Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Leffe sa:

Har ingen egen erfarenhet av Carbonfan men dom lär väl vara en av dom tillverkare som är safe .
Om bredden stämmer med dina behov så är det bara att köra .
Personligen hade jag valt en LB-fälg om det funnits liknande, enbart pga att dom alltid levererat bra saker hittills .
Inte för att jag har ngt emot Carbonfan .

M

Det blev dessa

https://www.lightbicycle.com/AM927-asymmetric-rim-profile-carbon-29-inch-carbon-rims-mtb.html

Hjulbyggartråden
landen sa:
Köper det resonemanget, har faktiskt kasserat två hjul pga fel nav-standard där jag fick 64 stycken aerolite över, men tar emot att återanvända... eller?

Någon som vet en bra uppställning av ekrar typ Sapim och DT där det är tydligt vilka som är vilka och vad motsvarigheten hos respektive tillverkare är, kanske även från Pillar?

Sapim cx ray, DT Swiss aerolite, pillar 1420?

Jag skulle ha tagit cx ray. Fråga mig inte varför, men dom sitter ju ofta på dyra prylar så bra lär dom nog vara.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Leffe sa:
Manurhin2 sa:
Leffe sa:

Har ingen egen erfarenhet av Carbonfan men dom lär väl vara en av dom tillverkare som är safe .
Om bredden stämmer med dina behov så är det bara att köra .
Personligen hade jag valt en LB-fälg om det funnits liknande, enbart pga att dom alltid levererat bra saker hittills .
Inte för att jag har ngt emot Carbonfan .

M

Det blev dessa

https://www.lightbicycle.com/AM927-asymmetric-rim-profile-carbon-29-inch-carbon-rims-mtb.html

Blir nog bra ?

Hjulbyggartråden
NickPick sa:
landen sa:
Köper det resonemanget, har faktiskt kasserat två hjul pga fel nav-standard där jag fick 64 stycken aerolite över, men tar emot att återanvända... eller?

Någon som vet en bra uppställning av ekrar typ Sapim och DT där det är tydligt vilka som är vilka och vad motsvarigheten hos respektive tillverkare är, kanske även från Pillar?

Sapim cx ray, DT Swiss aerolite, pillar 1420?

Jag skulle ha tagit cx ray. Fråga mig inte varför, men dom sitter ju ofta på dyra prylar så bra lär dom nog vara.

Cx-ray och Aerolite är så lika det går, jag ser iaf ingen skillnad på dom. Skiljer ca 5 kr i pris till cx-rays fördel.
Pillar är , om jag fick vad jag beställde för många år sedan, kantigare och bör då ev vara svagare vid samma area, dock betydligt billigare.
Aerocomp har jag inte hittat Sapims motsvarighet i straight pull men det kanske finns, finns i någon av dom stora tyskbutikerna med böj.

M

Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Cx-ray och Aerolite är så lika det går, jag ser iaf ingen skillnad på dom. Skiljer ca 5 kr i pris till cx-rays fördel.
Pillar är , om jag fick vad jag beställde för många år sedan, kantigare och bör då ev vara svagare vid samma area
På vilket sätt skulle denna, eventuella, lägre styrka hos Pillar kunna ha ngn betydelse enl dig?

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Manurhin2 sa:
Pillar är , om jag fick vad jag beställde för många år sedan, kantigare och bör då ev vara svagare vid samma area
På vilket sätt skulle denna, eventuella, lägre styrka hos Pillar kunna ha ngn betydelse enl dig?

/Håkan

Har jag inte uttalat mig om, var ren info ang vad som efterfrågades .
Angående ev svagare så är det en killgissning eftersom dom "pillar" jag fick på ett par kinahjul var i princip rektangulära och i min värld isf känsligare mot sprickbildning jämfört med dom andra som är fint rundade .
Därav också förbehållet .

M

Hjulbyggartråden
Finns där nån som har bättre detektivskills än mig och kan säga om jag kan konvertera mina Mavic aksium disc ifrån qr till 12mm genomgående axel? Vore guld om det funkade då jag hittat en billig ram som jag vill ha :P

Hjulbyggartråden
Slapp ekerspänning. Funworks såklart.
Cx ray och crestfälg. Det lustiga var att varannan eker generellt sett var väldigt ospänd. Antalet ekrar har nog räddat hjulet får man förmoda. Kört CX på det utan problem (bortsett lite missljud pga dålig ekerspänning).

Jag har pillar pp ett xchjulpar som väger 1310g. Inte märkt något negativt med dom.

Bilagor

• 20190620_191634.jpg
    20190620_191634.jpg
    199.5 KB · Besök: 141
Hjulbyggartråden
bdn sa:
Finns där nån som har bättre detektivskills än mig och kan säga om jag kan konvertera mina Mavic aksium disc ifrån qr till 12mm genomgående axel? Vore guld om det funkade då jag hittat en billig ram som jag vill ha :P

Efter ett mail till mavic så fick jag frågan besvarad att det tyvärr inte gick. Snabbt svar ifrån mavic dock vilken känns gött

Hjulbyggartråden
Min sprillans nya fälg bak vobblar när jag monterat den på cykeln :/ haft den inne hos lbs för att montera däck och korv.

Hela hjulet är sprillans nytt och byggt av professionella hjulbyggare. Ändå vobblar det.

Hur fixar jag detta? Redan kostat mig 800kr att fixa däcken. Att behöva rikta ett nytt hjul låter ju helt sjukt.

Kan det va däcket som ej rätat till sig mot fälgen och därför gör att hela hjulet vobblar?

Hjulbyggartråden
eucalyptus sa:
Min sprillans nya fälg bak vobblar när jag monterat den på cykeln :/ haft den inne hos lbs för att montera däck och korv.

Hela hjulet är sprillans nytt och byggt av professionella hjulbyggare. Ändå vobblar det.

Hur fixar jag detta? Redan kostat mig 800kr att fixa däcken. Att behöva rikta ett nytt hjul låter ju helt sjukt.

Kan det va däcket som ej rätat till sig mot fälgen och därför gör att hela hjulet vobblar?

Tycker du redan besvarat frågan själv, om det är hjulet som är skevt så får väl den professionelle hjulbyggaren fixa sitt backjobb, och däcket är illa monterat så är ett återbesök hos lbs som monterat det på sin plats, ser faktiskt inget problem.

Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Angående ev svagare så är det en killgissning eftersom dom "pillar" jag fick på ett par kinahjul var i princip rektangulära och i min värld isf känsligare mot sprickbildning jämfört med dom andra som är fint rundade .
Det verkar vara en både i teorin och ffa i praktiken helt obefogad " killgissning".

Jag har iofs inte byggt några hjul med pillarekrar, men jag har byggt en hel del hjul med billiga CN mac Aero424-ekrar http://www.cnspoke.com/products_detal.php?id=46&pid=24 (kostar endast 1,10 €/eker) och åtminstone de verkar ha ungefär dubbel styrka jmf med vad vanliga fälgar klarar av
curve_aero424.jpg

Även vanliga runda 1,5mm ekrar (så gott som samma tvärsnittsarea) har en sträckgräns på nästan 2kN. Jag har svårt att tro att pillarekrar skulle vara särskilt mkt svagare.
Inget problem, vare sig i teorin eller praktiken alltså.

Däremot verkar åtminstone CN spara pengar på kvalitetskontrollen, jag har råkat ut för en (eller vad det två?) CN mac Aero424-ekrar där böjen inte var vinkelrät mot aerodelen! Därför beställer jag numer alltid en - två xtra ekrar.

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Manurhin2 sa:
Det verkar vara en både i teorin och ffa i praktiken helt obefogad " killgissning".

Jag har iofs inte byggt några hjul med pillarekrar, men jag har byggt en hel del hjul med billiga CN mac Aero424-ekrar http://www.cnspoke.com/products_detal.php?id=46&pid=24 (kostar endast 1,10 €/eker) och åtminstone de verkar ha ungefär dubbel styrka jmf med vad vanliga fälgar klarar av

Även vanliga runda 1,5mm ekrar (så gott som samma tvärsnittsarea) har en sträckgräns på nästan 2kN. Jag har svårt att tro att pillarekrar skulle vara särskilt mkt svagare.

Däremot verkar åtminstone CN spara pengar på kvalitetskontrollen, jag har råkat ut för en (eller vad det två?) CN mac Aero424-ekrar där böjen inte var vinkelrät mot aerodelen! Därför beställer jag numer alltid en - två xtra ekrar.

/Håkan

Bra informativt inlägg men fortfarande har jag aldrig påstått att Pillar (eller andra) ekrar är för svaga att bygga hjul med, dom funkar säkert ypperligt.
Att ex Dt revolution som jag antar att du menar har en fullt tillräcklig sträckgräns är gammalt .
Det är klockren att bygga med på klensidan med traditionella ekrar.

M

Hjulbyggartråden
cykloton sa:
Hur vet man vilka ekrar man ska ha om man har ett nav och en fälg?
Du bör välja både längd och diameter på ekrar utifrån vilket nav o fälg du har + hur många kors du vill bygga hjulet med.
Läs mer i en bra hjulbyggarbeskrivning, tex denna: https://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html#spokes
Du kommer även att behöva en bra ekerlängdskalkylator, tex denna: http://kstoerz.com/freespoke/
I den kan du även se om ekrarna riskerar att gå över huvudet på nästa eker och ekerspänningsskillnaden mellan navsidorna.
Är du noggrann bör du välja bra ekrar, typ DT Comp, på den sida som har högst ekerspänning och tunnare ekrar vars skillnad i tvärsnittsarea jmf med DT Comp-ekrarna motsv skillnaden i ekerspänning mellan navsidorna.

/Håkan

Hjulbyggartråden
HåkanC sa:
Manurhin2 sa:

/Håkan

Vart beställer du dessa?

Hjulbyggartråden
Skrotade bakfälgen i Flottsbro för några veckor sedan så nytt hjulpar snart klart.
Blir med RaceFace ARC30 offset fälgar denna gång.

Bilagor

• 50150201-0310-48E7-BB2D-4D3405AFBAD9.jpeg
    50150201-0310-48E7-BB2D-4D3405AFBAD9.jpeg
    128.7 KB · Besök: 154
Hjulbyggartråden
Snabbfråga: cannondales ai som innebär att fälgen är centrerad över navet, inte inklusive kassett så att säga innebär väl att ekerspänningen blir jämn både höger och vänster?

Hjulbyggartråden
Det beror ju på navets mått (Left Flange Offset - Left Flange Offset)/2 vilket för tex DT350 142 mm blir (33-20.2)/2 = 6.4 mm. Men för att symmetriskt placerade navflänsar ska ge jämn ekerspänning måste även flänsdiametern vara lika på båda sidor (vilket DT350 råkar ha). Men enklast är väl att använda en bättre ekerkalkylator som även beräknar fördelningen av ekerspänning.

Hjulbyggartråden
Tack för svar. Det är NoTubes Neo så det är väl inget toppennav. Väldigt dåligt byggt från fabrik var det iaf. Maken till låg ekerspänning har jag aldrig haft.

Hjulbyggartråden
Det blir bättre/jämnare ekerspänning med Cannondales Ai, men baserat på egen erfarenhet måste man dessutom ha en fälg med ~3 mm offset för att få helt balanserad ekerspänning mellan höger och vänster. Jag lyckades ganska bra, det skiljer bara 2 %. Carbon-Ti X-hub SP baknav och 3,2 mm offset på fälgen. Återstår att se om det blir så mycket bättre att det var värt allt pyssel.

Ekerkalkylatorn Wheelpro rekommenderas å det varmaste, där kan man enklare labba med Ai, offset på fälgen osv. Dessutom finns skaparen i bakgrunden och svarar på frågor, ifall man går bet själv.

Hjulbyggartråden
Letar efter MTB nav för XD 32 ekrat samt IS fäste för skiva. Vill gärna ha silvriga, finns det några som har hyffsad kvalité med ändå rimligt pris, 2500-3000kr för både fram o bak. Fram får gärna gå att bygga om från 15 till 12 mm. Många krav, men enda jag hittar är Hope, andra alternativ?

Hjulbyggartråden
landen sa:
Letar efter MTB nav för XD 32 ekrat samt IS fäste för skiva. Vill gärna ha silvriga, finns det några som har hyffsad kvalité med ändå rimligt pris, 2500-3000kr för både fram o bak. Fram får gärna gå att bygga om från 15 till 12 mm. Många krav, men enda jag hittar är Hope, andra alternativ?

Det räcker väl? Väldigt nöjd med mina Hopenav.

Hjulbyggartråden
Mina nya nextie fälgar närmar sig svenska gränsen.
Ska bli en lättare variant av mina endurohjul (samma fälg typ) men med 28h istället. Byter ut xr391 fälgen. Blir inte kompis med den.
Ekrarna blir dlight och race är de väl de heter. 1.65 och 1.8 midja.
Squorx nipplar.
Enda jag inte bestämt mig för än är om jag ska sätta med brickor eller inte? Frågade nextie, de bygger utan. Men jag tänker mer, det kan väl inte skada?

Hjulbyggartråden
Obehandlade aluminiumnipplar har visat sig ruttna vid långvarig kontakt med epoxi.
Eloxerade sägs av vissa lösa problemet och dom oeloxerade idag är väl samtliga behandlade med ngt som av tillverkarna påstås minska problemet .
Jag har valt att använda rostfria brickor för att dels ( kanske) bättra på oddsen genom att separera alu och epoxin men också att få krafter över större yta .
Är normalt allergisk mot vikt i periferin men ex Sapims hm-bricka väger 0,1g vilket känns som 0 i sammanhanget.

Bara tiden lär väl visa om det haft ngn betydelse.

M

Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
Obehandlade aluminiumnipplar har visat sig ruttna vid långvarig kontakt med epoxi.
Eloxerade sägs av vissa lösa problemet och dom oeloxerade idag är väl samtliga behandlade med ngt som av tillverkarna påstås minska problemet .
Jag har valt att använda rostfria brickor för att dels ( kanske) bättra på oddsen genom att separera alu och epoxin men också att få krafter över större yta .
Är normalt allergisk mot vikt i periferin men ex Sapims hm-bricka väger 0,1g vilket känns som 0 i sammanhanget.

M

Tror jag kör med dts wave brickor. Har påsvis med sådana hemma. Vikten är ju rätt försumbar.

Hjulbyggartråden
Manurhin2 sa:
?????????

I marin miljö isolerar man kolfiberlaminat från aluminium eftersom kolfibern är 'ädlare' än aluminium. Det är vanligt att man som isolation använder ett lager glasfiberväv i den del av laminatet som kommer i kontakt med aluminiumet.

/Martin

Hjulbyggartråden
MartinRF sa:
Manurhin2 sa:
?????????

I marin miljö isolerar man kolfiberlaminat från aluminium eftersom kolfibern är 'ädlare' än aluminium. Det är vanligt att man som isolation använder ett lager glasfiberväv i den del av laminatet som kommer i kontakt med aluminiumet.

/Martin

Stämmer säkert, isf borde brickan mest ha en avlastande funktion i dom fina kinafälgarna eftersom det inte finns synlig kolfiber invändigt som i ex Enves fall.
Enve har tidigare återkallat hjul av samma orsak.
Oavsett så är det ett känt problem med kolfiberfälgar och aluminiumnipplar.
M

Hjulbyggartråden
Om man inte litar på sig själv... har någon ett tips på en billig, men duglig ekerspänningsmätare?

Behöver inte vara jättebra(alltså en ganska billig grej) den behöver vara tillräckligt pålitlig, inte jättenoggran och duperduglig.

Hjulbyggartråden
Ziltoid sa:
Om man inte litar på sig själv... har någon ett tips på en billig, men duglig ekerspänningsmätare?

Behöver inte vara jättebra(alltså en ganska billig grej) den behöver vara tillräckligt pålitlig, inte jättenoggran och duperduglig.

ParkTools enkla.

Hjulbyggartråden
marr sa:
Manurhin2 sa:

M

Tror jag kör med dts wave brickor. Har påsvis med sådana hemma. Vikten är ju rätt försumbar.

Så länge som brickan är lagom välvd mot både fälg och nippel så gör den jobbet.

Hjulbyggartråden
Om man ska bygga med brickor, ökar man bara ERD-måttet på fälgen med motsvarande 2 brickors tjocklek och låter den kalkylator man kör med göra jobbet.

Och räknar DT med brickor i sin räknare, och isåfall gäller det alla nipplar?

Hjulbyggartråden
Olika brickor lyfter nippeln olika mkt, det enda facit jag har är dt squarx/hm där brickan är 0,5 men provmonterat i fälgen jag byggde med sist byggde ca 0,7 mm uppmätt innan ekerbeställning.
Köpte 1mm längre ekrar än dt swiss SC rekommenderade och det blev bra.

Andra alternativ har väl avhandlat tidigare i tråden om jag kommer ihåg rätt.

Hjulbyggartråden
marr sa:
Hopenav
Nextie fälgar
Sapim ekrar
Squorx med brickor

Nu åker vi. Runt 1750gram stighjul.

Föll direkt. Brickorn är för stora för ekerhålen. Vad köper man istället för brickor?

Eller ska man borra lite? :P

Edit: Jag borrade, 9mm borr, ökade väll hålet med en knapp mm. Det räckte :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp