Hej. Jag vill fråga expertpanelen om lite råd eftersom jag börjat leka med tanken att bygga mitt första hjulpar och behöver all hjälp jag kan få. Jag väger runt 75 kg fullkittad.
Tanken är ett par lätta men breda stigscylingshjul med aluminiumfälgar.
Jag har redan ett par 29” Dt swiss XM418 på DT 350 nav med 32 Dt comp ekrar och mässingsnipplar men de är lite tunga i det utförandet och jag vill ändå ha en extra uppsättning.
De enda ”lätta” aluminiumfälgar som har runt 30 millimeters innerbredd är ett par Duke crazy star 6ters front som har 29,5 mm i innerbredd och de väger 480g/st.
De är asymmetriska men vad innerbär det för svårighetsgraden på bygget och framtida underhåll?
Nav får nog bli Dt swiss EXP 240 boost fram och 350 boost bak med 36T uppgraderingen. Vet inte om jag vågar mig på EXP 240 bak eftersom det raporteras om haveri på forum. Dock så hör man inte om alla de som inte har några som helst problem (antagligen de flesta). Det är ju ingen direkt prisskillnad att tala om eftersom uppgraderingen till 36T äter upp det mesta av prisskillnaden.
Är det klokt att välja 28 ekrar fram och 32 ekrar bak med Sapim D-light?
Kanske 28 ekrar både fram och bak men 1.8 ekrar istället för 1.65? Har inte lyckats hitta någon vettig information om vad som blir starkast. Är det någon som vet?
Straight pull eller J bend?
Aluminium nipplar för att spara vikt.
Hur hade ni valt?
Framhjul:
28 ekrar fram är nog ingen fara med tanke på din vikt (men beror på hur våldsam du är mot cykeln förstås). För att optimera livslängds-/viktkvoten så hade jag valt Sapim D-Light 1,65 mm på högersidan och Sapim Race 1,8 mm på vänstersidan (där bromsskivan sitter). 3-kors kan bli lite tajt enligt
http://kstoerz.com/freespoke/ (endast 0,7 mm "spoke head clearance") så 2-kors gör det troligen lite enklare att bygga.
Bakhjul:
32 ekrar i 3-kors. Sapim Race 1,8 mm på drivsidan och Sapim D-Light 1,65 mm på vänstersidan enligt samma princip som framhjulet (de grövre ekrarna på den sida med brantast vinkel på ekrarna).
Jag hade valt mässingsnipplar alla dagar i veckan trots lilla viktstraffet.
Asymmetriska fälgar medför att skillnaden i vinkel mellan höger och vänster fälgsida minskar. Kom bara ihåg att vända fälgen åt rätt håll så att ekrarna flyttas åt vänster på bakhjulet och åt höger på framhjulet. Om du bara kommer ihåg de 4 ekerlängderna så är det inga problem med eventuellt underhåll längre fram. Bygger man rätt så är det i regel fälgen som ger sig före ekrarna (i synnerhet om man väljer bort aluminiumnipplar).
J-bend medför att man kan välja 2- eller 3-kors. Jag är old-school och kör med J-bend. Oftast lättare att hitta rätt längder.
Nedan lite info från Freespoke och en principbild på vad en asymmetrisk fälg ger. Tension distribution avser förhållandet mellan vänsterekrar och högerekrar givet att de har samma diameter. Om man vill kompensera för det går man ner i diameter på höger i detta fall. 1,65^2/1,8^2= 0,84 så vi har därmed "närmat oss" 0,76 vilket är det "ideala" förhållandet för att helt jämna ut spänningen mellan sidorna. Detta ger längre livslängd på hjulet eftersom kraften fördelas jämnare mellan ekrarna.