Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
lundatok sa:Alla åk under hela sommaren är färre än en dag under högsäsong i Åre.
Du kan inte jämföra åk-för-åk på det sättet. Under högsäsong på vintern är 46 liftar öppna med full kapacitet, plus att marknadsföringen är monumental från både Skistar och hela byn. Under sommaren kör man som mest fem liftar samtidigt, med extremt begränsad kapacitet och med en snudd på obefintlig marknadsföring. Skidturism har existerat i Åre sedan början av 1900-talet medan organiserad cykelturism funnits i ett 10-tal år, det är en viss skillnad. Ja, skidåkning är en vansinnigt mycket större företeelse än liftburen cykling någonsin kommer att bli, det är ett faktum som inte kommer att gå att rucka på under en väldigt lång framtid. I Whistler, som är överlägset störst i världen, står bikeparken för ungefär samma omsättning och vinst som skidskolan gör på vintern. Däremot kommer sommaren att bli allt viktigare för många skidorter med klimatförändringar som innebär kortare och varmare vintrar, och dom orter som då har en stark sommarprodukt kommer att ligga bättre till i konkurrensen.lundatok sa:Alla åk under hela sommaren är färre än en dag under högsäsong i Åre.
Åres cykeldagar ökar för varje år, även om det kanske inte är i samma takt som Järvsö gjort dom senaste åren. Däremot går det inte att säga emot att till exempel Järvsö varit mycket, mycket bättre på att bygga nya leder och att hela tiden utveckla och marknadsföra sin produkt. Den enda led som Åre byggt på slutet är ju Organic, och den är ju... ja, hmm... Vi skiter i just den saken... Men jag tror inte att Järvsö är någon större konkurrent till Åre, tvärtom drar orterna varandra och skapar en större kaka att dela på.Foxis sa:Vad jag inte riktigt greppar är varför Åre känns som att det går baklänges (stänger liftar) medan andra bike parks ökar?
För inte kan Järvsös ökning år från år påverkar Åre markant? Åre borde också få fler cykeldagar år för år?
Biktparken redovisade svarta siffror i fjol vad jag vet, synd att säga att det går dåligt då.rularn sa:Går det dåligt då?
Glisseur sa:Du kan inte jämföra åk-för-åk på det sättet. Under högsäsong på vintern är 46 liftar öppna med full kapacitet, plus att marknadsföringen är monumental från både Skistar och hela byn. Under sommaren kör man som mest fem liftar samtidigt, med extremt begränsad kapacitet och med en snudd på obefintlig marknadsföring. Skidturism har existerat i Åre sedan början av 1900-talet medan organiserad cykelturism funnits i ett 10-tal år, det är en viss skillnad. Ja, skidåkning är en vansinnigt mycket större företeelse än liftburen cykling någonsin kommer att bli, det är ett faktum som inte kommer att gå att rucka på under en väldigt lång framtid. I Whistler, som är överlägset störst i världen, står bikeparken för ungefär samma omsättning och vinst som skidskolan gör på vintern. Däremot kommer sommaren att bli allt viktigare för många skidorter med klimatförändringar som innebär kortare och varmare vintrar, och dom orter som då har en stark sommarprodukt kommer att ligga bättre till i konkurrensen.lundatok sa:Alla åk under hela sommaren är färre än en dag under högsäsong i Åre.
Och om man ska vara helt ärlig så åker en väldigt stor andel människor till Åre på vintern för att supa, skidåkningen är mest en distraktion och bisyssla. På sommaren är folk betydligt mer aktiva överlag.
Åres cykeldagar ökar för varje år, även om det kanske inte är i samma takt som Järvsö gjort dom senaste åren. Däremot går det inte att säga emot att till exempel Järvsö varit mycket, mycket bättre på att bygga nya leder och att hela tiden utveckla och marknadsföra sin produkt. Den enda led som Åre byggt på slutet är ju Organic, och den är ju... ja, hmm... Vi skiter i just den saken... Men jag tror inte att Järvsö är någon större konkurrent till Åre, tvärtom drar orterna varandra och skapar en större kaka att dela på.Foxis sa:Vad jag inte riktigt greppar är varför Åre känns som att det går baklänges (stänger liftar) medan andra bike parks ökar?
För inte kan Järvsös ökning år från år påverkar Åre markant? Åre borde också få fler cykeldagar år för år?
VM8:an är dels stängd för att den är enormt dyr i drift, Organic byggdes som ett sätt att kunna stänga den men ändå erbjuda en alternativ väg upp på högzon när Kabin är full med vandrare. Den andra orsaken är att man gör ett ganska stort underhåll på den just nu, men från vad jag hört kan det hända att den öppnar under ett par veckor. Till skillnad från tidigare år är det ok att åka upp med cykel i Kabin under högsäsong. Idag öppnade den för cyklar vid 13.00 till exempel. Ibland får man vänta en stund när det är högt tryck på vandrare, men det har inte varit galet. Och vill man finns ju en annan väg upp. Det funkar faktiskt helt ok, tvärtemot vad man kan tro.
Biktparken redovisade svarta siffror i fjol vad jag vet, synd att säga att det går dåligt då.rularn sa:Går det dåligt då?
Foxis sa:Men varför i allsin dar prioriterar man vandrare över cyklister? Är inte cyklisterna bättre kunder än vandrarna...? (En cyklist köper ju liftkort till ett annat pris än en vandrare som jag antar bara åker upp en gång per dag, max?)
Ska upp senare i sommar och hade inte koll på att man inte alltid får åka kabinen upp. Låter ju oerhört surt att inte kunna ta den upp kl. 10 på morgonen. Inte imponerad...
Edit: Mitt perspektiv är naturligtvis som skid/brädåkare i 30 år. Känns väldigt ovant att helt plötsligt vara en andra klassens utövare i Åre! :)
Paco sa:Foxis sa:Men varför i allsin dar prioriterar man vandrare över cyklister? Är inte cyklisterna bättre kunder än vandrarna...? (En cyklist köper ju liftkort till ett annat pris än en vandrare som jag antar bara åker upp en gång per dag, max?)
Ska upp senare i sommar och hade inte koll på att man inte alltid får åka kabinen upp. Låter ju oerhört surt att inte kunna ta den upp kl. 10 på morgonen. Inte imponerad...
Edit: Mitt perspektiv är naturligtvis som skid/brädåkare i 30 år. Känns väldigt ovant att helt plötsligt vara en andra klassens utövare i Åre! :)
Du kan ändå ta dig på högzonen även om kabinen inte tillåter cyklister från kl tio.
Ta bara wm6:an/hummeln, sedan en bit upp på Easy Rider viker du in på Organic ner till Olympia platån. Därifrån tar du Gondolen upp.
Svårare än så är det inte.....
Glisseur sa:Biktparken redovisade svarta siffror i fjol vad jag vet, synd att säga att det går dåligt då.
Lugn och fin nu, ta tre djupa andetag, räkna till tio och ta reda på lite fakta innan du hojtar högt.Foxis sa:Men varför i allsin dar prioriterar man vandrare över cyklister? Är inte cyklisterna bättre kunder än vandrarna...? (En cyklist köper ju liftkort till ett annat pris än en vandrare som jag antar bara åker upp en gång per dag, max?)
jofahjalm sa:Att rulla över hoppen i shimano om man är osäker är ingen självklarhet. Dom stora är så stora och branta att man ska ha fort för att komma upp på dom. Dom är också höga och branta ner för.
Jag skulle säga att Åre är bra mycket tuffare än Järvsö. Alla färgerna i Åre är +1 mot Järvsö typ.
rekrevs sa:Det som var bra när VM 8:an gick var att man kunde sätta sig själv i omloppsbana i Bräcke, Månskogen och Getrappet. Detta går ju iof fortfarande men att köra LRF - VM6:an - Hummeln - Trampa uppför - Organic mellan varje åk är verkligen ingen höjdare. Tyvärr känns det lite som man "dödat" den delen av parken lite nu...
Att kunna ta kabinbanan till toppen är det som räddar det hela just nu.
Glisseur sa:Det har varit en (1) dag i sommar som cyklister fått vänta till kl. 13 för att få åka upp med Kabin. Jag upprepar, en (1) dag. Övriga dagar har man fått köa som vanligt, från kl. 10 när Kabin öppnar, och samsats om utrymmet med fotfolket.Foxis sa:Men varför i allsin dar prioriterar man vandrare över cyklister? Är inte cyklisterna bättre kunder än vandrarna...? (En cyklist köper ju liftkort till ett annat pris än en vandrare som jag antar bara åker upp en gång per dag, max?)
Foxis sa:jofahjalm sa:Att rulla över hoppen i shimano om man är osäker är ingen självklarhet. Dom stora är så stora och branta att man ska ha fort för att komma upp på dom. Dom är också höga och branta ner för.
Jag skulle säga att Åre är bra mycket tuffare än Järvsö. Alla färgerna i Åre är +1 mot Järvsö typ.
Tack!
Fast angående osäker så är det absolut inte har-inte-hoppat-förut-cykla-är-läskigt-osäker. Utan mer fasen-vad-kul-och-jag-är-orädd-hoppar-mycket-men-gillar-inte-gap-osäker som definierar sonen. Och vad jag sett på youtube av Shimano så har varje klipp jag kikat på hitintills filmats av någon jag skulle beteckna som osäker = för lite fart och landning mitt på varenda hopp. Vilket verkade funka även om det nog kändes ganska trist för åkarna.
Sedan har jag absolut full respekt för din input och tror också på +1 på färgen. Har också respekt för storlek och branthet (vilket aldrig syns på film), men just att hoppen går att komma kort på utan given disaster är ett jätteplus om man vill öka på luften relativt säkert (vilket är det enda han pratar om, "vill hoppa högre").
rularn sa:Hur exakt tar man sig upp när VM8an är avstängd, när man exempelvis kommit ner från Bräckeleden eller Getrappet??
Foxis sa:Men varför i allsin dar prioriterar man vandrare över cyklister? Är inte cyklisterna bättre kunder än vandrarna...? (En cyklist köper ju liftkort till ett annat pris än en vandrare som jag antar bara åker upp en gång per dag, max?)
rayy sa:Foxis sa:Men varför i allsin dar prioriterar man vandrare över cyklister? Är inte cyklisterna bättre kunder än vandrarna...? (En cyklist köper ju liftkort till ett annat pris än en vandrare som jag antar bara åker upp en gång per dag, max?)
Det är precis såna här trötta inlägg från folk som inte har koll på läget som gör att man slutar hänga på happy. Det är en oändligt diskussion om hur något kan vara mindre-än-perfekt och ett sökande efter något perfekt, fast man inte har några referenser själv. Du har ju aldrig ens varit där! Känns det vettigt att bidra till en diskussion som utmålar Åres (fantastiska!) utbud som något negativt innan du åkt dit och fattat om liftarna rullar på bra?
Foxis sa:rayy sa:Foxis sa:Men varför i allsin dar prioriterar man vandrare över cyklister? Är inte cyklisterna bättre kunder än vandrarna...? (En cyklist köper ju liftkort till ett annat pris än en vandrare som jag antar bara åker upp en gång per dag, max?)
Det är precis såna här trötta inlägg från folk som inte har koll på läget som gör att man slutar hänga på happy. Det är en oändligt diskussion om hur något kan vara mindre-än-perfekt och ett sökande efter något perfekt, fast man inte har några referenser själv. Du har ju aldrig ens varit där! Känns det vettigt att bidra till en diskussion som utmålar Åres (fantastiska!) utbud som något negativt innan du åkt dit och fattat om liftarna rullar på bra?
Nu får du ge dig och framförallt sluta med personangrepp.
Jag ställde frågor *precis* för att jag inte varit där (under sommaren) och inte vet vad man kan förvänta sig. Bland svaren fanns bland annat att kabinen inte fått användas av cyklister tidigare år, samt att den i år varit stängd för cyklister fram till 13.00 till förmån för vandrare. Det framkom inte att detta endast skett vid ett tillfälle. Efter det ställde jag följdfråga på baserat enkom på den information jag fått i tråden, samt andra skribenters kritik rörande VM8.
Om du inte tycker att det är okej att jag ställer frågor, och i samband med dessa skämtar lite (vänligen notera smileys) så tycker jag personligen att det är bäst om du framledes håller dig borta.
Paco sa:Foxis sa:Om du inte tycker att det är okej att jag ställer frågor, och i samband med dessa skämtar lite (vänligen notera smileys) så tycker jag personligen att det är bäst om du framledes håller dig borta.
Det kanske beror lite på hur man framställer sina frågor och skämt.....men se nu till att njuta av vistelsen i Åre och återkom gärna med vad du tyckte om Sveriges cykelmecka;)
Foxis sa:Konstruktivt förslag: Skistar borde ösa något mer pengar på marknadsföring. Lägg en del på lokala förmågor som får prestera filmer med lite kvalitet för distribution via Facebook, Pinkbike, etc. Bjud in journalister från diverse frilufts/aktivitets-sajter/bloggar och tidskrifter.
Även om DH/Park inte har lika stor potential som skidåkning så känns det som att man är *långt* från möjlig potential då rätt många i den perifera bekantskapskretsen fortfarande inte ens vet om att det går att åka lift upp med cykel...
Stervelo sa:De riktigt "höga" och branta tabletopsen finns det ju fegisspår bredvid i shimano. Men, du ska ha lite fart för att det ska fungera bra det med. Jag är en ok cyklist, jag hoppar inte över de stora tabletopsen i shimano, bara de små och mellan. Jag får glädjefnatt ändå.
Obed sa:Saknar VM8:an. Den regionen hamnar i skuggan dessvärre. Hummelliften brukar vara långsam omväg. Men de kanske har ökat mängden cykelhållare på den liften nu.
Om kabinen tar cyklar är det helt okej substitut för VM8:an.
rularn sa:Obed sa:Saknar VM8:an. Den regionen hamnar i skuggan dessvärre. Hummelliften brukar vara långsam omväg. Men de kanske har ökat mängden cykelhållare på den liften nu.
Om kabinen tar cyklar är det helt okej substitut för VM8:an.
Även om du tar dig upp på toppen så måste du nu trampa dig tillbaka om du tagit Bräcke eller getrappet, det är synd
Det är grymt segt att komma upp till toppen när inte kabinen tar cyklister och vm8:an inte går. Tog väl runt en timme att komma till toppen istället för runt 20min med kabinen.Foxis sa:Eftersom jag fick skit tidigare för att jag var negativ så kan jag inte låta bli att påpeka att jag tydligen hade rätt. Enligt säker förstahandsuppgift så har kabinen varit stängd för cyklister senaste veckan fram till 13.
Och det har varit ordentlig kö till vm6:an
på morgonen.
Missförstå mig rätt, jag gillar Åre skarpt. Men det känns som om Skistar inte prioriterar parken på det vis de kanske borde.