra XM481 som har funkat bra tidigare för mig, men där ligger ERD på 601mm.

Hur kritiskt är 2mm diff på ERD? Borde väl kunna gå att återanvända nipplar/ekrar och bara köra på?
Om inte, tips på andra fälgar i samma klass som gör att jag slipper köpa nya ekrar (att köpa en ny E13-fälg är helt uteslutet).
Nipplar och brickor ingår med XM481. ERD-måttet på XM481 är inkl. brickorna, tar du bort dem (vilket du inte skall göra) är det liknande 599 mm ERD även på XM481. 2 mm ERD är 1 mm ekerlängd. Det kan mycket väl funka med dina gamla ekrar. Mät längden på dem och stoppa in dina nav och XM481-fälgar i DT kalkylatorn så ser du vad du får för längd.

Starbike har bra pris på XM481 https://www.starbike.com/en/dt-swiss-xm-481-29/ och man blir debiterad tyskmoms.

Hjulbyggartråden
Kan man lita på ekerkalkylatorer? Om jag matar in rätt ERD och mått på navet, får jag alltid rätt längd på ekrarna då? Hur ska man tänka kring korspunkter förresten? Är det i praktiken tre som gäller nästan jämt?

Hjulbyggartråden
AX3L sa:
Kan man lita på ekerkalkylatorer? Om jag matar in rätt ERD och mått på navet, får jag alltid rätt längd på ekrarna då? Hur ska man tänka kring korspunkter förresten? Är det i praktiken tre som gäller nästan jämt?
Även nipplarnas utformning och längd påverkar ekerlängden.
Skit in - skit ut gäller även i kalkylatorn, och omvänt.
Classicnav med J-bend kan du välja hur du ekrar, SP-nav/ekrar är förborrade i en viss vinkel så du kan inte välja.
Normalt är 16 och 14 ekrar per sida i 3-kors, eller 12 ekrar 2-kors.
12 eller 10 ekrar 1-kors och radialekrat används inte längre då fälgbromsade cykelhjul är obsolete, tom. lvgracers har skivor sedan något år tillbaka.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
AX3L sa:
Classicnav med J-bend kan du välja hur du ekrar, SP-nav/ekrar är förborrade i en viss vinkel så du kan inte välja.
12 eller 10 ekrar 1-kors och radialekrat används inte längre då fälgbromsade cykelhjul är obsolete, tom. lvgracers har skivor sedan något år tillbaka.

Någon vänlig och kompetent själ som kan berätta vad jag bör ha för ekrar och nipplar om jag ska ha ett par EX511-fälgar med Hope Pro4 Boost nav? 32 ekrar både bak och fram. Får för mig att man bara kan köra med DT Squorx-nipplar på de fälgarna, men det kan vara något jag läst på ActionSport också..

Hjulbyggartråden
AX3L sa:
Sixten Fors sa:
AX3L sa:

Någon vänlig och kompetent själ som kan berätta vad jag bör ha för ekrar och nipplar om jag ska ha ett par EX511-fälgar med Hope Pro4 Boost nav? 32 ekrar både bak och fram. Får för mig att man bara kan köra med DT Squorx-nipplar på de fälgarna, men det kan vara något jag läst på ActionSport också..

29er?

Hjulbyggartråden
AX3L sa:
Fälgarna vill ha brickor, som ingår vid köp av fälgarna.
Nipplarna som också ingår är DT Squorx ProHead ProLock Alu2,0/15 mm, vilket i princip är en DT ProHead ProLock Alu 2,0/12 mm nippel med en 3 mm hög E-torx skalle ovanpå.

Dessa kan du förstås byta ut till valfria nipplar i alu eller mässing, i valfri färg och längd, så länge det är antingen DT ProHead, Sapim Polyax eller motsvarande form på nippelns anslutning mot fälgen. DT Std har plattare form på huvudet som inte "passar" formen på brickan som är taco.

Ekrar? DT Comp, DT Aero Comp, Sapim Race höger bak och vänster fram. På motsatta sidor, antingen samma, eller ännu bättre lite tunnare ekrar som DT Comp Race eller Sapim D-Light. Eller om du prioriterar ännu lägre vikt men mera twist-känsliga ekrar kan du välja DT Revo, DT Aerolite, Sapim Laser eller CX-Ray. För att nämna två populära märken.

Hjulbyggartråden
Längd om 29er.

291mm vänster fram, höger bak.
292mm höger fram, vänster bak.

Om 27.5
272 vf, hb
273 hf, vb

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
AX3L sa:
Fälgarna vill ha brickor, som ingår vid köp av fälgarna.
Nipplarna som också ingår är DT Squorx ProHead ProLock Alu2,0/15 mm, vilket i princip är en DT ProHead ProLock Alu 2,0/12 mm nippel med en 3 mm hög E-torx skalle ovanpå.

Dessa kan du förstås byta ut till valfria nipplar i alu eller mässing, i valfri färg och längd, så länge det är antingen DT ProHead, Sapim Polyax eller motsvarande form på nippelns anslutning mot fälgen. DT Std har plattare form på huvudet som inte "passar" formen på brickan som är taco.

Ekrar? DT Comp, DT Aero Comp, Sapim Race höger bak och vänster fram. På motsatta sidor, antingen samma, eller ännu bättre lite tunnare ekrar som DT Comp Race eller Sapim D-Light. Eller om du prioriterar ännu lägre vikt men mera twist-känsliga ekrar kan du välja DT Revo, DT Aerolite, Sapim Laser eller CX-Ray. För att nämna två populära märken.

Ja har man sett, nipplarna ingår! Bör man byta ut alu-nipplar till mässing om man siktar på ett hållbart hjul över tid eller är det onödigt?

Varför vill man ha lite svagare ekrar där? Är det bara för att spara lite vikt eller kommer det ge ett flexiblare och därmed hållbarare hjul? Kort sagt, om skiten ska hålla i första hand (tänk bröt, bikeparks och "downhill") : Vilka bör jag köra med?

marr sa:
Längd om 29er.

291mm vänster fram, höger bak.
292mm höger fram, vänster bak.

Om 27.5
272 vf, hb
273 hf, vb

Precis, 29er. Missade den lilla detaljen som ju förstås har en viss inverkan på ekerlängden..

Stort tack!

Hjulbyggartråden
AX3L sa:
Ja har man sett, nipplarna ingår! Bör man byta ut alu-nipplar till mässing om man siktar på ett hållbart hjul över tid eller är det onödigt?

Varför vill man ha lite svagare ekrar där? Är det bara för att spara lite vikt eller kommer det ge ett flexiblare och därmed hållbarare hjul? Kort sagt, om skiten ska hålla i första hand (tänk bröt, bikeparks och "downhill") : Vilka bör jag köra med?
Eftersom DT Swiss själva bygger ALLA sina hjul med Squorq alu så anser jag att det duger åt mig också.

Det blir lite lättare med lättare ekrar, helt riktigt. Ekerspänning är lägre på "andra sidan" så det behövs inte lika grova ekrar. Byggde just (i förmiddags) ett framhjul med DT350SP boost + EX511 29" + Sapim Race (båda sidor) + Squorx alu. Ekerspänningen i framhjulet är 100% vänster sida och 65% höger sida. Om vi sätter tvärsnittsarean på en 1,8 mm eker till 100% är en 1,65 mm eker 84% och en 1,5 mm eker 69%. Vad som är "bäst" har jag ingen aning om, jag killgissar mest, som vanligt. Om vikten inte är en faktor kan du absolut köra 1,8 runt om.

Bilagor

• 20180727_121357.jpg
    20180727_121357.jpg
    85.6 KB · Besök: 151
Hjulbyggartråden
Vad säger kollektivet....
Om jag skulle bygga clownhjul på mina American Classic-nav(Disc 130 fram och Disc 225 bak) med 29er No Tubes Arch EX MK3-fälgar så tycker kalkylatorerna som följer:
32 ekrar DT Comp 2.0/1.8, 3-kors.

Pro Wheel Builder:
Fram: Vänster 292,4 Höger: 293,2
Bak: Vänster 291,4 Höger: 291

DTs:
Bak: Vänster 291,5 Höger: 291,1

292 mm vänster sida fram och bak känns väl bra men på höger sida då?
DT Comp finns i 292, 294..osv.

Nån inputt?

Hjulbyggartråden
Schreddan sa:
Vad säger kollektivet....
Om jag skulle bygga clownhjul på mina American Classic-nav(Disc 130 fram och Disc 225 bak) med 29er No Tubes Arch EX MK3-fälgar så tycker kalkylatorerna som följer:
32 ekrar DT Comp 2.0/1.8, 3-kors.

Pro Wheel Builder:
Bak: Vänster 291,4 Höger: 291

DTs:
Bak: Vänster 291,5 Höger: 291,1

292 mm vänster sida fram och bak känns väl bra men på höger sida då?
DT Comp finns i 292, 294..osv.

Nån inputt?

Inte nån? Inte ens ett litet hejarop?
:-)

Hjulbyggartråden
Hej!
Har haft mina kolfiberhjul till MTBn ett tag nu men insåg att ekerspänningen på bakhjulets icke drivsida hade släppt rejält (hjulet började bli vint). Har köpt mig en Park Tool TM-1 och har nu fått till det hyggligt tycker jag.

Ligger ekerspänningen på en lagom nivå eller ska det spännas mer? Kolfiberfälg med 32 hål, DT comp 1.8mm ekrar, alu nipplar och Novatec nav.

Bilagor

• ekerspänning 20180817.PNG
    ekerspänning 20180817.PNG
    16.1 KB · Besök: 136
  • ekerspänning bild 20180817.PNG
    ekerspänning bild 20180817.PNG
    19.2 KB · Besök: 110
Hjulbyggartråden
pd.jansson sa:
Har haft mina kolfiberhjul till MTBn ett tag nu men insåg att ekerspänningen på bakhjulets icke drivsida hade släppt rejält (hjulet började bli vint). Har köpt mig en Park Tool TM-1 och har nu fått till det hyggligt tycker jag. Ligger ekerspänningen på en lagom nivå eller ska det spännas mer? Kolfiberfälg med 32 hål, DT comp 1.8mm ekrar, alu nipplar och Novatec nav.

Med DT Comp 1.8 ekrar skulle jag försöker jag ligga på 22,4 +/- 0,3 på TM-1 mätaren för 1200 +/- 45 N.
För att räkna om från KGF till N multiplicerar du med 9,80665

1200 N är inte heligt. Använder jag DT-fälgar kör jag typ 1200 N fram och 1240 N bak, eller något mer/mindre beroende på vem som skall cykla på hjulen. Är det en klenare fälg som inte tål lika hög ekerspänning väljer jag förstås ett lägre värde.
När jag servar gamla hjul är det inte alltid möjligt att uppnå lika jämn spänning om jag vill ha hjulet runt och rakt. Så då blir det den bästa kompromissen jag finner lämpligt.

Exempel på ett nytt hjulset som jag byggde klart i morse (video https://www.dropbox.com/s/voylh8n3vsjtwp6/180816_Fram_1200N.mp4?dl=0 )
Hjul15.png

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Köpt ny landsvägsram för skivbromsar vilket kommer kräva nya hjul och börjat göra lite research inför bygge under höst/vinter. Tänker mig två hjulpar, varav det ena fokuserar på aerodynamik för svensk plattåkning och det andra på låg vikt för resor till berg utomlands.

Om jag ska köpa kinafälgar är nog Venn Rev 507 TCD det hetaste alternativet för aerohjulen. Har tidigare i år byggt ett hjulpar på deras lägre Rev 35 TCD åt min far med gott resultat. Förslag på andra aerofälgar som då helst skall sakna bromsbana samt vara tubeless-kompatibla?

Någon som handlat fälgar från Far Sports på sistone, håller de vad specarna lovar? Deras FSL25-TM-23 är en superlätt tubfälg som ser väldigt intressant ut för mina bergshjul. Andra alternativ? Light-Bicycle verkar ju vara en populär leverantör men har inget i närheten av samma viktklass vad jag kan se.

Andra alternativ jag tittat på Schmolke och FSE men i bägge fallen blir nog priset en bra bit högre…

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
pd.jansson sa:
Har haft mina kolfiberhjul till MTBn ett tag nu men insåg att ekerspänningen på bakhjulets icke drivsida hade släppt rejält (hjulet började bli vint). Har köpt mig en Park Tool TM-1 och har nu fått till det hyggligt tycker jag. Ligger ekerspänningen på en lagom nivå eller ska det spännas mer? Kolfiberfälg med 32 hål, DT comp 1.8mm ekrar, alu nipplar och Novatec nav.

Med DT Comp 1.8 ekrar skulle jag försöker jag ligga på 22,4 +/- 0,3 på TM-1 mätaren för 1200 +/- 45 N.

1200 N är inte heligt. Använder jag DT-fälgar kör jag typ 1200 N fram och 1240 N bak, eller något mer/mindre beroende på vem som skall cykla på hjulen. Är det en klenare fälg som inte tål lika hög ekerspänning väljer jag förstås ett lägre värde.
När jag servar gamla hjul är det inte alltid möjligt att uppnå lika jämn spänning om jag vill ha hjulet runt och rakt. Så då blir det den bästa kompromissen jag finner lämpligt.

Exempel på ett nytt hjulset som jag byggde klart i morse (video https://www.dropbox.com/s/voylh8n3vsjtwp6/180816_Fram_1200N.mp4?dl=0 )

1200N och 22,4 på TM-1 innebär att jag bör spänna lite till. I alla fall på drivsidan. Ser att jag nu ligger på 75% (icke driv/driv), du ligger på dina hjul runt 60%. Ska försöka jämna till spänningen lite ytterliggare också.

/Daniel

Hjulbyggartråden
pd.jansson sa:
Sixten Fors sa:
pd.jansson sa:

1200N och 22,4 på TM-1 innebär att jag bör spänna lite till. I alla fall på drivsidan. Ser att jag nu ligger på 75% (icke driv/driv), du ligger på dina hjul runt 60%. Ska försöka jämna till spänningen lite ytterliggare också.

/Daniel
Det är drivsidan (hårda sidan) som är viktig.
Skillnaden mellan driv/frisida blir det den blir beroende på avstånd till flänsarna (offset), och att hjulet blir rätt dishat (fälg centrerad i ramen). Inget att bry sig om. Sedan använder jag tunnare ekrar där, och det är inte helt 100 % säkert att D-Light är exakt 1,65 mm vilket kan påverka antal N från avläst värde.

Kolfiberfälgar brukar väl tåla 1200 N (eller mer) allt som oftast? Kan du hitta info om vad din fälg är specad för är det bra.

Hjulbyggartråden
Sixten Fors sa:
pd.jansson sa:
Sixten Fors sa:
pd.jansson sa:

/Daniel
Det är drivsidan (hårda sidan) som är viktig.
Skillnaden mellan driv/frisida blir det den blir beroende på avstånd till flänsarna (offset), och att hjulet blir rätt dishat (fälg centrerad i ramen). Inget att bry sig om. Sedan använder jag tunnare ekrar där, och det är inte helt 100 % säkert att D-Light är exakt 1,65 mm vilket kan påverka antal N från avläst värde.

Kolfiberfälgar brukar väl tåla 1200 N (eller mer) allt som oftast? Kan du hitta info om vad din fälg är specad för är det bra.

Såg att fälgarna klarar max 145 kgf dvs drygt 1400N så då borde det funka bra att sikta på ca 1200N (typ 22 på TM-1).

/Daniel

Hjulbyggartråden
emmer sa:
Ska peta på en 20H fälg på ett 24H nav och tänkte 12 på skivbromssidan och 8 på frisidan.
Är det något feltänkt i det?
Då var det uppspänt för natten med alla åtta olika ekerlängder det blev i sista ändan.
För att vara säker på att det kommer bli ett problemhjul så är det ekrat med aluminiumnippel och sapim laser :-)
(Dock fegades det ur lite och användes HM-brickor som "isolering" mellan alunippeln och kolfiberfälgen... )
Kan ju inte gärna bli annat än bra - tvärs mot mot alla konstens regler som det är :-)

Hjulbyggartråden
Har inte byggt några hjul innan men tänkte prova som ett höstprojekt att bygga ett par till pendlings-cxen. Vanliga 700c med skivbroms. Har köpt nav från Novatech, 24 hål fram och 28 bak och motsvarande fälgar, Mavic Open pro ust disc. Skall nu välja ekrar och är osäker på vad som är bra, tittar på DT aero comp. Är det ett bra val eller finns något motsvarande bättre?

Hjulbyggartråden
Runda är billigare än platta, silver är billigare än svarta. 2.0/1.8 höger bak + vänster fram och 2.0/1,65 vänster bak + höger fram är ett vettigt alternativ (se hjulen ovan https://happyride.se/forum/read.php/1/1592311/3400640#msg-3400640 ).

Vill du ha aero-ekrar kan du istället välja DT Aero Comp höger bak + vänster fram och DT Aerolite på lösa sidorna.
Eller DT Aero Comp bara höger bak och Aerolite på de tre övriga sidorna. Eller Aerolite (eller CX-Ray) runt om för lägsta vikt.

DT eller Sapim spelar mig ingen roll, jag väljer de som finns på lager i rätt dimension, längd, färg, till rätt pris.
DT Champ = Sapim Leader
DT Comp = Sapim Race
DT Comp Race = Sapim D-Light
DT Revo = Sapim Laser
DT Aerolite = Sapim CX-Ray
DT Aero Comp = Sapim CX Sprint https://www.starbike.com/en/sapim-cx-sprint-black/

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp