Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
IMG_0709.jpeg

Testade att ekra upp utan flätning. Känns knasigt. Funkar detta verkligen?

Hjulbyggartråden
Testade att ekra upp utan flätning. Känns knasigt. Funkar detta verkligen?
Det funkar, men eftersom flätningen hjälper till att hålla ekrarna spända vid kraftig belastning ger oflätade ekrar en liten aning högre risk för materialutmattning och lossnade ekernipplar.
Man motverkar alltså fördelarna med reducerade ekrar och olika ekerdimetrar hö/vä-sida,
åtminstone en liten aning.

Hjulbyggartråden
Vad är vitsen med att inte dra ekrarna under/över varandra?
oflätade ekrar underlättar arbetet både att bygga hjulet och slutjustera det.

flätning ger mindre risk för resonans i form av bromsskrik.

men om en eker går av medför det att två ekrar istället för en inte gör sitt jobb, och risk för att fälgen kastar mer.

jag tycker nackdelarna med flätning överväger. men ibland är det nödvändigt för att ge plats för bromsok.

standardcyklar har historiskt nästan alltid haft oflätade ekrar

Hjulbyggartråden
Reducerad vs oreducerad eker? Om jag förstått rätt så är oreducerad styvare, men i långa loppet svagare? Dvs större risk för ekerbrott?

Hjälper en kompis leta hjul då hans nuvarande hjul med WTB ST i23 fälgar börjat spricka i ekerhålen, verkar inte vara ovanligt med dessa fälgar.

Jag köpte själv hjul från fitwheels för ett par år sedan och hittade dessa som jag tror skulle funka för honom. Skall sitta på en Kona Sutra och gravel / bikepacking är huvudändamålet. Han är rätt tung, skulle säga 125-130kg (gubbe+cykel+packning).

Borde man fråga om att bygga med ex. DT competition (2.0-1.8.2.0) istället för champion?

Hjulbyggartråden
Reducerad vs oreducerad eker? Om jag förstått rätt så är oreducerad styvare, men i långa loppet svagare?
Nej, den är starkare

Dvs större risk för ekerbrott?
Ja, när det gäller ekerbrott pga utmattning
och kanske även sprickor runt nippelhål i fälgar pga högre toppbelstning.

I det här fallet är det skillnad på styrka och livslängd. Eftersom även en 1,5mm eker är tillräckligt stark är styrkevinsten med 2,0mm ekrar bortkastad dessutom får man nackdelarna med onödigt stumma ekrar.

Borde man fråga om att bygga med ex. DT competition (2.0-1.8.2.0) istället för champion?
Ja

Hjulbyggartråden
Tänkte ge mig på att bugga ett par fälgar i vinter. Vilka av dom billigare hjulställen är testade och bra?
Bör man även äga så man kan kolla ekerspänningen?

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Har inget tips på riktställ, vet inte vilka som är bra och billiga nu för tiden.
Men om du menar instrument för att mäta ekerspänningen, så tycker jag det är onödigt,
ekerspänningen justerar man på känsla tillräckligt bra.

edit: Mitt riktställ ser ut så här, inte världens bästa, men jag har byggt många raka hjul med det!:
Minoura Workman Jr.

unnamed.jpg

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Egentligen behövs ingen speciell utrustning för att bygga hjul.
När man bygger hjulet behövs inget riktställ, och när man ska rikta och spänna det går det nästan lika bra att göra det monterat i ramen.
Och instrument för att mäta ekerspänning har jag aldrig behövt, jag går på känsla.

Hjulbyggartråden
Bara coolingar bygger i ramen. Älskar att slänga upp ramen i vardagsrummet och bygga hjul.

Jag har ett ganska rejält från AliX som funkar bra. Dock är det inte centrerat, jag vänder hjulen för att kolla dish.

Hjulbyggartråden
Ok har införskaffat en ekerspänningsmätare och ekernycklar. Nu är hjulet spikrakt men det är en eker på hjulet (vid ventilen) som då har mycket lägre ekerspänning än alla de andra ekrarna. Vad göra?

Hjulbyggartråden
Blir nog att försöka rikta ena hjulet, nån som har tips på ett cheapo riktställ?
Just found this amazing item on AliExpress. Check it out! 1 261,44kr 28% Off | Professional Bicycle Wheel Truing Stand With Dial Indicator Gauge Set Adjustment Rims MTB Road Bike Wheel Repair Tools 2021

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Ska köpa ekrar, har fälg och nav.

Tänkte köpa ekrar lokalt och få hjälp med längden.
någon rekommendation på butik i sthlm för detta?
Om du skriver här vad det är för Nav och fälgar så kommer säkert någon ta fram värden på dom till en kalkylator.
Då kan du beställa Ekrar på nätet sen, förslagsvis från

Hjulbyggartråden
Sköt precis en eker på min bak fälg. Hur tar jag reda på vilken eker jag behöver? Jag har en likadan fram fälg så kan i nödfall låna en eker därifrån. Men den är tejpad för tubeless så känns tråkigt att behöva ta hål på tejpen.
Det är en 27.5” fälg. Vad mer för info behövs? Bara mäta längden på ekern? Då den är av kan det bli lite svårt.
Måste jag ta bort kasetten även om eker som gått av är på andra sidan?

IMG_4415.jpeg

IMG_4416.jpeg

Tillbaka
Topp