Hope nav

Bergman

Ny medlem
Hope nav
Tjenare!
Vi funderade på att skaffa Industry Nine nav men sedan hittade jag Hope nav som fanns i både blått och rött på CSC sidan. Är det någon större skillnad? Priset var högre om jag inte missminner mig på Industry Nine.

Hope nav
Hope naven är fina, har själv Hope Pro II baknavet och det fungerar alldeles förträffligt. Lättservat och snyggt, dessutom med trevligt frihjulsklickljud. Men som med allt här i världen så har det en baksida och det är ju det skamligt låga priset. Ska man ha riktig bling-bling så tror jag du måste upp i Industry Nine prisklassen. ;-)

/Leo

Hope nav
Priset är rätt mycket lägre för Hope. Viktmässigt så ligger Hope inte dåligt till, speciellt inte om du köper dyra bra ekrar som t.ex. Sapim CX-Ray. Du tappar framförallt engagmentpoints, 24 för Hope och 60/120 för Industry Nine.

Hope nav
Leo: Finns det någon som importerar Industry Nine nav? Fästmön är ju helt såld sedan hon fick se naven! Ett bra tillfälle att ånga sig djup över att ha visat henne bilden =OD
Hittar ingen som tillverkar röda rimms till naven i liknande eller samma kulört...är det så fasligt ovanligt att folk vill matcha nav med fälgar samt ekrar?

Hope nav
Leo: På CSCs hemsida så kostar Hope 38 pund. Industy Nine skall ha ehhh framgår inte på deras hemsida....men betydligt mer skulle jag gissa på...50-60 pund kanske omräknat?

Hope nav
Har man pengar så kan man lösa färgen på fälgarna ;)

attachment.php

Svarta i vanliga fall...

Hjulen:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=243816

Och hela hojjen:
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=246172

Är man 2% rationell så kan man inte försvara ett par I9 framför ett par Hope.

Hopenaven kostar 1500+600kr,

Bygger man dem med 4.1d fälgar och 32st DT Swiss Comp ekrar i 3-kors så väger dem 830g fram och 930g bak, totalt 1760g.

Detta kan jämföras med Industry Nine med samma fälgar så väger de 730g fram plus 910g bak, totalt 1640g.

Dessutom så finns ekrar till Hope lite överallt, I9 ekrar säljs bara av dem och kostar ca 80kr plus frakt från USA.

Och slutligen: I9 kostar run 800-900$ vilket är ungefär 8000-9000 kr i Sverige...

Hope nav
Fredrik: Det verkar ganska oförsvarbart att köpa I9 kit när jag ser siffrorna. Fast 4000kr per hjul är väl ändå vad endel Mavic hjul kostar? Viktmässigt tror jag varken jag eller Pernilla kommer känna någon skillnad. Det var mest att vi ville matcha hjul med övrig färg på våra hojjar. Är det Hope du har på bilden eller är det I9?

Hope nav
Fredrik: Men det talar ju ganska mycket emot om bara I9 säljer delar....och klickar man på Internationall så finns bara Canada med hahahaha. Mailade företaget här om dagen. De frågade vart jag bodde, skrev Sverige sedan fick jag aldrig ett svar igen av dem?!! =OD
Äsch nu börjar jag fundera igen....4000kr för vardera hjul....lika mycket som gula Mavic hjul har jag för mig? Inte riktigt men nästa. 6000kr för båda hjulen.....verkar som jag inte kan övertala min kära fästmö att köpa Hope...hon bara sa "jaha"...så jag tippar på att hon lär spara ihop till I9.

Hope nav
Cerro: Yes Deemax...trodde de funkade faktiskt för MTB. Blev fundersam när du skrev DH! Då blir det Hope bygge för min del. Fast det kanske ser tråkigt ut med en HEL blå cykel förutom vissa detaljer?

Hope nav
Bergman: De är iaf gjorda för 20mm fäste på gaffeln istället för snabbkoppling och väger 900g över ett par riktigt fina hjul som ändå inte är lättast. Räkna med en 700g över ett par normala hjul för ett par tre tusen kronor iaf.

Hope nav
Cerro: Okay vi har precis skaffat Salsa kopplingar så de vill vi inte släppa. Hm...ja då får jag ge mig in i hjulbyggar branchen antar jag. Köper nog Hope och sätter ihop allt jag vill inte dabba mig om Pernilla skaffar I9 till sin cukel =O/

Tillbaka
Topp