Hjulbyggartråden
Och även ~50g mer/hjul för den dyrare NEWMEN Advanced SL A.30 Disc 29" CarbonI storleksordningen dubbla priset mot Kina (inkl frakt och tull) då.
jmf med EiE A29C29D25 AM eller EiE A29C30D28 AM
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Och även ~50g mer/hjul för den dyrare NEWMEN Advanced SL A.30 Disc 29" CarbonI storleksordningen dubbla priset mot Kina (inkl frakt och tull) då.
Ja men det där såg ju intressant ut, tack. Fast $175 + $91 S&H + $10 tull + $69 moms blir i slutändan nästan 3300 kr. Hmm…Och även ~50g mer/hjul för den dyrare NEWMEN Advanced SL A.30 Disc 29" Carbon
jmf med EiE A29C29D25 AM eller EiE A29C30D28 AM
Kör deras prepaid variant och pruta lite. Och köper du mer (behöver du inte även ett par racerhjul ;-), eller har kompisar som behöver hjul) så ökar rabatten. Fast förvänta dig inte reapriser.Ja men det där såg ju intressant ut, tack. Fast $175 + $91 S&H + $10 tull + $69 moms blir i slutändan nästan 3300 kr. Hmm…
Har du koll på vad exakt de menar med prepaid? Momsat och klart?Kör deras prepaid variant
Ja, moms och tull förbetalt. Fast pris. Har fungerat fint de gånger jag provat.Har du koll på vad exakt de menar med prepaid? Momsat och klart?
Edit: Behöver nog kontrollräkna priset imorgon när jag är pigg. Det där låter lågt…Inspirerad av Manhurin2 fick jag tummen ur och slängde ihop det första hjulparet.
EIE 35mm innerbredd, 28st CX-Ray, Sapim alu-nipplar, Ztto-nav (inte ratchett, men 6-håls boost). Vikt 1448g (utan tejp och ventil), pris ca 5500:-. Håller tummarna för naven!
Visa bilaga 547031Visa bilaga 547030
drömde jag eller läste jag nånstans att du kör rekon på typ 900 gram? vore det inte isf en enklare och billigare lösning att köra xc-däck på 650 gram istället? då slipper du oroa dig för att paja en 2500-kronorsfälg när du klantar dig. xc-däck gör cyklingen roligare rent generellt dessutom.Sitter nu med två EIE A29C30D18 i korgen och tvekar. Nuvarande Bontrager väger 570 g och från mina däckexperiment vet jag att 100 g mindre rotationsvikt är något jag märker. Givet att bakhjulet är det som straffas hårdast vid dåliga linjeval och osmidig landning, är det kanske värt att köra DH bak och AM fram, 450+400 g? Kanske släppa ut sin inre ww och köra AM+XC, 400+360 g? Eller övertänker jag och borde bara hålla mig till 400+400?
Jag tävlar inte och sätter inga hastighetsrekord, så jag är bara ute efter den pigga känslan och att veta att jag köper något som håller även när jag klantar mig.
Vilka XC-däck är det du pratar om? 650g liknar mer 26”-vikter om vi inte tittar på extremerna. XC idag är (bara för mig?) >2,2, gärna 2,35, TLR och så pass stadiga sidoväggar att man kan hålla lågt tryck. Känns mer som 7 och 8 hundra gram.drömde jag eller läste jag nånstans att du kör rekon på typ 900 gram? vore det inte isf en enklare och billigare lösning att köra xc-däck på 650 gram istället? då slipper du oroa dig för att paja en 2500-kronorsfälg när du klantar dig. xc-däck gör cyklingen roligare rent generellt dessutom.
Det där är den låga profilen jag valde till mina i35 ovan. Visst ser den ”rätt” ut! :-)Sitter nu med två EIE A29C30D18 i korgen och tvekar. Nuvarande Bontrager väger 570 g och från mina däckexperiment vet jag att 100 g mindre rotationsvikt är något jag märker. Givet att bakhjulet är det som straffas hårdast vid dåliga linjeval och osmidig landning, är det kanske värt att köra DH bak och AM fram, 450+400 g? Kanske släppa ut sin inre ww och köra AM+XC, 400+360 g? Eller övertänker jag och borde bara hålla mig till 400+400?
Jag tävlar inte och sätter inga hastighetsrekord, så jag är bara ute efter den pigga känslan och att veta att jag köper något som håller även när jag klantar mig.
mina gamla renegade 2,3 väger 615 gram, men nya 2,35 väger 650 enl bikeradar. wolfpacks snabbare däck som alla rekommenderar ska väga 650-680 gram i 2,4, mindre i 2,25.Vilka XC-däck är det du pratar om? 650g liknar mer 26”-vikter om vi inte tittar på extremerna. XC idag är (bara för mig?) >2,2, gärna 2,35, TLR och så pass stadiga sidoväggar att man kan hålla lågt tryck. Känns mer som 7 och 8 hundra gram.
Men jag har inte jättebra koll, det erkänner jag! Har du tips på ”riktiga XC” däck under 700g? Jag vore tacksam!
Jag kollade lite på riktiga vikter på R2, tycker nog fortfarande att de riktiga däcken (enl min definition) ligger över 700g, men har man en annan definition fanns det faktiskt lite under 700. Viktigt att inte lita på tillverkares uppgifter, inte ens Wolfpacks tyvärr. Men jag kanske får ändra min definition…mina gamla renegade 2,3 väger 615 gram, men nya 2,35 väger 650 enl bikeradar. wolfpacks snabbare däck som alla rekommenderar ska väga 650-680 gram i 2,4, mindre i 2,25.
racing ralph 2,35 väger visst 711 gram. men det sparar väl ändå 200 gram mot ett "trail"-däck.
("stadiga sidoväggar" låter i mina öron som tråkiga "väldämpade" däck, jag kör bred fälg istället.)
edit: för att förtydliga så är inte min erfarenhet att den roterande vikten gör så mycket för cykelglädjen/-farten. men xc-däck gör nästan allt roligare. jag tyckte bara det lät bakvänt att skaffa svindyr skör kolfiberfälg och behålla tunga tröga däck om det var poppig pigg känsla som var målet.
Kan detta vara intressant då?Men jag har inte jättebra koll, det erkänner jag! Har du tips på ”riktiga XC” däck under 700g? Jag vore tacksam!
Det är ju dumt att sväva iväg som du säger, det här är ju hjultråden. Jag skriver i annan tråd. Men nej, personligen har jag inte kommit överens med TB. Jag behöver ”lite mer däck” tyvärr.Nh är detta iofs hjulbyggartråden, inte ngn däckstråd, men ändå;
Kan detta vara intressant då?
![]()
SCHWALBE Tire Thunder Burt 29 x 2,25 Super Race ADDIX Speed EVO TLE Transparent-Skin
Sitter nu med två EIE A29C30D18 i korgen och tvekar. Nuvarande Bontrager väger 570 g och från mina däckexperiment vet jag att 100 g mindre rotationsvikt är något jag märker.
Så gjorde jag när jag byggde XC-hjul med EiE-fälgar, de fälgar jag valde fanns i tre olika varianterKanske släppa ut sin inre ww och köra AM+XC, 400+360 g?
Det är (minst) lika svårt att ändra på flänsplaceringen som på antalet hålNavet jag har är 28 så det får det bli. Då ska jag ta och läsa om flänsplacering...
Och troligtvis en svetsJa, jo, jag är med på att det behövs en svarv och en fräs för att ända på placeringen :) Men jag tänkte läsa på om vad det har för betydelse.
Vill påstå att du fick svaret i din tråd på ämnet. Varför vill du så gärna ha Titan?Är det kört att bygga med titanekrar undrar jag? Många hävdar att det blir för flexigt och är mera lämpat för bmx-hjul.
Vill påstå att du fick svaret i din tråd på ämnet. Varför vill du så gärna ha Titan?
Berätta - i jämförelse med ex CX-Ray/Aerolite, hur mycket vikt sparar man med titanekrar (och vad är kostnaden)?Vikthetsning.
En rutinerad en som jag pratade med(han har haft cykelbutiker) nämnde Ti, tänkte att det då måste gå.
Kul projekt. WW FTW!Procentuellt sett/eker är det ett gott resultat.
Är det det här inlägget du letar efterVilken affär var det som hade billiga CX Ray?
Hur är det jämför med den verkliga totalvikten?Procentuellt sett/eker är det ett gott resultat.
Kul projekt. WW FTW!
Vad ska du bygga med? Siktar på vikt?
Precis, tack!Är det det här inlägget du letar efter
Men vad ska du ha CX Ray ekrarna till? Alltså vilken sorts hjul?Hjulbyggartråden
Sådär, lite kvällspyssel. Ny mätmetod, hjulet skapligt rakt, centrerat och runt. Kontrollmätning visar att alla ekrar ligger inom 20% av varandra (efter att en eker spänningsjämkats med de kringliggande) vilket ska anses ok enligt parktool :). Hjulet är på inga sätt perfekt men tillräckligt bra...happyride.se
Glöm inte 105%-regeln.
Ha, skojare där - jag köpte betet att det var en allvarlig fråga. :D
Den här https://www.wheel-parts.shop/en/sapim-cx-ray-bladed-14g-straightpull-spoke-black.html var det jag och Manhurin använde sist. Toppenservice, rekommenderas!Vilken affär var det som hade billiga CX Ray?
Japp , oilslick titanekrar från Aliexpress ?@Tobbe A har byggt hjul med titanekrar och tyckte det funkade till mtb vill jag minnas.
Kanske inget för spurtare.
Snabbast i Norrköping!Japp , oilslick titanekrar från Aliexpress ?
Ja det oxå, fast dock inte jag.Snabbast i Norrköping!
Nej, hjulen såklart. Men några kom har dom nog.Ja det oxå, fast dock inte jag.
Japp , oilslick titanekrar från Aliexpress ?