Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
ja, det finns över allt

Jag hade som sagt otur med ett från Jula men det är inte samma som det de säljer nu. Det jag använder är x-tool och det är nog inte bättre generellt
Har en sådan men lite dyrare. Men det sitter fast ändå. Muttern är rund.
Skar av en bit av ringen med en dremel så trycket mot brickan som är bakom släppte.

Hjulbyggartråden
Är det bara jag som är dum i huvudet? Jag behöver en böjd svart eker 275mm 1.8mm.
Jag hittar bara en modell som är böjd och 275mm men tydligen hemligt vilken diameter som har. Så kan inte köpa nippel till dom. Finns för övrigt bara i 10 pack också.

Eller kan jag bara köpa en eker som är 274mm eller 276mm? Hittade förövrigt ingen som sålde svarta/silver som var 1.8mm heller. Verkar ju vara omöjligt att hitta.

Kul att behöva köpa en ny fälg för att den jag har har en diameter på ekern som inte verkar säljas.

https://www.cykloteket.se/sv/articles/2.626.81892/dt-swiss-eker-competition-j-bend-rund-black

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Är det inte bara butted ekrar? Dvs smalare i mitten? "Normala" ekrar för cykelhjul är alla 2.0 vid nippel / nöjen.
Då har jag onormala fälgar då. Dom är 1.8mm rakt igenom.
Dt comp är väl 2 / 1,8 / 2 mm
Finns väl nån miljard....
En miljard som inte är 1.8 rakt igenom som mina ekrar är. Likaså var det ingen som hade rätt längder i lager även om dom var 2/1.8/2. Fanns det i lager fanns inte det andra jag var tvungen att ha.

Hjulbyggartråden
Då har jag onormala fälgar då. Dom är 1.8mm rakt igenom.

En miljard som inte är 1.8 rakt igenom som mina ekrar är. Likaså var det ingen som hade rätt längder i lager även om dom var 2/1.8/2. Fanns det i lager fanns inte det andra jag var tvungen att ha.
Du kan gå upp eller ner en millimeter i längd utan oroa dig allt för mycket. Eller köpa en kortare och en längre och testa. Inga stora pengar när det gäller en eker.

Hjulbyggartråden
förekommer iofs nipplar med 1,8 mm gängad del, men de jag mött har haft reduktion långa delen till 1.65.

om jag mätte 1,8 på långa mittersta delen utan att konstatera tjockare 2,0 strax intill nippeln skulle jag förmoda att jag misstagit mig...

Hjulbyggartråden
förekommer iofs nipplar med 1,8 mm gängad del, men de jag mött har haft reduktion långa delen till 1.65.

om jag mätte 1,8 på långa mittersta delen utan att konstatera tjockare 2,0 strax intill nippeln skulle jag förmoda att jag misstagit mig...
Mätte med en kalibrerad Mitutoyo ABSOLUT digi. Kalibrerade den för 8 månader sedan så lär inte mäta 0.2mm fel.

Hjulbyggartråden
Funderar på att bygga ett hjulset till grbben (406 dvs 20").
Vad tror ni om:
Kinlin TL21-fälgar?
Jag har svårt att bestämma mig för ekrar och nav. Boost fram och bak dock. har ni några bra tips? Tänkte själv bygga från scratch vilket jag inte brukar göra. Brukar mest bygga om befintliga på sin höjd.

https://shop.ginkgo-veloteile.de/en...8dsuv00d82n8e&listtype=search&searchparam=406 21mm innerbredd bör duga till rocket ron 20x2,25 :)

Hjulbyggartråden
Vad tror ni om:
Kinlin TL21-fälgar?
Jag har aldrig byggt 20"/406-hjul men jag har byggt flera 622-hjul med KinLin-fälgar och de har alla varit bra, riktigt bra tom.

Jag har svårt att bestämma mig för ekrar och nav. Boost fram och bak dock. har ni några bra tips? Tänkte själv bygga från scratch vilket jag inte brukar göra. Brukar mest bygga om befintliga på sin höjd.,
Det är många som alltid rekommenderar DT350-nav
Men vill du komma billigt undan kanske det går att hitta lämpliga shimanonav
Vad gäller ekrar borde DT Comp/Sapim Race och mässingsnipplar fungera,
om du kan få tag på rätt längd!

Enl länken påstår de att maxbredd på däcken är begränsad till 45mm,
jag vet inte hur allvarligt man skall ta ett sådant påstående.

Hjulbyggartråden
Vad tror ni om:
Kinlin TL21-fälgar?
Jag har svårt att bestämma mig för ekrar och nav. Boost fram och bak dock. har ni några bra tips? Tänkte själv bygga från scratch vilket jag inte brukar göra. Brukar mest bygga om befintliga på sin höjd.

https://shop.ginkgo-veloteile.de/en...8dsuv00d82n8e&listtype=search&searchparam=406 21mm innerbredd bör duga till rocket ron 20x2,25 :)
om grabben väger som grabbar som kör 406 gör vill han ha väsentligt under 1 bar för att det inte skall bli studsfest. vanskligt upplägg med 21i. smalare däck säg 45 mm bättrar situationen något.

har själv tittat runt efter bredare fälgar för ett vinterbromptonprojekt, kommer använda 55 mm däck. visat sig mycket svårt hitta 406-fälgar med duglig profil för slanglöst. 30i får väl betraktas som minimum.

406-marknaden domineras av bmx, och de nissarna kör stenhårt pumpade däck, vilket gör att smal fälg funkar. slanglöst tycks de inte ha uppmärksammat närmast alls. och 36 ekrar är det som oftast gäller.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Crest finnsi 20'' men möjligen inte med fler än 24h vilket kanske blir en utmaning med boost.
Edit. Nejdå, finns med 28h också

Väger man 180 kg så kan man cykla flott på 20'' om man handlar ett par DT Swiss U 663

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Crest finnsi 20'' men möjligen inte med fler än 24h vilket kanske blir en utmaning med boost.
Edit. Nejdå, finns med 28h också

Väger man 180 kg så kan man cykla flott på 20'' om man handlar ett par DT Swiss U 663
Var får man tag på crest i 20" då?

21 innerbredd under ett var på 20 kilo förarvikt är inga problem. För bmx finns alienation men skitsvårt att hitta fälgar att köpa. Tror dom heter mishief (stavning) eller så.
Då provar vi nog kinlin.

Hur är det med korta ekrar, svårt att finna?

Hjulbyggartråden
om grabben väger som grabbar som kör 406 gör vill han ha väsentligt under 1 bar för att det inte skall bli studsfest. vanskligt upplägg med 21i. smalare däck säg 45 mm bättrar situationen något.

Tjena!

Du förbiser att vikten på cyklisten gör att däcken inte kränger på samma sätt som hos oss tyngre. Båda mina barn körde med ganska breda däck på väldigt smala 20" och med riktigt lågt tryck. Aldrig några problem.

Hjulbyggartråden
Var får man tag på crest i 20" då?

21 innerbredd under ett var på 20 kilo förarvikt är inga problem. För bmx finns alienation men skitsvårt att hitta fälgar att köpa. Tror dom heter mishief (stavning) eller så.
Då provar vi nog kinlin.

Hur är det med korta ekrar, svårt att finna?
21 är inga problem angående trycket gör ett barn

Starbike har crest 20 inch men inte 28h på lager om jag såg rätt

Hjulbyggartråden
Fina svar allihopa!
Nu skriver jag snabbt från en PC så kan skriva lite mer: Det är absolut inga problem med bredden 21mm och han har redan världens bästa 20" MTBdäck så det ska inte bytas.
Själv cyklar jag med 25mm bred fälg, 1 bar och 2.35 breda däck GANSKA MYCKET HÅRDARE än min snart 5-åring :) Det kommer gå bra.
Fint att crest fanns att beställa som lälg men jösses vad dyrt med 226 euro för två fälgar (enbart). Då är nästan frågan om inte sunringle duroc (https://www.starbike.com/en/sunringle-duroc-30-j-unit-rim-black-20/) är mer rimlig, eller alienation mischief som inte verkar gå att beställa.

28h låter väl mest rimligt tänker jag. Letar typ bitex eller novatecnav på köp och sälj... Grejerna rullar ju inte så jättemycket så att säga :) Nuvarande hjul väger 787+898g (fram/bak) så det finns ju att ta av så att säga...

Kinlin TL21 verkar ju mest "sweet spot" hittills men tacksam för förslag.

Hjulbyggartråden
Tjena!

Du förbiser att vikten på cyklisten gör att däcken inte kränger på samma sätt som hos oss tyngre. Båda mina barn körde med ganska breda däck på väldigt smala 20" och med riktigt lågt tryck. Aldrig några problem.

så sant, och jag relaterade mycket riktigt till åkarens vikt. men det gick alltså bra i ert fall, men kunde det gått bättre;)?

har också även i sen tid varit vanligt när det gäller barn-mtb att man haft slang. då är risken för ett allvarligt 'problem' läs burp eliminerad.

sedan är problemfritt inte riktigt samma sak som optimerat.

Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Fina svar allihopa!
Nu skriver jag snabbt från en PC så kan skriva lite mer: Det är absolut inga problem med bredden 21mm och han har redan världens bästa 20" MTBdäck så det ska inte bytas.
Själv cyklar jag med 25mm bred fälg, 1 bar och 2.35 breda däck GANSKA MYCKET HÅRDARE än min snart 5-åring :) Det kommer gå bra.
Fint att crest fanns att beställa som lälg men jösses vad dyrt med 226 euro för två fälgar (enbart). Då är nästan frågan om inte sunringle duroc (https://www.starbike.com/en/sunringle-duroc-30-j-unit-rim-black-20/) är mer rimlig, eller alienation mischief som inte verkar gå att beställa.

28h låter väl mest rimligt tänker jag. Letar typ bitex eller novatecnav på köp och sälj... Grejerna rullar ju inte så jättemycket så att säga :) Nuvarande hjul väger 787+898g (fram/bak) så det finns ju att ta av så att säga...

Kinlin TL21 verkar ju mest "sweet spot" hittills men tacksam för förslag.
Ja, konstigt jag missade dem men inte så billigt det heller.
Jag tycker själv det är för dyrt men titta kan man ju.

Hjulbyggartråden
Senast ändrad:
Hjulbyggartråden
Är DT Swiss Squorx något att ha eller bara smärta?
Kostanden är ju skitsamma men känner inte att jag vill köpa mig mer problem.

Funkar Parktools verktyg för torx-verktyg på DT Swiss Squorx eller är det bara Squorx verktyg?

Tänkte testa att bygga om ett hjul som har haft diverse imploderande ekrar så det är läge att slita loss samtliga ekrar.

Rose bikes hade rätt billiga mässingsnipplar och Competition ekrar, känns lagom dyrt för ett slit hjul som ska få gå i snöslask i gbg istället för mina finare hjul.

Hjulbyggartråden
Då bör du välja de utan låsning (dvs utan Pro Lock) liksom allra helst de i mässing.
Säljs tex här

Rose bikes hade rätt billiga mässingsnipplar och Competition ekrar, känns lagom dyrt för ett slit hjul som ska få gå i snöslask i gbg istället för mina finare hjul.
Det skulle jag välja till sådana hjul, särskilt om du har en bra ekernippel men inte ngn till Squorx.

Hjulbyggartråden

Funkar Parktools verktyg för torx-verktyg på DT Swiss Squorx eller är det bara Squorx verktyg?

Tänkte testa att bygga om ett hjul som har haft diverse imploderande ekrar så det är läge att slita loss samtliga ekrar.

Det är fantastiskt trevligt att bygga med squorx och passande verktyg. Men ska de gå i saltslask hade jag nog kört på mässingsnipplar ändå.

Hjulbyggartråden
Då bör du välja de utan låsning (dvs utan Pro Lock) liksom allra helst de i mässing.
Säljs tex här

Det skulle jag välja till sådana hjul, särskilt om du har en bra ekernippel men inte ngn till Squorx.
Det är fantastiskt trevligt att bygga med squorx och passande verktyg. Men ska de gå i saltslask hade jag nog kört på mässingsnipplar ändå.
Tanken var som sagt mässing, tänker mig att jag bara köper en ekernippel för torx-fattning men det var ju en av mina frågor. Funkar Park-tools verktyg för torx-nipplar eller är Squorx speciella och kräver DT Swiss egna verktyg?

Priset på icke-pro på Bikable känns väldigt dyrt (7kr styck). (kanske fanns bättre priser för paket iof!)
Pro-Squorx med Lock kostar ju 9kr för 10 på Rose + frakten på 100 kr. (Mässing)
Är DT lock så överjävligt att man inte vill veta av det eller har det bara med att måste köpa sig ett verktyg för att få till det?

Tacksam för all input här! :)

Hjulbyggartråden
Har ett hjul med interna nipplar- vill bygga om dom, vad säger experterna - kan jag köra vanliga nipplar?
Du får kontrollera att hålen i fälgen är tillräckligt stora nipplar
och dessutom kan du behöva byta till kortare ekrar.

Är DT lock så överjävligt att man inte vill veta av det
Ja

Nej, så illa är det inte i verkligheten. Men alla former av låsning av nipplarna är onödig om hjulet byggs tillräckligt bra. Däremot kan låsning av nipplarna samtidigt dölja ett dåligt/slarvigt byggt hjul som då riskerar att märkas först vid sämsta möjliga tillfälle och/eller när det är försent.
Så för den som vill bygga hjul fort och slarvigt kan det vara bra och det kan då även se till att garantitiden har löpt ut när detta märks.

Hjulbyggartråden

Ja

Nej, så illa är det inte i verkligheten. Men alla former av låsning av nipplarna är onödig om hjulet byggs tillräckligt bra. Däremot kan låsning av nipplarna samtidigt dölja ett dåligt/slarvigt byggt hjul som då riskerar att märkas först vid sämsta möjliga tillfälle och/eller när det är försent.
Så för den som vill bygga hjul fort och slarvigt kan det vara bra och det kan då även se till att garantitiden har löpt ut när detta märks.
Ok! Jag får leta efter låsfria nipplar! Har redan rutin att checka om hjulen efter rullade mil! Superbra input.

Tycker Squorx har längre gängor men distans som sticker ut vid fälgkant verkar vara samma som vanliga 12 mm? Borde vara samma ekerlängd då.

Hjulbyggartråden

Ja

Ah nej jag menade om jag bara kunde vända på vanliga nipplar, och kör interna.

Tillbaka
Topp