Hur går det för Åre bike park?

I princip snöfritt på lederna i torsdags (14/7). Jag tycker att det funkade hyfsat utan wm8:an, men det är klart att det märks att den inte går. Blev mycket färre åk i Bräcke för mig och mycket mer varv i högzon istället.

Vad jag inte riktigt greppar är varför Åre känns som att det går baklänges (stänger liftar) medan andra bike parks ökar?
För inte kan Järvsös ökning år från år påverkar Åre markant? Åre borde också få fler cykeldagar år för år?
Och kolla på ytlandet; Får intrycket att de flesta bike parks bara växer i kölvattnet på att fler och fler hojar MTB generellt och även då utför...

lundatok sa:
Alla åk under hela sommaren är färre än en dag under högsäsong i Åre.
Du kan inte jämföra åk-för-åk på det sättet. Under högsäsong på vintern är 46 liftar öppna med full kapacitet, plus att marknadsföringen är monumental från både Skistar och hela byn. Under sommaren kör man som mest fem liftar samtidigt, med extremt begränsad kapacitet och med en snudd på obefintlig marknadsföring. Skidturism har existerat i Åre sedan början av 1900-talet medan organiserad cykelturism funnits i ett 10-tal år, det är en viss skillnad. Ja, skidåkning är en vansinnigt mycket större företeelse än liftburen cykling någonsin kommer att bli, det är ett faktum som inte kommer att gå att rucka på under en väldigt lång framtid. I Whistler, som är överlägset störst i världen, står bikeparken för ungefär samma omsättning och vinst som skidskolan gör på vintern. Däremot kommer sommaren att bli allt viktigare för många skidorter med klimatförändringar som innebär kortare och varmare vintrar, och dom orter som då har en stark sommarprodukt kommer att ligga bättre till i konkurrensen.

Och om man ska vara helt ärlig så åker en väldigt stor andel människor till Åre på vintern för att supa, skidåkningen är mest en distraktion och bisyssla. På sommaren är folk betydligt mer aktiva överlag.

Foxis sa:
Vad jag inte riktigt greppar är varför Åre känns som att det går baklänges (stänger liftar) medan andra bike parks ökar?
För inte kan Järvsös ökning år från år påverkar Åre markant? Åre borde också få fler cykeldagar år för år?
Åres cykeldagar ökar för varje år, även om det kanske inte är i samma takt som Järvsö gjort dom senaste åren. Däremot går det inte att säga emot att till exempel Järvsö varit mycket, mycket bättre på att bygga nya leder och att hela tiden utveckla och marknadsföra sin produkt. Den enda led som Åre byggt på slutet är ju Organic, och den är ju... ja, hmm... Vi skiter i just den saken... Men jag tror inte att Järvsö är någon större konkurrent till Åre, tvärtom drar orterna varandra och skapar en större kaka att dela på.

VM8:an är dels stängd för att den är enormt dyr i drift, Organic byggdes som ett sätt att kunna stänga den men ändå erbjuda en alternativ väg upp på högzon när Kabin är full med vandrare. Den andra orsaken är att man gör ett ganska stort underhåll på den just nu, men från vad jag hört kan det hända att den öppnar under ett par veckor. Till skillnad från tidigare år är det ok att åka upp med cykel i Kabin under högsäsong. Idag öppnade den för cyklar vid 13.00 till exempel. Ibland får man vänta en stund när det är högt tryck på vandrare, men det har inte varit galet. Och vill man finns ju en annan väg upp. Det funkar faktiskt helt ok, tvärtemot vad man kan tro.

rularn sa:
Går det dåligt då?
Biktparken redovisade svarta siffror i fjol vad jag vet, synd att säga att det går dåligt då.

Glisseur sa:
lundatok sa:
Alla åk under hela sommaren är färre än en dag under högsäsong i Åre.
Du kan inte jämföra åk-för-åk på det sättet. Under högsäsong på vintern är 46 liftar öppna med full kapacitet, plus att marknadsföringen är monumental från både Skistar och hela byn. Under sommaren kör man som mest fem liftar samtidigt, med extremt begränsad kapacitet och med en snudd på obefintlig marknadsföring. Skidturism har existerat i Åre sedan början av 1900-talet medan organiserad cykelturism funnits i ett 10-tal år, det är en viss skillnad. Ja, skidåkning är en vansinnigt mycket större företeelse än liftburen cykling någonsin kommer att bli, det är ett faktum som inte kommer att gå att rucka på under en väldigt lång framtid. I Whistler, som är överlägset störst i världen, står bikeparken för ungefär samma omsättning och vinst som skidskolan gör på vintern. Däremot kommer sommaren att bli allt viktigare för många skidorter med klimatförändringar som innebär kortare och varmare vintrar, och dom orter som då har en stark sommarprodukt kommer att ligga bättre till i konkurrensen.

Och om man ska vara helt ärlig så åker en väldigt stor andel människor till Åre på vintern för att supa, skidåkningen är mest en distraktion och bisyssla. På sommaren är folk betydligt mer aktiva överlag.

Foxis sa:
Åres cykeldagar ökar för varje år, även om det kanske inte är i samma takt som Järvsö gjort dom senaste åren. Däremot går det inte att säga emot att till exempel Järvsö varit mycket, mycket bättre på att bygga nya leder och att hela tiden utveckla och marknadsföra sin produkt. Den enda led som Åre byggt på slutet är ju Organic, och den är ju... ja, hmm... Vi skiter i just den saken... Men jag tror inte att Järvsö är någon större konkurrent till Åre, tvärtom drar orterna varandra och skapar en större kaka att dela på.

VM8:an är dels stängd för att den är enormt dyr i drift, Organic byggdes som ett sätt att kunna stänga den men ändå erbjuda en alternativ väg upp på högzon när Kabin är full med vandrare. Den andra orsaken är att man gör ett ganska stort underhåll på den just nu, men från vad jag hört kan det hända att den öppnar under ett par veckor. Till skillnad från tidigare år är det ok att åka upp med cykel i Kabin under högsäsong. Idag öppnade den för cyklar vid 13.00 till exempel. Ibland får man vänta en stund när det är högt tryck på vandrare, men det har inte varit galet. Och vill man finns ju en annan väg upp. Det funkar faktiskt helt ok, tvärtemot vad man kan tro.

rularn sa:
Går det dåligt då?
Biktparken redovisade svarta siffror i fjol vad jag vet, synd att säga att det går dåligt då.

Gött med lite info från någon som har koll lokalt :)

Men varför i allsin dar prioriterar man vandrare över cyklister? Är inte cyklisterna bättre kunder än vandrarna...? (En cyklist köper ju liftkort till ett annat pris än en vandrare som jag antar bara åker upp en gång per dag, max?)

Ska upp senare i sommar och hade inte koll på att man inte alltid får åka kabinen upp. Låter ju oerhört surt att inte kunna ta den upp kl. 10 på morgonen. Inte imponerad...

Edit: Mitt perspektiv är naturligtvis som skid/brädåkare i 30 år. Känns väldigt ovant att helt plötsligt vara en andra klassens utövare i Åre! :)

Senast ändrad:
Foxis sa:
Men varför i allsin dar prioriterar man vandrare över cyklister? Är inte cyklisterna bättre kunder än vandrarna...? (En cyklist köper ju liftkort till ett annat pris än en vandrare som jag antar bara åker upp en gång per dag, max?)

Ska upp senare i sommar och hade inte koll på att man inte alltid får åka kabinen upp. Låter ju oerhört surt att inte kunna ta den upp kl. 10 på morgonen. Inte imponerad...

Edit: Mitt perspektiv är naturligtvis som skid/brädåkare i 30 år. Känns väldigt ovant att helt plötsligt vara en andra klassens utövare i Åre! :)

Du kan ändå ta dig på högzonen även om kabinen inte tillåter cyklister från kl tio.
Ta bara wm6:an/hummeln, sedan en bit upp på Easy Rider viker du in på Organic ner till Olympia platån. Därifrån tar du Gondolen upp.
Svårare än så är det inte.....

Det som var bra när VM 8:an gick var att man kunde sätta sig själv i omloppsbana i Bräcke, Månskogen och Getrappet. Detta går ju iof fortfarande men att köra LRF - VM6:an - Hummeln - Trampa uppför - Organic mellan varje åk är verkligen ingen höjdare. Tyvärr känns det lite som man "dödat" den delen av parken lite nu...

Att kunna ta kabinbanan till toppen är det som räddar det hela just nu.

Paco sa:
Foxis sa:

Du kan ändå ta dig på högzonen även om kabinen inte tillåter cyklister från kl tio.
Ta bara wm6:an/hummeln, sedan en bit upp på Easy Rider viker du in på Organic ner till Olympia platån. Därifrån tar du Gondolen upp.
Svårare än så är det inte.....

Jo, men det har jag greppat (men tack ändå!). Frågan var mer nyfiken på hur Skistar resonerar, kändes konstigt att vandrare får prioritet. (Fast det är väl som överallt - cyklister är ju en styggelse! :) ).

Medans vi ändå halkade in på leder: Hur är graderingen i Åre jämfört med exempelvis Järvsö? Kollade på klipp från exempelvis Flinbanan och Shimano. Trots att de är röda så såg jag inga gaphopp eller dropp egentligen (vilken man hittar tendens till på Twist-Twist i Järvsö). Båda såg ju helt rullningsbara ut och ofarliga ut även om man skulle case:a ett hopp eller två?

Anledningen till frågan är att min grabb kör obehindrat Barbro och övriga blå i Järvsö (med rätt god fart och gärna en hel del luft för sin ringa ålder; 9), men tvekar inför framförallt oförlåtande gap-hopp, samt bangar de brantare partierna på En Tuff Brud exempelvis.
Tips på hur man ska förhålla sig till blått/rött i Åre med det i åtanke mottages tacksamt! (Och ja, självklart kommer vi testa allt möjligt men ta det lugnt de första åken - är mest nyfiken på feedback. :) ).

Senast ändrad:
De blåa i åre tycker jag är jämförbara med de blåa i järvsö. Däremot är t.ex. Bräcke (den är väl röd?) betydligt jobbigare än t.ex. Tuff brud i järvsö.

Den stora skillnaden, och det som gör det jobbigare i Åre, är att det är mkt längre åk. Man blir mörare helt enkelt.

Men hur är hoppen i exempelvis Shimano och Flinbanan? Baserat på youtube skulle jag gissa större än Barbro (doh) och förmodligen twist-twist men ändå rullbara? Såg inga gaps eller större drop?

Såhär upplever jag det...
Om man bortser från gapsen i Twist twist och bara graderar efter hur själva hoppet känns för övrigt så...
Lilla Blå = Ungefär som Barbros mindre hopp, men spåret är smalare.
Barbro = Din referens på lätta hopp
Flinbanan = Snäppet brantare hopp än Barbro, men inte större än i Barbro. Smalare spår än Barbro.
Twist twist = Din referens på svårare hopp (kanske mest pga gapsen?).
Shimano = Shimanos små hopp är inte så stor skillnad mot Twist twists stora hopp. Shimanos stora hopp är mycket större än hoppen i Twist twist (men det går att rulla Shimanos hopp då det inte är några gaps). Shimano är lika bred som Barbro.
Andra kanske upplever det på annat sätt eftersom det är ganska stor skillnad från hopp till hopp inom respektive led.

Tack!
Jo, exakt - set är gapsen på twist-twist som gör att sonen tvekar. Han får ju kämpa lite mer för att få upp fart (liten och lätt) så han är rädd för att landa kort i gap/dubbel.
Det låter som om Åre är kanon i det avseendet att han kommer kunna jobba sig upp i hoppstorlek utan att behöva tackla gaps tidigt! :)

Att rulla över hoppen i shimano om man är osäker är ingen självklarhet. Dom stora är så stora och branta att man ska ha fort för att komma upp på dom. Dom är också höga och branta ner för.

Jag skulle säga att Åre är bra mycket tuffare än Järvsö. Alla färgerna i Åre är +1 mot Järvsö typ.

Det är ju helt kass att dem har stängt VM8-an just nu under pågående högsäsong (för cyklister/vandrare) samt att dem bara har öppen linbanan efter kl 13?? Underhåll kan dem ju ägna sig åt efter att skolorna börjar igen.

Foxis sa:

Lugn och fin nu, ta tre djupa andetag, räkna till tio och ta reda på lite fakta innan du hojtar högt.

En kabintur för en fotgängare kostar 135 kronor = snabba och enkla pengar i kassan eftersom dom åker en tur och inte behöver cykelleder som ska underhållas. Att ens kalla dom vandrare är att ta i. Dom åker upp med Kabin, går runt ett varv på platån utanför bergstationen, kanske tar en kaffe och åker ner igen.

Det har varit en (1) dag i sommar som cyklister fått vänta till kl. 13 för att få åka upp med Kabin. Jag upprepar, en (1) dag. Övriga dagar har man fått köa som vanligt, från kl. 10 när Kabin öppnar, och samsats om utrymmet med fotfolket. Jag har inte hört någon gnälla på det även om det tagit lite tid. Vill man så finns det en alternativ väg upp på toppen, om än en seg sådan, via VM6-Hummeln-Organic-Gondolen. Och det kommer att vara lugnare senare i sommar och i höst.

jofahjalm sa:
Att rulla över hoppen i shimano om man är osäker är ingen självklarhet. Dom stora är så stora och branta att man ska ha fort för att komma upp på dom. Dom är också höga och branta ner för.

Jag skulle säga att Åre är bra mycket tuffare än Järvsö. Alla färgerna i Åre är +1 mot Järvsö typ.

Tack!
Fast angående osäker så är det absolut inte har-inte-hoppat-förut-cykla-är-läskigt-osäker. Utan mer fasen-vad-kul-och-jag-är-orädd-hoppar-mycket-men-gillar-inte-gap-osäker som definierar sonen. Och vad jag sett på youtube av Shimano så har varje klipp jag kikat på hitintills filmats av någon jag skulle beteckna som osäker = för lite fart och landning mitt på varenda hopp. Vilket verkade funka även om det nog kändes ganska trist för åkarna.

Sedan har jag absolut full respekt för din input och tror också på +1 på färgen. Har också respekt för storlek och branthet (vilket aldrig syns på film), men just att hoppen går att komma kort på utan given disaster är ett jätteplus om man vill öka på luften relativt säkert (vilket är det enda han pratar om, "vill hoppa högre").

rekrevs sa:
Det som var bra när VM 8:an gick var att man kunde sätta sig själv i omloppsbana i Bräcke, Månskogen och Getrappet. Detta går ju iof fortfarande men att köra LRF - VM6:an - Hummeln - Trampa uppför - Organic mellan varje åk är verkligen ingen höjdare. Tyvärr känns det lite som man "dödat" den delen av parken lite nu...

Att kunna ta kabinbanan till toppen är det som räddar det hela just nu.

Exakt hur har man dödat Bräcke genom att inte köra VM8:an? Den liften har bara gått under en liten del av Åre Bike Parks historia utan att det varit några som helst problem, tvärtom är det enklare nu med Organic än när VM6, Hummeln och Kabin går (vilket är den klassiska liftkonstellationen och den som körs mest). Jag körde Bräcke 4 gånger i fredags och det gick hur bra som helst.

Glisseur sa:
Foxis sa:

Det har varit en (1) dag i sommar som cyklister fått vänta till kl. 13 för att få åka upp med Kabin. Jag upprepar, en (1) dag. Övriga dagar har man fått köa som vanligt, från kl. 10 när Kabin öppnar, och samsats om utrymmet med fotfolket.

Det är ju helt oacceptabelt. Fotfolket borde få stryk och sedan hänvisas till en promenad runt sjön istället. ;)

Men tack för info! Lät lite illavarslande att man tidigare inte fått ta cykeln alls i kabinen under högsäsong så att man kan samsas i år låter lovande.

Foxis sa:
jofahjalm sa:

Tack!
Fast angående osäker så är det absolut inte har-inte-hoppat-förut-cykla-är-läskigt-osäker. Utan mer fasen-vad-kul-och-jag-är-orädd-hoppar-mycket-men-gillar-inte-gap-osäker som definierar sonen. Och vad jag sett på youtube av Shimano så har varje klipp jag kikat på hitintills filmats av någon jag skulle beteckna som osäker = för lite fart och landning mitt på varenda hopp. Vilket verkade funka även om det nog kändes ganska trist för åkarna.

Sedan har jag absolut full respekt för din input och tror också på +1 på färgen. Har också respekt för storlek och branthet (vilket aldrig syns på film), men just att hoppen går att komma kort på utan given disaster är ett jätteplus om man vill öka på luften relativt säkert (vilket är det enda han pratar om, "vill hoppa högre").

Som totalt nybörjare på en DH hoj, så tyckte jag inte något av hoppen var ett problem på shimano. Man kunde hoppa lite, eller bara rulla. Men ja de kräver lite fart för att komma upp såklart.

Mycket snack, +1 på Glisseur.

Även om det är gött när vm8 är öppen åker jag hellre kabin direkt upp till toppen än harvar runt i äggen.

Jag och Stalle använde Organic idag för att snurra, det går hur bra som helst. Att rulla LRF tillbaka likaså om man kört Bräcke t ex.
Trots att vi var dyngsura och kalla. :-)

Så +1 på Glisseur.

Foxis sa:

Det är precis såna här trötta inlägg från folk som inte har koll på läget som gör att man slutar hänga på happy. Det är en oändligt diskussion om hur något kan vara mindre-än-perfekt och ett sökande efter något perfekt, fast man inte har några referenser själv. Du har ju aldrig ens varit där! Känns det vettigt att bidra till en diskussion som utmålar Åres (fantastiska!) utbud som något negativt innan du åkt dit och fattat om liftarna rullar på bra?
Ett åk (1stk) tar dig fler höjdmeter än du orkar med på en förmiddag i Jarse. Kom igen.

Och apropå något helt annat, apropå mervärden: Åre bike festival, ÅBC och allt gött folk, en by som faktiskt går att hänga i, vettiga butiker med grym personal (!) och stört billigt boende. Detta är vad jag åker tillbaka för år efter år.
Ta bara en sån sak som att det är 500 hyrhojjar i byn nu, allt från modell barncykel med 20"-hjul till kolfibermonster... Till skillnad från ett par år tillbaka då det kanske handlade om 100 hyrhojjar. Nog fasen är detta ett tecken på en sund bike park.

rayy sa:
Foxis sa:

Det är precis såna här trötta inlägg från folk som inte har koll på läget som gör att man slutar hänga på happy. Det är en oändligt diskussion om hur något kan vara mindre-än-perfekt och ett sökande efter något perfekt, fast man inte har några referenser själv. Du har ju aldrig ens varit där! Känns det vettigt att bidra till en diskussion som utmålar Åres (fantastiska!) utbud som något negativt innan du åkt dit och fattat om liftarna rullar på bra?

Nu får du ge dig och framförallt sluta med personangrepp.
Jag ställde frågor *precis* för att jag inte varit där (under sommaren) och inte vet vad man kan förvänta sig. Bland svaren fanns bland annat att kabinen inte fått användas av cyklister tidigare år, samt att den i år varit stängd för cyklister fram till 13.00 till förmån för vandrare. Det framkom inte att detta endast skett vid ett tillfälle. Efter det ställde jag följdfråga på baserat enkom på den information jag fått i tråden, samt andra skribenters kritik rörande VM8.

Om du inte tycker att det är okej att jag ställer frågor, och i samband med dessa skämtar lite (vänligen notera smileys) så tycker jag personligen att det är bäst om du framledes håller dig borta.

Senast ändrad:
Sedan för att vara lite mer konstruktiv så kan jag tycka följande:

Åre ser riktigt bra ut. Det är därför jag åker dit och bidrar till både Skistar och byn i stort. Det brukar bli en hel del pengar då man är i Åre (äter rätt mycket ute, bor dyrare, osv.).

Det som kanske för min del föranledde frågor och kommentarer rörande liftarna är att cykling i Åre inte verkar marknadsföras alls. Jag fick något mail från Skistar om paketresa tidigare i sommar, och det syns på hemsidan. Men annars är det väldigt tyst.
Visst, jämförelser med Whistler är kanske lite orättvisa, men å andra sidan finns det kanske skäl till varför Whistler är drömdestination för många: De är riktigt duktiga på marknadsföring.

Konstruktivt förslag: Skistar borde ösa något mer pengar på marknadsföring. Lägg en del på lokala förmågor som får prestera filmer med lite kvalitet för distribution via Facebook, Pinkbike, etc. Bjud in journalister från diverse frilufts/aktivitets-sajter/bloggar och tidskrifter.

Även om DH/Park inte har lika stor potential som skidåkning så känns det som att man är *långt* från möjlig potential då rätt många i den perifera bekantskapskretsen fortfarande inte ens vet om att det går att åka lift upp med cykel...

Foxis sa:
rayy sa:
Foxis sa:

Nu får du ge dig och framförallt sluta med personangrepp.
Jag ställde frågor *precis* för att jag inte varit där (under sommaren) och inte vet vad man kan förvänta sig. Bland svaren fanns bland annat att kabinen inte fått användas av cyklister tidigare år, samt att den i år varit stängd för cyklister fram till 13.00 till förmån för vandrare. Det framkom inte att detta endast skett vid ett tillfälle. Efter det ställde jag följdfråga på baserat enkom på den information jag fått i tråden, samt andra skribenters kritik rörande VM8.

Om du inte tycker att det är okej att jag ställer frågor, och i samband med dessa skämtar lite (vänligen notera smileys) så tycker jag personligen att det är bäst om du framledes håller dig borta.

Det kanske beror lite på hur man framställer sina frågor och skämt.....men se nu till att njuta av vistelsen i Åre och återkom gärna med vad du tyckte om Sveriges cykelmecka;)

Paco sa:
Foxis sa:

Det kanske beror lite på hur man framställer sina frågor och skämt.....men se nu till att njuta av vistelsen i Åre och återkom gärna med vad du tyckte om Sveriges cykelmecka;)

Kanske också beror lite mot vilken bakgrund frågorna ställs... I den här tråden har det varit rätt mycket negg angående Skistar generellt och VM8:ans stängning speciellt, vilket faktiskt lade grunden för min försiktiga skepsis.

Men om det nu någon har trott att jag är negativ till DH i Åre generellt så är det tokfel. Jag skulle inte lägga tid och pengar på att åka dit om jag inte trodde att det var värt det.
Men jag kan ju återkomma senare i höst då jag återkommer från Whistler med en jämförelse..? :P ;)

Foxis sa:
Konstruktivt förslag: Skistar borde ösa något mer pengar på marknadsföring. Lägg en del på lokala förmågor som får prestera filmer med lite kvalitet för distribution via Facebook, Pinkbike, etc. Bjud in journalister från diverse frilufts/aktivitets-sajter/bloggar och tidskrifter.

Även om DH/Park inte har lika stor potential som skidåkning så känns det som att man är *långt* från möjlig potential då rätt många i den perifera bekantskapskretsen fortfarande inte ens vet om att det går att åka lift upp med cykel...

+1000

De riktigt "höga" och branta tabletopsen finns det ju fegisspår bredvid i shimano. Men, du ska ha lite fart för att det ska fungera bra det med. Jag är en ok cyklist, jag hoppar inte över de stora tabletopsen i shimano, bara de små och mellan. Jag får glädjefnatt ändå.

Stervelo sa:
De riktigt "höga" och branta tabletopsen finns det ju fegisspår bredvid i shimano. Men, du ska ha lite fart för att det ska fungera bra det med. Jag är en ok cyklist, jag hoppar inte över de stora tabletopsen i shimano, bara de små och mellan. Jag får glädjefnatt ändå.

Det är riktigt kul :)

Saknar VM8:an. Den regionen hamnar i skuggan dessvärre. Hummelliften brukar vara långsam omväg. Men de kanske har ökat mängden cykelhållare på den liften nu.
Om kabinen tar cyklar är det helt okej substitut för VM8:an.

Obed sa:
Saknar VM8:an. Den regionen hamnar i skuggan dessvärre. Hummelliften brukar vara långsam omväg. Men de kanske har ökat mängden cykelhållare på den liften nu.

Även om du tar dig upp på toppen så måste du nu trampa dig tillbaka om du tagit Bräcke eller getrappet, det är synd

rularn sa:
Obed sa:

Även om du tar dig upp på toppen så måste du nu trampa dig tillbaka om du tagit Bräcke eller getrappet, det är synd

Det är ju mest svagt nerför och tar 2-3 minuter...

Det är hållare på alla stolar på Hummelliften. Den är dock ganska seg, men det är inga köer trots att i stort sett allt som finns att hyra är uthyrt. Organic funkar fint som länk från Hummelliften till gondolen. Som bonus kan man nu med Organic dra easyrider, organic, månskogen och vidare i getrappet i ett svep. Det blir fallhöjd som heter duga.

Eftersom jag fick skit tidigare för att jag var negativ så kan jag inte låta bli att påpeka att jag tydligen hade rätt. Enligt säker förstahandsuppgift så har kabinen varit stängd för cyklister senaste veckan fram till 13.
Och det har varit ordentlig kö till vm6:an
på morgonen.

Missförstå mig rätt, jag gillar Åre skarpt. Men det känns som om Skistar inte prioriterar parken på det vis de kanske borde.

Foxis sa:
Eftersom jag fick skit tidigare för att jag var negativ så kan jag inte låta bli att påpeka att jag tydligen hade rätt. Enligt säker förstahandsuppgift så har kabinen varit stängd för cyklister senaste veckan fram till 13.
Och det har varit ordentlig kö till vm6:an
på morgonen.

Missförstå mig rätt, jag gillar Åre skarpt. Men det känns som om Skistar inte prioriterar parken på det vis de kanske borde.
Det är grymt segt att komma upp till toppen när inte kabinen tar cyklister och vm8:an inte går. Tog väl runt en timme att komma till toppen istället för runt 20min med kabinen.

Organic är ett lyft men ersätter inte kabinen och vm8:an. Den gör ju att man kan köra 1000 metarn och ändå hyfsat enkelt komma upp till toppen igen. Dock hade de gärna kunnat bygga om den till en rak grusväg direkt till gondolen för som den ser ut nu är den inte så värst kul.

Nackdelen med att inte vm8:an går är att man inte kör Bräckebäcksleden lika ofta då det är segt att cykla tillbaka till liftarna samt tar en evighet att komma upp på toppen igen.

Tillbaka
Topp