happymtb.fr
Aktiv medlem
Hjulbyggartråden
Tack för återkoppling!emmer sa:happymtb.fr sa:Lite sjukt att drivet för lättare hjul har gjort att visa fälgar inte längre har eyelets (Vad heter det nu på svenska?) men man använder istället brickor...
Vad är vinsten?
Jag har iaf hört att man kan skippa brickorna på den mjuka sidan. Hur är hållbarheten då ?
Brickorna väg mindre än oljetterna och sliter inte nipplel lika hårt (alu+bricka=ok alu+öljett=nope).
Om man sätter åt frisidan mindre så går det givetvis utan bricka, men det är så mycket lättare att bygga med bricka så de 1,8-2,1 gram det blir på att även ha på lågt lastade sidan på 24H klara i vart fall jag av att leva med :-)
Även så den extra kostnaden på trettifem spänn (24H, köpt 72-pack inkl frakt) klarar jag av utan att behöva leva på knäckebröd hela månaden.
(Jag är tom så slösaktig att jag kan lägga dit två á tre brickor om allt jag har till hands är ekrar som är någon mm för långa... Tror den extra mm:n eker väger mer faktiskt :-) )
Sapim HM-brickor då alltså.
Sapim HM ser såhär ut om jag ska lita på Internet:
Från vad jag förstår gör dom att man inte har alu mot alu gränssnitt men dom verkar inte sprida ut belastning från ekernippeln till en större yta som DT eller Newmen brickor gör.
DT som följer den böjda profilen av fälgen:
Newmen för fälgar med platt bottenprofil: