Hur bygger man en fixie?

• Trådstartare Trådstartare Scooby
  • Start datum Start datum
S

Scooby

Guest
Hur bygger man en fixie?
Tja!

Jag har fått tag på en Miyata five twelve racer och ska nu bygga om denna till en fixie. Hur gör man? vad ska jag tänka på? vilka tillvägagångssätt finns? Allt är av intresse

Hur bygger man en fixie?
1. ta bort allt onödigt
2. sätt på ett oskönt styre
3. byt till en retro-sadel, helst brooks tror jag det ska vara
4. byt styrlinda. glöm inte att fråga på happymtb först, så att färgmatchningen blir rätt
5. tänk ett tag på om du ska ha korgar eller spd
6. köp en ylletröja som det står något italienskt företagsnamn på
7. eh, nu vet jag inget mer. hoppas någon annan kan ge dig mer konstruktiva svar

Hur bygger man en fixie?
Hehe, grunden är lagd här ser jag.

1. Vad har du för baknav? Misstänker ett vanligt gängat för gängad frikrans? Bara att dra dit ett track-drev med vansinniga mängder loctite och dra det hårdare än hårdast. Suicide kallas det. Problemet med det är att man riskerar att drevet gängas loss när man bromsar. Det är sjukt spännande när det händer.

2. Du måste ha dropouts med justermån så du kan justera kedjespänningen. Kedjespännare funkar inte på fixed...

3. Plocka bort allt onödigt tjafs. Frambromsen kan du få behålla.

Hur bygger man en fixie?
Härlig tråd Gumae!

Scooby! Upp med lite bilder på Miyatan nu, så kan vi följa utvecklingen.

Kan det inte vara smart att den som bygger bakhjulet först kollar i vilken linje framkransen sitter, så att det kan bli en spikrak kedjelinje?!?

Hur bygger man en fixie?
hehe låter lite farligt med suicide fixing, vad finns det för alternativ? Som sagt vet jag ingenting om cyklar jag ska bara bygga min fixie, hehe vad är dropouts med justermån?

Hur bygger man en fixie?
Att tänka på med fixie; passa fingrarna när du meckar med hojen. (Och byxben/snören när du cyklar) Sheldon Brown har några foton på avklippta fingrar på sin hemsida, det är en verklig risk eftersom man inte längre har något freewheel utan kedjan glatt snurrar på även om det råkar komma något i mellan.

Hur bygger man en fixie?
antar att det står för typ left hand drive, vilket innebär att man sätter vevarmarna på "fel" sida av cykeln och vänder på bakhjulet. således kommer drevet att dra åt sig när man stannar istället för att kanske gänga av. dock så kan pedalerna nu gänga ur sig istället om man inte har nå konstiga tandemvevar eller sånt.. loctite! antar att man får ta't lite lungt med tunga uppförsbackar och dyl. till drevet är ordentliget åtdraget, funkar säkert jättefint.

Hur bygger man en fixie?
Jag är också i fixartagen om man säger så. Nybörjare. Men har ialla fall kommit till insikt och bestämt mig för skita i hela suicideidén samt idén vevparti på vänster sida.

Scooby!

Det du behöver är:

ett fixed baknav - http://www.benscycle.net/index.php?main_page=index&cPath=188_194
en cog - http://www.benscycle.net/index.php?main_page=index&cPath=188_190
en låsring - http://www.benscycle.net/index.php?main_page=index&cPath=188_231
en kedja - http://www.benscycle.net/index.php?main_page=index&cPath=188_235
en ny framklinga - köp hos den lokala butiken.

Beställ på benscycle.net - se länkarna - billigare än alla butiker i Sverige.

Beställ cog och kedja med måtten 1/8, inte 3/32

Sen låter du en cykelbutik bygga ihop enn nytt bakhjul på fälgen till ditt gamla bakhjul.
Låt butiken titta på ramen+vevparti så kan de justera bakhjulet så att kedjelinjen blir perfekt.

Färdigt!

Naven säljs i par, du behöver inget nytt framnav annat än för snyggt.

Hur bygger man en fixie?
Scooby skrev:
-------------------------------------------------------
> hehe vad är dropouts med justermån?

Kolla bilden på den blå ramen. Bakhjulet går att flytta horisontellt, framåt och bakåt.

Hur bygger man en fixie?
Det beror ju helt på vad din lokala handlare tar för en sådan service. Men runt 300kr för jobbet och någon hundralapp till för ekrar och nipplar kanske.
Men det kan ju variera.

Hur bygger man en fixie?
Cykelcity i Sthlm tar 300kr om man köper allt hos dem. Dvs fälg, ekrar, nav, cog, låsring.
Annars tar de 400kr för jobbet. Jag tänkte först ta mina gamla fälgar, men bestämde mig för att köra på nya lite mer hardcore så att de verkligen håller för lite påfrestningar. För 500kr får du en kanonfälg.

http://www.drspoke.se/index.php?page=kontakt tar 300kr tror jag.

Annars kan du köpa färdigbyggda ganska billigt på www.benscycle.net Räkna med att paketet fastnar i tullen och kostar ett par hundra at hämta ut...

Hur bygger man en fixie?
Speedman skrev:
-------------------------------------------------------
> Härlig tråd Gumae!
>
> Scooby! Upp med lite bilder på Miyatan nu, så
> kan vi följa utvecklingen.
>
> Kan det inte vara smart att den som bygger
> bakhjulet först kollar i vilken linje framkransen
> sitter, så att det kan bli en spikrak
> kedjelinje?!?

Hehe, tack tack ;)

Jag vet inte om jag hade tur eller något när jag byggde min. Beställde hjulen på cyclecomponents och det passade perfekt med kedjelinje å allt. Inga problem där =D

Hur bygger man en fixie?
Antalet kuggar, t.ex. 14t, 14 tooth, tänder. Sedan anges bredden, 3/32" och 1/8" där den senare är bredast. Vet du vilken bredd du ska ha?

Hur bygger man en fixie?
Hej igen

Nu har jag nog klantat mig lite! jag köpte ett tracknav med 32 hål och mina fälgar har 36. Är det lätt att få tag på fälgar med 32? eller vad är standarden?

Tillbaka
Topp