Hört hos LBS:en....

Miss Lycka 2.0 sa:
Jag skulle aldrig köpa en service eller cykel på XXL. Personalen hittar knappt till fikarummet.

"Den här cykeln är väldigt pigg i ramen! Om jag provat den själv? Nej men jag har hört det av kollegorna! Vad som är skillnaden på den här lite dyrare? Den dyrare är ännu lite piggare i ramen!"

Hört av telefonförsäljaren som jobbar/jobbade på XXL Sisjön när jag skulle köpa MTB. Vet fortfarande inte vad pigg i ramen betyder.. Intressant nog funkade nästan alla cyklar för nästan all typ av mtb, utan några större nackdelar nånstans också.

XXL använder ofta sig av personer från arbetsförmedlings skapajobbprogram. Givetvis får dom bara montera bakom kulisserna, men då kan gaffeln bli åt fel håll också.
Även de på XXL byter ju inriktning efter säsong.
Smart sätt för XXL att maximera vinsten att använda gratis arbetskraft.
Ofta är den specifika personalen riktigt kass på cykel, men flera är bra också. Canyon tex är ju en cykelbutik och ingen lager / fraktfirma och ni ser ju hur det går med den saken :D tex.

Många som ogillar sin lbs är ju rädd för att samtal i öppet rum,men om frakten från bike24 är för dyr då jäklar kan man ge det ett försök! Att lbs inte har en väldigt speciell grej som eftersökt hemma i lager betyder att han är en idiot som aldrig har grejer. Dags att tigga rabattkoder! :D

PS. Givetvis handlar jag från nätet också.

Senast ändrad:
Jag har hört saker som:
- Kolla här, det kanske är dags att byta bromsbeläggen bak? Ska jag fixa det?
- Jag justerade växelörat för det var lite snett.
- Dämparen kan få stuck-down när den är ny, det beror på att RS har för mycket fett i den, men ge mig en kvart så fixar jag den.
- Vill du ha slang i eller vill du köra slanglöst? Tio minuter senare så var den klar och jag fick slangarna i en påse.

Men jag vet inte om det platsar i tråden? Någon moderator får isf ta bort inlägget.

Senaste jag letade ett täcklock och distanser till styrlager hos XXL i Uppsala fick jag höra att 'Sådana där skruvar och distanser kan du hitta på Bauhaus.' När jag sedan gick fram till en cykel och pekade på exakt de delarna jag menade fick jag bara en axelryckning. Sedan är inte alla 'rena' cykelaffärer bra heller. Velotek är det enda valet om man bor i Uppsala.

Senast ändrad:
Visst kan man få dåligt bemötande ibland men förväntar man sig att kunna snacka eTap på ett ställe som säljer beg DBS från 80-talet då har man fel förväntningar.
Nu har jag ju förmånen att bo i Sthlm och vi har flera riktigt bra LBS. Visst kostar det extra men man får hjälp direkt av kunnig personal. Rullar ut lite senare med problemet fixat.

Johan A sa:
Jag har hört saker som:
- Kolla här, det kanske är dags att byta bromsbeläggen bak? Ska jag fixa det?
- Jag justerade växelörat för det var lite snett.
- Dämparen kan få stuck-down när den är ny, det beror på att RS har för mycket fett i den, men ge mig en kvart så fixar jag den.
- Vill du ha slang i eller vill du köra slanglöst? Tio minuter senare så var den klar och jag fick slangarna i en påse.

Men jag vet inte om det platsar i tråden? Någon moderator får isf ta bort inlägget.

+1

Märklig tråd. Tråden då det en gång för alla ska bestämmas om LBS är bra eller dåliga? Och inget annat.

Självklart finns båda sorter. Jag känner till många riktigt bra butiker i Sverige, tyvärr är de DBS (distant bike shop) för mig. Men inte för de som bor nära då. Livet är orättvist. Och jag vågar satsa min högra hand på att det finns massor av LBSer som skulle få tom MissLycka att öppna konto på Wiggle direkt.

Alla har rätt (till sin åsikt).

Velotek i Uppsala är en butik som fungerar som en lbs ska fungera. Dom är alltid toppen att ha med att göra.
Sportson i Uppsala är väl ok, lite beroende på vem ur personalen man pratar med.

roskai sa:
Freddie L sa:
I min stad finns en butik som säljer cyklar och gräsklippare. Det är inte heller en LBS, va? I stora delar av landet kan man inte vara så kräsen. ;-)
Jag kommer ursprungligen från Gotland. Där finns det egentligen tre cykelbutiker. Två av dessa säljer enbart cykel och mc. Alla som jobbar där har varit där i typ 15 år och är väldigt duktiga. Sen finns det en butik på landet som bara säljer cykel, han som driver stället är en riktig entusiast och får det att gå runt utan att sälja massa trams.

Fast ni har ju den som säljer cyklar och gräsklipare också, om den nu finns kvar. I Kräklingbo nånstans.

Du väljer din Local Bike Shop (LBS). Listar du xxl mfl och gnäller här vet du inte vad LBS är för något. LBS är mer ett begrepp där kvalitet, service och kaffe ingår. Sällan kopplat till geografisk närhet.

Har du en LBS så se för bövelen till att hylla den!

AX3L sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Jag skulle aldrig köpa en service eller cykel på XXL. Personalen hittar knappt till fikarummet.

"Den här cykeln är väldigt pigg i ramen! Om jag provat den själv? Nej men jag har hört det av kollegorna! Vad som är skillnaden på den här lite dyrare? Den dyrare är ännu lite piggare i ramen!"

Hört av telefonförsäljaren som jobbar/jobbade på XXL Sisjön när jag skulle köpa MTB. Vet fortfarande inte vad pigg i ramen betyder.. Intressant nog funkade nästan alla cyklar för nästan all typ av mtb, utan några större nackdelar nånstans också.

Jag va på XXl för att få lite justering och service på min CX då det ingick i köpet.
Han dömde direkt ut kedjan då han tyckte den va riktigt sliten.
Den hade jag monterat ny dagen innan. Jag gick aldrig tillbaka.

Freddie L sa:
roskai sa:
Och juste, XXL kan inte räknas som en LBS det får ni sluta kalla dem. Visst de säljer cyklar men de säljer också fotbollsskor.
I min stad finns en butik som säljer cyklar och gräsklippare. Det är inte heller en LBS, va? I stora delar av landet kan man inte vara så kräsen. ;-)
Lustigt att det nämns i den här tråden. Ett av mina absolut bästa LBS-möten skedde i en butik som sålde just gräsklippare och cyklar.

Jag kvaddade framhjulet så pass att det inte gick att rulla, tror det var en eller två dagar före Lida Loop (som då skulle ta min oskuld i långlopp). Körde i panik med trasig cykel genom Eskilstuna, vilket inte är min egentliga hemstad. Vid första bästa cykelbutik svänger jag in. Med tanke på tidpunkten på året är jag väl införstådd i att det kan bli problem att klämma in en akut service, och jag hamnade mycket riktigt i ett sånt VR-fack. Rusar in och frågar först om det ens är någon idé att försöka få en tid, varpå LBS följer med mig ut för att kika på skadan. Med ord i stil med 'Oj aj, ja det var riktigt illa'. Han förklarar att det egentligen inte finns någon tid, och att det skulle vara svårt att laga (hjulet skevar så att det nästintill är ny fälg som gäller). Han förstår dock min situation, tar till trots in hjulet med budskapet 'ska se vad jag kan göra'. 2 timmar senare hämtar jag ett hjul som är rakare än det var innan, till i princip inga pengar alls. Ord kan inte beskriva hur glad jag blev. Butiken i fråga finns tyvärr inte kvar längre.

Kniven sa:
Du väljer din Local Bike Shop (LBS). Listar du xxl mfl och gnäller här vet du inte vad LBS är för något. LBS är mer ett begrepp där kvalitet, service och kaffe ingår. Sällan kopplat till geografisk närhet.

Har du en LBS så se för bövelen till att hylla den!
Säger du ja. För mig är det ett ställe att titta in på påväg hem från jobbet, när man behöver något. Snack och kaffe skiter jag i, men ett intresse, och viss möjlighet, att möta mina behov av cykelrelaterade prylar är vad jag önskar.
Kvalité får jag på nätet, inte en butik som kan ha ett sortiment som möter mina behov av roliga och exklusiva prylar.

Det här var en ju rolig tråd tills det blev en till ”Vad ska vi ha LBS till?” https://happyride.se/forum/read.php/1/3140290
Går väl att skriva både kund- och personalupplevelser här.

Bara för att bidra med något:
Två senaste mekhärvor i Gbg: Butik 1 mekade bort kompis växlar bortom funktion inför lopp. Butik 2 mekade bort mina växlar inför samma lopp i deras gratisservicetält, dock bara min pendelhoj (”de var ju rätt bra inställda men jag justerade lite”).

Jag gissar att det finns en skvätt usla lbs som ger sken av att vara "alla". En större mängd vettiga som har det som levebröd men inte kan allt, och slutligen en liten klick som har det som livsstil och kan enormt mycket genom eget intresse. Sen finns det usla kunder, okunniga kunder, ambivalenta kunder, snacksaliga kunder, fattiga kunder, stressade kunder samt bra kunder. Bland de bra finns det bra, för bra och de som är bättre än alla som har lbs. Svår business kan jag tänka mig.

Sist jag hade hoj hos LBS (för att montera nya bromsar med intern dragning):

"Du hade dragit växelvajern fel så vi fixade det när vi höll på".

Gick därifrån med (bättre) fungerande hoj och dumstrut på huvudet :)

/Johan

magedb sa:
AX3L sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Jag va på XXl för att få lite justering och service på min CX då det ingick i köpet.

Varför gick du dit när du just bytt kedja? Det är ju typ det man gör på service.

Kunden före mig i kön ville köpa ett nytt vevlager hos en stor cykelkedja som bla sponsrar Happies sajt, just nu med reklam för Basso.
Säljaren/mekanikern säger bla:
-Något annat än BSA för gängat finns inte
-Italiensk gänga? Det sitter bara på konstiga cyklar
-Jasså, du har en italiensk cykel. De är konstiga.

Samma person förklarade vid ett tidigare besök att de enbart säljer metalfärgade ekernipplar för det är vad cyklar säljs med. I butiken bakom honom står typ 50 stycken Specializedcyklar alla med svarta ekernipplar.

Säljknepen går inte alltid hem....

I vår cykelklubb har vi en av Sveriges kunnigaste mekaniker som medlem så vi har aldrig några problem.

Däremot när jag lämnade in cykeln för ett antal år sedan på en så kallad märkesverkstad sattes hållarna till bromsbeläggen på bakhjulet för högt så det dröjde inte länge innan de hade ätit in sig ovanför fälgen, haft sönder däcket och punkterat slangen. Tog ett tag att lista ut vad det berodde på, var lite ny i cykelträsket då. Jo jag vet att man skall justera efterhand som själva beläggen slits ned men det här var ganska omgående som det hände.

Skogling sa:
magedb sa:
AX3L sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Varför gick du dit när du just bytt kedja? Det är ju typ det man gör på service.

Det var ett tag sen men jag har för mig att jag inte fick till växlarna något vidare och tyckte de va smidigt att låta någon kunnig fixa. Han lyckades inte särskilt bra och försökte skylla på kedjan :S

Lite lagom LBS är ju sjukt fint, men det kan slå över också.
Var på en... väldigt självutnämnt hipp LBS som kan "allt" och som helst bara mekar med tibetanskt handrullade månsilverramar tillverkade i fredagssolnedgångar av vänsterhänta Sherpas. Jag som rätt okunnig behövde hjälp med val av kassett och då jag bygger cykeln från scratch var jag instant-accepterad och vi hade ett jäkligt skönt och kul samtal med skojiga anekdoter och lagom blaj tills det ödesdigra ögonblicket jag nämnde att cykeln också skulle ha elmotor.
Efter svaret -"Alltså.. jag HATAR elcyklar" hjälpte det inte att elmotorn inte var det minsta inblandad i kassettvalet, plötsligt kunde han ingenting och hötte förstrött inåt butiken med ett "du kan ju kika om du hittar något där som kan passa" medan han förklarade att han minsann inte kunde något om elcyklar för han hatade ju faktiskt dem.

Den bajsnödiga inställningen gör ju bara att jag aldrig kommer lägga en spänn där, på samma sätt som jag aldrig skulle fråga om hjälp på ställen som XXL.

Kung Stalle sa:
De flesta som verkar ha "issues" med LBSer verkar ju själva ha lite "issues" med att föra en normal konversation.

Stalle
Finns ju så klart hopplösa kunder men också hopplösa butiker. Men vi normalt funtade kollar ju läget först och går bara till butiker som inte verkar hopplösa. Problem solved.

ejma sa:
Kunden före mig i kön ville köpa ett nytt vevlager hos en stor cykelkedja som bla sponsrar Happies sajt, just nu med reklam för Basso.

Samma person förklarade vid ett tidigare besök att de enbart säljer metalfärgade ekernipplar för det är vad cyklar säljs med. I butiken bakom honom står typ 50 stycken Specializedcyklar alla med svarta ekernipplar.

Låter som Cykloteket... :)

Troende sa:
Det här var en ju rolig tråd tills det blev en till ”Vad ska vi ha LBS till?” https://happyride.se/forum/read.php/1/3140290

+1

Det är väl som inom alla yrkesgrupper, det finns guldkorn och stolpskott överallt, även här på happy har vi vår beskärda del av båda kategorierna. Många här lessnar på "vad ska jag köpa trådarna", tänk då vad butikspersonalen får stå ut med, men dom ska tydligen vara klockrena och ha rätt svar hela tiden...

h.g.j sa:
Troende sa:

+1

Det är väl som inom alla yrkesgrupper, det finns guldkorn och stolpskott överallt, även här på happy har vi vår beskärda del av båda kategorierna. Många här lessnar på "vad ska jag köpa trådarna", tänk då vad butikspersonalen får stå ut med, men dom ska tydligen vara klockrena och ha rätt svar hela tiden...
Skillnaden är väl att butikspersonalen har valt det som yrke, och därmed har betalt för det. Passar det inte är det bara att byta jobb.

ooms sa:
h.g.j sa:
Troende sa:

+1

Skillnaden är väl att butikspersonalen har valt det som yrke, och därmed har betalt för det. Passar det inte är det bara att byta jobb.

Fast har verkligen kunderna alltid rätt? Finns ju många hemska kunder också....

Bengt-re sa:
ooms sa:
h.g.j sa:
Troende sa:

+1

Nä, det påstod jag inte. Jag påstod bara att ingen är tvungen att jobba i butik. Pallar man inte med de hemska kunderna ska man nog göra nåt annat. Jag t.ex. skulle aldrig ställa mig där.

ooms sa:
Bengt-re sa:
ooms sa:
h.g.j sa:
Troende sa:

+1

Nä, det påstod jag inte. Jag påstod bara att ingen är tvungen att jobba i butik. Pallar man inte med de hemska kunderna ska man nog göra nåt annat. Jag t.ex. skulle aldrig ställa mig där.

Nä. Inte jag heller. Jag skulle nog lessna på att laga punkade damtrallor....

h.g.j sa:
Troende sa:

+1

Japp. Det bara smäller till när någon vill diskutera bilmodeller.

det tål att upprepas att gvolt50 och 80 har samma optik och ljusbild.

den är bra om man riktar den långt fram och önskar avbländad ljusbild med längd och bredd, men jag för min del tycker inte den är idealisk när man riktar den nedåt, hellre en annan lampa för det ändamålet

sen får man fundera på om utbytbara batterier och mera kräm är värt merpriset, och priset för mer kräm är som vanligt kortare batteritid om man råkar vilja köra på max. dock lär den vara två-tre gånger den som saferide presterade.

och utan tvärstopp.

kais01 sa:
71d73e257ded315dde0aa4c38e2ada1c.jpg

Getabocken sa:
ejma sa:

Låter som Cykloteket... :)

Jepp, men jag har faktiskt alltid fått bra service där (Västberga). Fast det var lite kul för några år sedan när de först sålde Basso-cyklar, med Campa på. Fast de hade inga Campa-delar man kunde köpa. Var nog kanske mest i början, jag har lagt ner på att få tag på Campa-grejer, det är nätet som gäller. Möjligtvis eci.

evo: Vi jobbar med en distributör i Danmark som har, har både beställt delar till kunder och mig själv.

/Specialized Concept Store Stockholm

Vid reklamation av ett knakande vevlager (mtb) blev jag tillsagd att jag inte fick stå upp och trampa! Belastningen då blir för stor för vilket lager som helst, det var dom inte gjorda för.....??

Jag hade använt min reservslang efter punktering, och skulle passa på att köpa ny på en butik i en annan del av landet.

Bad om en slang till 26x2,2
Fick en slang i handen specad upp till 1,6" bredd.
Frågade om dom inte hade någon till efterfrågad bredd, fick sura svar om att "det spelar ingen roll".
Efter mycket suckande gick personen bakom disken till lagret en trappa ner och hämtade en MTB-slang. Samma tillverkare, samma pris, fel våning.

PS.
Är jag en dålig kund? Jag är långt ifrån expert på slangar, jag har ingen aning ifall pytteslangen hade funkat lika bra eller ej.
Tänk om jag trodde mig ha rätt fast jag hade fel?

"Ardent fram och Ikon bak, det körde jag i Åre, funkar bra."
Skulle köpa däck till min första mtb för två år sedan, vad visste jag?

N_sandstrom sa:
Jag hade använt min reservslang efter punktering, och skulle passa på att köpa ny på en butik i en annan del av landet.

Bad om en slang till 26x2,2
Fick en slang i handen specad upp till 1,6" bredd.
Frågade om dom inte hade någon till efterfrågad bredd, fick sura svar om att "det spelar ingen roll".
Efter mycket suckande gick personen bakom disken till lagret en trappa ner och hämtade en MTB-slang. Samma tillverkare, samma pris, fel våning.

PS.
Är jag en dålig kund? Jag är långt ifrån expert på slangar, jag har ingen aning ifall pytteslangen hade funkat lika bra eller ej.
Tänk om jag trodde mig ha rätt fast jag hade fel?

Det hade fungerat men gummit blir mer uttöjt så det blir hål lättare när den kläms. Du skriver "upp till" men vilka andra siffror stod på kartongen, vad var min-värdet?

Tillbaka
Topp