Hundar! Hur kombinerar man MTB och sin bästa vän?

Nej, inte mer än att antennen går att klicka av, men linan sitter fast ändå. Jag cyklar uteslutande själv eller med en till på vägar där det inte är andra människor/bilar. Vad tänkte du? Går ju dock koppla loss hunden via karbinhake enkelt.
Tänker typ om man av en eller annan anledning trillar av cykeln och hunden fortsätter med den efter sig eller liknande. Känns lite otrevligt att hunden sitter helt fast i mig/cykeln.

Då säger man till hunden att stanna (lär göra det om jag ramlar hur som), det är en schäfer och ingen husky ;)
Du har en poäng där ?. Jag har nog lite säkerhetstänk kvar (gällande sånt här) som en rest från min tid som "hästmänniska". Min hund väger ganska så exakt hälften av vad jag väger så frågan är om han orkar släpa mig en bit om vi sitter fast, trillar och han har full fart.

Hunden lär väl reagera om man vurpar, hunden jag springer med (och förhoppningsvis cyklar med snart) skulle defintivt sluta dra in det händer något.

Skulle pinka hund ikväll. Öppnade dörren och där stod räven. Uppenbarligen här för områdets katter. Tjohej vad det bar av ut i mörkret. Triwis är stor som en räv men det skiter hon i. Räven ska tydligen inte vara på hennes revir.

Skulle pinka hund ikväll. Öppnade dörren och där stod räven. Uppenbarligen här för områdets katter. Tjohej vad det bar av ut i mörkret. Triwis är stor som en räv men det skiter hon i. Räven ska tydligen inte vara på hennes revir.
Haha ja. För några veckor sen var det väldigt tydligt att vi passerade ett spår som Vega fick vittring på. Mycket kraftigare reaktion än normalt. Såg mig runt och fick syn på räv ca 30 meter bort.

"Vår" vovve är på semester hemma i Ungern så nu får jag springa själv. Nu cykel inköpt så i höst ska vi cykla tillsammans!

På inköpslistan står det en Whippet. Någon som har erfarenhet av att cykla med rasen?

Bor så till att jag sällan träffar andra människor/hundar på stigarna, så räknar med att kunna ha den lös.

Whippet verkar populär att springa med i alla fall, och verkar var en rätt lätt ras att ha så det kan säkert fungera bra.

Idag var det premiär för Nora som stigjycke.

IMG_8500_8501.jpg

Nora är min mammas treåriga jaktlabbe som vi passar ibland. Hon har verkligen hittat ett lugn nu som gör att jag känner mig trygg med att gå utan koppel större delen av tiden, hakar bara i när vi korsar bilvägar och när vi möter andra i skogen.

Jag trivs med hund, men samtidigt tycker jag verkligen att promenader är dödstråkiga — jag menar varför gå när man kan cykla? Således har jag varit sugen på att testa en cykelrunda tillsammans med henne rätt länge. Tyvärr är det ju tätbefolkat där vi bor, Ruddalen är inklämt mellan Grimmered, Högsbohöjd, Kaverös och Frölunda och det är väl runt 20000 som har det som sitt närmsta grönområde. Med andra ord garanterat att man stöter på folk och andra hundar om man ger sig ut på en runda, men när det är 14 grader och regn har i alla fall de allra flesta vett nog att hålla sig hemma.

Fick fundera en stund men landade i att ta med mig ryggsäck och lägga kopplet i nätet på sidan där man ska sätta ner en drickaflaska. Inga problem att snabbt langa fram det med en hand efter behov. Tog den helstela fatbiken, mest för att den inbjuder till ett rätt lugnt tempo.

Det blev ett varv på hemmaslingan, drygt 8 km, och det gick hur fint som helst. När vi är ute och går brukar hon vilja vara längst fram, men när jag cyklade så föredrog hon att springa jämsides, eller snett bakom när stigen är lite smalare. Körde lugnt tempo, rullsnitt på 8.1 km/h enligt Strava, mitt vanliga är 11-12. Mötte andra i skogen ett halvdussin gånger och Nora skötte sig exemplariskt, stannade upp och väntade vid min sida.

Superkul att det fungerade så bra, lär bli fler rundor framöver.

Vi håller på att lära oss. Blir bara korta rundor och många pauser än så länge, men det tar sig... Kul tycker hon det är iaf, och det är helt klart hon som driver upp tempot när hon får chansen.

Coolt! Bra ras för ändamålet.
Är väl en av de snabbaste.

Coolt! Bra ras för ändamålet.
Är väl en av de snabbaste.
Ja, det går i 30 km/h i sista klippet och då vill hon gärna fortsätta öka... Rasen är iaf med på topp 10 snabbaste och det är väl bara de större vinthundarna som faktiskt är snabbare.

Lite för liten och lätt för att dra, så det är upp till mig att hålla samma tempo som hon vill springa. Ser det som en anledning att på sikt skaffa en xc-hoj.

Sen var det det där med hur fort man vågar köra när hunden är max typ 2,5 meter från framhjulet...

Vi håller på att lära oss. Blir bara korta rundor och många pauser än så länge, men det tar sig... Kul tycker hon det är iaf, och det är helt klart hon som driver upp tempot när hon får chansen.

Inte funderat på att skaffa en "bikejouring-antenn" som håller kopplet upp från framhjulet?

Inte funderat på att skaffa en "bikejouring-antenn" som håller kopplet upp från framhjulet?
Jo. Men har inte kommit mig för det och inte hittat någon jag tycker verkar vettig. Man ska tydligen bara cykla med hund tänker tillverkarna. Och inte heller ha en Trek med knock block.

Mitt skatbo till slangdragning håller förresten ut kopplet en bit ändå. Ibland lönar det sig att inte vara för noga när man mekar...

Ja, det går i 30 km/h i sista klippet och då vill hon gärna fortsätta öka... Rasen är iaf med på topp 10 snabbaste och det är väl bara de större vinthundarna som faktiskt är snabbare.

Lite för liten och lätt för att dra, så det är upp till mig att hålla samma tempo som hon vill springa. Ser det som en anledning att på sikt skaffa en xc-hoj.

Sen var det det där med hur fort man vågar köra när hunden är max typ 2,5 meter från framhjulet...
Vad är det för ras?

Jävlar vad sugen jag blir på att köra med min Ridgeback. Åkt skidor med henne och det funkar fint.
Men hon har alldeles för mycket jaktlust så jag vågar inte cykla med henne.

Kul. Jag har också en whippet som ska få börja hänga med mer ut i sommar. Hon är bara året så det blir lugnt till att börja med. Arbetat mycket med kontakt för att kunna ha henne lös (bor så till att vi sällan stöter på andra människor när vi är ute) och det funkar bra. Känns som klockren ras för ändamålet ?

Kul. Jag har också en whippet som ska få börja hänga med mer ut i sommar. Hon är bara året så det blir lugnt till att börja med. Arbetat mycket med kontakt för att kunna ha henne lös (bor så till att vi sällan stöter på andra människor när vi är ute) och det funkar bra. Känns som klockren ras för ändamålet ?
Finns de med olika jaktlust? Sett kaninjakt med whippets på YT. Där går det undan.

Doggles!

Är det bara för att de är gulliga eller tror ni hundar behöver såna? Känns som de säkert har mer tåliga ögon än vad vi har å andra sidan känns det inte superbra när min hund springer 0,5 meter bakom mig och jag kör rakt igenom en geggpöl följt av en massa sand/grus som sprutar upp. Det gäller en tollare.

Testat vår för stora sele i "dragläge". @Endurorejs vad tror du om detta? Ok att bara köra in på? Annars blir det nog fasiken en Björkis efter "riktiga" mått...

Ser ju lite galet ut vid halsen, men trycket är där det ska när jag känner efter. (Alltså detta är ju som att hitta bra sadel till häst ?.)
Visa bilaga 635740
Svarar mig själv... Nu blev det (äntligen) en måttbeställd dragsele från Björkis. Jäklar vad luften gick ur mig efter felbeställningen (blev orimligt omotiverad). Nya tag nu.

Doggles!

Är det bara för att de är gulliga eller tror ni hundar behöver såna? Känns som de säkert har mer tåliga ögon än vad vi har å andra sidan känns det inte superbra när min hund springer 0,5 meter bakom mig och jag kör rakt igenom en geggpöl följt av en massa sand/grus som sprutar upp. Det gäller en tollare.
De finns de som kör med det. Annars kan man odla lång lugg.?
1717072002728.jpeg

Var finns lägsta pris på cykelantenner? Blev lite grinig när jag såg närmaste prislappen.. För en gängad distansring och farsans gamla bilantenn?
Samtidigt håller högeraxeln på att kuka ur totalt... :(
575196353_7ddedc46-3f42-4777-bca9-3acf62046903.jpg

Draghund

Ville ha en frisk hund utan bagage, till överkomligt pris. Haft bl.a. självgående blandning karelsk björnhund/ jämthund/ jaktlab/ bordercollie, följt av mjukare svensk lapphund/ lappsk vallhund och tyckte att allt blir nog bra... -Kom hem med en tuggig och go europeisk slädhund (alaskan enl. somliga) efter norska linjer, så snart det blev lovligt. Efter första knäckta halsbandet vid 17kg, med epitetet "dragdemon"!
Är lydnadsmässigt inte läge för antenn än, men vi jobbar på det! Omkörningar och möten på grusväg går bra. Han vill bara få dra, snabbt. (Ny sele och 27kg.) Uppfödaren har kvar hans kopia..
-Känns bekant:
"Ja jag gillar ju antenn, känns friare på nått vis. Men jag vågar inte köra alla hundarna med den, bara dom lydiga 🤣 Kul med actioncam! Ja det blir alltid lite svettigt med möten😬 Alla syskonen gör såna framsteg i selarna och är såå duktiga förutom en, A-C får fullständigt panik när han måste stå still i spannet, far runt och förstör för de andra. Så där kommer jag måsta börja om totalt från början."
"Ja absolut, det är ett friskhetstecken 😁 Men att snurra runt och krångla ur sig i selen så man både stryper sig själv och sin kompishund bredvid och halvt bryter benen är o-nice 🤣"

Letar efter "tossor" som stannar på tassen, och håller en bit. Inte helt lätt!
Walker ser genomarbetad ut, men vill lätt rotera kring tassen. Sulan hamnar på ovansidan.
Den helgummerade VIPdogwear kasar av, på baktassen. Redan under promenad.

Bilagor

• 20241105_101514.jpg
    20241105_101514.jpg
    313.2 KB · Besök: 41

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp