hur fort

• Trådstartare Trådstartare bobo
  • Start datum Start datum
hur fort
65 någon gång förra sommaren om jag inte minns fel. En bit över 60 var det, i alla fall. Det är häftigt när man "vevar ur" på en racer med utväxlingen 53 - 12. Der ät inte ofta man gör det.

hur fort
Ja, en sisådär 80 nedför vad jag bara kan anta är den ovan nämnda Paradisbacken, taskigt pumpade däck gör inte upplevelsen sämre. Jag testade att göra om bedriften med min pendlar-hoj i stål och fjuttiga, o-raka hjul, gick inge bra. Den började vobbla något otroligt strax efter 55 och experimentet fick avbrytas.

hur fort
Lyckades med att toppa 71.6km på grusväg på Järfälla CK:s träningläger i Hökensås. Det var en brant nerförsbacke med rullgrus och cyckeln hade en tendens att börja vobla så det gällde att fördela tyngden rätt över hjulen.

hur fort
Herman skrev:
-------------------------------------------------------
> Tony Helmerson gjorde 168 km/h om jag inte minns
> fel för några år sedan nerför väggen i Sälen.
> Annars ligger världsrekordet på över 200. Oxå det
> på packad snö.
>
> // Herman

från guinness rekordboks hemsida:

Fastest Bicycle Speed
The highest speed ever achieved on a bicycle is 268.831 km/h (167.043 mph), by Fred Rompelberg (The Netherlands) at Bonneville Salt Flats, Utah, USA, on October 3, 1995. His record attempt was greatly assisted by the slipstream from his lead vehicle. Fred has been cycling professionally for nearly 30 years and during that time has held 11 world records.

o har ja fattat det rätt så paicade han, jäklar va snabbt :D:D

mitt eget rekord ligger på 67 km/h i sjukhusbacken i uppsala :D bara 200 km kvar till rekordet då :D:D

hur fort
Rompelbergs utrustning.

Fred_zoutvlakte_tijdens_record_achter_auto.jpg

hur fort
90 km/h!! Det var för länge, länge sedan, en påsk på tidigt 80-tal på lvg-träningsläger i Eksjö. Vi var ute på distanspass och var trötta på hemvägen. Vi tog skydd under den uppfällda bakluckan på vår tränares Ford Granada Combi. Världens då bästa pace-spoiler. 15 man ungefär 1 dm från kofångaren, inget jag ens funderar på att göra om idag! Vi gjorde en rätt schysst omkörning av ett äldre par i en VW-bubbla, dom blev förvånade, milt sagt! "Materialar´n" satt i skuffen och fotograferade alltihop.
Tyvärr fick vi aldrig se fotona, kanske bäst så...
På mtb så är personrekordet 66 km/h i en utförslöpa (grusväg alltså) på FMT för några år sedan, tänker inte förbättra det!

/steen (Nybro CK på den tiden då det begav sig)

hur fort
Raceman skrev:
> Rompelbergs utrustning.
>
>

haha, förklarar hur han klarade att pejsa :D:D utför tror ja rekordet ligger på 228 km/h eller nått

hur fort
Jag kommer ihåg en tur som jag Leo Zam och många andra hade där vi körde ner för en brant backe i Jonsered... vi höll ca 70 och så kom komiskt en 50 skylt =)) Vi hade alla fått böter. Vissa höll till och med över 70... Säger inga namn då det kan finnas någon farbror blå bland oss.. =)

hur fort
Ca. 75km/h (Masloppet i Borlänge sent 80-tal).
Varvet efter vurpade vi ett större antal i samma nerförsbacke men då var vi bara uppe i ca.50km/h.

hur fort
Bianchi oskar skrev:
------------------------------
>fan det hade vatt den rooooooooligaste jävla saken att göra! bli stannad av snuten för
>fortköring på cykel!!

Som Mario Cipollini då?
"World cycling champion Mario Cipollini has been stopped for speeding - on his bike!
Cipollini was training on a dual carriageway in Italy when he was pulled over by police for doing nearly 60mph.
As a result, he and team-mate Mario Scirea, who was riding with him, were fined £40 each"

Läs mer här: http://news.bbc.co.uk/sport1/hi/funny_old_game/2801165.stm

hur fort
Asfalt: 63 km/h
Skog: 51 km/h
Tyckte det var läskigt att köra så fort på asfalt! Huvva! Känns tryggare i skogen med all mjuk mossa och de luddiga djuren =)

hur fort
Förra helgen 61 på en singletrail i Svarta Skogen.

Köpte en full-face hjälm efter den upplevelsen i veckan så nu ska det personliga rekordet slås ;)!

hur fort
Dags för mig att skryta lite också då:-)

80 på en serpentin i Italien år 2000
62 på platten på Ekerö samma år.
(På racer förstås)

54 på platten med MTB och Fast Fred däck på frestavägen i Upplands Väsby

Senast redigerad av en moderator:
hur fort
GummiAnkan skrev:
> hehe, mitt tappra rekord ligger på 77 km/h, med en
> Cyklepro Stonypoint. :D
>
> ni skulle sett minen på tanten som satt i bilen
> som jag cyklade om.... ;D
>
> var Dalviksbacken i jönköping.

-låg inne på sjukhus för lårbensbrott efter en bilolycka sommaren -81, någon vecka senare kom det in en tjej som cyklat nerför samma backe som dig ankan (dalviksbacken)
- möjligen toppade hon din fart eftersom kedjan hade hoppat/saknade handbroms
- fick snabbt stopp trots avsaknad av broms, en bil stod i vägen
- hennes vistelse blev längre än min, bägge benen samt en arm brutna

akta din fina kolfiberram!

hur fort
Snabbaste uppmätta: 69,8 i "grusbacken / svackan" innan den där uppförsbacken (vad den nu heter igen) på FMT, tror det är oljegrus nu förtiden. Då var det lösgrus!

Har naturligtvis cyklat fortare än det, i Åre.

Senast redigerad av en moderator:
hur fort
Tjena!

En polare blev stoppad för fortkörning på sveavägen för något år sedan., Dom klockade honom till 68 km/h..
Mitt eget rekord torde vara runt 80 vid speedtrapen vm i åre 99..
I år ska jag över körkorts-tappar-fart på e6:An nerför hallandsåsen..

hur fort
63,nånting i nerförsbacken efter vida blick på mörksuggan.. ni som körde vet hur den nerförsbacken var med allt grus, läskigt men jag åkte ner med ett leende på läpparna som jag aldrig haft förut

hur fort
Med cykel har jag nog bara åkt i 50 knyck eller nåt sånt. Däremot har jag åkt 140 knyck med slalomskidor bakom skoter på en skrovlig och ojämn våris. Inte var det lätt att stanna heller när sjön tog slut och skogen närmade sig. Alla som testat ploga i bristande skare vet nog vad jag pratar om...

hur fort
Tolkade efter farsan bil i 90km/h på min gamla Marin Pine Valley -95 som för ändamålet var utrustad med slicks ;)

Maxade min 80cc cross till 160km/h FRAMFÖR farsans bil också (jaaa, den var ganska mycket trimmad och med ändrad utväxling), då var jag 13 bast, morsan blev sådär glad över vår bragd ;)

/* kalis */

hur fort
högsta uppmätta 75km/h på xc hoj i skidbacke på sommaren....jag ville absolut inte köra så fort men bromsarna blev för varma så att dom slutade bita....lagom kul..

hur fort
Ska jag va ärlig, typ 146 km/h så åkte jag snowracer efter snöskoter o sedan med cykel 83km/h ned för slottsbergsbacken, lindholmen:D

hur fort
En bra bit över 110 knyck. Tror jag har beskrivit den där trippen nedför underbacken till stora hoppbacken i Falun här på forumet nån annan gång. Datorn (chockrosa Avocet 20...) la av vid 116 km/h, men det ökade lite till efter det. Det går väl att trampa på till runt 65-70, och det accar som fan när det är så brant även om man inte trampar nåt. Kul var det i vilket fall som helst.

Fast det gick bra fort en massa år sen på en DH-tävling på snö på Kungsberget också, i varje fall på morgonen när backen var stenhård. Sen mjuknade det, och jag och många andra klotade grovt. Dessutom hade dom lagt målgång så man var tvungen att sätta sig och hojen i en snöhög strax efter mållinjen i hygglig fart. Killen som vann var egentligen motocrossåkare utan cykelvana. Han hade pumpat däcken i pannrummet (varmt) på morgonen, så när han stod på startlinjen (-18) hade han minimalt tryck i däcken. Fälgarna skar fina spår i snön och det gick fort som satan. Klart kul var det hela.

:)

Tillbaka
Topp