Hjulbyggartråden
skier sa:MEL F.AT sa:Jag har samma nav som dig och problem med mått. Förmodar att D412CB-X12-11S är samma nav men versionen med carbon (CB).skier sa:Hälge sa:Hej skier.
Jag har kommit fram till följande med hjälp av bifogade ritningar:
Fram PCD 34mm, FDL 23,2mm, FDR 29,6mm
Bak PCD 34mm/47mm, FDL 31,0mm, FDR 17,7mm
Offset är lika med väldigt nära noll.
Har inte byggt hjulen än så jag kan inte garantera nåt, men mäter man på naven ser det ut att stämma.
/Hälge
sedär, ritningar! Inte exakt samma beteckning som de naven jag har (411CB istf 411SB) men måtten är ju tillräckligt lika för att det borde vara samma navkropp. Jag ska mäta lite till ikväll men kör nog på samma mått som dig sen.
Hur många kors ska du ha i ditt bygge?
3-kors enligt DT swiss kalkylatorn, det gick inte att välja något annat med 28 hål och straight pull, så jag kör på det :)
Känner mig långt ifrån säker på ekrarna blir lagom långa, men jag har iaf beställt grejer nu, i värsta fall får jag köpa en omgång ekrar till om det inte passar.
Återkopplar lite efter att jag byggt ihop hjulen:
278mm ekrar (runt om både fram och bak)
14mm sapim nipplar
sapim hm-brickor
28h, 3-kors
Fälgar med ERD 550mm
Passade ihop och blev lagom långa ekrar. Gick förvånansvärt enkelt att bygga, behövde inte hålla emot med tång när jag spände ekrarna utan det räckte att hålla emot med handen. Blir provkörning i påskhelgen, först ska gammelhjulen överleva "En Forårsdag i Hell-singør" på söndag.