Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Har idag newmen evolution sla 30 29 och funderar på att byta till en evolution EG 30 men ser att det skiljer 1mm i diametern på fälgen. Funkar det med samma ekrar och nipplar?
Det betyder endast 0,5mm skillnad i ekerlängd, ekrar säljs ofta i 2mm steg
Det borde funka utan problem, men om du nu har alunipplar kan de ha oxiderat fast. Droppa en droppe olja på varje eker där den går in i nippeln, gärna även en där nippeln går in i fälgen.
Snurra på hjulet, för att underlätta för oljan att krypa in
GÖR INTE DETTA I VARDAGSRUMMET!
Vrid sedan på nipplarna lite försiktigt (1/8-1/4 varv) och upprepa om det behövs

Redigerat
En brasklapp
Att ekrarna borde funka med nya fälgen är under förutsättning att de redan nu inte är max, eller min, längd med nuvarande fälg.
Plocka av fälgbandet och kolla hur mkt eker som syns i nipplarna.
OBS
Detta är bara en brasklapp, i verkligheten är det OFTAST inga problem!

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Har idag newmen evolution sla 30 29 och funderar på att byta till en evolution EG 30 men ser att det skiljer 1mm i diametern på fälgen. Funkar det med samma ekrar och nipplar?
Bifogar newmens speclistor

Hade inte brytt mig om 1mm då det blir 0.5mm på vardera sida, så borde inte va problem om dom inte var för korta sen tidigare

edit, nummer 2 men +1 på håkans!

Hjulbyggartråden
D3BE0D60-F32B-4C2A-9CD5-EC4BCD846F63.jpeg
Då var fälgen bytt. Blev bra efter sjukt mycket justering av ekrar. Vilket pilljobb att få det rakt.
läste ett tips om att tejpa fast den nya fälgen bredvid den gamla och bara flytta ekrarna i sidled. Detta var skönt en första gång för att slippa göra jobbet helt från början.
Fälgen blev en WTB asymetric 29i29. Tyckte inte att ihopsvetsningen av fälgen var det bästa jag har sett men man får nog vad man betalat för. Blev iallafall bra till slut.

nu ska jag beställa och byta nav på HTn. Då blir det till att göra allt från början.

Hade ni beställt nya ekrar med pga ålder? De som sitter på den cykeln är 6 år gamla.

bra tråd detta var med många bra tips.

Hjulbyggartråden
nu ska jag beställa och byta nav på HTn. Då blir det till att göra allt från början.

Hade ni beställt nya ekrar med pga ålder? De som sitter på den cykeln är 6 år gamla.

bra tråd detta var med många bra tips.
Köp nav och fälg, kolla sen ekerlängd. Om dina nuvarande är rätt så kan du återanvända. Jag hade nog bytt 6år gamla ändå

Hjulbyggartråden
Grattis till lyckat fälgbyte
Men varför funderar du på ekerbyte?
Ekrar slits inte så om den nya fälgen + navet ger samma ekerlängd är det tom bättre att återanvända de gamla ekrarna som du vet fungerar istf att byta till helt nya oprövade.
Läs vad hjulbyggargurun Jobst Brandt skriver här: https://www.sheldonbrown.com/brandt/reusing-spokes.html
Men eftersom du ska byta nav bör du hålla ordning på ekrarna, förstås hör och vänster sida, men även map in och utsida av navflänsen. De ekrar som suttit utvändigt på det gamla navet bör även sitta utvändigt på det nya, och tvärtom. Detta eftersom ekrarna kröks olika i navinfästningen.

Hjulbyggartråden
Hej. Jag vill fråga expertpanelen om lite råd eftersom jag börjat leka med tanken att bygga mitt första hjulpar och behöver all hjälp jag kan få. Jag väger runt 75 kg fullkittad.
Tanken är ett par lätta men breda stigscylingshjul med aluminiumfälgar.
Jag har redan ett par 29” Dt swiss XM418 på DT 350 nav med 32 Dt comp ekrar och mässingsnipplar men de är lite tunga i det utförandet och jag vill ändå ha en extra uppsättning.
De enda ”lätta” aluminiumfälgar (som jag hittar) som har runt 30 millimeters innerbredd är ett par Duke crazy star 6ters front som har 29,5 mm i innerbredd och de väger 480g/st.
De är asymmetriska men vad innerbär det för svårighetsgraden på bygget och framtida underhåll?
Nav får nog bli Dt swiss EXP 240 boost fram och 350 boost bak med 36T uppgraderingen. Vet inte om jag vågar mig på EXP 240 bak eftersom det raporteras om haveri på forum. Dock så hör man inte om alla de som inte har några som helst problem (antagligen de flesta). Det är ju ingen direkt prisskillnad att tala om eftersom uppgraderingen till 36T äter upp det mesta av prisskillnaden.
Är det klokt att välja 28 ekrar fram och 32 ekrar bak med Sapim D-light?
Kanske 28 ekrar både fram och bak men 1.8 ekrar istället för 1.65? Har inte lyckats hitta någon vettig information om vad som blir starkast. Är det någon som vet?
Straight pull eller J bend?
Aluminium nipplar för att spara vikt.
Hur hade ni valt?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Hej. Jag vill fråga expertpanelen om lite råd eftersom jag börjat leka med tanken att bygga mitt första hjulpar och behöver all hjälp jag kan få. Jag väger runt 75 kg fullkittad.
Jag har redan ett par 29” Dt swiss XM418 på DT 350 nav med 32 Dt comp ekrar och mässingsnipplar men de är lite tunga i det utförandet och jag vill ändå ha en extra uppsättning.
De enda ”lätta” aluminiumfälgar som har runt 30 millimeters innerbredd är ett par Duke crazy star 6ters front som har 29,5 mm i innerbredd och de väger 480g/st.
De är asymmetriska men vad innerbär det för svårighetsgraden på bygget och framtida underhåll?
Nav får nog bli Dt swiss EXP 240 boost fram och 350 boost bak med 36T uppgraderingen. Vet inte om jag vågar mig på EXP 240 bak eftersom det raporteras om haveri på forum. Dock så hör man inte om alla de som inte har några som helst problem (antagligen de flesta). Det är ju ingen direkt prisskillnad att tala om eftersom uppgraderingen till 36T äter upp det mesta av prisskillnaden.
Kanske 28 ekrar både fram och bak men 1.8 ekrar istället för 1.65? Har inte lyckats hitta någon vettig information om vad som blir starkast. Är det någon som vet?
Hur hade ni valt?
Framhjul:
28 ekrar fram är nog ingen fara med tanke på din vikt (men beror på hur våldsam du är mot cykeln förstås). För att optimera livslängds-/viktkvoten så hade jag valt Sapim D-Light 1,65 mm på högersidan och Sapim Race 1,8 mm på vänstersidan (där bromsskivan sitter). 3-kors kan bli lite tajt enligt http://kstoerz.com/freespoke/ (endast 0,7 mm "spoke head clearance") så 2-kors gör det troligen lite enklare att bygga.

Bakhjul:
32 ekrar i 3-kors. Sapim Race 1,8 mm på drivsidan och Sapim D-Light 1,65 mm på vänstersidan enligt samma princip som framhjulet (de grövre ekrarna på den sida med brantast vinkel på ekrarna).

Jag hade valt mässingsnipplar alla dagar i veckan trots lilla viktstraffet.

Asymmetriska fälgar medför att skillnaden i vinkel mellan höger och vänster fälgsida minskar. Kom bara ihåg att vända fälgen åt rätt håll så att ekrarna flyttas åt vänster på bakhjulet och åt höger på framhjulet. Om du bara kommer ihåg de 4 ekerlängderna så är det inga problem med eventuellt underhåll längre fram. Bygger man rätt så är det i regel fälgen som ger sig före ekrarna (i synnerhet om man väljer bort aluminiumnipplar).

J-bend medför att man kan välja 2- eller 3-kors. Jag är old-school och kör med J-bend. Oftast lättare att hitta rätt längder.

Nedan lite info från Freespoke och en principbild på vad en asymmetrisk fälg ger. Tension distribution avser förhållandet mellan vänsterekrar och högerekrar givet att de har samma diameter. Om man vill kompensera för det går man ner i diameter på höger i detta fall. 1,65^2/1,8^2= 0,84 så vi har därmed "närmat oss" 0,76 vilket är det "ideala" förhållandet för att helt jämna ut spänningen mellan sidorna. Detta ger längre livslängd på hjulet eftersom kraften fördelas jämnare mellan ekrarna.

1615903325974.png

1615903243418.png

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
+1 på det Gandhi har skrivit ovan i #4.058
Eftersom de bättre ekervinklarna betyder att ekerspänningsskillnaden mellan sidorna minskar är det enklare att bygga hjul med asymmetriska fälgar

DTs "J-bend"-nav ger även de en aning bättre ekervinklar, med lägre ekerspänningsskillnad mellan sidorna, och enklare hjulbygge.

Hjulbyggartråden
De enda ”lätta” aluminiumfälgar (som jag hittar) som har runt 30 millimeters innerbredd är ett par Duke crazy star 6ters front som har 29,5 mm i innerbredd och de väger 480g/st.
Hur hade ni valt?

Instämmer med de svar du redan fått. Byggde själv mitt nya bakhjul med 1.8 mm (Sapim Race) ekrar på drivsidan och 1.65 mm (Sapim D-light) på bromssidan. Aluminiumnipplar i mitt fall.

När det gäller fälgar så är jag nöjd med mina Spank Race 33, så det är ett tips om du vill ha förslag på fälgar:
Spanks fälgar produceras av Fratelli så jag vill påstå att de är av god kvalité rent generellt.

Hjulbyggartråden
Om du inte kommit till skott ännu så skulle jag inte tveka på denna fälgen.
350g , 4400 kr i Sverige, ser riktigt lovande ut även "aerodynamiskt" med provmonterat 40mm-däck. Med nav för 2200, 28 ekrar, aerocomp & cx-ray så landar hjulen på ca 8000.
Carbonbicycle.cc

Visa bilaga 469645
Får nog be ev intressenter av dessa att avvakta om ni inte är heltidssjukskrivna och orkar "bråka". Återkommer med fakta när det är helt utrett.

Hjulbyggartråden
Hej!
Är i begrepp att bygga mina första hjul men har svårt att hitta rätt ekrar... Följande ingående produkter:

Nav: DT Swiss hub 350 straightpullboost fram & bak
Ekrar: DT Competition 2.0/1.8, 307 & 306 mm
Fälg: XR391

Längd på Ekrarna har DT Swiss hjälpt mig med. Dock hittar jag inte dessa i längd 307 mm.
Någon som kan hjälpa mig hitta dessa?

Måste ju inte vara just dessa ekrar kanske, men gärna något i liknande prisklass...

Hjulbyggartråden
Hej!
Är i begrepp att bygga mina första hjul men har svårt att hitta rätt ekrar... Följande ingående produkter:

Längd på Ekrarna har DT Swiss hjälpt mig med. Dock hittar jag inte dessa i längd 307 mm.

Måste ju inte vara just dessa ekrar kanske, men gärna något i liknande prisklass...
Dom säljs oftast i jämna längder, 308 i detta fall

Hjulbyggartråden
Hej!

Nu är jag nästan odelat positiv till straightpull, och använder det "jämt" själv, men i ditt fall hade det varit enklare att bygga ett starkare hjul med flänsat nav då du kunnat använda rev-ekrar på slacksidorna och få mer liknande ekerspänning.
Det kanske går nu också men jag skulle inte vilja prova själv.

Hjulbyggartråden
Nu är jag nästan odelat positiv till straightpull, och använder det "jämt" själv, men i ditt fall hade det varit enklare att bygga ett starkare hjul med flänsat nav då du kunnat använda rev-ekrar på slacksidorna och få mer liknande ekerspänning.
Det kanske går nu också men jag skulle inte vilja prova själv.
Nav är inte inköpta ännu, endast fälgar. Jag är öppen för förslag:)
Du menar att det är lättare att bygga med nav för ”j-bend” ekrar?

Hälsar en nybörjare inom hjulbyggande...

Hjulbyggartråden

Med runda ekrar absolut, med klenare eker på mindre spända sidan inte nåt man ens önskar en ovän men allt går.
Jag är inte rätt person att rekommendera flänsade nav om det är vad du önskar men snart dyker nog @HåkanC upp som gubben i lådan och kommer med tips.

Hjulbyggartråden
Liten olycka...

Var ute på premiärtur med mina nya hjul idag. Stans Crest mk3 på ZTTO nav.
Fastnade en pinne i växeln och så gick växeln in i bakhjulet (det lät inte vackert i skogen kan jag lova, många svordomar blev det)
Kunde iaf rulla hem.

Såg när jag gick igenom cykeln att fälgen blivit lite deformerad vid den ekern som tog smällen. (ekern som är nästan kl12 på bilden)

Nåt att bry sig om eller bara rikta så gott det går och köra vidare?

20210321_145141_hjul.jpg

Hjulbyggartråden
Eller utnyttja drulleförsäkringen och få ett nytt hjul, en ny bakväxel, nytt växelöra och säkert ytterligare. Ny ram om sadelstaget skadats tex mm mm

Hjulbyggartråden
Tack för tipset, har dock inget som täcker den här typen av händelser?
Brukar ta det som naturligt resultat av användningen. Just denna gång sved det dock lite extra då det var premiärtur?

Hjulbyggartråden
Tack för tipset, har dock inget som täcker den här typen av händelser?
Brukar ta det som naturligt resultat av användningen. Just denna gång sved det dock lite extra då det var premiärtur?
Alltså , jag är helt uppriktig. Folk här brukar raljera över dom som utnyttjar försäkringen här på Happy men dom har fel. Vem skulle acceptera att sin nya bil blev bucklig och repig, det är lika med cykel.
Kolla om din hemförsäkring har allrisk/otur/drulle.
Sen är detta inte hela världen men är man försäkrad så........
Nog om detta i hjulbyggartråden?

Hjulbyggartråden

Kom du vidare? Annars är det bara att köpa motsvarande dt flänsade, fin (180/240) eller ful(350) . Typ samma funktion men sannolikt skämta hållbarhet på 180.
Du kan då själv välja färdiga produkter i Dt Spokecalc och det blir alltid rätt.

Det brukar dock nästan alltid dyka upp bättre pålästa och föreslå andra nav med bättre flänsplacering mm mm, därför jag försökte skicka bollen vidare.

Dt är dock failsafe och jag använder det alltid till mina egna hjul.

Hjulbyggartråden
Hur är det med straight pull egentligen? Ekerinfästningen är väl borrad för ett specifikt ekermönster? 3-kors ser det ut som på DT:s ekerräknare eftersom den siffran inte går att ändra. Nu bygger jag de flesta hjul med 3-kors, men har även byggt några 2-kors och 4-kors samt det tjusiga "3-leading 3-trailing". Men även med 16 ekrar vill DT:s ekerräknare att man har 3-kors (!)
Jag har aldrig byggt med straight pull så jag är genuint nyfiken.

1616407000875.png

Hjulbyggartråden
Hur är det med straight pull egentligen? Ekerinfästningen är väl borrad för ett specifikt ekermönster? 3-kors ser det ut som på DT:s ekerräknare eftersom den siffran inte går att ändra. Nu bygger jag de flesta hjul med 3-kors, men har även byggt några 2-kors och 4-kors samt det tjusiga "3-leading 3-trailing". Men även med 16 ekrar vill DT:s ekerräknare att man har 3-kors (!)

Visa bilaga 476977
Nope, beror på lvg eller mtb och antal ekrar.
Hsr dock bara använt deras egna nav och när man väljer rätt i listan av befintliga vsl så ändras korsantal.
Har aldrig freebaseat så vet inte men nu blev jag sugen på att kolla.
Borde ju vara väljbart i många fall om man har egna värden.
Eller så får man gå bakvägen och välja ett 2kors i listan och editera värden (om man absolut måste använda dts calc för är det så krångöigt så finns det bättre)

Hjulbyggartråden
Vilket nav? Om du valt "user defined" och själv matar in alla värden borde du även få välja antal kors. Om du valt ett av DTs nav så ställer den själv in rätt antal kors, vilket om jag inte har helt fel är 2X för 24H, 3X för 28H och 32H, eller 0 vid radiellt framnav för fälgbroms.

Hjulbyggartråden
Vilket nav? Om du valt "user defined" och själv matar in alla värden borde du även få välja antal kors. Om du valt ett av DTs nav så ställer den själv in rätt antal kors, vilket om jag inte har helt fel är 2X för 24H, 3X för 28H och 32H, eller 0 vid radiellt framnav för fälgbroms.
Jag tänker så här att ekerhålen i naven är borrade med en viss vinkel och att om man frångår den vinkeln för mycket så får man höga spänningar i ekerhuvud och sätet där det vilar. Men det kan vara snedtänkt från min sida :-) Viss vingelmån verkar vara bearbetad om man synar ett dylikt nav.

Hjulbyggartråden
Jag tänker så här att ekerhålen i naven är borrade med en viss vinkel och att om man frångår den vinkeln för mycket så får man höga spänningar i ekerhuvud och sätet där det vilar. Men det kan vara snedtänkt från min sida :-) Viss vingelmån verkar vara bearbetad om man synar ett dylikt nav.
Ja, straightpull är borrade för ett specifikt antal ekrar
Vingelmånen är noll.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Om man väljer user defined så ändrar man antal kors med val av antal ekrar.
Kanske enligt hur dom borrar sina egna.

He he... det gäller även klassiska navflänsar (specifikt antal alltså), men vingelmånen i ekervinkel är stor.

Det finns de som använder 36H-nav för att bygga 28-ekrade hjul, men det är när man försöker få ihop något med det man har i lådorna... https://www.sheldonbrown.com/mismatch/index.htm

Visa bilaga 477014
I know, däremot drar det ändå alltid i ekerns riktning med fläns.
Skulle inte funka så bra med s-p

Hjulbyggartråden
Kom du vidare? Annars är det bara att köpa motsvarande dt flänsade, fin (180/240) eller ful(350) . Typ samma funktion men sannolikt skämta hållbarhet på 180.
Du kan då själv välja färdiga produkter i Dt Spokecalc och det blir alltid rätt.

Det brukar dock nästan alltid dyka upp bättre pålästa och föreslå andra nav med bättre flänsplacering mm mm, därför jag försökte skicka bollen vidare.

Dt är dock failsafe och jag använder det alltid till mina egna hjul.
Jepp är en bit på väg. Valde Classic 350 nav fram och bak i DTs kalkylator. DT Competition 2.0/1.8 ekrar vilka då blir 299, 300 och 301 mm långa.

Så det blir väl 300 mm ekrar jag köper antar jag?

Har sett att en del verkar rekommendera olika tjocklek på ekrar. För- nackdelar med det? Jag tror jag ska prioritera det som är lättast att bygga...

Hjulbyggartråden
Jepp är en bit på väg. Valde Classic 350 nav fram och bak i DTs kalkylator. DT Competition 2.0/1.8 ekrar vilka då blir 299, 300 och 301 mm långa.

Har sett att en del verkar rekommendera olika tjocklek på ekrar. För- nackdelar med det? Jag tror jag ska prioritera det som är lättast att bygga...
Trodde jag nämnt det i tidigare inlägg men inser nu när jag kollade att rev nog är kryptiskt för dig.

Jag menade Dt swiss revolution, det är en lite tunnare eker att använda på skivsidan bak och på motsatt sida fram. Dom kommer att få betydligt lägre ekerspänning än andra sidorna och med en mindre diameter på ekrarna så får man en mer lika töjning på bägge sidorna. Skillnaden skulle egentligen behöva vara ännu större och det kompenseras ibland delvis med en assymetrisk fälg.det är dock lite svårare, men inte svårt, att spänna på en tunnare eker.

Huvudssken är att du får in värdena rätt och får ekerlängder, andra tillverkares ekrar passar lika bra( eller kanske bättre) om det inte finns i rätt längd.

Jag brukar välja rätt längd eller längre och det har alltid funkat, sett att vissa andra avrundar nedåt.

Hjulbyggartråden
Trodde jag nämnt det i tidigare inlägg men inser nu när jag kollade att rev nog är kryptiskt för dig.

Jag menade Dt swiss revolution, det är en lite tunnare eker att använda på skivsidan bak och på motsatt sida fram. Dom kommer att få betydligt lägre ekerspänning än andra sidorna och med en mindre diameter på ekrarna så får man en mer lika töjning på bägge sidorna. Skillnaden skulle egentligen behöva vara ännu större och det kompenseras ibland delvis med en assymetrisk fälg.det är dock lite svårare, men inte svårt, att spänna på en tunnare eker.

Huvudssken är att du får in värdena rätt och får ekerlängder, andra tillverkares ekrar passar lika bra( eller kanske bättre) om det inte finns i rätt längd.

Jag brukar välja rätt längd eller längre och det har alltid funkat, sett att vissa andra avrundar nedåt.
Aha, tack!
När jag lägger in den ekern 2.0/1.5 får jag ekerlängderna 299 resp. 300 mm. Jag antar att det gör det lite lättare att bygga.

Ytterligare en sak jag behöver tänka på är att jag har 3 mm offset bak. Men enligt Dt behöver jag inte ta hänsyn till ekerlängden för det då det är så lite. Men kan det kanske ha en påverkan om jag väljer rev ekrar...?

Hjulbyggartråden
Aha, tack!
När jag lägger in den ekern 2.0/1.5 får jag ekerlängderna 299 resp. 300 mm. Jag antar att det gör det lite lättare att bygga.

Ytterligare en sak jag behöver tänka på är att jag har 3 mm offset bak. Men enligt Dt behöver jag inte ta hänsyn till ekerlängden för det då det är så lite. Men kan det kanske ha en påverkan om jag väljer rev ekrar...?
Men bygger du inte på en dt-fälg? Då finns den valbar och alla värden är rätt.
Om man har egen offsetfälg så står det under "help" eller "faq" hur du gör med offset.
Om du är analt noga och vill dubbelkolla allt kan du kontrollera i en annan kalkylator men då får du söka erd på fälgen och kolla så att kalkylatorn räknar med dts sätt att ange.

Hjulbyggartråden

Framgår inte vilken kalkylator du använder, men med tanke på komponentvalen gissar jag på DT. Den visar ju även de exakt beräknade ekerlängderna med en decimal så börja med att titta på dessa. Om de exakta längderna rent hypotetiskt skulle vara säg 298,6 respektive 301,4 mm så hade åtminstone inte jag avrundat dessa till 300 blankt utan gått på 298 och/eller 302.

Hjulbyggartråden
Men bygger du inte på en dt-fälg? Då finns den valbar och alla värden är rätt.
Om man har egen offsetfälg så står det under "help" eller "faq" hur du gör med offset.
Om du är analt noga och vill dubbelkolla allt kan du kontrollera i en annan kalkylator men då får du söka erd på fälgen och kolla så att kalkylatorn räknar med dts sätt att ange.
Ursäkta, jag som är otydlig. Det är dt-fälg XR391. Det är cykeln som har offset 3 mm. Cannondale Habit 6. Därav behöver jag disha (tror jag det heter) hjulet 3mm.

Hjulbyggartråden
Framgår inte vilken kalkylator du använder, men med tanke på komponentvalen gissar jag på DT. Den visar ju även de exakt beräknade ekerlängderna med en decimal så börja med att titta på dessa. Om de exakta längderna rent hypotetiskt skulle vara säg 298,6 respektive 301,4 mm så hade åtminstone inte jag avrundat dessa till 300 blankt utan gått på 298 och/eller 302.
Bra tips, är DTs kalkylator. Jag får dock bara siffror utan decimal.

Hjulbyggartråden
Ursäkta, jag som är otydlig. Det är dt-fälg XR391. Det är cykeln som har offset 3 mm. Cannondale Habit 6. Därav behöver jag disha (tror jag det heter) hjulet 3mm.
Jag hade till att börja med lagt in alla värde i en annan ekerkalkylator, den HåkanC brukar rekommendera räknar även ut ekerspänning, kolla efter den tidigare i tråden.
Det som motiverar olika tjocka åkrar är skillnaden i ekerspänning och i en sån kalkylator ser du enklare vad som händer vid dish än att göra allt baklänges i Dts.
Det kan också påverka valet av ekerlängder mkt resonemanget tidigare om avrundning.
Jag har aldrig gjort det men det är ju inte rocketsience .
Sen bygger du hjulet symmetriskt, om du inte har anpassade hjälpmedel , och swishar det när det är färdigt genom att först släppa ena sidan och sen dra andra, lite i taget.

Hjulbyggartråden
Bra tips, är DTs kalkylator. Jag får dock bara siffror utan decimal.
Nej. Jag dubbelkollade alldeles nu så att det inte var borttaget. Under spoke length precis ovanför "recommended" så har du även "accurate". Se bifogad skärmdump.

De rekommenderade ekerlängderna för detta hjulpar jag skulle bygga var 295/296/295/293 och med anledning av de exakta längderna valde jag då 296/296/296/294.

Bilagor

• Screen Shot 2021-03-23 at 08.55.20.png
    Screen Shot 2021-03-23 at 08.55.20.png
    10.9 KB · Besök: 109
Hjulbyggartråden
Nya gravelhjul på gång. Oklart vad jag vill bygga med för ekrar egentligen, hade väl föredragit bladed men det sticker rätt bra i pris.

Kommer använda newmens brickor och sugen på att ta 258 mm rakt av, borde väl fungera?

dt1.JPG

Tillbaka
Topp