hur fort

• Trådstartare Trådstartare bobo
  • Start datum Start datum
hur fort
65 km/h på en racer från -73 (hemmabygget mitt). Även 60 km/h med 5-7 kilo packning och pakethållare på samma hojj :)

Jag har en polare som kör DH på en Kona Stinky Primo, den har han tagit upp i 120 blås i en pistad skidbacke, och ja, han lyckades stanna ;p

hur fort
Drygt 58 tror jag det var förra helgen i en asfaltsbacke här på Malta. Men det kändes väldigt lugnt, ska pressa lite nästa gång, preppa med att pumpa maxtryck i däcken hehe. Känns väldigt mycket mindre dramatiskt med fart nu när cykeln är dämpad fram och nästan bak. Och gaffelvinkeln blev ju flackare med framdämparen=stabilare.

hur fort
Plan asfalt med MTB och semislick: 54 km/h
Nefför grusväg MTB med grova däck: 67 km/h

Det läskigaste var nog i somras när jag skrämde upp min gamla merida i ca 47 kmh med barnsadel och 2åring på.. Jäklar vad wobbligt och svårstyrt det blev!! Det lovar jag att aldrig göra om igen! =O

hur fort
Med fullpackad långfärdscykel i Iran förra året kom jag upp i 83 km/h. För att det skulle gå snabbare i uppförsbacken som följde tömde jag vattenflaskorna längst ner i backen.

Mange

hur fort
Haft 68,5km/h enligt cykeldatorn (Som enligt specen bara skulle gå till 60) för nästan 10 år sedan då jag cyklade väldigt mkt. Det hela skedde ner för Ölandsbron i rätt bra medvind :-)

hur fort
Såg något program på Discovery om en som körde ner med sin ombyggda DH för en skidbacke med snö på i 160 km/h. Bromssträckan var lång...

va det någon som skrev lååång upp men det finns en som har varit värre som visades på discovery.kommer inte i håg exakta hastigheten men det var runt 300.han fick draghjälp av en ljudvalls bil för att komma igång

hur fort
Hej,
Sitter i Duved och diskuterar vilken rekordtid som gäller från toppen av Åres kabinbana ner til torget, och vilken väg man kör för att lyckas. Någon som vet? /SH

hur fort
Faceplant skrev:
-------------------------------------------------------
> 88 nerför en smal brant backe i ängården, gbg.

Din dator är felinställd.

hur fort
I förrgår satte jag nytt rekord i Jotunheimen. Först var det nedför 8% i 7 km. Sedan övergick den i 10% i 3km! Se foto, Fjellvegen ner mot "Randen". Jag bara rullade, utan att trampa ett endaste dugg (hade ändå inte utväxling så det räcker). Såg på datorn att det verkade vara nära 80 km/h och det var det ju också! Skoj.

Men detta är då utan jacka som jag hade i en liknande backe dagen efter, inget fladder gör att man rullar på som bara bövelen. Medans om det fladdrar är det svårt att komma över 50 km/h. Tyckte jag, efter att ha övat utförsåkning på LVG nu några dagar :) klättrat över 7300 höjdmeter så det blev lite rull. Ganska skönt med hydrauliska bromsar i det läget så man kan bromsa bra i svängarna.

80kmh.png

IMG_8638.jpg

Senast ändrad:
hur fort
På MTB är nog mitt snabbaste 62.6km/h i år på Mörksuggan (orkar inte plöja igenom loggar men det bör vara det snabbaste)
Lvg så 79-80 nedför ånnabodabacken, tillhör inte dom som normalt släpper på så ens på smalhjuling även om det ger ett gött adrenalinpåslag ?

hur fort
D i U sa:
JTF sa:
62 km/h (enligt Garmin 500) på HT nerför Dynamitbacken i U-valla. (brant grusväg)

Jag tänker mer på att den är kurvig och full av rullgrus :/

Jo man får ju ta det lite lugnt i början med tanke på risken för möte i sista kurvan, men sen när man ser om det är fritt på slutrakan är det bara att släppa på. Och läsa av vägen ordentligt med tanke på småsten och potthål... :-)

hur fort
80,1 km/h enl cykeldator på hyrd hoj på Gran Canaria - ifrågasätter den mätningen och räknar den bara som inofficiell.

64,5 km/h enl Edge GPS i backen ned mot Palmanova från Calvia på Mallis.

hur fort
Noll koll på toppfart men i vart fall över trettio hela dagen...
(Och med tanke på några tuggiga 36/21 så lär det ju gått undan oxå...)

Edit:
Med varvräknare och hjuldiameter 670mm (vilket kanske är någon millimeter för mycket med 25or) inställt så är det 70,54 km/h.

Senast ändrad:
hur fort
Officiellt toppfart är 66km/h på en svag utförslöpa mellan Dalby och Kyrkheddinge (max nån procent medlut). Innan cykeldatorn med loggfunktion uppfanns vill jag minnas att jag bombat ner från Romeleklint på nån grusväg i knappt 80km/h, men eftersom det inte finns på Strava så har det ju aldrig hänt.

hur fort
Varför denna hastighetshets?

I grupp har jag surfat med i 70 km/h nånting.
Själv är nog det snabbaste 61,2 km/h, får skylla på 1. inte så branta backar där jag bor, 2. Har 50-12 som högsta, 3. Kan inte ha så stort dropp p.g.a. fikamage.

Det svettigaste var nog när jag cykelsemestrade förra sommaren, Nötte backar ner mot Båstad, typ 15kg packning. Kändes lite ostadigt med packningen så skulle sakta ner lite i det brantaste. Bakbromsen bottnade utan att minska farten så mycket. Blev lite svett och tänkte att jag kanske skulle sett över bromsarna innan jag stack iväg på semestern. Det gick dock bra, och när jag väl kom ner i Båstad konstaterade jag nöjt att Darwins lag inte fungerade som den skulle den dagen.
Har bara GPS på graveln, var strax över 60 med den, hade varit kul o cykla där med racern nån gång.

hur fort
me.I.am sa:
Varför denna hastighetshets?

I grupp har jag surfat med i 70 km/h nånting.
Själv är nog det snabbaste 61,2 km/h, får skylla på 1. inte så branta backar där jag bor, 2. Har 50-12 som högsta, 3. Kan inte ha så stort dropp p.g.a. fikamage.

Det svettigaste var nog när jag cykelsemestrade förra sommaren, Nötte backar ner mot Båstad, typ 15kg packning. Kändes lite ostadigt med packningen så skulle sakta ner lite i det brantaste. Bakbromsen bottnade utan att minska farten så mycket. Blev lite svett och tänkte att jag kanske skulle sett över bromsarna innan jag stack iväg på semestern. Det gick dock bra, och när jag väl kom ner i Båstad konstaterade jag nöjt att Darwins lag inte fungerade som den skulle den dagen.
Har bara GPS på graveln, var strax över 60 med den, hade varit kul o cykla där med racern nån gång.

67 går med 50/12! Blir lite snurrigt på benen, men går gör det!

Och nä. Över 60 är det inte kul längre - jag brukar börja tänka på framhjulpunka och sånt otrevligt då.....

Senast ändrad:
hur fort
66 på mörksuggan för ett par år sedan.
73 på racer med 50/11 i utväxling.
Över 80 med femväxlad standardcykel efter mc, en hand på styret, en hand på mc-killen, pinsamt korkat gjort i ungdomens dagar :(

hur fort
Om den gamla happysägnen varit sann hade nog inte många racercyklar ägda av personer som hänger här varit oskadda. Minns inte vem det var som började dilla om imploderande cyklar. Någon med bättre minne?

hur fort
Lennart kunde i alla fall trollam med lite stil! :-)
Läs och lär:
https://happyride.se/forum/read.php/1/919565/919592

Lennart35 sa:
Jag tycker att det är trångsynt att påstå att alla som är cykelbud eller som cyklar utan växlar och utan bromsar och är väldigt intresserade av speciella kaffesorter är homosexuella för det är garanterat inte så. Det handlar nog bara om fördomar, bara för att någon verkar vara på ett visst sätt betyder inte att han är det. Visa respekt mot alla!

hur fort
Kom upp i 81,8 km/h för ett tag sedan i backen ner från San Andres till Villa de Valverde på El Hierro, Kanarieöarna. Enligt skyltarna så är lutningen 10% vilket säkert hjälpte till.

Mvh Ulf S.

hur fort
65 km/h på plan mark, ingen medvind eller klungkörning (kortdistans tempo på liggcykel-EM i Paderborn).

Annars bromsar jag kring 80 km/h. Har kommit upp i det flera gånger, både på Sverigetempot och med velomobil (den borde nå ca 100 km/h i vanliga svenska backar, men ser inget behov av att testa även om särskilt Milan är väldigt stabil).

hur fort
106 km/timma, jag har bildbevis. Nu misstänker jag dock att något gick fel med GPSen. Jag hade kraftig motvind i enda backen jag normalt kommer upp i bra fart och jag genomförde hela passet under havsnivå.
KjellF

Bilagor

• IMG_20190330_135850.jpg
    IMG_20190330_135850.jpg
    193.2 KB · Besök: 14
hur fort
105,46 kmh.
Fast det KAN ju bero på att jag glömde stänga av cykeldatorn när hojen låg i skuffen där bak i bilen.

Annars är det 72 utför Slimmingebacken. Skånecyklister vet var det är.

Tillbaka
Topp