freddag sa:
Hu, obehagskänslor. Paternalism. Anar att "gåvan" är inte framförallt var av omtanke, utan för att markera vem som bestämmer. Det har troligtvis föregåtts av en diskussion om huruvida det är värt att reparera cykeln eller ej, där kvinnan sett reparationen som självklar men mannen gissat att cykeln var "helt slut" och att "det är billigare att köpa en ny". Mannen köper då en ny cykel för gemensamma pengar trots att det inte var överenskommelsen, samt ger inte kvinnan möjlighet att välja modell, som för att ytterligare markera att hon inte förstår nåt om cyklar. Det hela maskeras som en "överraskning" där kvinnan förväntas visa glädje och tacksamhet, när hon i själva verket är överkörd och bortgjord. Pricken över i:t är att, som får karlar att fnissa "höhö, ägd", är att hon i närvaro av främlingarna inte kan "ställa till en scen", särskilt som mannen inte ens är på plats.
Tjena!
Du var då en fördomsfull jävel.
Hur vet du att man inte luskat ut vilken cykel hon vill ha? Hur vet du att dom har fullt gemensam ekonomi?
Jag gjorde en liknande när min frus plattång (varianten man använder i badrummet, inte garaget) gick sönder och hon bad mig laga den.
Jag sonderade snabbt vilken tång som var bäst, lät Google ads sköta jobbet så hon såg den på nätet och sa att hon ville ha en sådan för en sådan har hennes frisör. Jag visste att kusten va klar och BAM sekunden senare så låg den i knät på henne.
Betalt för min egna del av min ekonomi.
Resultatet blev en överlycklig och förvånad fru. Två år senare så är hon fortfarande grymt nöjd med den.
Styrde jag henne? Ja och nej, jag fick henne på tanken att hon ville ha en ny tång och vilken hon ville ha. Mdn hon önskade sig den frivilligt. Hon hade aldrig köpt den själv då hon tycker den är för dyr.
Jag slipper reparera den gamla med jämna mellanrum. Sladden blir kass och måste kortas. Tredje sån tången hon sliter ut (men den är ju billig) på tio års tid.
Min frisör har samma gång som jag köpte, hon använder den i arbetet och har haft den i sex år. Jag ser det som en ganska säker investering.
Den andra tången lagade jag och skänkte till välgörenhet.