Tid = pengar och för en kommersiell tillverkare av fabriksbyggda systemhjul betyder det då förstås så snabbyggda hjul som möjligt.
Självklart betyder det då även kompromisser (kanske tom nackdelar o svagheter) map andra egenskaper än just byggtiden.
Att fabriksbyggda systemhjul specas för att byggas så billigt som möjligt för tillverkaren, (vilket betyder så snabbyggd konstruktion som möjligt med OK egenskaper, men inte mer än så), är väl inte förvånande för någon hoppas jag?
Låg tillverkningskostnad och högt försäljningspris är det ju inte enbart tillverkare av fabriksbyggda systemhjul som siktar på.
Frågan man som hjulbyggare av sina egna hjul bör ställa sig är då:
Är detaljerade kopior av fabriksbyggda systemhjul de bästa hjulen för mina behov?
Varför nöja sig med de begränsningar som finns i fabriksbyggda systemhjul när man ändå bygger själv?
Varför inte speca, och bygga, bättre hjul själv, även om det betyder fyra fler ekrar och 10-20min längre byggtid?
Typ: Varför inte hjul med 16st 1,8mm + 16st 1,5mm ekrar istf hjul med 28st 1,6mm ekrar (eller 14st 1,8mm + 14st 1,6mm ekrar)?
Jag vet åtminstone vad jag skulle ha valt av de två valen. (Det senaste hjulet jag har byggt är ett 24-ekrat med radiella ekrar)
Manurhin2 sa:
I min värld som inte verkar vara riktigt som andras så har jag byggt lätta lateralt styva ( fastän jag skulle kunna tumma på det till mtb i balongdäck ) hjul med allt lätt utom tyngre ekrar på en sida av anledning .
Superlätt fälg / lätt däck med bra rull , har jag också lite tur orkar min ubersmala fälg på 22mm dra upp grovmönstret så långt som möjligt från gruset för ökad fart rakt fram .
Låg roterande vikt och låg ofjädrad vikt .
Låter intressant och som ett väl genomtänkt val.
Berätta gärna mer, allra helst vilka delar du har använt till dina hjul och hur du resonerade när du valde dem.
/Håkan