Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Vad landar ett par XM481 (28) + DT 350 + 1.8/1.5 på i vikt?
Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Jävla nerköp att gå till 350, när du har hope...
Rattnalle sa:Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Ja har man dem redan är det kanske dumt att köpa nytt men nerköp antyder en försämring som jag inte vet om jag håller med om ;-)marr sa:Rattnalle sa:Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Fast har man dem redan...
Rattnalle sa:Ja har man dem redan är det kanske dumt att köpa nytt men nerköp antyder en försämring som jag inte vet om jag håller med om ;-)marr sa:Rattnalle sa:Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Hopes bodys rasar på löpande band i min omgivning så allt har nog med urvalet att göra. Både är ju allmänt kända som hållbara och bra nav.marr sa:Rattnalle sa:Ja har man dem redan är det kanske dumt att köpa nytt men nerköp antyder en försämring som jag inte vet om jag håller med om ;-)marr sa:Rattnalle sa:Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
De verkar ju tyvärr vara av skiftande kvalitet enligt någon tråd på slutet.
Rattnalle sa:Hopes bodys rasar på löpande band i min omgivning så allt har nog med urvalet att göra. Både är ju allmänt kända som hållbara och bra nav.marr sa:Rattnalle sa:Ja har man dem redan är det kanske dumt att köpa nytt men nerköp antyder en försämring som jag inte vet om jag håller med om ;-)marr sa:Rattnalle sa:Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Lagerras tror jag.marr sa:Rattnalle sa:Hopes bodys rasar på löpande band i min omgivning så allt har nog med urvalet att göra. Både är ju allmänt kända som hållbara och bra nav.marr sa:Rattnalle sa:Ja har man dem redan är det kanske dumt att köpa nytt men nerköp antyder en försämring som jag inte vet om jag håller med om ;-)marr sa:Rattnalle sa:Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Hur rasar bodysarna? Kan vara bra att hålla ett öga på :)
Rattnalle sa:Lagerras tror jag.marr sa:Rattnalle sa:Hopes bodys rasar på löpande band i min omgivning så allt har nog med urvalet att göra. Både är ju allmänt kända som hållbara och bra nav.marr sa:Rattnalle sa:Ja har man dem redan är det kanske dumt att köpa nytt men nerköp antyder en försämring som jag inte vet om jag håller med om ;-)marr sa:Rattnalle sa:Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Hur rasar bodysarna? Kan vara bra att hålla ett öga på :)
Sixten Fors sa:32-ekrat? Praxis Works AL32 finna bara som 32-håls men kanske kan vara ett alternativ? https://r2-bike.com/PRAXIS-WORKS-Rim-29-AL-32-mm som enligt katalogen är 32 mm och 518 gramDoctor C sa:XM481 är väl ett alternativ som dykt upp i flera diskussioner. Finns det fler?
Newmen 30 mm 512 gram finns med 28H https://r2-bike.com/NEWMEN-Rim-29-Evolution-SL-A30-Aluminum-28-Holes och 32H https://r2-bike.com/NEWMEN-Rim-29-Evolution-SL-A30-Aluminum-32-Holes
De tio XM481 29" fälgar jag byggt med har vägt mellan 530 och 545 gram (vikt utan brickor).
Rattnalle sa:Ja har man dem redan är det kanske dumt att köpa nytt men nerköp antyder en försämring som jag inte vet om jag håller med om ;-)marr sa:Rattnalle sa:Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Varken upp eller nedgradering. Same same but different snarare. Men knappast ett nerköp.Jensen sa:Rattnalle sa:Ja har man dem redan är det kanske dumt att köpa nytt men nerköp antyder en försämring som jag inte vet om jag håller med om ;-)marr sa:Rattnalle sa:Beror väl på hur mycket man är beredd att betala för 90-talsstylingen som är Hopes USP.marr sa:Doctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
Fast hur är 350 en uppgradering. Mer än lite vikt?
Jag hade Amride 25 ett tag och de funkade bra. Höll sig raka trots ett antal bulor.jij sa:Sixten Fors sa:32-ekrat? Praxis Works AL32 finna bara som 32-håls men kanske kan vara ett alternativ? https://r2-bike.com/PRAXIS-WORKS-Rim-29-AL-32-mm som enligt katalogen är 32 mm och 518 gramDoctor C sa:XM481 är väl ett alternativ som dykt upp i flera diskussioner. Finns det fler?
Newmen 30 mm 512 gram finns med 28H https://r2-bike.com/NEWMEN-Rim-29-Evolution-SL-A30-Aluminum-28-Holes och 32H https://r2-bike.com/NEWMEN-Rim-29-Evolution-SL-A30-Aluminum-32-Holes
De tio XM481 29" fälgar jag byggt med har vägt mellan 530 och 545 gram (vikt utan brickor).
Vill man spara några gram till så finns även Funworks: https://www.actionsports.de/fun-works-amride-30-disc-black-29er-19986
Jag har byggt med deras bredare Trailride 35mm och de har hållt sig raka och fina i snart ett år. De vägde 20gram mindre än uppgiven vikt.
Framnav 145 gDoctor C sa:Jag tänkte använda Hope-naven mest för att jag redan har dem och att de är i princip oanvända. Men det kan ju vara ett alternativ att sälja hjulen i sin helhet och köpa allt nytt.
happymtb.fr sa:Behöver man verkligen 30mm innerbred för att man kör 2.35 däck på stig?
Klarar man sig med 25mm innerbred finns Newmen evolution sl xa à 400g, DT xr391 à 440g eller stans arch à 453g, alla som 29" och i runda slängar 1 hekto lättare än den populära xm481
Jag har inte haft några större problem med rev 2.0-1.5. Ekrrspänningen efter ett tag har varit ungefär där jag lämnade den. Smort med lite kedjeolja eller nåt som råkat vara nära till hands. Men jag är ingen finbyggare. Är de raka nog att inte ta i ramen och har jämn spänning så de håller är jag nöjd..etnica sa:Linolja eller spokeprep eller annat?
Om spokeprep vart får man tag på det i Sverige/Europa?
Nån som byggt med DT revolution? Folk skriver att de vrider sig lätt. Skall bygga med 2.0/1.5 är det samma med dem?
Den praktiska skillnaden upplevde jag som ganska liten så om vikt är prio hade jag nog kunnat tänka mig lite smalare igen. Men de fälgarna du nämner är alla ganska lätta och ömtåliga jämfört med ett hekto tyngre men marginellt bredare fälgar. Skillnaden mellan fälgar av jämförbar kaliber är inte lika stor.happymtb.fr sa:Behöver man verkligen 30mm innerbred för att man kör 2.35 däck på stig?
Klarar man sig med 25mm innerbred finns Newmen evolution sl xa à 400g, DT xr391 à 440g eller stans arch à 453g, alla som 29" och i runda slängar 1 hekto lättare än den populära xm481
Jag tycker absolut att det är bättre med 30 mm om man är vuxen (>75 kg) och syftet primärt är stig inte är anorektisk xc.happymtb.fr sa:Behöver man verkligen 30mm innerbred för att man kör 2.35 däck på stig?
Vad skulle nackdelen vara med en icke-svetsad fälg och hur skulle det kunna påverka hjulets hållbarhet?Rattnalle sa:WTB Frequency Team i29 som jag har nu känns som rena rånet när paret kostade som en av de andra fälgarna i samma liga. Visserligen inte svetsad men den verkar inte hålla sämre för det.
Olja!etnica sa:Linolja eller spokeprep eller annat?
Om NN 2,35" SnakeSkin är ett anorektiskt XC-däck. Vad är då Rocket Ron 2,25" LiteSkin? Eller Thunder Burt 2,1" LS.konken sa:Alla däcken du listar utom Minion är väl anorektiska xc däck? En bredare fälg gör ju väldigt lite för att hålla upp en tyngre åkare eller tuffare åkstil jämfört med en grövre casing.
Ingen vad jag förstår men det är ju inte lika dyrt och fint som regel.HåkanC sa:Vad skulle nackdelen vara med en icke-svetsad fälg och hur skulle det kunna påverka hjulets hållbarhet?Rattnalle sa:WTB Frequency Team i29 som jag har nu känns som rena rånet när paret kostade som en av de andra fälgarna i samma liga. Visserligen inte svetsad men den verkar inte hålla sämre för det.
/Håkan
Sixten Fors sa:Om NN 2,35" SnakeSkin är ett anorektiskt XC-däck. Vad är då Rocket Ron 2,25" LiteSkin? Eller Thunder Burt 2,1" LS.
Tuff åkstil? Vem avgör vem som är tuffast av Nino S eller Sam H? Båda kör för övrigt 30 mm fälg.
+1Rattnalle sa:Ingen vad jag förstår men det är ju inte lika dyrt och fint som regel.
Inte många här som har tuff åkstil om det är måttstocken..konken sa:Sixten Fors sa:Om NN 2,35" SnakeSkin är ett anorektiskt XC-däck. Vad är då Rocket Ron 2,25" LiteSkin? Eller Thunder Burt 2,1" LS.
Tuff åkstil? Vem avgör vem som är tuffast av Nino S eller Sam H? Båda kör för övrigt 30 mm fälg.
Med tuff åkstil så menar jag att helladda kurvor i uppåt 60 km/h, då är det inte breda fälgar som gör att däcket viker sig eller inte. En bred fälg sätter bara däckprofilen i stort sett, från 25 till 35 mm inner så blir det bara en tryckskillnad på ca 10% för ekvivalent "hoop stress".
Sen vad gäller däck så är majoriteten av mtb däck alldeles för veka för brötig åkning, men majoriteten kör väl inte brötig terräng å andra sidan.
En svetsad fälg är tätare än en nitat fälg som alltså inte alltid håller TL-vätskan kvar i däcket lika bra. Svetsad fälgar är typiskt lättare. Marginell prisskillnad i sammanhanget. Svetsat äger!HåkanC sa:+1Rattnalle sa:Ingen vad jag förstår men det är ju inte lika dyrt och fint som regel.
Onödigt och (i bästa fall endast) fördyrande, är väl en bra sammanfattning. Men säljande,
åtminstone för de som tror blint på reklamen.
/Håkan
Rattnalle sa:Inte många här som har tuff åkstil om det är måttstocken..
Även tjocka däck blir för övrigt stadigare på bredare fälg. Jag är inte ingenjör men det är skillnad. Kanske inte mellan 25 och 29 som jag tog skuttet mellan senast men dessförinnan från 19 till 25 var klart märkbart.
Svetsade cykelfälgar har väl funnits i 30 år, minst? Mavic SUP etc. Överlägsen teknik jmf med icke svetsat för inga pengar alls, bra pang för pengarna.HåkanC sa:Tack Sixten!
Du har ännu en gång visat hur lönsamt det är med reklam.
/Håkan
Sixten Fors sa:Svetsade cykelfälgar har väl funnits i 30 år, minst? Mavic SUP etc. Överlägsen teknik jmf med icke svetsat för inga pengar alls, bra pang för pengarna.HåkanC sa:Tack Sixten!
Du har ännu en gång visat hur lönsamt det är med reklam.
/Håkan
Däremot kan jag absolut ifrågasätta att svennebanan måste ha kolfiberfälgar.
XMC 1200 är fina hjul som jag gärna tagit emot från en sponsor. Men utan sponsor kan jag absolut inte motivera 10 K extra för att spara 230 gram jmf med XM 1501 hjulset.marr sa:Har du testat?
Sixten Fors sa:XMC 1200 är fina hjul som jag gärna tagit emot från en sponsor. Men utan sponsor kan jag absolut inte motivera 10 K extra för att spara 230 gram jmf med XM 1501 hjulset.marr sa:Har du testat?
Eventuellt kommer det att erbjudas intressanta CF-fälgar till rätt pris om några år? Eller inte? +10 K är fel pris. Till dess cyklar jag vidare på aluhjul. Vilka funkar utmärkt.
Testat vad? 230 g lättare hjulset? Godtyckligt hjulset med fälgar tillverkade av cf? XM1200 Spline 30? Definera gärna hur ett test skall utföras för att det skall räknas som ett giltigt test.marr sa:Prövar igen, har du testat?
Sixten Fors sa:Testat vad? 230 g lättare hjulset? Godtyckligt hjulset med fälgar tillverkade av cf? XM1200 Spline 30? Definera gärna hur ett test skall utföras för att det skall räknas som ett giltigt test.marr sa:Prövar igen, har du testat?