Höstpendlardäck

Höstpendlardäck
Det har debaterats ungefär en milljard gånger vilket däck som är bäst, sök funktionen är bra att testa. Personligen kör jag på Continental Contact däck på min Langster och har inte haft en punka på över ett år och bakdäcket ser fortfarande i princip nytt ut efter 200 mil. Dom är 28mm breda och borde få plats på din cykel. Andra bra däck med lite mindre mönster är Continetal GP 4 season, dom är också omöjliga att punktera med fast avsaknaden av mönster gör att man får ta det lite piano när det börjag bli halt och blött.

Höstpendlardäck
4 season greppar också bra när det bara är halt. När löven har fallit och börjat multna är det nog inget däck som har fullständigt fäste. Men någonstnas där så brukar jag gå över till crossen ändå.

Höstpendlardäck
För den som absolut inte vill ha punka och kan stå ut med riktigt tunga däck så testa Conti Marathon Plus 25 mm.
Men de är tunga, sa jag det? 600 gr styck.

Höstpendlardäck
Selast skrev:
-------------------------------------------------------
> fast avsaknaden
> av mönster gör att man får ta det lite piano
> när det börjag bli halt och blött.

Slicks ger bättre grepp när det är blött och halt. Mönster har ingen effekt på släta underlag.

Höstpendlardäck
Det är möjligt att det är som du säger, min erfarenhet är att jag får mer släpp med GP 4 season däcken än Contact baserat på min helt egna empiri som jag svettats ihop under några års året runt pendlande. Båda däcken är extremt bra pendlardäck i och med att dom håller länge och i princip är omöjliga att punktera vilket är de två viktigaste egenskaperna i min värld. Just nu är dock Contact min favorit, rätt eller fel...

Höstpendlardäck
geologen skrev:
> Slicks ger bättre grepp när det är blött och
> halt. Mönster har ingen effekt på släta
> underlag.

det är därför motoGPhojarna/F1-bilarna/alla andra byter från slicks till mönstrat när det är regn/blött ute?

Höstpendlardäck
vaddå? pendlar inte folk med lite tempo? ;)

visst är det så, men jag skulle vilja se någon källa/hänvisning till att mönster faktiskt inte påverkar ens på cykel om det är blött/halt.

Höstpendlardäck
mattel skrev:
> vaddå? pendlar inte folk med lite tempo? ;)
>
> visst är det så, men jag skulle vilja se någon
> källa/hänvisning till att mönster faktiskt inte
> påverkar ens på cykel om det är blött/halt.

På hårt underlag? (dvs asfalt), knappast!
Men kanske finns ett tyskt test, jag väntar med spänning. :)

Höstpendlardäck
Kom ihåg att jag faktiskt ska hämta mina nya pendlardäck på posten idag, det blev Schwalbe Marathon Racer i 35mm. Hoppas dom ska rulla hyfsat, dom väger förvånansvärt låga 360 gram (enligt Schwalbe, ska kolla vad dom väger i verkligheten)

Men dom är till en CycloCross, lär knappast passa på en racer...

Bilagor

• 06marathon-racer20_01.jpg
    06marathon-racer20_01.jpg
    21.4 KB · Besök: 16
Höstpendlardäck
mattel skrev:
>

Det finns ju den här gamla tråden:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/119730/

Höstpendlardäck
Hämtat och vägt Marathon Racer 35mm, dom vägde precis 375gram, på den amerikanska Schalbe sidan stod det 360gram men på den Tyska står det faktiskt det korrekta 375.

(i det här fallet så var inte vikten det primära men det är ju alltid kul att kolla)

Höstpendlardäck
Får du plats med 35" så tipsar jag om en ny favorit, Conti Cyclocross Speed. Svagt diamantmönster i mitten på däcket och små nabbar på sidan för kantgrepp. Rullar sjukt bra, skönt komfort, bra året runt grepp även i snö och hittills inga punkor. Kollegan körde hela förra vintern och nu sommaren utan en enda punka.
Det rullar verkligen sjukt bra, jag vart helt paff när jag provade det första gången.

Höstpendlardäck
Jag var och klämde på en Scwalbe Marathon 28mm igår. Har själv kört med Conti Contact 28 mm på racer och varit nöjd, speciellt punkaskyddet som är mycket bra (inte en enda punka och bakdäcket har knappt något mönster kvar i mitten). Men Marathon-däcket såg klart roligare ut, tror jag ska prova det härnäst.

Höstpendlardäck
Som oftast när jag ska köpa något hade jag gjort en liten excellista över intressanta alternativ, bifogar screenshot där jag sorterat på vikt (CRC=ChainReaction)

Däck verkar vara billigast i Tyskland (och utbudet här i Umeå är så såligt att man måste beställa vad man än ska ha så då kan man ju lika gärna beställa därifrån... )

Bilagor

• TyreByWeight.jpg
    TyreByWeight.jpg
    51.5 KB · Besök: 19
Höstpendlardäck
Det hänger ett par Schwalbe Marathon Plus Tyre - Smart Guard i garaget. De väger ju som sagt 740g styck men om ett tag är det dags för dem .... Sedan blir det Nokian W240 när isen och snön börjar komma.

Har svårt att tänka mig tåligare däck - känns som om de är gjorda av pansararmerad stål ;)

Höstpendlardäck
mattel skrev:
>

http://www.sheldonbrown.com/tyres.html#tread

Jag vet att jag för många år sedan läste en rätt utförlig artikel i ämnet. Skall se om jag kan hitta den efter jobbet.

Höstpendlardäck
Hmm, vid närmare eftertanke. Just för pendling (punkasäkerhet) så är nog Contacterna the shit. Marathon plus 25 mm väger 590 vs 500 för Contact 28 mm. Jag skulle tagit Contact alla ggr.

Men vill du vara absolut säker på att de får plats i räsern så ska du nog ha Marathon Plus.

Höstpendlardäck
Hm, borde kanske försökt ta fysiktentan....(eller matte) det är ju mycket luft runtom, både upp mot bromsen och till gaffeln (bak och fram). Säkert 1cm åt vardera håll. Hur mycket bygger det på uppåt om man går från 23-28mm

Höstpendlardäck
De brukar bygga sisådär lika mycket på höjden som bredden. Självklart lite olika mellan olika däck. Men 28mm låter rätt safe att få plats med. Du vill ha lite luft mellan däck och ram för sten etc. som kan hänga med däcket runt. Mitt favvodäck är panaracer pasela, lätt hållbart billigt och retrosnyggt. Ganska stor luftkammare för sin bredd = lite högre än breda.

Höstpendlardäck
Slänger in ett annurlunda förslag som jag själv kört på som träningsdäck under året. Specialized all seasons 700 28C. Funkar riktigt bra och är skapligt lättrullat.

Höstpendlardäck
Tack för tipsen. Det blev ett par conti contact sport 28mm med 5kg tryck för greppet. Hade nog fått plats med 32 oxå, men blev lite väl mkt touring över det. Enl denna LBS är mönstret på däcken till för att göra de mer slittåliga och inte för grepp.

Höstpendlardäck
PackSwede skrev:
> Kom ihåg att jag faktiskt ska hämta mina nya
> pendlardäck på posten idag, det blev Schwalbe
> Marathon Racer i 35mm. Hoppas dom ska rulla
> hyfsat, dom väger förvånansvärt låga 360 gram
> (enligt Schwalbe, ska kolla vad dom väger i
> verkligheten)
>
> Men dom är till en CycloCross, lär knappast
> passa på en racer...

Bra val. kör själv med Marathon Racer på pedlarcykeln. Åtminstone fram. Bontrager-däcket bak envisas med att hålla väldigt länge. Inga punkteringar, och de har väl rullat åtminstone 150 mil nu.

Riktigt bra rull också, bra mycket bättre än Conti contact exv.

Tillbaka
Topp