Hört hos LBS:en....
Inte jag heller. Det motsäger dock inte vad jag skrivit ovan.Miss Lycka 2.0 sa:Jag skulle aldrig köpa en service eller cykel på XXL. Personalen hittar knappt till fikarummet.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Inte jag heller. Det motsäger dock inte vad jag skrivit ovan.Miss Lycka 2.0 sa:Jag skulle aldrig köpa en service eller cykel på XXL. Personalen hittar knappt till fikarummet.
Miss Lycka 2.0 sa:Jag skulle aldrig köpa en service eller cykel på XXL. Personalen hittar knappt till fikarummet.
Miss Lycka 2.0 sa:Tänk om vi fick den andra sidan av vad som sagts. Jag hör också vad kunder säger.
cerro sa:Miss Lycka 2.0 sa:Tänk om vi fick den andra sidan av vad som sagts. Jag hör också vad kunder säger.
Skulle bli en för lång tråd ;)
Johan A sa:Jag har hört saker som:
- Kolla här, det kanske är dags att byta bromsbeläggen bak? Ska jag fixa det?
- Jag justerade växelörat för det var lite snett.
- Dämparen kan få stuck-down när den är ny, det beror på att RS har för mycket fett i den, men ge mig en kvart så fixar jag den.
- Vill du ha slang i eller vill du köra slanglöst? Tio minuter senare så var den klar och jag fick slangarna i en påse.
Men jag vet inte om det platsar i tråden? Någon moderator får isf ta bort inlägget.
roskai sa:Jag kommer ursprungligen från Gotland. Där finns det egentligen tre cykelbutiker. Två av dessa säljer enbart cykel och mc. Alla som jobbar där har varit där i typ 15 år och är väldigt duktiga. Sen finns det en butik på landet som bara säljer cykel, han som driver stället är en riktig entusiast och får det att gå runt utan att sälja massa trams.Freddie L sa:I min stad finns en butik som säljer cyklar och gräsklippare. Det är inte heller en LBS, va? I stora delar av landet kan man inte vara så kräsen. ;-)
AX3L sa:Miss Lycka 2.0 sa:Jag skulle aldrig köpa en service eller cykel på XXL. Personalen hittar knappt till fikarummet.
"Den här cykeln är väldigt pigg i ramen! Om jag provat den själv? Nej men jag har hört det av kollegorna! Vad som är skillnaden på den här lite dyrare? Den dyrare är ännu lite piggare i ramen!"
Hört av telefonförsäljaren som jobbar/jobbade på XXL Sisjön när jag skulle köpa MTB. Vet fortfarande inte vad pigg i ramen betyder.. Intressant nog funkade nästan alla cyklar för nästan all typ av mtb, utan några större nackdelar nånstans också.
Lustigt att det nämns i den här tråden. Ett av mina absolut bästa LBS-möten skedde i en butik som sålde just gräsklippare och cyklar.Freddie L sa:I min stad finns en butik som säljer cyklar och gräsklippare. Det är inte heller en LBS, va? I stora delar av landet kan man inte vara så kräsen. ;-)roskai sa:Och juste, XXL kan inte räknas som en LBS det får ni sluta kalla dem. Visst de säljer cyklar men de säljer också fotbollsskor.
Säger du ja. För mig är det ett ställe att titta in på påväg hem från jobbet, när man behöver något. Snack och kaffe skiter jag i, men ett intresse, och viss möjlighet, att möta mina behov av cykelrelaterade prylar är vad jag önskar.Kniven sa:Du väljer din Local Bike Shop (LBS). Listar du xxl mfl och gnäller här vet du inte vad LBS är för något. LBS är mer ett begrepp där kvalitet, service och kaffe ingår. Sällan kopplat till geografisk närhet.
Har du en LBS så se för bövelen till att hylla den!
magedb sa:AX3L sa:Miss Lycka 2.0 sa:Jag skulle aldrig köpa en service eller cykel på XXL. Personalen hittar knappt till fikarummet.
"Den här cykeln är väldigt pigg i ramen! Om jag provat den själv? Nej men jag har hört det av kollegorna! Vad som är skillnaden på den här lite dyrare? Den dyrare är ännu lite piggare i ramen!"
Hört av telefonförsäljaren som jobbar/jobbade på XXL Sisjön när jag skulle köpa MTB. Vet fortfarande inte vad pigg i ramen betyder.. Intressant nog funkade nästan alla cyklar för nästan all typ av mtb, utan några större nackdelar nånstans också.
Jag va på XXl för att få lite justering och service på min CX då det ingick i köpet.
Han dömde direkt ut kedjan då han tyckte den va riktigt sliten.
Den hade jag monterat ny dagen innan. Jag gick aldrig tillbaka.
Skogling sa:magedb sa:AX3L sa:Miss Lycka 2.0 sa:Jag skulle aldrig köpa en service eller cykel på XXL. Personalen hittar knappt till fikarummet.
Jag va på XXl för att få lite justering och service på min CX då det ingick i köpet.
Han dömde direkt ut kedjan då han tyckte den va riktigt sliten.
Den hade jag monterat ny dagen innan. Jag gick aldrig tillbaka.
Varför gick du dit när du just bytt kedja? Det är ju typ det man gör på service.
Jag tror att jag hade pratat med Rask.PKJoacim sa:Velotek i Uppsala är en butik som fungerar som en lbs ska fungera. Dom är alltid toppen att ha med att göra.
Sportson i Uppsala är väl ok, lite beroende på vem ur personalen man pratar med.
Det här speglar min egen uppfattning av många fall, efter runt 7 år i butik, både dagligvaru- och detaljhandel.Kung Stalle sa:De flesta som verkar ha "issues" med LBSer verkar ju själva ha lite "issues" med att föra en normal konversation.
Stalle
Finns ju så klart hopplösa kunder men också hopplösa butiker. Men vi normalt funtade kollar ju läget först och går bara till butiker som inte verkar hopplösa. Problem solved.Kung Stalle sa:De flesta som verkar ha "issues" med LBSer verkar ju själva ha lite "issues" med att föra en normal konversation.
Stalle
Låter som Cykloteket... :)ejma sa:Kunden före mig i kön ville köpa ett nytt vevlager hos en stor cykelkedja som bla sponsrar Happies sajt, just nu med reklam för Basso.
Säljaren/mekanikern säger bla:
-Något annat än BSA för gängat finns inte
-Italiensk gänga? Det sitter bara på konstiga cyklar
-Jasså, du har en italiensk cykel. De är konstiga.
Samma person förklarade vid ett tidigare besök att de enbart säljer metalfärgade ekernipplar för det är vad cyklar säljs med. I butiken bakom honom står typ 50 stycken Specializedcyklar alla med svarta ekernipplar.
Säljknepen går inte alltid hem....
Troende sa:Det här var en ju rolig tråd tills det blev en till ”Vad ska vi ha LBS till?” https://happyride.se/forum/read.php/1/3140290
Skillnaden är väl att butikspersonalen har valt det som yrke, och därmed har betalt för det. Passar det inte är det bara att byta jobb.h.g.j sa:Troende sa:Det här var en ju rolig tråd tills det blev en till ”Vad ska vi ha LBS till?” https://happyride.se/forum/read.php/1/3140290
+1
Det är väl som inom alla yrkesgrupper, det finns guldkorn och stolpskott överallt, även här på happy har vi vår beskärda del av båda kategorierna. Många här lessnar på "vad ska jag köpa trådarna", tänk då vad butikspersonalen får stå ut med, men dom ska tydligen vara klockrena och ha rätt svar hela tiden...
ooms sa:Skillnaden är väl att butikspersonalen har valt det som yrke, och därmed har betalt för det. Passar det inte är det bara att byta jobb.h.g.j sa:Troende sa:Det här var en ju rolig tråd tills det blev en till ”Vad ska vi ha LBS till?” https://happyride.se/forum/read.php/1/3140290
+1
Det är väl som inom alla yrkesgrupper, det finns guldkorn och stolpskott överallt, även här på happy har vi vår beskärda del av båda kategorierna. Många här lessnar på "vad ska jag köpa trådarna", tänk då vad butikspersonalen får stå ut med, men dom ska tydligen vara klockrena och ha rätt svar hela tiden...
Nä, det påstod jag inte. Jag påstod bara att ingen är tvungen att jobba i butik. Pallar man inte med de hemska kunderna ska man nog göra nåt annat. Jag t.ex. skulle aldrig ställa mig där.Bengt-re sa:ooms sa:Skillnaden är väl att butikspersonalen har valt det som yrke, och därmed har betalt för det. Passar det inte är det bara att byta jobb.h.g.j sa:Troende sa:Det här var en ju rolig tråd tills det blev en till ”Vad ska vi ha LBS till?” https://happyride.se/forum/read.php/1/3140290
+1
Fast har verkligen kunderna alltid rätt? Finns ju många hemska kunder också....
ooms sa:Nä, det påstod jag inte. Jag påstod bara att ingen är tvungen att jobba i butik. Pallar man inte med de hemska kunderna ska man nog göra nåt annat. Jag t.ex. skulle aldrig ställa mig där.Bengt-re sa:ooms sa:Skillnaden är väl att butikspersonalen har valt det som yrke, och därmed har betalt för det. Passar det inte är det bara att byta jobb.h.g.j sa:Troende sa:Det här var en ju rolig tråd tills det blev en till ”Vad ska vi ha LBS till?” https://happyride.se/forum/read.php/1/3140290
+1
Fast har verkligen kunderna alltid rätt? Finns ju många hemska kunder också....
h.g.j sa:Troende sa:Det här var en ju rolig tråd tills det blev en till ”Vad ska vi ha LBS till?” https://happyride.se/forum/read.php/1/3140290
+1
kais01 sa:
Getabocken sa:Låter som Cykloteket... :)ejma sa:Kunden före mig i kön ville köpa ett nytt vevlager hos en stor cykelkedja som bla sponsrar Happies sajt, just nu med reklam för Basso.
Säljaren/mekanikern säger bla:
-Något annat än BSA för gängat finns inte
-Italiensk gänga? Det sitter bara på konstiga cyklar
-Jasså, du har en italiensk cykel. De är konstiga.
Samma person förklarade vid ett tidigare besök att de enbart säljer metalfärgade ekernipplar för det är vad cyklar säljs med. I butiken bakom honom står typ 50 stycken Specializedcyklar alla med svarta ekernipplar.
Säljknepen går inte alltid hem....
N_sandstrom sa:Jag hade använt min reservslang efter punktering, och skulle passa på att köpa ny på en butik i en annan del av landet.
Bad om en slang till 26x2,2
Fick en slang i handen specad upp till 1,6" bredd.
Frågade om dom inte hade någon till efterfrågad bredd, fick sura svar om att "det spelar ingen roll".
Efter mycket suckande gick personen bakom disken till lagret en trappa ner och hämtade en MTB-slang. Samma tillverkare, samma pris, fel våning.
PS.
Är jag en dålig kund? Jag är långt ifrån expert på slangar, jag har ingen aning ifall pytteslangen hade funkat lika bra eller ej.
Tänk om jag trodde mig ha rätt fast jag hade fel?