[HNS] Mer info kring cykelförbudet i Hellas

Nej, som exil-stockholmare så känns det som att det angår även mig. Dessutom, som andra redan sagt, så kommer det som händer i Hellas antagligen få konsekvenser för resten av landet.

Big-O, vi tycker likadant förutom att jag tycker att det är en dum idé att polisanmäla. Det är dumt att rikta strålkastaren mot något som inte uppmärksamats (så mycket) ännu. Risken att vi blir dragna över en kam är alldeles för stor.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Big-O, vi tycker likadant förutom att jag tycker
> att det är en dum idé att polisanmäla. Det är dumt
> att rikta strålkastaren mot något som inte
> uppmärksamats (så mycket) ännu.

Klart giltig ståndpunkt. Bättre att samlas och riva byggena och bära bort resterna.

OK, många synpunkter. Kan vi ta och glömma dom radikalsnickrade NS-byggena ett tag, för det är troligtvis inte på grund av dom som det här förbudet har kommit.

Och sluta också upp med att skylla på XC-svetton, jag har mycket svårt att förstå varför man inte får cykla fort på ett ställe där man får springa fort. Den som blir omkörd av en cyklist tycker att cyklisten färdas för snabbt oberoende om det sker med 10km/h på en smal stig, om cyklisten dundrar ner från en sten eller om det sker i 30km/h på ett joggingspår. Det är en väsentlig del av cykelupplevelsen att det går snabbt ibland, och det är alltid snabbare än promenadtakt.
(sen bör man ju visa hänsyn till andra nyttjare av skogen, men det är ju så uppenbart att det inte ens borde behöva påpekas)

Ta och vänd på frågeställningen i stället för att skylla på varandra. Vad är det vi har gjort som är så fruktansvärt? Cyklat i skogen.. Har vi inte rätt till det? Är det ett brott som en majoritet av innevånarna i Stockholm/Nacka anser ska få rättsliga påföljder? Den som försöker genomföra ett cykelförbud i Hellas (och att det efterlevs) riskerar att göra sig väldigt löjlig om man för fram det på rätt sätt.

Jag föreslår att HNS får lämnas ifred med lobbyverksamhet och överklaganden nu, och vi andra ägnar oss åt att cykla i Hellas så mycket som det nånsin går. Och det är av två anledningar:

1. Cyklister röstar också i kommunalval.

2. Det går inte att stänga ute en stor användargrupp från ett område som har avsatts för rekreation. Att inte tillåta cykling i (det blivande) reservatet strider mot andemeningen i reservatsbildandet. Det är skillnad på det och på mindre ordningsregler.

Själv tänker jag inte bry mig om ett eventuellt cykelförbud. Men jag tänker ta mig tid att diskutera och prata med alla jag möter på stigen som har synpunkter på att jag gör något så harmlöst som att cykla i skogen. Jag kommer också att upplysa dom jag stöter på att det är deras plikt att polisanmäla mig om dom anser att det jag sysslar med är något brottsligt i deras ögon. Om Nackapolisen finner anledning att ingripa har jag ingen som helst aning.

Mathias skrev:
> Personligen vill
> jag inte ensam klä skott för ett rivande.

Det kan jag definitivt respektera. Ingen ska ju ensam behöva klä skott för nåt sånt :)

Markus F skrev:

> Själv tänker jag inte bry mig om ett eventuellt
> cykelförbud. Men jag tänker ta mig tid att
> diskutera och prata med alla jag möter på stigen
> som har synpunkter på att jag gör något så
> harmlöst som att cykla i skogen. Jag kommer också
> att upplysa dom jag stöter på att det är deras
> plikt att polisanmäla mig om dom anser att det jag
> sysslar med är något brottsligt i deras ögon. Om
> Nackapolisen finner anledning att ingripa har jag
> ingen som helst aning.

Jag kommer att göra detsamma. Det tilltänkta förbudet är opåkallat. Det hade varit bättre att samarbeta med cyklisterna, och kunnat få deras stöd när det gäller stigunderhåll etc., istället för att göra oss alla till lagbrytare.

Det finns dock ett problem: mobiltelefoner. Förr tog det tid ganska lång tid för den plattfot som till äventyrs vill göra sak av att man hojar i Hellas, innan han hunnit hem till en telefon var man långt ifrån mötesplatsen om man ens var kvar i skogen. Nu kan någon energisk plattfot med myndig stil via mobilen få ut polismakten mycket förr. Förra året hojade vi i Sierra Nevada längs PCT, som det enligt Kalifornisk lag är förbjudet att hoja på. Där kunde man råka ut för att få framhjulet beslagtaget. Bötesbeloppet var satt till 500 USD.

PacificRimTrail3.jpg

The big O skrev:
> Dessutom, som andra redan
> sagt, så kommer det som händer i Hellas antagligen
> få konsekvenser för resten av landet.

Precis. Jag bryr mig inte mycket om Hellas rent personligen längre men just att Stockholm så lätt dikterar lösningar för övriga landsdelar där liknande problem är ytterst minimala är satans oroväckande. Se bara hur fjällturismen söderifrån styr och ställer med de lokala. Naturskyddsföreningen är t ex INTE heller kul att ha att göra med då dom är riktigt duktiga på att lobba för sina mål. Att målen sen inte är ett dugg förankrade lokalt skiter dom i.

Själv har jag vissa möjligheter att påverka här lokalt och det som fungerar är att få politiskt stöd. Inkomster (i vårt fall från turismen) är det som ger detta stöd. Det enda parti här lokalt som inte funkar så är kpml(r). Om cykling i terräng hotas här kommer jag att se till att turistbranschen får upp ögonen på det fullt ut, för riskera dom att tappa inkomster blir det väsen minst sagt.

:)

smurfrox skrev:
> Annars tycker jag att det är OK med finansiering
> av underhållet. Det innebär ömsesidiga vinster,
> IMHO. Främst att de som cyklar där på det viset
> får en starkare position eftersom de "betalar för
> sig". Plus att det leder till ett visst engagemang
> och en känsla av delaktighet för de som hojar,
> vill väl knappast köra sönder det man är med och
> pröjsar för?
>
> Kanske vore värt för HNS att ha med i sina stadgar
> (om det inte redan står med), att de/vi inte
> enbart ska verka för att främja cykling i området,
> utan att även vara med och aktivt bidra till att
> området hålls i gott skick?

min cykelklubb får ett antal tusenlappar av komunen för underhåll av "vårt"/ komunens spår (ca en mil) och det är ett dagsverke för tiotalet pers eller så per år, spåret ligger dock inte i naturreservat men det är nog värt att försöka sälja in idéen på komunen
kan också vara värt att nämna att staten via handslaget(RF) stödjer spontan och näridrottsområden speciellt i storstadsregionerna

Senast redigerad av en moderator:
-Larmcentralen:
Hej, jag skulle vilja bli kopplad till Nackapolisen..
- Nackapolisen var det. Varsågod.
-Välkommen till Nackapolisen.Vi nås 07:30 till 16:45 vardagar på det här telefonnumret, övrig tid hänvisar vi till nödnumret 112.

-Larmcentralen:
Hej jag vill anmäla en cyklist på Ulvsjöslingan.
- Var någonstans är det?
Det ligger i Nacka.
-Då kopplar jag dig till Nackapolisen. Ett ögonblick.
-Välkommen till Nackapolisen.Vi nås 07:30 till 16:45 vardagar på det här telefonnumret, övrig tid hänvisar vi till nödnumret 112.

- Larmcentralen:
Hej, jag skulle vilka anmäla en olaglig cyklist i Nacka men polisen där har inte telefontid just nu.
-Är det ett nödfall?

Precis. men det är ju det som är så patetiskt. Genom att förbjuda cykling på stigar kommer man att få oss cyklister överallt (ingen kan väl bry sig om detta förbud, varken vi eller polisen) det enda som kommer att ske är att vi får massa sura vandrare som tror sig ha fog för att skälla på oss. Om man istället märkt ut de ställen man inte ska cykla på och tillåtit cykling i allmänhet hade man kunnat acceptera och efterleva, men nu...

Först ska jag överklaga, sen ska jag cykla precis överallt.

PeZeta skrev:

> Genom att förbjuda cykling på stigar kommer man
> att få oss cyklister överallt (ingen kan väl bry
> sig om detta förbud, varken vi eller polisen) det
> enda som kommer att ske är att vi får massa sura
> vandrare som tror sig ha fog för att skälla på
> oss.

Jag tycker nog att det blir en rad andra negativa effekter. Ska vi upprätta hålla någon sorts rättsstat är det viktigt att folk respekterar och följer lagarna. Är lagarna omotiverade, genomdrivna av hysteriska miljöpartister, urholkas rättsstaten, eftersom folk högaktningsfullt skiter i idiotiska lagar. Vi får ett läge där en massa lagar och bestämmelser betraktas som löjliga och politikerföraktet tilltar. Demokratin förfaller!

Jag tänker också fortsätta cykla. Tyvärr tror jag inte att jag kommer att bli gripen av polisen. Om jag blir gripen av polisen kommer jag hävda samma sak som i mitt överklagande och hoppas att min skickliga advokat som jag måste hitta lyckas övertyga tingsrätt, hovrätt och HD om att förbudet är infört utan grund och ogilla åtalet. Lex Hellas!

För övrigt tycker jag Per verkar bo i en bra stad om det bara är att ringa till polisen så kommer de. Här har man först och främst problem att komma fram på telefon, att sedan få någon att rycka ut är ett skämt. Min kollega stod och tittade i nyckelhålet när någon försökte bryta sig in i grannlägenheten. När hon väl lyckades komma fram frågade ledningscentralen om hon kunde gå ut till dem och kolla om det var allvar... Och ja, det är samma polismästardistrikt som ska jaga oss i Hellas.

Dagens kuriosa: På Södra Järva Näpo kör polisen Scott Montana.

En sak jag funderat över med detta är om det kommer finnas en tydlig gräns ute i skogen. Tex staket och skyltar på varje ställe man kan komma in i området? Om inte kan man väl alltid hävda att man inte visste vart man var? Ute och cyklar liksom...

Vill dock dra upp lite NS-bygge igen: Hur hade diskussionerna förts om det varit barn som byggt? Jag tror att det hade varit helt annorlunda. Att unga gör dumheter är nog lika oaccepterat, men då skulle man rikta in sig på att racka ner på dem, men inte göra antagenden att hela svenska mtb-scenen skulle drabbas. Varför ska inte vuxna kunna vara lika barnsliga? Tänk hur många northshore-svartbyggen det finns i hela sverige... Och ni oroar er för ett litet sketet bygge i Nacka. Snacka om höna av en fjäder.

Henrik VXT skrev:
> En sak jag funderat över med detta är om det
> kommer finnas en tydlig gräns ute i skogen. Tex
> staket och skyltar på varje ställe man kan komma
> in i området? Om inte kan man väl alltid hävda att
> man inte visste vart man var? Ute och cyklar
> liksom...

Det är INTE det som är det viktiga. Det viktga är att orättfärdiga beslut inte fattas och vinner laga kraft. Att okunskap, intolerans och särintressen inte får stöd i lagar och beslut. Det är det viktiga.

/Magnus

TBone skrev:
> Henrik VXT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > En sak jag funderat över med detta är om det
> > kommer finnas en tydlig gräns ute i skogen.
> Tex
> > staket och skyltar på varje ställe man kan
> komma
> > in i området? Om inte kan man väl alltid
> hävda att
> > man inte visste vart man var? Ute och cyklar
> > liksom...
>
> Det är INTE det som är det viktiga. Det viktga är
> att orättfärdiga beslut inte fattas och vinner
> laga kraft. Att okunskap, intolerans och
> särintressen inte får stöd i lagar och beslut. Det
> är det viktiga.

Oja, jag håller med. Funderar dock bara på framtiden. Den ser ju lite mörk ut...

oxr skrev:

> För övrigt tycker jag Per verkar bo i en bra stad
> om det bara är att ringa till polisen så kommer
> de.

Nehej, så är det inte, vi ser aldrig röken av dem, de ägnar visst 80 procent av sin tid till fackföreningsmöten. Av den återstående tiden ägnas 15 procent åt att gå på kurs och 5 åt viktigt polisärt arbete, såsom att ta fast o bötfälla studenter som cyklar utan lyse och bilister som glömt säkerhetsbältet.

Per skrev:
> oxr skrev:
> -----
>
> > För övrigt tycker jag Per verkar bo i en bra
> stad
> > om det bara är att ringa till polisen så
> kommer
> > de.
>
> Nehej, så är det inte, vi ser aldrig röken av dem,
> de ägnar visst 80 procent av sin tid till
> fackföreningsmöten. Av den återstående tiden ägnas
> 15 procent åt att gå på kurs och 5 åt viktigt
> polisärt arbete, såsom att ta fast o bötfälla
> studenter som cyklar utan lyse och bilister som
> glömt säkerhetsbältet.

Skönt att höra att det finns ställen där lagen upprätthålls ordentligt.

Hepp här händer det saker har inte varit inne på happy så mycket på sistone och ser nu detta!! Verkligen trist. Detta är ytterst viktigt för MTB:ns framtid i sverige, ser en dominoeffekt genom landets kommuner med Hellas som prejudikat framför mig. Som tur är så träffar jag knappast på någon på de flesta längre turer jag företar mig hemma i Roslagen. Om jag gör det lägger jag upp det största leende jag kan prestera saktar ned i god tid och hälsar vänligt. Jag stödjer er gärna med 20 pix om det kan hjälpa.... skall fixas snarast...

Hopppas ni lyckas och fortsätt med ert arbete NHS och ni andra!!!

Ser fram emot att få testa lite cykling i Hellas efter att ni kirrat detta ;)

// R Sjöblom

Markus F skrev:
> En låtsasdialog

Har du testat ringa 114 14? Man blir kopplad till ett annat (svarande) distrikt där de tar han om polisanmälan om inte det lokala svarar.

the_TnT skrev:
> Markus F skrev:
> -----
> > En låtsasdialog
>
> Har du testat ringa 114 14? Man blir kopplad till
> ett annat (svarande) distrikt där de tar han om
> polisanmälan om inte det lokala svarar.

Inte här, tyvärr. Oavsett om jag ringer ovanstående nummer eller vanliga växelnumret kommer jag till samma ställe.

Henrik VXT skrev:
> Vill dock dra upp lite NS-bygge igen: Hur hade
> diskussionerna förts om det varit barn som byggt?
> Jag tror att det hade varit helt annorlunda. Att
> unga gör dumheter är nog lika oaccepterat, men då
> skulle man rikta in sig på att racka ner på dem,
> men inte göra antagenden att hela svenska
> mtb-scenen skulle drabbas. Varför ska inte vuxna
> kunna vara lika barnsliga? Tänk hur många
> northshore-svartbyggen det finns i hela sverige...
> Och ni oroar er för ett litet sketet bygge i
> Nacka. Snacka om höna av en fjäder.

Barn har ju ingen skyldighet att kunna våra lagar. Det ska vi vuxna hantera. Jag tänker dock inte tjata emot om du förpassar lagombra till kategorin sub-15år mentalt. Han kanske behöver en förmyndare också?

:D

erik h skrev:
> =David skrev:
> > skyller
> > snickerierna
> > cykla fort
> > löparspåren
>
> Now we play the BLAMING GAME!
> --- It is definite, that all of us must die. ---

Jepp, anade att det skulle hända i denna tråd också. Koncentrera energin på det som är viktigt istället för att käbbla...

oxr skrev:

> För övrigt tycker jag Per verkar bo i en bra stad
> om det bara är att ringa till polisen så kommer
> de. Här har man först och främst problem att komma
> fram på telefon, att sedan få någon att rycka ut
> är ett skämt.

Inga problem här. Jag tar bara och ringer Hasse å Bosse, och eventuellt den lokale scheriffen (han gillar att man kallar honom det... :) ) Anders. Givetvis hinner dom inte fram till allt men dom gör sitt bästa.

När vår värderade granne grönlänningen Brandt Titusen (Nu avliden. Därför namnet) satte sig dyngfull i våldtäktar-LarsEriks Jetta och brakade in i en bergvägg med god fart så ringde jag polisen direkt. Det gick ca 1 minut tills han tog sig ur bilen och försvann. Polisen kom 20 sekunder senare. Från det jag fick prata med en operatör på 112 tog det 1:40 tills polisbilen kom. Det kallar jag ett bra försök minst sagt :)

När jag blev rånad på T-baneperrongen så ringde jag 112 och 1:45 senare var två patruller där (05:00 på morgonen) och tog gärningsmännen. Dock tyckte åklagaren inte att det var tillräckligt mycket hot så rubriceringen blev ofredande och allt rann ut i sanden.

Sa jag att det var i Dalen (Sandsborg)?

gandhi skrev:
> Jepp, anade att det skulle hända i denna tråd
> också. Koncentrera energin på det som är viktigt
> istället för att käbbla...

Att fokusera på det som ger problem är alltså käbbel? Nä, ta och vrid om ömtåliga kroppsdelar på den där jävla lagombra och förklara att han är en parasiterande klant. Meddela dom som kör fort bland t ex gående i området att ni skickar hojen på metallåtervinning nästa gång. Frihet att få syssla med vår hobby ställer krav på att vi uppför oss som folk och inte egoistiskt skiter i hur vårt agerande berör många andra. MTB är en mycket liten syssla som är helt umbärligt för större delen av befolkningen. Den som inte kan inse det är troligen en obotlig über-hobbyist utan förståelse för sin position i det stora hela. Såna människor går inte att diskutera med, utan det är bättre att hjälpa dom att byta syssla.

Att koncentrera energin på det som är viktigt är i mitt tycke att göra "riktiga" mountainbikers av de aktiva. Sånt tar ju tid, som inte finns i den uppkomna situationen. Då får man ta för vissa obekväma beslut för att styra upp i bästa möjliga mån. Att gulla med ALLA funkar inte i en krissituation.

Jag HAR ordentlig utbildning i kris- och konflikt-hantering förresten, även om det kanske låter som om jag har gått på kurs hos Hells Angels ;)

gandhi skrev:

> Jepp, anade att det skulle hända i denna tråd
> också. Koncentrera energin på det som är viktigt
> istället för att käbbla...

Sant men det skulle du skrivit mycket tidigare. Nu är det igång sedan snickerierna nämndes första gången i den här tråden och nu käbblar vi vidare.

Det festliga är väl att det är många flera snabba xc-svettos som gillar att cykla fort på släta stigar både i hellas och här på forumet än vad det är söliga klippsurfare. Då är det väl inte så konstigt att majoriteten här vill skylla på snickerierna och inte låtsas om att det här problemet fanns innan det ens fanns några ns-byggen i hellas?

Hur troligt är det egentligen att en allmän uppfattning som vill förbjuda cyklister i hellas har uppkommit efter byggena? Den första tråden om förbuden här på forumet fanns ju tex före en enda spik var islagen.

Det jag inte riktigt förstår är att så fort frågan om cyklingens vara eller icke vara i Hellas kommer upp här på forumet så gnälls det som om det vore snickerierna som utlöst detta. Miljömupparna som traskar i Hellas har naturligtvis stört sig på cyklister sedan urminnes tider precis på samma sätt som miljömuppar på andra ställen.

I Ursvik har jag blivit hotad med stryk av rasande äldre herrar som envisats med att gå i vägen trots att dom hör att jag kommer och dessutom cyklar utanför grusstigen i knapp styrfart. Det är ju dom som gör det så jävligt att få hålla på med mtb i Ursvik. Trots att det inte finns några snickerifrågor där. Däremot en del snabba svettosar. Ja jag har blivit omcyklad av dom även där. Det var i Ursvik jag för första gången upptäckte att galningarna som gallskriker UR SPÅR när dom joggar på gångvägar även cyklar mtb skrikandes detsamma.

Det är en skön efterkonstruktion att skylla åratal av cykling i hellas på ns-byggena som byggts senaste året. Hade alla cyklister i hellas saktat ner och hälsat på gående som dom passerar och tvingat av dom ett leende hade vi cyklister varit mycket populärare idag. Inte är det väl så att Calle F och ni andra gubbtjyvar som cyklade där innan dackefejden glömt att sakta ner och hälsa?

Edit: Klipper in lite av artikeln som tråden handlar om..

"Roger Grönwall, projektledare för naturvård i Nacka kommun, menar att den största anledningen till inskränkningarna är att terrängcyklisterna orsakat konflikter:
– Det har varit en av de större kontroverserna. Cyklisterna kommer snabbt och tyst. Gångare blir uppskrämda och ibland sker det incidenter."

Jag skrev till Cykelfrämjandet och till Svenska cykelförbundet efter jag läste om detta i Nacka-värmdöposten.
Svenska cykelförbundet kände inte till ärendet, de är/var inte remissinstans och menade att det var för sent att agera eftersom handlingarna går till Länsstyrelsen den 1:a november samt de menade att det var ett lokalt problem och inte ett nationellt problem. De hänvisade därför till lokala klubbar och organisationer t ex Stockholms cykelförbund.
Cykelfrämjandet är/var inte heller remissinstans och kände inte heller till ärendet och har alltså inte agerat.

Jag kan tyvärr dra paralleller till ett annat ärende. Det gäller ett förbud mot klättring på ett berg som heter Bispbergs klack i Dalarna som initierades i början på 90-talet. Trots ett flertal överklaganden är detta förbud nu permanentat. Länsstyrelsen i Dalarna har försökt påverka andra Länsstyrelser och Naturvårdsverket för att få till stånd fler förbud. Jag anser att förbudet i Hellas/Nackareservatet är mycket oroande då det kan sprida sig till andra områden. I Svenska Klätterförbundet har man personer som både lokalt i klubbar och i en central kommitté som arbetar med att få till stånd goda relationer med markägare för att i tid motverka de konflikter som kan uppstå. Kanske något för MTB-grenen av cykelförbundet?

=David skrev:

> Hur troligt är det egentligen att en allmän
> uppfattning som vill förbjuda cyklister i hellas
> har uppkommit efter byggena? Den första tråden om
> förbuden här på forumet fanns ju tex före en enda
> spik var islagen.

Det är det väl ingen som hävdat att den fåniga anläggningen orsakat förbudet. Det som sagts är, att de är ett sabotage mot kampanjen för att förhindra cykelförbud; ett idiotiskt tilltag som kan användas mot MTB i beslutskalkylerna. De borde ha rivits direkt, för länge sedan.

Per skrev:

> beslutskalkylerna.

Det är sant att det kanske inte ligger oss i fatet under processen men då borde vi väl fokusera på allt som inte gör det? Det jag klippte in från artikeln verkar ju vara det som uppmärksammats och det nämns inget om några snickerier.

Vi kan prova att förbjuda följande tills allt ät klart:

Cyklar som väger under 15 kg och är utrustade med växlar.

Kulörta uppseendeväckande kläder som gående uppfattar som "annorlunda", "avvikande" eller "konstiga". Det bästa är att smälta in så promenadfolket kan identifiera sig med oss. Klä sig i säckiga kläder i naturens färger.

Lampor som väcker allmänhetens rymdvarelsefobier kvällstid.

Cykling på dom promenadvänliga stigarna. Cykling på dom stigar som redan tidigare har cykelförbud* borde bestraffas med stegling och det är märkligt att det inte finns drösvis av trådar om det här där alla kämpar så hårt för fortsatt cykling i Hellas.

Gruppcykling. Max tre personer per grupp är tillåtet.

Fikapaus i driva mitt på stigen med hälften av kläderna av.

*LOKAL ORDNINGSSTADGA FÖR NACKA KOMMUN

Anlagda motionsspår inom Hellasgården skall jämställas med offentlig plats vid tillämpningen av § 8a.

Ordning på offentlig plats

§ 8 a
Cykling får inte ske på anlagda och särskilt skyltade motionsspår.

http://infobanken.nacka.se/Politik/Reglementen/2003/27ordnstadgnk.htm

Naturligtvis ska samtliga cyklister prata lugnande med hästar dom passerar och stanna tills eventuella lösspringande hundar är kopplade.

Att hälsa på samtliga man passerar är naturligtvis självklart men extra stilpoäng plockas på följande:

Tala om vädret.

Tala om hur gott kaffet på fiket har blivit och sedan hålla med om att det naturligtvis inte mäter sig med riktigt kokkaffe.

Säga att hunden är fin.

Klappa tidigare nämnda hund.

Klappa hästen är överkurs och bör inte provas på av färskingar.

=David skrev:
> Inte är det väl så att
> Calle F och ni andra gubbtjyvar som cyklade där
> innan dackefejden glömt att sakta ner och hälsa?

Jag kan ju bara tala för mig. När jag började köra med Hammarby MTB i Hellas våren -89 var det självklart att man tog det försiktigt med andra användare. Jim och John som drog i gång verksamheten är bägge amerikaner och hade helt klart för sig att man var tvungen att sköta verksamheten för att inte bli bortjagade. Vi körde alltid med en ledare först och "sopkvast", oftast jag. Jim körde nastan alltid först och tjoade han att det var vandrare på stigen så stannade vi. Då jag som sagt oftast körde kvast fick jag ta eventuella irritationer och det måste man göra imho. Det är alltså ett stort antal gånger jag har diskuterat i skogen med irriterade bl a vandrare. Mycket sällan skildes man dock som ovänner då problemen var relativt lättlösta. Dom cyklister som inte gillade den hårda organiserade linjen det valde ganska ofta att söka sig nån annanstans, vilket var lika bra. Ändå blev det konfliker, men det kommer man aldrig undan. Ca 1992 höll det ändå inte att köra klubborganiserat i Hellas längre och Hammarby MTB dog ut nästan helt. Själv hamnade jag i Spårvägen som mek och pygme-tränare, med det där "seriösa" sket sig rätt snart...

:)

Då som nu är det troligen mycket få personer som faktiskt klagar till kommunen, men dessa är oftast relativt engagerade och mycket aktiva inom sin hobby. Dom brukar också ha bra kunskap om hur, t ex kommunala, förvaltningar ska tas. Nu fungerar ju demokrati på det sättet och det är inget att göra åt. man får istället lära sig hantera det. Den oförmåga jag ser vad gäller mtb-kollektivets sätt att sätta gränser för sig själva kommer troligen att förstöra framtida cykelmöjligheter på Hellas om ni inte tar tag i det. Vill alla vara kompis med alla och t ex lagombra följdaktligen får bygga på och svettona får fortsätta rejsa hårt så är det ett aktivt val ni gör avseende Hellas, och eventuellt berör det ju i förlängningen också andra områden. Ni MÅSTE välja arbetssätt fullt ut ni vill fortsätta köra i Hellas.

JLarsson skrev:
> =David, dags för en fika om en stund?
>

Ja två blir perfekt!

=David skrev:
> Klappa tidigare nämnda hund.
>
> Klappa hästen är överkurs och bör inte provas på
> av färskingar.

Klappa ryttaren?

Själv ämnar jag utnyttja Hellas bögberg i fortsättningen. Teknisk cykling i kvadrat och fullt med gubbar i klippskrevor som förstår att uppskatta unga män i lycra. Problem solved!

=David skrev:
> Per skrev:
> -----
>
> > beslutskalkylerna.
>
>
> Det är sant att det kanske inte ligger oss i fatet
> under processen men då borde vi väl fokusera på
> allt som inte gör det?

-??? kan någon översätta?

Vissa saker läggs MTB till last. Adrenalinstinna XC-swetton som bombar fram så fotgängarna får kasta sig åt sidan. Ett stort gäng på en smal stig är ingen höjdare heller om de inte bemödar sig om att verkligen vara trevliga mot eventuella fotgängare. Northshorebyggen vid ingången till ett reservat kan inte tolkas som något annat än en indiktion på ytterligt begränsade fattningsgåvor eller ambition att uppnå herostratisk ryktbarhet. För dem som inte gillar dem, strider de mot en rad lagar och förordningar, och utgör en ovedersäglig manifestation av att cyklister är till skada och inte hör hemma i reservatet. De ligger i hög grad oss i fatet. Vore Hellas min hemmaskog och jag ville fortsätta att hoja där skulle jag släppa allt jag har för händerna och riva skiten och utplåna alla spår efter den med en gång.

Det här är faktiskt väldigt intressant! Det innebär troligen att de delar som inte är förbjudna i reservatsföreskrifterna, alltså cykling på anlagd väg och stig, till stora delar förbjuds i lokala ordningsstadgan. All cykling är alltså förbjudet utom på vägar.

=David skrev:
> *LOKAL ORDNINGSSTADGA FÖR NACKA KOMMUN
>
> Anlagda motionsspår inom Hellasgården skall
> jämställas med offentlig plats vid tillämpningen
> av § 8a.
>
> Ordning på offentlig plats
>
> § 8 a
> Cykling får inte ske på anlagda och särskilt
> skyltade motionsspår.

Jag fick ett mail av en kille på forumet där han fick skriftligt samma sak men att cykling på stig var tillåten. Vilket annuleras med beslutet då.

Tillbaka
Topp