Hört hos LBS:en....

jockepocke sa:
Vid reklamation av ett knakande vevlager (mtb) blev jag tillsagd att jag inte fick stå upp och trampa! Belastningen då blir för stor för vilket lager som helst, det var dom inte gjorda för.....??

Hahaha klockrent ju! Stå upp och cykla? Cykeln har sadel av en anledning ju!

åberg sa:
N_sandstrom sa:
Jag hade använt min reservslang efter punktering, och skulle passa på att köpa ny på en butik i en annan del av landet.

Bad om en slang till 26x2,2
Fick en slang i handen specad upp till 1,6" bredd.
Frågade om dom inte hade någon till efterfrågad bredd, fick sura svar om att "det spelar ingen roll".
Efter mycket suckande gick personen bakom disken till lagret en trappa ner och hämtade en MTB-slang. Samma tillverkare, samma pris, fel våning.

PS.
Är jag en dålig kund? Jag är långt ifrån expert på slangar, jag har ingen aning ifall pytteslangen hade funkat lika bra eller ej.
Tänk om jag trodde mig ha rätt fast jag hade fel?

Det hade fungerat men gummit blir mer uttöjt så det blir hål lättare när den kläms. Du skriver "upp till" men vilka andra siffror stod på kartongen, vad var min-värdet?

Jadu, den som ändå mindes sådant, var ett par år sedan. Hur stort spann brukar smala 26"-slangar ha?
Kändes mest lite lagom löjligt att dom försökte lura på mig nåt annat än det jag ville ha, för att den andra sorten låg nära och bra vid kassan.

N_sandstrom sa:
åberg sa:
N_sandstrom sa:
Jag hade använt min reservslang efter punktering, och skulle passa på att köpa ny på en butik i en annan del av landet.

Bad om en slang till 26x2,2
Fick en slang i handen specad upp till 1,6" bredd.
Frågade om dom inte hade någon till efterfrågad bredd, fick sura svar om att "det spelar ingen roll".
Efter mycket suckande gick personen bakom disken till lagret en trappa ner och hämtade en MTB-slang. Samma tillverkare, samma pris, fel våning.

PS.
Är jag en dålig kund? Jag är långt ifrån expert på slangar, jag har ingen aning ifall pytteslangen hade funkat lika bra eller ej.
Tänk om jag trodde mig ha rätt fast jag hade fel?

Det hade fungerat men gummit blir mer uttöjt så det blir hål lättare när den kläms. Du skriver "upp till" men vilka andra siffror stod på kartongen, vad var min-värdet?

Jadu, den som ändå mindes sådant, var ett par år sedan. Hur stort spann brukar smala 26"-slangar ha?
Kändes mest lite lagom löjligt att dom försökte lura på mig nåt annat än det jag ville ha, för att den andra sorten låg nära och bra vid kassan.
Det hade gått utmärkt. Vissa kör väl fortfarande 26slang på 29 för att spara på vikt? Dom stora blir tyngre och mer slappa.

Det är naturligtvis högt och lågt bland alla LBS:er, precis som i vilken näringsgren i övrigt. Vill bara ta o hylla Mellbystrands Cykelverkstad som gick in o fixade mina bromsar på en lördag (avlämning) och öppnade upp på söndag (upphämtning) enkom för att jag inte hade framförhållning nog eller kunde vänta med min premiärtur på nya hojen. Sjukt nice!

NickPick sa:
Det hade gått utmärkt. Vissa kör väl fortfarande 26slang på 29 för att spara på vikt? Dom stora blir tyngre och mer slappa.

Perfekt. Då ska jag sluta släpa runt på onödigt tjocka och tunga slangar.

Hur smalt kan man gå utan kompromiss?

Jag lovar att om jag kommit in med en landsvägshoj, och det var smala slangen som låg i källare, hade hen försöka sälja på mig den grova.

(lekte lite med en "Torus Calculator" lite snabbt, ser att skillnaden på 26" och 29" vid samma bredd är ca 10%.
Skillnad på 26x1.6 och 26x2.2 är ca 30%.
Detta är då grovt aproximerad area på pumpat däck)

N_sandstrom sa:
NickPick sa:

Jag lovar att om jag kommit in med en landsvägshoj, och det var smala slangen som låg i källare, hade hen försöka sälja på mig den grova.

(lekte lite med en "Torus Calculator" lite snabbt, ser att skillnaden på 26" och 29" vid samma bredd är ca 10%.

Kompis punkade efter SS2 på Göteborgsendurot förra året - på träningen.
Fick en 18-25mm landsvägsslang av mig som jag hade i reserv och körde resten av sträckorna med det :)
Magic Mary 2,35*29.

N_sandstrom sa:
NickPick sa:

när jag kör slang på mtb kör jag latex, tillverkas vad jag vet bara i 26, och funkar helt misärfritt på 29.

som reservslang är 26 lämplig även där, funkar bra till alla tre mtb-storlekar. man vet aldrig vem man kan få donera en slang till och vad de har för storlek. att köra för lång/stor slang i ett mindre hjul är däremot pest.

När jag igår besökte en LBS så kom det in en dam som skulle lämna in sin cykel på service.

- Det går bra, sen kan du ta den där cykeln hem. (pekar på en annan svart damcykel)
-Va?
-Den är din.
-VA?
-Din man var in och köpte den åt dej, han tyckte du behövde en ny.

Minen var obetalbar. ?

Hu, obehagskänslor. Paternalism. Anar att "gåvan" är inte framförallt var av omtanke, utan för att markera vem som bestämmer. Det har troligtvis föregåtts av en diskussion om huruvida det är värt att reparera cykeln eller ej, där kvinnan sett reparationen som självklar men mannen gissat att cykeln var "helt slut" och att "det är billigare att köpa en ny". Mannen köper då en ny cykel för gemensamma pengar trots att det inte var överenskommelsen, samt ger inte kvinnan möjlighet att välja modell, som för att ytterligare markera att hon inte förstår nåt om cyklar. Det hela maskeras som en "överraskning" där kvinnan förväntas visa glädje och tacksamhet, när hon i själva verket är överkörd och bortgjord. Pricken över i:t är att, som får karlar att fnissa "höhö, ägd", är att hon i närvaro av främlingarna inte kan "ställa till en scen", särskilt som mannen inte ens är på plats.

freddag sa:
Hu, obehagskänslor. Paternalism. Anar att "gåvan" är inte framförallt var av omtanke, utan för att markera vem som bestämmer. Det har troligtvis föregåtts av en diskussion om huruvida det är värt att reparera cykeln eller ej, där kvinnan sett reparationen som självklar men mannen gissat att cykeln var "helt slut" och att "det är billigare att köpa en ny". Mannen köper då en ny cykel för gemensamma pengar trots att det inte var överenskommelsen, samt ger inte kvinnan möjlighet att välja modell, som för att ytterligare markera att hon inte förstår nåt om cyklar. Det hela maskeras som en "överraskning" där kvinnan förväntas visa glädje och tacksamhet, när hon i själva verket är överkörd och bortgjord. Pricken över i:t är att, som får karlar att fnissa "höhö, ägd", är att hon i närvaro av främlingarna inte kan "ställa till en scen", särskilt som mannen inte ens är på plats.

Tjena!

Du var då en fördomsfull jävel.
Hur vet du att man inte luskat ut vilken cykel hon vill ha? Hur vet du att dom har fullt gemensam ekonomi?

Jag gjorde en liknande när min frus plattång (varianten man använder i badrummet, inte garaget) gick sönder och hon bad mig laga den.
Jag sonderade snabbt vilken tång som var bäst, lät Google ads sköta jobbet så hon såg den på nätet och sa att hon ville ha en sådan för en sådan har hennes frisör. Jag visste att kusten va klar och BAM sekunden senare så låg den i knät på henne.
Betalt för min egna del av min ekonomi.
Resultatet blev en överlycklig och förvånad fru. Två år senare så är hon fortfarande grymt nöjd med den.

Styrde jag henne? Ja och nej, jag fick henne på tanken att hon ville ha en ny tång och vilken hon ville ha. Mdn hon önskade sig den frivilligt. Hon hade aldrig köpt den själv då hon tycker den är för dyr.
Jag slipper reparera den gamla med jämna mellanrum. Sladden blir kass och måste kortas. Tredje sån tången hon sliter ut (men den är ju billig) på tio års tid.
Min frisör har samma gång som jag köpte, hon använder den i arbetet och har haft den i sex år. Jag ser det som en ganska säker investering.

Den andra tången lagade jag och skänkte till välgörenhet.

Skall vi anta att den elaka mannen även slår henne med ett skärp varje kväll när hon sköter disken och tvätten och att han köpte cykeln för att hon var fet och äcklade honom??

Eller skall vi bara antyda att han var genuint omtänksam och ville överraska sin gumma??

Man får välja sina strider här i livet.
?‍♂️

freddag sa:

Jag bedömer sannolikheten för mitt scenario till c:a 55%. Sannolikheten för att det enbart kändes härligt och fint för kvinnan tror jag är ungefär 10%. Ni kan ha rätt, men den ensidiga hyllningen oroar mig.

freddag sa:
Jag bedömer sannolikheten för mitt scenario till c:a 55%. Sannolikheten för att det enbart kändes härligt och fint för kvinnan tror jag är ungefär 10%. Ni kan ha rätt, men den ensidiga hyllningen oroar mig.

Är det inte jävligt tråkigt att vi hamnat i en situation där man inte kan göra någon omtänksamt för sin partner utan att bli anklagad för att utöva förtryck? Visst finns det en chans att kan det vara som du säger, men det var mycket trevligare på den tiden när man utgick ifrån att människor faktiskt var genuint omtänksamma mot sina respektive.

Ogenomtänkt vardagspaternatism var ett begrepp som dök upp. Ofta i samband med löneskillnader.

"Nej men vadå jag är ju bara snäll, det handlar inte om att mer eller mindre omedvetet göda en beroendeställning". "Lilla gumman titta här vad fina och dyra tekniska saker jag hjälper dig med som du inte bett om så nu kan väl du sluta ha huvudvärk i sängen på lördagkvällar"

freddag sa:

Sjukt absurd tolkning utifrån den lilla fakta som angetts! Varför tro det sämsta om folk när det inte finns fog för det?

Det enda vi vet med fakta att hennes man köpte en ny cykel åt henne utan att hon visste om det. Vi vet inte varför han gjorde det eller hur diskussionen hemma hos dem gick innan. Vi vet ingenting mer än att han köpt en ny cykel åt henne. Det får man naturligtvis tolka hur man vill. Jag tolkar det som att det var av omtanke. Något annat har jag inte skäl att tro utifrån ovan fakta.

Lite flashbackhappy redan på en måndag. Märkligt.

Luktar lite konspirationsteori. Inte framförallt av omtanke för kvinna, utan för att markera vem som är förankrad i "verkligheten".
Uppklätt med prydlig vokabulär helt utan inramning som troligtvis förorsakat av brist på meningsfulla uppgifter, som mynnar ut i en komplott utav aldrig tidigare sedd magnitud. Hurvida det ska lyftas fram vilda teorier eller syftningar var aldrig relevant då det är viktigare att spekulera i det mörka och onda som onekligen gömmer sig bakom gesten i fråga. Desto högre nivå av generalisering, kan bara öka känslan av den gemensamma misstänksamheten som intet ont anande gäster på forumet plöstligt snärjs in i, i form av goda intentioner och vänliga leenden. Pricken över I:et är när de som inte omedelbart motsäger sig denna vilda tankemodell obönhörligen blir klassificerade som medskyldiga i denna olustiga skrivbordsprodukt.

Hah!

freddag sa:

iddqd sa:
Lite flashbackhappy redan på en måndag. Märkligt.

Luktar lite konspirationsteori. Inte framförallt av omtanke för kvinna, utan för att markera vem som är förankrad i "verkligheten".
Uppklätt med prydlig vokabulär helt utan inramning som troligtvis förorsakat av brist på meningsfulla uppgifter, som mynnar ut i en komplott utav aldrig tidigare sedd magnitud. Hurvida det ska lyftas fram vilda teorier eller syftningar var aldrig relevant då det är viktigare att spekulera i det mörka och onda som onekligen gömmer sig bakom gesten i fråga. Desto högre nivå av generalisering, kan bara öka känslan av den gemensamma misstänksamheten som intet ont anande gäster på forumet plöstligt snärjs in i, i form av goda intentioner och vänliga leenden. Pricken över I:et är när de som inte omedelbart motsäger sig denna vilda tankemodell obönhörligen blir klassificerade som medskyldiga i denna olustiga skrivbordsprodukt.

Det är tisdag, men snygg satir :)

Grejen med paternalism är att patriarken oftast anser sig vara genuint omtänksam. Undersåten vet inte sitt eget bästa, tycker han. Det kan stämma i det enskilda fallet, men friheten att göra (dåliga) val är oftast viktigare för ens välmående.

Jag har överraskat min fru flera gånger med presenter med liknande tillvägagångssätt. Det är inte förrän nu jag inser att jag faktiskt var ett svin som gjorde det.

Damen ifråga verkade genuint glad, och det skulle tydligen bli n+1.
Behåller Monarken, och får en ny Skeppshult.
Förmodligen lika omodern ramgeometri på båda cyklarna. Å andra sidan verkar det som om hon faktiskt cyklar istället för att stirra sej blind på geometritabeller..
?

ulfalf sa:
Ogenomtänkt vardagspaternatism var ett begrepp som dök upp. Ofta i samband med löneskillnader.

"Nej men vadå jag är ju bara snäll, det handlar inte om att mer eller mindre omedvetet göda en beroendeställning". "Lilla gumman titta här vad fina och dyra tekniska saker jag hjälper dig med som du inte bett om så nu kan väl du sluta ha huvudvärk i sängen på lördagkvällar"

Tjena!

Syftar du på mitt inlägg så har min fru nästan dubbla inkomsten mot vad jag har.
Du var alltså också fördomsfull, oavsett om du syftade på det eller inte faktiskt.

freddag sa:

...och du orkar med vardagen?

Kneecap sa:
ulfalf sa:

Tjena!

Syftar du på mitt inlägg så har min fru nästan dubbla inkomsten mot vad jag har.
Du var alltså också fördomsfull, oavsett om du syftade på det eller inte faktiskt.

Generaliserande och raljerande, absolut. Löneskillnader mellan könen är ju fortfarande ett faktum. Men vardagspaternatismen har väl som sagt kommit för att stanna, på samma sätt som slentrianinsamlingar (moderna avlatsbrev?) på t ex Ansiktsburk.

Jag funderade på att köpa en överraskningscykel till min fru, men nu inser jag att det förmodligen är bättre att jag köper den till mig istället.

Alla kan chilla..hitta vart skona klämde:

JAHA.jpg

Jag borde nog tänka mig för ordentligt innan jag köper något åt min sambo framöver. Bäst vore kanske att jag skär av helt och hållet och att hon får klara sig på sin sjukpenning så lever jag på min lön. Givetvis ska jag börja kräva 50% av kostnaderna för det gemensamma boendet också. Man vill ju inte vara en översittare liksom.

Haha! Vad konstiga inlägg!

Mennnnnn, om vi byter 'kvinna' till 'man' i berättelsen vad får vi då?

Kommer en man in i cykelbutik med sin fina och älskade mtb. Framgaffeln är hackig och han vill att den får en service. 'Nejnej', säger LBS-kille och han pekar på en annan blå mtb. 'Du kan ta den där cykeln hem. Din fru var in en köpte den åt dej, hon tyckte du behövde en ny.'

Är det samma sak nu, ska vi jubla på frun eller ska vi skämta att hon givetvis inte ha koll på cyklar så hon köpte förstås en jävla dum mtb för mannen? Eller är hon en frustrerat feminist som älskar att förtrycka män och är hon ett hot mot den manliga cyklisten? Eller säger vi ingenting för det är bara tisdag?

Jag skulle iaf verkligen uppskatta om min man hade köpt en grön fat Moonlander för mig. Men skulle aldrig lämna min älskade Pugsley i butiken och tyvärr kan man inte cykla på två fatties så jag skulle ändå tacka nej till Moonien. Kul förstås för då har min man också en fatbike och kan vi fatäventyra tillsammans. Tyvärr har jag ingen man :(

Tillbaka
Topp