Hur har ni cyckeln försäkrad?

• Trådstartare Trådstartare danielwidman79
  • Start datum Start datum
De flesta har självrisken lagd på 25% på cyklar över 4000.-
(har jag hört)
Kan ju bli en del om man har en dyr ehh 'rigg' ;)

Ja ska mää köpa hoj snart. XC-Maskin.

Försäkrade enligt hemförsäkringen. Sedan har jag köpt en självrisk eliminerings grej för 200kr/år. Så ifall olyckan är framme så slipper jag betala självrisken.

Dem 200kr extra per år är det värt tycker jag.

vad ska man ha? jag hade innan nån sån självriskgrej på min cykel men jag la ner det när jag inte använde den så mycket.. funderar på att ta upp den igen. vad ska man skaffa, var och hur? jag har godkänt lås..

Inte alls, eller möjligtvis genom hemförsäkringen har ingen aning, o skulle nog inte orka argumentara med ett försäkringsbolag i alla fall. Ställer inte ifrån mig hojarna nånstans annat än inne hemma.

Kan tänka mig att det är skillnad om cykeln blir stulen eller om man själv pajar den genom en rejäl vurpa. Någon som vet vad som gäller då (om man pajar den själv..)?

Vad jag vet är det olika villkor på olika försäkringsbolag. Fick en trevlig överraskning när jag ringde och frågade och fick veta att cykeln var försäkrad upp till 30 000 (om den står i låst utrymme, annars 20 000) och självrisken var den vanliga (1200 kr). Får väl se hur trevligt det blir om cykeln verkligen blir stulen ... (försäkringsbolag Folksam).

Har sagt det här förut, oavsett vad dom säger på telefon, i mailkonversationer etc så är det villkoren i försäkringsbrevet som gäller. Du som försäkringstagare ingår ett avtal med försäkringsbolaget och villkoren för detta avtal stipuleras i försäkringsvillkoren.

Dom kan säga vilka tokigheter/positiva saker som helst när du pratar med dom. Det spelar ingen roll.

Det är din skyldighet att veta vad som står i försäkringsvillkoren, för det är efter dom som du kommer bli ersatt när något har hänt. Det kanske är jobbigt att sätta sig in i, men jag tycker det känns bättre att veta innan vad som gäller istället för att få en överraskning när skadan väl är skedd...

I Folksams fall stämmer i alla fall det telefonisten sa med vad som står i villkoren. Mattias L har en poäng med att man bör kolla vad som faktiskt gäller. Det är ju ganska enkelt, de flesta bolagen lägger ut villkoren på sin hemsida så det är bara att kolla där. För det är väl inte bara jag som slänger villkoren så fort man får dom i brevlådan?

Kollade upp med försäkringsbolaget jag har, Länsförsäkringar, och i deras hemförsäkring så ingår cykel med ersättning 5000kr, självrisk tror jag var 1000kr. Detta innebär att för en cykel värd mer än 6000kr så förlorar man den överstiagande delen. Dom hade ngn tilläggsförsäkring för 50kr/år för varje 1000kr ökat försäkringsvärde men det blir ju snabbt ganska mycket pengar.
Någon som vet om det finns ngt försäkringsbolag där man kan försäkra enbart cykeln?

Senast redigerad av en moderator:
Vart lite förvånad när jag läste era maxbelopp. Har pratat både med If och Länsförsäkringar som har en specialklausul vad cyklar beträffar. Maxbeloppet var väl 6000:- eller nåt sånt, ville man ha täckning för högre fick man betala en tilläggsförsäkring som kostade si och så mycket extra.

Detta skiljer sig ju ganska markant från vad Folksam t.ex. verkar föreskriva?

/C

För er som går i tankar om att försäkra er cykel.

Jag har/hade Länsförsäkringar tills jag köpte ny cykel. Min försäkring hos Länsförsäkringar går ut i mars nästa år. Men eftersom de inte tar med cyklar i hemförsäkringen för mer än 6500 kr (självrisk 1500 kr), var jag tvungen att hitta något sätt att försäkra den. Länsförsäkringar nämnde då att de har en tilläggsförsäkring som täcker cyklar upp till 20000 kr med en självrisk på 20% om den blir stulen. Dock gäller den bara om den är i "säkert förvar" försäkringen skulle kosta ca 1500* kr/år.
Länsförsäkringar extraförsäkring gäller inte om du själv skadar cykeln.

Jag ringde så Trygghansa och frågade vad de hade för villkor.

De har.

Cykel upp till 35000 kr
Självrisk 1000 om den själs eller förstörs där "bara jag har nyckel"
Den gäller även om den går sönder i skogen eller tex. trillar av när man har den på cykelställ på bilen. men då är det 20% självrisk.
För mig kostade den försäkringen 1560 kr

Och då tecknade jag den. Så nu har jag 2 hemförsäkringar istället för att teckna extraförsäkring hos Länsförsäkringar. Det är inga problem, man får dock bara använda en av dem om något händer =)

* beloppet är basserat på cykelnsnyvärde

Senast redigerad av en moderator:
ErikPe skrev:
-------------------------------------------------------
snipp
> Så nu har jag 2
> hemförsäkringar istället för att teckna
> extraförsäkring hos Länsförsäkringar. Det är inga
> problem, man får dock bara använda en av dem om
> något händer =)
snipp
> Redigerad 2 gånger. Senaste ändring 2005-08-23
> 10:51 av ErikPe.

Systemet är faktiskt uppbyggt så att man visst kan använda fler än en försäkring om något händer.

Westman skrev:
> Systemet är faktiskt uppbyggt så att man visst kan
> använda fler än en försäkring om något händer.

Men inte för en och samma skada? om något händer får man ju välja en av försäkringarna att ta det på

Jag tecknade en tilläggsförsäkring till min hemförsäkring idag hos Östgöta Brandstodsbolag (länsförsäkringar).
Det blev 250 kr extra per år och då ersätter dom cykel upp till 25000 kr och självrisken ligger på 1200 kr. Försäkringen gäller stöld och skadegörelse samt ifall jag skulle köra omkull, har dock inte läst de skriftliga villkoren.

> Cykel upp till 35000 kr
> Självrisk 1000 om den själs eller förstörs där
> "bara jag har nyckel"
> Den gäller även om den går sönder i skogen eller
> tex. trillar av när man har den på cykelställ på
> bilen. men då är det 20% självrisk.
> För mig kostade den försäkringen 1560 kr
>
> Och då tecknade jag den. Så nu har jag 2
> hemförsäkringar istället för att teckna
> extraförsäkring hos Länsförsäkringar. Det är inga
> problem, man får dock bara använda en av dem om
> något händer =)
>
> * beloppet är basserat på cykelnsnyvärde
>
> ..Erik..
> När kommer happy med stavningskontroll...

Jag har nyligen haft inbrott i mitt förråd och har Trygghansas hemförsäkring. Det stämmer det du säger men en sak som är värt att notera är att de där 35000 gäller allt som finns i förrådet. Dvs maxersättningen är 35000, så har man flera cyklar som tillsammans överstiger 35000 i värde kan man inte få ersättning för alla. Blir man av med cykeln ute med godkända lås är det 25% självrisk... Dessutom kommer de på hembesök om cyklarna är värderade till över 30000 för att kontrollera förrådet.

Jag har vanliga hemförsäkringen + nån specialförsäkring från IF som täcker in just själva cykeln, ligger på en ~500:-/år men då är självrisken 1500:- "bara"..

Jag har bara den normala hemförsäkringen som täcker om den blir stulen.

Kollade pris på en tillägsförsäkring som skulle gälla ifall jag körde sönder nåt. Men tyckte inte det var riktigt lönsamt. De räknar ju bort åldern på cykeln så ganska snabbt har man betalat mer åt försäkringsbolaget än vad cykeln kostade (i mitt fall), vilket jag ansåg som bortkastade pengar.

Jag har Folksam och eftersom mitt förråd står på tomten räknas det som att det tillhör huset. Då gäller lösöret på huset om något skulle bli stulet, dvs en miljon ungefär.

Högsta försäkringsvärde för cykel är ynka 6000 SEK i IF:s vanliga hemförsäkran. Det verkar variera väldigt mellan olika bolag..

// Malin

Verkar att skilja mellan olika Länsfärsäkringsbolag oxå, Länsförsäkringar i Bergslagen ersätter cyklar till fullvärde men med självrisk på 25%.

Leif

Jag vill bara tillägga att Trygghansa anser att en cykel är ny i 2 år. =) Om den är stulen och är 1,7 år så räknas alltså allt på nypriset av cykeln.

Tillbaka
Topp