Hur hanterar cyklister hundar?

Jag tycker att det är oerhört respektlöst att inte ha hunden kopplad alltid. Hundägaren vet ju inte vad som kommer bakom nästa krök. Har själv blivit biten av hundar ett par gånger när jag varit ute och sprungit och cyklat. Jag är själv inte hundrädd men tycker det är jävligt obehagligt med lösa hundar som kommer springande. För en hundrädd människa måste det vara helt fruktansvärt. Hundägaren borde väl vara rädd om sin hund också, hur ser nosen ut när den varit inne i hjulet?

Qaxe sa:
Jag hoppas ni klappträn som sparkar och slår hundar träffar på en hund som går igång på riktigt! Sen ångrar ni nog att ni satt på det där häftiga forat och slog er för bröstet:-)
Att hundar är farliga är ju ett jättebra argument för din sida av saken.

Det är väl inte hundens fel om den är lös eller hamnar framför din cykel när du ligger i tempoställning och beundrar ditt fina framhjul?
Men hundar och barn är det ju fritt fram att hata för dom är ju ansvarsfria!
Det är ju inte konstigt att folk hatar cyklister!

Qaxe sa:
Det är väl inte hundens fel om den är lös eller hamnar framför din cykel när du ligger i tempoställning och beundrar ditt fina framhjul?
Men hundar och barn är det ju fritt fram att hata för dom är ju ansvarsfria!
Det är ju inte konstigt att folk hatar cyklister!

Om det var svar på mitt inlägg om "nosen i framhjulet", så är det inte hunden jag "hatar".
Cyklar inte tempo heller för den delen.

Det är svårt för hundrädda eftersom kroppshållningen automatiskt blir som den blir, redo för fight-or-flight. Det signalerar till hunden att du har nåt lömskt i sinnet.

Om det alls går är det bra att stå upprätt med sänkta axlar och hög blick och göra alla rörelser mjukt. Låtsas att du är lugn. Visst, man känner sig exponerad och är kanske helt övertygad att hunden ska slita ut strupen (eller varför inte tarmarna?) på en men en oberörd hållning bidrar till att trappa ner intensiteten.

Ett distinkt "NEJ!" kan förbättra situationen radikalt.

staine sa:
Fjärdebrunn sa:
Flera här verkar ha ett grundmurat hat mot hundar. Trist att ni verkar ha mött dem på ett dåligt sätt i historien och kanske aldrig har fått chansen att lära er hantera dem. Jag cyklar dagligen året runt. Problem med hundar har jag väl haft mindre än 5 gånger på 20 år i skog, på grusväg och landsväg. Blir det problem stannar jag alltid, så ägaren får chans att plocka in sin hund och så jag inte skadar hunden med cykeln.

Men är inte du hundägare? Part i målet, typ. Här klagar vi hundrädda (av en anledning) på hundar!
;)

Ja, jag har en fyrbent stigcyklarkompis sedan 2,5 år, av de 20 år jag har haft cykling som hobby och pendelalternativ med olika hundmöten. På samma sätt som när jag möter hästar eller surgubbar har jag alltid haft som strategi att försöka lugna ner situationer istället för att eskalera dem. Jag kan t ex hellre kalla åt mig hunden om inte ägaren får tag på den. Är man rädd/aggressiv skickar man signaler som drar igång hunden och förstärker ett negativt beteende. Jag har hårt pli på min hund som jag kan kalla in i alla situationer och som jag därför kan ha lös ibland. Hon grejar cyklistmöten, hästmöten och möten med bilar utan att jaga upp sig. För att kunna göra det har jag dessutom valt en ras utan avlade jakt- eller vaktinstinkter utan en springglad apporthund. Ska ni ge er på någon för att ni blir hotade eller hindrade så ge er på ägaren. Hundägaransvaret är strikt. Hundar som bits kan inte gå lösa.

Varför anser du att folk som är hundrädda ska en behöva se din hund lös när det enligt lag gäller att ha den kopplad. Hur vet personen som möter din hund att du har "pli" på den, riktigt kasst. Du kan aldrig ha 100% kontroll på din hund i alla situationer ,ni som ändå låter era hundar springa löst hur tusan tänker ni?

När är det ok att sparka till en hund? I förebyggande syfte, när det bitit cyklisten i benet en gång eller aldrig?

Jag köper inte att "man har pli på hunden". För en hundrädd eller annan person för den delen hjälper det inte "att den är snäll"
Håll hunden kopplad!

exydo sa:
Varför anser du att folk som är hundrädda ska en behöva se din hund lös när det enligt lag gäller att ha den kopplad. Hur vet personen som möter din hund att du har "pli" på den, riktigt kasst. Du kan aldrig ha 100% kontroll på din hund i alla situationer ,ni som ändå låter era hundar springa löst hur tusan tänker ni?

Är man skiträdd för hundar ska man kanske ta tag i det problemet för sitt eget välbefinnande. Många ägare med koppel har inte en chans att hålla hunden om den vill gå iväg på riktigt. Det finns ingen generell lag om att hunden måste vara kopplad. Det finns perioder, som nu, eller platser där det finns restriktioner.Dock finns ett strikt hundägaransvar som säger att du ska ha kontroll. Jag har respekt för att andra kan vara rädda och kallar in hunden nära mig vid möten. Med mitt val av stigar får jag väldigt få möten och det är högst medvetet. Skulle säga att många bilister på vägarna vi cyklar på är avsevärt farligare än hundar, hur resonerar ni där?

Vilket gnäll på hundar!!! Tänk på alla lösspringande katter som kan göra utfall mot cyklister och punka däcken med sina vassa klor. Och i bajsar i sandlådor gör dom också!

Fjärdebrunn sa:
exydo sa:

Är man skiträdd för hundar ska man kanske ta tag i det problemet för sitt eget välbefinnande. Många ägare med koppel har inte en chans att hålla hunden om den vill gå iväg på riktigt. Det finns ingen generell lag om att hunden måste vara kopplad. Det finns perioder, som nu, eller platser där det finns restriktioner.Dock finns ett strikt hundägaransvar som säger att du ska ha kontroll. Jag har respekt för att andra kan vara rädda och kallar in hunden nära mig vid möten. Med mitt val av stigar får jag väldigt få möten och det är högst medvetet. Skulle säga att många bilister på vägarna vi cyklar på är avsevärt farligare än hundar, hur resonerar ni där?

Helt idiotiskt skrivet att en person som är rädd ska ta tag i något du ser som problem för att du anser att du ska ha rätt att han hunden lös. Att du får få möten är högst ointressant om den du möter just den gången upplever obehag. Lite som att säga att jag kör fort i områden med barn men bromsar om jag ser ett. Bilar är en annan sak de ska just infinna sig på vägarna men å andra sidan kan inte de köra iväg själva utan mig som förare bakom ratten. Men just din hund är ju speciell och du har "pli" på den, så ser väl alla på sina hundar?

exydo sa:

Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.

Hundar får gå lösa om man har "pli" på dem.

mikaeljc sa:
Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda.

Lite politikervarning på den valda citeringen från Naturvårdsverket. Hela stycket är:

"Naturvårdsverkets tolkning av lagen är att om en hund ska hindras från att springa lös måste den i de allra flesta fall hållas i koppel. Det är bara extremt väldresserade hundar som kan få gå lösa under tiden den 1 mars till den 20 augusti. I praktiken får hunden, om den är lös, vara högst någon meter ifrån dig. Du behöver ha sådan kontroll över din hund att det motsvarar ett osynligt koppel. Ordet ”kopplingstvång” eller ”koppeltvång” finns däremot inte i lagstiftningen, förutom i rennäringslagen som i vissa fall kräver att hundar hålls i band eller instängda."

mikaeljc sa:
exydo sa:

En kommun kan reglera ”kopplingstvång” i sin lokala ordningsstadga.

Vem har ansvar för rävar, grävlingar, vargar och björnar? De brukar minsann inte vara kopplade när man möter dem...

Hundar som anfaller kan man spruta vatten/sportdryck på med flaskan. Hjälper i princip alltid, gärna i kombination med ett ilsket vrål. Behövs varken pepparspray, påkar eller k-pistar för att få stopp på dylika bestar.

Jag tänker fortsätta skriva: "Håll hunden kopplad" i den här tråden.
Hjälper aldrig att någon tror att den har koll på sin hund.

Pii sa:
För att lätta upp stämningen så kan jag berätta om en annan händelse som jag bevittnade under en promenad utanför en 1700-talsgård där de ibland har hönsen springandes ute i det fria. In springer en stor hund, tar en av hönsen i munnen, springer bort. Allt medans jag hör ägaren några kvarter borta ropa: "Gullet, var är du? Kom hit älskling!"

Var detta möjligen i Bräkne-Hoby?

Min hund reagerar på cyklister ibland, om de kommer plötsligt eller passerar för nära. Jag har honom visserligen alltid kopplad, men det är ändå lite synd att han ska bli så rädd att han ibland känner att han måste skälla och göra utfall mot cyklister.

Det är inte heller alltid så enkelt att det går att skylla på de där jävla ägarna som inte uppfostrat hunden bättre. Min hund är adopterad efter att han blivit räddad från gatan i en större europeisk stad, så vi har inte haft så stora möjligheter att lära honom att cyklar är ofarliga, även om det blir bättre för varje dag som går.

Jag tror dock att det hade blivit bättre snabbare om fler cyklister stannade och hälsade, som någon i ett tidigare inlägg. Som det är nu blir ju beteendet förstärkt av att han skäller varpå cyklisten försvinner, vilket är precis vad han vill.

Mycket negativ stämning här. Alla hundhatare får gärna titta ett tag på dessa bilder så kanske blodtrycket sjunker lite.

IMG_20161030_075031.jpg

IMG_20160225_230908.jpg

Aj aj aj, antingen så är det hunden som kommer att dödsattackera fotografen eller så blir det hund- och fotografkebab med hjälp av skivbromsarna. :)

Grymma bilder!

Min strategi är att alltid sakta ner och hälsa vänligt på hundägaren och fråga om vovven brukar springa efter. Avväpnar situationen effektivt och du som cyklist framstår som en normal och sansad individ samtidigt som du blir en god ambassadör för sporten. Det är trots allt mest hundägare man möter och delar stig med.

Vuffar glatt tillbaka.
Har å andra sidan inte mött en lös hund sedan - tja 30-35 år tillbaka. Tips som var på modet då var pepparspray, använda cykelpumpen som tillhygge ( de var i regel rammonterade då) eller vid attack, köra näven i halsen på doggen så den kvävdes.
Det senare kräver nog sinnesnärvaro och en rejäl stelkrampsspruta.

Är både hundägare och cyklist. Mina hundar har jag lösa i skogarna men inte varit någon incident. Och det beror på när det väl vart nära har cyklisten i fråga faktiskt gått ner på knä och hälsat på hundarna. Likaså jag de gånger jag haft hund efter mig. Bara hoppa av hälsa och avväpna situationen. Brukar dessutom cykla med en av hundarna och det har gått bra hittills.

ForesterGuy sa:
26er sa:
Hundar är tyvärr rätt ofta som mobil i bilar. Ägs av idioter.

Idag såg jag en cyklist med mobil. Han såg mej också, i sista stund...

En "cyklist" med mobil är säkert en pendlare, dvs värre än bilist. Defintivt ingen cyklist.
Var säkert ingen cykel heller utan en sån där elped. Inte lätt se skillnad nu för tiden.

26er sa:
ForesterGuy sa:
26er sa:
Hundar är tyvärr rätt ofta som mobil i bilar. Ägs av idioter.

Idag såg jag en cyklist med mobil. Han såg mej också, i sista stund...

En "cyklist" med mobil är säkert en pendlare, dvs värre än bilist. Defintivt ingen cyklist.
Var säkert ingen cykel heller utan en sån där elped. Inte lätt se skillnad nu för tiden.

Inget batteri på den där cykeln, hörru. Inte första gången jag stöter på fenomenet heller, de brukar hamna på fel sida av cykelbanan. På cykel är det ju så enkelt att sätta ner foten och stanna, skicka meddelandet och sen köra vidare.

Jag har aldrig så bråttom så jag inte kan dra ner tempot , hälsa på ägare (ofta den som hunden försvarar) och sen läsa av om hunden är av ”hälsa typ”.

Håller då fram handryggen mot hunden så den får lukta , klappar om det känns ok och ofta så säger man ”ha en bra dag” till ägaren och sen går vi vidare i våra liv.

100% utfall åt det positiva hållet :)

Har man rädsla för hundar så funkar inte detta. (Antar jag).

Mini_me sa:
Jag har aldrig så bråttom så jag inte kan dra ner tempot , hälsa på ägare (ofta den som hunden försvarar) och sen läsa av om hunden är av ”hälsa typ”.

Håller då fram handryggen mot hunden så den får lukta , klappar om det känns ok och ofta så säger man ”ha en bra dag” till ägaren och sen går vi vidare i våra liv.

Jag kör samma taktik och kommer nog fortsätta med det, då jag gillar hundar, men två gånger i hemmaskogarna har jag blivit biten ändå.

Tillbaka
Topp