Hört hos LBS:en....

Just när jag undrade om den här tråden inte skulle balla ur på riktigt snart kliver årets SJW-troll in, härligt! :D

Blir jobbigt med den stundande julen. Jag brukar (säkert av egoistiska orsaker) inte köpa julklappar utan istället skänka en slant till välgörenhet men nu blir jag osäker på om det bara är ett uttryck för förtryck. Och om det i så fall är mitt förtryck eller samhällets. Högst oklart.

Om du köper en ny cykel till mig så kanske du får en man på köpet:-)
(iofs en med fru och barn men får jag en ny hoj så är det lugnt för mig)

/T

Yonna sa:
Haha! Vad konstiga inlägg!

Mennnnnn, om vi byter 'kvinna' till 'man' i berättelsen vad får vi då?

Kommer en man in i cykelbutik med sin fina och älskade mtb. Framgaffeln är hackig och han vill att den får en service. 'Nejnej', säger LBS-kille och han pekar på en annan blå mtb. 'Du kan ta den där cykeln hem. Din fru var in en köpte den åt dej, hon tyckte du behövde en ny.'

Är det samma sak nu, ska vi jubla på frun eller ska vi skämta att hon givetvis inte ha koll på cyklar så hon köpte förstås en jävla dum mtb för mannen? Eller är hon en frustrerat feminist som älskar att förtrycka män och är hon ett hot mot den manliga cyklisten? Eller säger vi ingenting för det är bara tisdag?

Jag skulle iaf verkligen uppskatta om min man hade köpt en grön fat Moonlander för mig. Men skulle aldrig lämna min älskade Pugsley i butiken och tyvärr kan man inte cykla på två fatties så jag skulle ändå tacka nej till Moonien. Kul förstås för då har min man också en fatbike och kan vi fatäventyra tillsammans. Tyvärr har jag ingen man :(

Tjena!

Enligt Sixten så kommer hon ha köpt en med fel geometri, axlar, fälgbred m.m.

Imorse höll jag upp dörren för en kvinna som kom efter mig. Efter att fjällen nu fallit från mina ögon känner jag mig nu som ett kvinnohatande gubbslem.

zanoii sa:
Just när jag undrade om den här tråden inte skulle balla ur på riktigt snart kliver årets SJW-troll in, härligt! :D

Blir jobbigt med den stundande julen. Jag brukar (säkert av egoistiska orsaker) inte köpa julklappar utan istället skänka en slant till välgörenhet men nu blir jag osäker på om det bara är ett uttryck för förtryck. Och om det i så fall är mitt förtryck eller samhällets. Högst oklart.

Bob Geldof och hans partners fick ju en del skit efter Band Aid, eftersom de ansågs ha utmålat delar av Afrikas befolkning som offer, så du har säkert gjort något fel.

Är det inte ganska paternalistiskt med könskvotering till styrelser? Som om kvinnorna själva inte kan visa att de duger?

Jag tyckte för övrigt det var ett hysteriskt roligt inlägg som alla blev så upprörda över och det oroar mig lite att så många direkt reagerar med att det vore totalt omöjligt när jag själv tycker det är ett scenario som är hyfsat trovärdigt på gott och ont. Som någon skrev, värdet i att få ta egna dåliga beslut. Cyniskt, javisst. Men hjälpsamma herrn är ju inget direkt ovanligt fenomen och förekommer inom relationer också.

Nu verkar kvinnan i det här specifika fallet ha blivit genuint glad av vittnesbörden att döma och då var det ju inte så i det här fallet.

Är scenariot därmed otänkbart? Knappast. Cyniskt? Ja kanske men hellre det än självgod och blind för mina egna brister. Jag vet med mig att jag har tendenser att vara hjälpsamme herrn själv iblsns.

Bonzo sa:
Bob Geldof och hans partners fick ju en del skit efter Band Aid, eftersom de ansågs ha utmålat delar av Afrikas befolkning som offer, så du har säkert gjort något fel.

En del av det kan väl ha att göra med textraden "Do they know it's christmas time at all", syftandes på de svältande i t ex Etiopien, med en majoritet kristna och där en av de första kristna kyrkorna grundades på 300-talet. Så nog visste dom vad jul var. Nog var det nödvändigt med bistånd till situationen men att inte känna till vad man gav mat till kan ju ses som lite nonchalant. Gav dom också bistånd i form av utbildning för att på lång sikt bli av med fattigdomen?

Rattnalle sa:
Jag tyckte för övrigt det var ett hysteriskt roligt inlägg som alla blev så upprörda över och det oroar mig lite att så många direkt reagerar med att det vore totalt omöjligt när jag själv tycker det är ett scenario som är hyfsat trovärdigt på gott och ont. Som någon skrev, värdet i att få ta egna dåliga beslut. Cyniskt, javisst. Men hjälpsamma herrn är ju inget direkt ovanligt fenomen och förekommer inom relationer också.

Nu verkar kvinnan i det här specifika fallet ha blivit genuint glad av vittnesbörden att döma och då var det ju inte så i det här fallet.

Är scenariot därmed otänkbart? Knappast. Cyniskt? Ja kanske men hellre det än självgod och blind för mina egna brister. Jag vet med mig att jag har tendenser att vara hjälpsamme herrn själv iblsns.

Åtminstone från min sida berodde förvåningen/förskräckelsen/förtjusningen över inlägget på mängden långsökta antaganden. Från den fakta som gavs är det ju helt orimligt att dra de där slutsatserna.

Jag blir lite orolig att be om hjälp för jag vill inte bli utsatt för institutitionerad härskarteknik.
Och om nån ber mig om hjälp, hur visar jag då störst hänsyn? Skall jag be personen fara åt helvete eller tiga och ignorera?

Får en känsla av äpplen och päron.

Såhär, om jag hade ett gammalt härke som var slut och min fru beslöt att köpa en ny åt mig skulle jag inte gnälla direkt. Ens för gemensamma pengar. Men det är jag det.

zanoii sa:
Rattnalle sa:

Åtminstone från min sida berodde förvåningen/förskräckelsen/förtjusningen över inlägget på mängden långsökta antaganden. Från den fakta som gavs är det ju helt orimligt att dra de där slutsatserna.
Jag håller med om att det var extremt långsökt och mycket tolkning där. Men ryggmärgsreaktionerna här kändes djupare än så. Men det är en tolkning jag gör som kanske också är långsökt ;-)

giphy1.gif

ulfalf sa:
Bonzo sa:

En del av det kan väl ha att göra med textraden "Do they know it's christmas time at all", syftandes på de svältande i t ex Etiopien, med en majoritet kristna och där en av de första kristna kyrkorna grundades på 300-talet. Så nog visste dom vad jul var. Nog var det nödvändigt med bistånd till situationen men att inte känna till vad man gav mat till kan ju ses som lite nonchalant. Gav dom också bistånd i form av utbildning för att på lång sikt bli av med fattigdomen?

Nu var det jag som skrev fel. Jag syftade såklart på Live Aid och inte det tidigare Band Aid. My bad.
Men du har en klar poäng i att det känns en smula presumtivt att anta att de inte vet att det är jul bara för att de har det knapert, om man nu vill tolka det så.
Jag vet faktiskt inte vad de insamlade pengarna från Live Aid gick till i slutänden, jag minns bara att jag såg ett reportage om vissa ansåg att tillställningen gjorde mer skada än nytta.

Jag vet inte. Min fru har ett flertal gånger tjatat på mig att jag ska köpa henne en ny cykel, så många fina och dyra cyklar som jag har själv. Men jag har notoriskt nobbat då jag tycker hon cyklar alldeles för lite. Då får hon väl köpa en själv, för gemensamma pengar.
DET borde väl vara jämställt om något!

Ber om ursäkt att jag fick denna tråd att spåra. Det är en brist hos mig att jag spetsar till saker för nöjes skull och glömmer att folk kan ta illa upp. Jag lovar bättra mig och bidrar istället med en historia som håller sig till trådens ämne:

En kompis köpte en cykel från postorderföretagster. Efter testrundan upptäcks att det är luft i ena bromsen (handtaget tar i botten, det går att pumpa med handtaget för att få bromsverkan, men efter en stund bottnar handtaget igen). Postorderföretagster mejlas och kompisen ombeds lämna in cykeln för luftning på En Välkänd LBS i Norrköping. Så sker. LBS hör efter ett tag av sig och säger att det inte är något fel, för "det var bara att skruva ut handtaget". Kompisen mejlar mig. Jag säger åt kompisen att be LBS:en lufta bromsen i alla fall. Det gör då LBS:en (troligtvis, framgaffeln blir i alla fall oljefläckig...). Men reach-justeringen är utskruvad på max så kompisen inte når att bromsa. Och snart försvinner bromsverkan igen. Postorderföretagster mejlas. Postorderföretagster svarar inte. Kompisen tröttnar på att hålla på och kör med sin dåliga broms.

Så nu vet ni att det bara är att skruva ut handtaget om det är luft i bromsen. Källa: LBS.

staine sa:
För ganska länge sen var jag ute på en racerrunda. Fick punka och behövde ny slang. Gick en bit till närmsta lbs, i Hässelby tror jag det var. Gubben langade fram en vanlig standard slang.
Men ventilen passar ju inte i hålet på fälgen, tyckte jag.
Gubben erbjöd sig då att borra upp ett större hål.
Jag gick snabbt därifrån.

Men va fan... schrader på en racer e väl fint!

Luthman Photography sa:
Långsökta är ni allihopa. Hur vet ni ens att det som berättades var sant? Ifrågasätt allt, alltid!!!

Jag vet att det var sant. ;-)

Jag var förresten in i butiken för att ta en andra titt på en Chrome messenger bag, som såldes med rejäl rabatt. Efter lite testande kom jag fram till att den inte passade mina behov. Ännu en fördel med LBS.

NickPick sa:
Lejon sa:
Imorse höll jag upp dörren för en kvinna som kom efter mig. Efter att fjällen nu fallit från mina ögon känner jag mig nu som ett kvinnohatande gubbslem.

Antog du just hens kön!?
Förlåt, min gubbhjärna tolkade fördomsfullt henoms utseende och kategoriserade hen till en feminin person, men det kan lika gärna ha varit en man, odefinierbar/alternativ/variabel eller queer person. Hur man än gör blir det fel... Men om det vore en cis-person - hade det varit rätt att slänga dörren i ansiktet på denne då? Eller borde jag frågat? Eller anses man könsfixerad då?
Jag Behöver en ny utbildning, från genussäkrat dagis ända till en D-uppsats på Södertörns Folhögskola...

Kommer att tänka på en scen i filmen ”Yalla Yalla” där den ena tjejens brorsa köpt en lägenhet och renoverat och möblerat den. Bara för att han vill vara snäll och hjälpa henne när hon ska gifta sig. Han fattar inte varför hon lackar ur och vill bestämma själv. (Möjligen var det en bil inblandad också?)

Kneecap sa:
freddag sa:
Hu, obehagskänslor. Paternalism. Anar att "gåvan" är inte framförallt var av omtanke, utan för att markera vem som bestämmer. Det har troligtvis föregåtts av en diskussion om huruvida det är värt att reparera cykeln eller ej, där kvinnan sett reparationen som självklar men mannen gissat att cykeln var "helt slut" och att "det är billigare att köpa en ny". Mannen köper då en ny cykel för gemensamma pengar trots att det inte var överenskommelsen, samt ger inte kvinnan möjlighet att välja modell, som för att ytterligare markera att hon inte förstår nåt om cyklar. Det hela maskeras som en "överraskning" där kvinnan förväntas visa glädje och tacksamhet, när hon i själva verket är överkörd och bortgjord. Pricken över i:t är att, som får karlar att fnissa "höhö, ägd", är att hon i närvaro av främlingarna inte kan "ställa till en scen", särskilt som mannen inte ens är på plats.

Tjena!

Du var då en fördomsfull jävel.
Hur vet du att man inte luskat ut vilken cykel hon vill ha? Hur vet du att dom har fullt gemensam ekonomi?

Jag gjorde en liknande när min frus plattång (varianten man använder i badrummet, inte garaget) gick sönder och hon bad mig laga den.
Jag sonderade snabbt vilken tång som var bäst, lät Google ads sköta jobbet så hon såg den på nätet och sa att hon ville ha en sådan för en sådan har hennes frisör. Jag visste att kusten va klar och BAM sekunden senare så låg den i knät på henne.
Betalt för min egna del av min ekonomi.
Resultatet blev en överlycklig och förvånad fru. Två år senare så är hon fortfarande grymt nöjd med den.

Styrde jag henne? Ja och nej, jag fick henne på tanken att hon ville ha en ny tång och vilken hon ville ha. Mdn hon önskade sig den frivilligt. Hon hade aldrig köpt den själv då hon tycker den är för dyr.
Jag slipper reparera den gamla med jämna mellanrum. Sladden blir kass och måste kortas. Tredje sån tången hon sliter ut (men den är ju billig) på tio års tid.
Min frisör har samma gång som jag köpte, hon använder den i arbetet och har haft den i sex år. Jag ser det som en ganska säker investering.

Den andra tången lagade jag och skänkte till välgörenhet.

ghd?

/Johan

Makten sa:
freddag sa:
Jag bedömer sannolikheten för mitt scenario till c:a 55%.

Jag bedömer sannolikheten för att du läst normkritisk genuspedagogik på Södertörns högskola till ca 93%.

Jag skulle snarare säga att hen BORDE gå en kurs i normkritisk genuspedagogik. Att anta att kvinnan inte säger ifrån och tvingar mannen att lämna tillbaka cykeln om hon inte gillar den är gammalt sunkigt tänk som formats av de patriarkala strukturer som genomsyrar samhället.

Senast ändrad:
WSMC sa:
Lejon sa:
NickPick sa:
Lejon sa:

Antog du just hens kön!?
Förlåt, min gubbhjärna
…..text DAGIS text.
Vem vill ta den pucken? Någon född på -90 eller -00-talet kanske?.

Oooh! Det här kan jag*! Det heter FÖRSKOLA!

(*trots att jag är född på 70-talet)

zanoii sa:
WSMC sa:
Lejon sa:
NickPick sa:
Lejon sa:

Antog du just hens kön!?
Förlåt, min gubbhjärna
…..text DAGIS text.

90-talist här. Ingen säger väl något annat än dagis egentligen?

Rattnalle sa:
zanoii sa:
WSMC sa:
Lejon sa:
NickPick sa:
Lejon sa:

Antog du just hens kön!?
Förlåt, min gubbhjärna
…..text DAGIS text.

Jag har vid upprepade tillfällen, till min sambos förtret, råkat säga "dagis" till förskolärarna när jag hämtat/lämnat/varit på möten. De verkar vara lite mer old-school så ingen har reagerat. Måhända gråter de inombords men de döljer det väl.

zanoii sa:
WSMC sa:
Lejon sa:
NickPick sa:
Lejon sa:

Antog du just hens kön!?
Förlåt, min gubbhjärna
…..text DAGIS text.

Är inte förskola en nedvärderande term egentligen? Låter ju som att det inte är en riktig skola. Barnen kan ju bli kränkta. Nä, det håller inte. Vi behöver ett ny mindre kränkande beteckning. Med tanke på att utveckling i tidiga år är viktigt föreslår jag högskola! Trycker på att den är av hög vikt. Har dessutom den positiva bieffekten att det redan finns ett råd för detta (Universitets- och Högskolerådet), så det är bara att tuta och köra.

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
zanoii sa:
WSMC sa:
Lejon sa:
NickPick sa:
Lejon sa:

Antog du just hens kön!?
Förlåt, min gubbhjärna
…..text DAGIS text.

Jag har vid upprepade tillfällen, till min sambos förtret, råkat säga "dagis" till förskolärarna när jag hämtat/lämnat/varit på möten. De verkar vara lite mer old-school så ingen har reagerat. Måhända gråter de inombords men de döljer det väl.

På min dotters icke-genuscertifierade dagis/förskola/förhögskola sa till och med två av de äldre fröknarna (förbjudet ord också) ”dagis” så jag skyller på det.

Jag har hört ordet "förskoleklass" användas. Är det nåt annat än dagis/förskola?
Jag tycker gör övrigt norska ordet barnehage är bra, säger väl bättre vad det handlar om. Man ska kalla en spade för en spade!

En gång försökte jag att vara snäll genom att bjuda en snygg blondin på en godbit bakad av havregryn, smör, socker och 2 olika bönor...

Tillbaka
Topp