Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Ja men det där såg ju intressant ut, tack. Fast $175 + $91 S&H + $10 tull + $69 moms blir i slutändan nästan 3300 kr. Hmm…
Kör deras prepaid variant och pruta lite. Och köper du mer (behöver du inte även ett par racerhjul ;-), eller har kompisar som behöver hjul) så ökar rabatten. Fast förvänta dig inte reapriser.
Ställ en fråga i chatten så kommer de kontakta dig, sen är spelet igång! :-)

Hjulbyggartråden
Kvällens terapi: Original Ibis nav (som blev över) paras ihop med en DT M502 fälg, mässingsnipplar och Competition 2.0/1.8 ekrar.

Reservhjul om nåt skulle ge upp.
(Loctite användes ej)
094691F0-FC60-4096-B760-4F94A581B1C4.jpeg
ABB0CD0B-2CBD-48F8-AB56-6B59B18C9956.jpeg
FCD58D1D-0886-455B-8EAF-2B2D8BC141AA.jpeg

Hjulbyggartråden
Inspirerad av Manhurin2 fick jag tummen ur och slängde ihop det första hjulparet.
EIE 35mm innerbredd, 28st CX-Ray, Sapim alu-nipplar, Ztto-nav (inte ratchett, men 6-håls boost). Vikt 1448g (utan tejp och ventil), pris ca 5500:-. Håller tummarna för naven!
0D311C0E-5977-45C3-A2F0-D2939D40DA5D.jpeg
1C8257E6-252E-4951-BD03-99386D0C489F.jpeg

Hjulbyggartråden
Inspirerad av Manhurin2 fick jag tummen ur och slängde ihop det första hjulparet.
EIE 35mm innerbredd, 28st CX-Ray, Sapim alu-nipplar, Ztto-nav (inte ratchett, men 6-håls boost). Vikt 1448g (utan tejp och ventil), pris ca 5500:-. Håller tummarna för naven!
Visa bilaga 547031Visa bilaga 547030
Edit: Behöver nog kontrollräkna priset imorgon när jag är pigg. Det där låter lågt…

Hjulbyggartråden
Sitter nu med två EIE A29C30D18 i korgen och tvekar. Nuvarande Bontrager väger 570 g och från mina däckexperiment vet jag att 100 g mindre rotationsvikt är något jag märker. Givet att bakhjulet är det som straffas hårdast vid dåliga linjeval och osmidig landning, är det kanske värt att köra DH bak och AM fram, 450+400 g? Kanske släppa ut sin inre ww och köra AM+XC, 400+360 g? Eller övertänker jag och borde bara hålla mig till 400+400?

Jag tävlar inte och sätter inga hastighetsrekord, så jag är bara ute efter den pigga känslan och att veta att jag köper något som håller även när jag klantar mig.

Hjulbyggartråden
Sitter nu med två EIE A29C30D18 i korgen och tvekar. Nuvarande Bontrager väger 570 g och från mina däckexperiment vet jag att 100 g mindre rotationsvikt är något jag märker. Givet att bakhjulet är det som straffas hårdast vid dåliga linjeval och osmidig landning, är det kanske värt att köra DH bak och AM fram, 450+400 g? Kanske släppa ut sin inre ww och köra AM+XC, 400+360 g? Eller övertänker jag och borde bara hålla mig till 400+400?

Jag tävlar inte och sätter inga hastighetsrekord, så jag är bara ute efter den pigga känslan och att veta att jag köper något som håller även när jag klantar mig.
drömde jag eller läste jag nånstans att du kör rekon på typ 900 gram? vore det inte isf en enklare och billigare lösning att köra xc-däck på 650 gram istället? då slipper du oroa dig för att paja en 2500-kronorsfälg när du klantar dig. xc-däck gör cyklingen roligare rent generellt dessutom.

Hjulbyggartråden
drömde jag eller läste jag nånstans att du kör rekon på typ 900 gram? vore det inte isf en enklare och billigare lösning att köra xc-däck på 650 gram istället? då slipper du oroa dig för att paja en 2500-kronorsfälg när du klantar dig. xc-däck gör cyklingen roligare rent generellt dessutom.
Vilka XC-däck är det du pratar om? 650g liknar mer 26”-vikter om vi inte tittar på extremerna. XC idag är (bara för mig?) >2,2, gärna 2,35, TLR och så pass stadiga sidoväggar att man kan hålla lågt tryck. Känns mer som 7 och 8 hundra gram.

Men jag har inte jättebra koll, det erkänner jag! Har du tips på ”riktiga XC” däck under 700g? Jag vore tacksam!

Hjulbyggartråden

Det där är den låga profilen jag valde till mina i35 ovan. Visst ser den ”rätt” ut! :-)

Helt omöjligt att ge dig ett svar, du måste nog gå på magkänslan. XC eller DH, träffar stenen fel är det nog kört ändå?!? Kör XC och en insert? Så hade jag tänkt göra med mina nuvarande i30-hjul (annan profil än din, XC-vikt) men det blev aldrig av. Nu har är jag inne på tredje säsongen och det har inte gått åt helvete än. Under åren har det varit några smällar som fått en att sätta hjärtat i halsgropen, men det har gått bra. Ta i trä. Men hur långt är ett snöre?

Hjulbyggartråden
Vilka XC-däck är det du pratar om? 650g liknar mer 26”-vikter om vi inte tittar på extremerna. XC idag är (bara för mig?) >2,2, gärna 2,35, TLR och så pass stadiga sidoväggar att man kan hålla lågt tryck. Känns mer som 7 och 8 hundra gram.

Men jag har inte jättebra koll, det erkänner jag! Har du tips på ”riktiga XC” däck under 700g? Jag vore tacksam!
mina gamla renegade 2,3 väger 615 gram, men nya 2,35 väger 650 enl bikeradar. wolfpacks snabbare däck som alla rekommenderar ska väga 650-680 gram i 2,4, mindre i 2,25.

racing ralph 2,35 väger visst 711 gram. men det sparar väl ändå 200 gram mot ett "trail"-däck.

("stadiga sidoväggar" låter i mina öron som tråkiga "väldämpade" däck, jag kör bred fälg istället.)

edit: för att förtydliga så är inte min erfarenhet att den roterande vikten gör så mycket för cykelglädjen/-farten. men xc-däck gör nästan allt roligare. jag tyckte bara det lät bakvänt att skaffa svindyr skör kolfiberfälg och behålla tunga tröga däck om det var poppig pigg känsla som var målet.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Har 60 TPI Rekon 2.4WT med insert bak och Dissector fram. Lätt XC-däck vore onekligen billigare, men det är helt fel känsla för mig, jag vill ha "väldämpade". Vill köra med lågt tryck och greppigt gummi.

Hjulbyggartråden
mina gamla renegade 2,3 väger 615 gram, men nya 2,35 väger 650 enl bikeradar. wolfpacks snabbare däck som alla rekommenderar ska väga 650-680 gram i 2,4, mindre i 2,25.

racing ralph 2,35 väger visst 711 gram. men det sparar väl ändå 200 gram mot ett "trail"-däck.

("stadiga sidoväggar" låter i mina öron som tråkiga "väldämpade" däck, jag kör bred fälg istället.)

edit: för att förtydliga så är inte min erfarenhet att den roterande vikten gör så mycket för cykelglädjen/-farten. men xc-däck gör nästan allt roligare. jag tyckte bara det lät bakvänt att skaffa svindyr skör kolfiberfälg och behålla tunga tröga däck om det var poppig pigg känsla som var målet.
Jag kollade lite på riktiga vikter på R2, tycker nog fortfarande att de riktiga däcken (enl min definition) ligger över 700g, men har man en annan definition fanns det faktiskt lite under 700. Viktigt att inte lita på tillverkares uppgifter, inte ens Wolfpacks tyvärr. Men jag kanske får ändra min definition…

Hur sköra är kolfiberfälg då, enligt din erfarenhet? Det är ju inte ett direkt exotiskt materialval idag.

Tycker du är alldeles för inskränkt med dina rimliga och prisvärda tips om däck. Du måste tänka större! 150g/däck plus 100g/fälg!!! Då snackar vi! ?

Hjulbyggartråden
Nh är detta iofs hjulbyggartråden, inte ngn däckstråd, men ändå;

Kan detta vara intressant då?
schwalbe-tire-thunder-burt-29-x-225-super-race-addix-speed-evo-tle-transparent-skin-2021~7.jpg

SCHWALBE Tire Thunder Burt 29 x 2,25 Super Race ADDIX Speed EVO TLE Transparent-Skin
Det är ju dumt att sväva iväg som du säger, det här är ju hjultråden. Jag skriver i annan tråd. Men nej, personligen har jag inte kommit överens med TB. Jag behöver ”lite mer däck” tyvärr.
Jag försökte bara visa på att det inte är så lätt att banta på däck som freddag skrev, inte om man inte vill röra sig ut mot extremerna (dit jag, personligen, räknar TB 2,25). En lätt fälg ger större frihet med däckval utan att roterande massa drar iväg. Men båda är roligast.

Hjulbyggartråden
Sitter nu med två EIE A29C30D18 i korgen och tvekar. Nuvarande Bontrager väger 570 g och från mina däckexperiment vet jag att 100 g mindre rotationsvikt är något jag märker.
Kanske släppa ut sin inre ww och köra AM+XC, 400+360 g?
Så gjorde jag när jag byggde XC-hjul med EiE-fälgar, de fälgar jag valde fanns i tre olika varianter
SL: 340±15g
XC: 360±15g
AM: 380:±15g
För de här hjulen prioriterade jag andra egenskaper före lägsta möjliga fälg och total-vikt, därför valde jag XC-varianten av fälgen fram och AM-varianten bak.
I verkligheten vägde de 365+373g, och totala kostnaden för hjulen blev c:a 5k8SEK. Jag har skrivit om dem här några ggr tidigare. Jag använder däck <600g på hjulen och jag är fortfarande nöjd med dem.
Ytterligare en sak för dig att fundera på är antalet ekrar;
Med 24-28 ekrar "behöver" du en tåligare (= starkare o styvare) fälg. Går du upp till 32 ekrar ökar chanserna att en lättare fälg ger både ett bättre resultat och blir mer långlivad. Fler ekrar brukar också ge högre lateral (sidledes) styvhet och för många känns ett hjul med högre lateral styvhet snabbare, kvickare och roligare även om både total och roterande vikt är (något) högre. Förutom antalet ekrar. liksom deras dimensioner (till mindre del), har även navens flänsplacering betydelse. Läs mer själv här.

Hjulbyggartråden
Vilken affär var det som hade billiga CX Ray?
Är det det här inlägget du letar efter
Men vad ska du ha CX Ray ekrarna till? Alltså vilken sorts hjul?
Glöm inte 105%-regeln.

Hjulbyggartråden
Är det det här inlägget du letar efter
Men vad ska du ha CX Ray ekrarna till? Alltså vilken sorts hjul?
Glöm inte 105%-regeln.
Precis, tack!

Kollar på att bygga på Kinlin 31

Hjulbyggartråden
Då kommer nästa steg, jag behöver få exakta mått på navet, Bontrager Rapid Drive 54 Boost: https://www.trekbikes.com/us/en_US/...trager-rapid-drive-54-boost-rear-hub/p/26160/

Enligt den något informationsfattiga produktsidan så skall det vara 58 mm diameter och offset på 35,5/21,5. Mina mått blev så här:
IMG_4831.jpeg

Skall man inte mäta från centrum av flänsarna? De är ca 3 mm tjocka så då matchar 37/23 produktsidan.

ERD på fälgen är 602 mm och assymetrisk med 3 mm offset.

prowheelbuilder.com, verkar anta symmetrisk, ger mig L: 284.9, R: 283.5.
1648809013501.png

spokecalc.io, L: 284.6, R: 283.7
1648809157641.png

1648809236491.png

Ser det ut som om jag mätt rätt här? Borde funka bra med 284 mm på båda sidor?

Tillbaka
Topp