Hjulbyggartråden

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Hej!
Köpt fälgar och nav och tänkte bygga mitt första hjul! Försökt söka svar i tråden men den är lång och svårt att hitta så frågar istället.

Jag har köpt Newmen fade nav med straight pull och boost och newman kolfiberfälgar med 28 hål. De ska sitta på min allt i allo Kona Unit X som används till Stig i Hellas (långsamt), Gravel, och bikepacking om jag nånsin kommer iväg.

Så till frågorna:
  • Ekrar, Vill snarare gå mot styrka än viktbesparing då hjulen blir tillräckligt lätta iaf. Olika på drivsida/broms och ”Fri” sida? DT Swiss comp och comp race eller annat? Längd har jag provat DT Swiss räknare och den verkar enkel, den säger i testet 300mm fram och 301mm bak men kan jag använda samma längd både fram och bak? Isf är längre överallt bättre eller kortare? Hur mycket kan det skilja i längd från beräknat utan att ge problem?
  • Nipplar, dokument för fälg säger Sapim polyax double square 16mm men antar att vilka nipplar som helst som är 16mm funkar? DT PRO lock tex?
  • Verktyg, hur vet jag storlek på ekernyckel? Behövs Nipple driver? Vilken sådan passar isf (såklart beroende på nippel men för den som rekommenderas), något annat verktyg? Ekerspänningsmätare?
  • Riktställ, jag vill bygga inne i lägenhet utan att släpa in cykeln men vill komma undan billigt då jag inte planerar att bygga massa hjul, det måste funka med boost, någon rekommendation?
  • Har jag missat något?

Hjulbyggartråden
Hej!
Köpt fälgar och nav och tänkte bygga mitt första hjul! Försökt söka svar i tråden men den är lång och svårt att hitta så frågar istället.

Jag har köpt Newmen fade nav med straight pull och boost och newman kolfiberfälgar med 28 hål. De ska sitta på min allt i allo Kona Unit X som används till Stig i Hellas (långsamt), Gravel, och bikepacking om jag nånsin kommer iväg.

Så till frågorna:
  • Ekrar, Vill snarare gå mot styrka än viktbesparing då hjulen blir tillräckligt lätta iaf. Olika på drivsida/broms och ”Fri” sida? DT Swiss comp och comp race eller annat? Längd har jag provat DT Swiss räknare och den verkar enkel, den säger i testet 300mm fram och 301mm bak men kan jag använda samma längd både fram och bak? Isf är längre överallt bättre eller kortare? Hur mycket kan det skilja i längd från beräknat utan att ge problem?
  • Nipplar, dokument för fälg säger Sapim polyax double square 16mm men antar att vilka nipplar som helst som är 16mm funkar? DT PRO lock tex?
  • Verktyg, hur vet jag storlek på ekernyckel? Behövs Nipple driver? Vilken sådan passar isf (såklart beroende på nippel men för den som rekommenderas), något annat verktyg? Ekerspänningsmätare?
  • Riktställ, jag vill bygga inne i lägenhet utan att släpa in cykeln men vill komma undan billigt då jag inte planerar att bygga massa hjul, det måste funka med boost, någon rekommendation?
  • Har jag missat något?
Nu har jag nog lyckats svara på de flesta av mina frågor själv, ekrar och nipplar är beställda. Svårt att hitta rätt längd i lager men det blev Sapim laser och race med Sapim polyax nipplar. Längd var klurigt men efter att ha dubbelkollat alla dokument noga (vilket var tur för ERD uppgavs inte som jag trodde i newmens doc. utan NSD) så nu säger både DT Swiss, Sapim spoke calculator och google AI (baserat på att det är både Newmen fälg och nav) samma längd, 304-5mm med 12mm nipplar (motsvara 16mm på polyax double square), hoppas det blir rätt!

Riktställ är jag osäker på fortfarande.

Hjulbyggartråden
Jag har ett liknande detta som jag är nöjd med. Monterat det på en skiva så det är stabilt.

Sen har jag en byggbeskrivning för detta jag kan mejla om det är intressant.
Screenshot 2026-04-25 20.29.44.webp

För mig skulle det vara ett tio gånger meckigare projekt att bygga ett riktställ än att bygga ett par hjul.

Det går ju att bygga hjulet direkt på cykeln också, låta den fungera som ställ. Oavsett om det är en engångsföreteelse så kan det ju vara skönt att få prova på en gång och se om det är nåt att lägga pengar på.

Hjulbyggartråden
Snyggt med alumniumfärgad fälg!

Precis! Sonen ville har silvriga fälgar på sin cykel med rå alu ram. Vi funderade på färgen av ekrarna. Till slut valde sonen svart och två silver, som är lite svårt att ser på bilderna.

Läste för en månad sen att silvriga fälgar är en ny trend. Jag har dock inte sett ett större urval av fälgar. Enda rimliga var DT FR 541 och Crankbrothers. Tror att dessa DT kommer att passa sonens cykling bra.

Hjulbyggartråden
Precis! Sonen ville har silvriga fälgar på sin cykel med rå alu ram. Vi funderade på färgen av ekrarna. Till slut valde sonen svart och två silver, som är lite svårt att ser på bilderna.

Läste för en månad sen att silvriga fälgar är en ny trend. Jag har dock inte sett ett större urval av fälgar. Enda rimliga var DT FR 541 och Crankbrothers. Tror att dessa DT kommer att passa sonens cykling bra.
Silver/Aluminium färg är ALLTID snyggast!
Oavsett vad trenden säger för dagen.

Hjulbyggartråden
nåt det är brist på nuförtin är fina eloxerade färgglada fälgar.
Finns det inte någon tråd om att eloxera saker själv? Allt är alltid så satans mattsvart - jag vill aveloxera och sen färga saker rosa typ! Har ett par röda nav på en cykel och ska strax bygga hjul på lila nav. Det är en härlig grej med lite färg men utbudet är ju nästan noll!

Hjulbyggartråden
Tjena!

Reverse components har snygga silvriga fälgar. Vet att jag sett någon mer som har med rätt bra urval på bredd.
Var sugen på at bygga med silvriga 240 nav och silvriga fälgar. Men sen fick jag tag på en uppsättning kolfiberhjul till så lite pengar så det hade varit straffbart att säga nej.

Hjulbyggartråden
Hjulbyggartråden
Jag har ett liknande detta som jag är nöjd med. Monterat det på en skiva så det är stabilt.

Sen har jag en byggbeskrivning för detta jag kan mejla om det är intressant.
Visa bilaga 827149
För mig skulle det vara ett tio gånger meckigare projekt att bygga ett riktställ än att bygga ett par hjul.

Det går ju att bygga hjulet direkt på cykeln också, låta den fungera som ställ. Oavsett om det är en engångsföreteelse så kan det ju vara skönt att få prova på en gång och se om det är nåt att lägga pengar på.
Kanske meckigt att bygga ett eget som du säger. Familjen är inte så glada på att ha min cykel i lägenheten men får övertala dem 😊

Hjulbyggartråden
Igår byggde sonen och jag ett hjul till. Började som ett 8-ekrat aero-hjul.

Visa bilaga 827212

Slutade som ett 32-ekrat enduro/freeride-hjul.

Visa bilaga 827213
Snyggt! Var sugen på silverfärgade hjul och blev inspirerad av bilden på detta bygge högre upp i tråden. Det blev i alla fall silver nav och silver ekrar men kolfiberfälgar eftersom det råkade vara bra pris. Jag kör inte så hårt så de silver fälgar som jag hittade var lite tunga mot vad jag tänkt.

Konstigt som du säger att det är ”Trend” men finns inget utbud.

Tillbaka
Topp