Hört hos LBS:en....

Martinmat

Aktiv medlem
LBS ska ju vara experter och dit man hänvisar de som vill ha proffsig hjälp, tyvärr blir jag allt för ofta motbevisad och besviken. Tänkte att en samlingstråd för dråpliga kommentarer från ” proffsen” kunde vara kul ?

Senast idag: medelålders man ska köpa mtb, lbs: 29” är framtagna för att köra asfalt och grusväg men kan även funka på enklare stigar.... ?

En annan: skulle köpa ny sadelstolpe gick till Lbs och frågade om de hade en 30.9 stolpe, svar: vilken konstig dimension ngt sådant har vi inte hemma....

Finns många fler men hör gärna era historier också ?

Jag var på anställningsintervju hos en ”lbs” i våras med huvudfokus på MC som mitt under intervjun kläcker ur sig: ”Jag bryr mig egentligen inte om cyklar, men jag måste utöka mitt utbud för att inte butiken ska gå under.”

Men suck att det fortfarande finns klantar... Kommer ihåg på 80 talet när jag var ute efter min första mtb och hamnade på en affär där det satt en skylt utanför med ett märke på som jag visste hade mountainbikes i sitt sortiment och butiksägaren säger till mig att det där är skit??!! Vem fan vill cykla i skogen på berg?? Nä det där är nått skit som kommer att försvinna direkt så det tar jag inte hem...

Ska tilläggas att det även finns väldigt kompetenta lbs:er men tyvärr många klåpare som har noll koll, generellt tycker jag man ska vara skeptisk till lbs:er som inte cyklar själva ....

Den kan komplettera "läst på happy" ganska bra. Nötter finns det gott om.
"det där med tvådelat ska vara modernt nu" hörde jag. Samtidigt bläddrade han I en katalog för att kolla vad han hade beställt hem.
Min nuvarande lbs är mer kompetent än mig så det får väl duga känns det som :D

Samtidigt rätt tufft att hålla sig uppdaterad på allt så man har alla svar när valfri genre-nörd kommer intraskande.

Har själv en bra lbs där de flesta både i butik och verkstad tävlar och täcker de flesta grenar men blir bom rätt ofta när man kommer med konstiga frågor och letar efter konstiga delar.

"min kompis är bilmekaniker, så han kan meka! och bilderna visar inte någon 'gas' i dämparen så jag tänker serva den!"

Oj vänta, här stod jag visst bakom disken.

Raggamuffin sa:
Samtidigt rätt tufft att hålla sig uppdaterad på allt så man har alla svar när valfri genre-nörd kommer intraskande.

Har själv en bra lbs där de flesta både i butik och verkstad tävlar och täcker de flesta grenar men blir bom rätt ofta när man kommer med konstiga frågor och letar efter konstiga delar.

Sånna som vi kanske inte ska handla hos LBS? ?

Frågade idag efter 24mm spacers till vevaxeln då jag behöver några för att få det korrekt på min fatbike med 132mm vevlagerhylsa, slutade med nätbeställning efter ett försök hos lbs...

När jag efter flera misslyckade försök att få tag i en spännhylsa på nätet till min Command Post skulle försöka hos lbs fick jag efter deras konsultation med Specialized svaret "den där stolpen går inte skruva isär själv så den måste du lämna in!"
Det var ju bara det att den låg isärskruvad i lådan jag hade med mig...

Vad hände sen? Fick iaf lämna in den då de vägrade sälja reservdelar eller låta mig skruva själv. Fick tillbaka den lika trasig efter några veckor då de inte heller fick reservdelar...
Mailade sen SCS och fick en spännhylsa postad direkt och monterade ihop den själv.

Överhörde en kund som frågade en säljare om det var lönt med skivbromsar på en racer "meningslöst på en med kolfiberram, men kan behövas på en alu, eftersom de är tyngre".

Tjejen tog med sin cykel till butiken för att se om de hade drev till vevpartiet, vanligt Shimano. Efter att ha visat upp cykeln sade säljaren "hur ska jag veta vilka som passar!?"

När jag skulle köpa nya fälgar till min mtb så sade han på lbs att det inte fanns fälgar med qr till mtb :/

Han menade nog bara att säga lite snyggt att qr på mtb är skräp antar jag, men Mavic-fälgar inköptes på nätet istället.

andrewmtb sa:
När jag skulle köpa nya fälgar till min mtb så sade han på lbs att det inte fanns fälgar med qr till mtb :/

Han menade nog bara att säga lite snyggt att qr på mtb är skräp antar jag, men Mavic-fälgar inköptes på nätet istället.

Finns det fälgar med qr öht? Han menade nog bara att säga lite snyggt att qr sitter i navet ?

Jag ringde och frågade efter en 180mm shimanobromsskiva.
Han frågade vad den skulle sitta på för cykel..
Min Mtb sa jag.
Nej, så stora skivor har inte vi sa han.
Nehe sa jag och begav mig ut på interwebs:)

Miss Lycka 2.0 sa:
Jag är mycket nöjd med min LBS. Han har även ett par riktigt duktiga mekar anställda. Det gäller att välja sina leverantörer.
L som i ”Local”. Närmsta vettiga för mig ligger en timmes motorväg åt fel håll. Då är det lätt hänt att man beställer på nätet. Speciellt som inte ens de bra LBS:erna har ett så brett sortiment som tysken.

Fast man kan ju iofs flytta.

För ganska länge sen var jag ute på en racerrunda. Fick punka och behövde ny slang. Gick en bit till närmsta lbs, i Hässelby tror jag det var. Gubben langade fram en vanlig standard slang.
Men ventilen passar ju inte i hålet på fälgen, tyckte jag.
Gubben erbjöd sig då att borra upp ett större hål.
Jag gick snabbt därifrån.

dnleriksson sa:
andrewmtb sa:

Finns det fälgar med qr öht? Han menade nog bara att säga lite snyggt att qr sitter i navet ?

Jodå. Bara att outbildade stoppar ventilen till slangen genom hålet på fälgen. Det är till för qr egentligen, för att snabbare kunna byta däck vid punktering.

Fälg = hjul då :P

Sett på XXL

IMAG0210.jpg

"Heldämpat är inget jag hade satsat på alls, helt onödigt. Köp en cykel med en riktigt bra framdämpare och kör lite lägre tryck i däcket bak istället"

Mvh "LBS som ej sålde heldämpade MTB"

Som sagt, det gäller att välja sina leverantörer. Hittills har jag inte hittat nån i Sverige som duger. Men det finns uppenbarligen andra konsumenter som har lägre krav.

Lite ot kanske men jag pratade just med en kollega som funderade på att slå till på en fin racercykel, på Cykelringen. Den var på 60% rabatt. Tänk, sextio! procent! Det kan man ju inte missa.
Jag var för feg/lat för att ta en diskussion.
:)

kommer fortfarande ihåg förra året.
gick in till Lbs i stan här efter att jag råkat köra av min kedja på vägen hem, gick dit för att få köpa ett kedjelås eller kedjenit.
fick tillbaka som svar att de hade inga kedjelås men en kedjebit kunde jag få.
jag frågade hur de menade med en kedjebit?
mekanikerna gick in på verkstan o kom tbx med en bit med 3 länkar från en kedja han precis kapat av, som dessutom var till en navvxl cykel.
jag sa tbx att jag har 9 delad kedja så den där fungerar inte o dessutom finns de ju ingen nit som jag kan sätta ihop den med.
fick genast ett surt svar tbx att de är väl samma typ av kedjor till de flesta cyklar.

gick därifrån utan mer ord eller lösning på problemet.

Bengt-re sa:
Diezeldanx sa:
Blev rekommenderad en aero hjälm till mtb :D

Möter iofs en rätt ofta som cyklar racer med fullface hjälm....

Kan det här möjjligen gå att relatera till en sträcka kopplad till Slagstafärjan? I min dagliga pendlingsspotting på färjan brukar det dyka upp en DH-kruka kombinerat med bockstyre och det är inte Tomac på cykeln.Nu var det lite OT i tråden men den verkar ha kört fast ändå i läge "Allt är sämst eller allt är bäst".

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Diezeldanx sa:

Kan det här möjjligen gå att relatera till en sträcka kopplad till Slagstafärjan? I min dagliga pendlingsspotting på färjan brukar det dyka upp en DH-kruka kombinerat med bockstyre och det är inte Tomac på cykeln.Nu var det lite OT i tråden men den verkar ha kört fast ändå i läge "Allt är sämst eller allt är bäst".

Det är iaf på mälaröarna jag stöter på den individen så låter som om det skulle kunna vara samma försiktiga individ.

Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Diezeldanx sa:

Det är iaf på mälaröarna jag stöter på den individen så låter som om det skulle kunna vara samma försiktiga individ.

Åker du färjan ofta eller är du bara ute här och tränar cykel? Det måste ju vara samma kille vi talar om. Ett tag på vintern trodde jag att syftet var värme eller lampfäste. Nu vet jag inte, tror jag sett en vanlig hjälm ibland också. Han vet något vi inte vet....

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Diezeldanx sa:

Åker du färjan ofta eller är du bara ute här och tränar cykel? Det måste ju vara samma kille vi talar om. Ett tag på vintern trodde jag att syftet var värme eller lampfäste. Nu vet jag inte, tror jag sett en vanlig hjälm ibland också. Han vet något vi inte vet....
Äh, han har väl helt enkelt gått till en LBS och köpt det han blev rekommenderad!

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Diezeldanx sa:

Pendlar den vägen ibland när jag lessnar på essingeleden/alviksbron/ålsten. Roligare att ta färjan och köra masmo/huddinge/jordbro hem. Fast kostar ju 10 pix så unnar mig inte färjelyx alltför ofta.

Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Diezeldanx sa:

Pendlar den vägen ibland när jag lessnar på essingeleden/alviksbron/ålsten. Roligare att ta färjan och köra masmo/huddinge/jordbro hem. Fast kostar ju 10 pix så unnar mig inte färjelyx alltför ofta.

Färjan är gratis för gående och cyklister. Gäller från årsskiftet.

Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Hasse#7 sa:
Bengt-re sa:
Diezeldanx sa:

Färjan är gratis för gående och cyklister. Gäller från årsskiftet.

Va! Det var som attan! Då skall jag köra färjan oftare - mindre risk att bli kylarprydnad på den vägen dessutom.

Tack för tipset!

Bilagor

• Capture+_2018-05-12-19-57-12.png
    Capture+_2018-05-12-19-57-12.png
    165.5 KB · Besök: 217
men man kan bli helt oväntat positivt bemött också.

vet inte varför jag frågade efter en sadel DÄR, men var i något annat ärende på (svär i kyrkan) cykelringen. och under över alla under, de har i verkstan liggande en selle italia trans am x0. köper och blir så nöjd att en sån nu sitter på samtliga mina cyklar. väger sina 270g, men man behöver ingen blöja nånsin.

nöjd med det lbs-besöket. om man nu kan kalla det lbs. den är förresten stängd nu.

Bilagor

• IMG_0055.JPG
    IMG_0055.JPG
    45.5 KB · Besök: 197
"När man har dropper är det vanligt att man får gå ned en storlek på ramen jämfört med vanlig stolpe"

Alltså, jag förstår ju varför. Men nej. Å andra sidan har samme LBS ryckt upp sig riktigt och anställt en väldigt bra mekaniker på sistone. Även relevanta reservdelar har de börjat plocka hem:

"Kan ni ta hem en bussning till FOX? En sk IGUS?"

"21.84mm var det va? Här har du den!"

Tillbaka
Topp