Hur mäter man grenlängden ?

Blir ganska stor skillnad cykelbyxor ändå. Med bara kallingar kan man ju trycka upp boken eller vad det nu är ganska rejält mot bäckenbotten. Cykelbyxor med bibs blir det över en cm skillnad för mig

Kona har en ganska beskrivande guide hur de tycker man mäter

(btw bibs = byxor m. hängslen, inte huruvida byxorna har stoppning eller inte)

Senast ändrad:
Skiljer ju asmycke i grenen om man har cykelbyxor eller inte. Minst 30 cm...

I ärlighetens namn är det väl lite sak samma. Syftet med mätningen är att få en startpunkt att börja laborera kring. Personliga preferenser, pedaltjocklek, skotjocklek, vevarmslängd, padding i byxan, exakt var och hur man sitter på sadeln, hur mycket sadeln ger efter för belastning och säkrt fler saker jag inte kommer på nu påverkar. Med andra ord måste en testa och finjustera till dess det blir perfekt ändå. Och eftersom påverkande parametrar är delvis okända så gör iaf jag om förloppet någon gång då och då. Höjer en cm och fungerar det bra höjer jag en gång till och när det visar sig vara lite för högt backar jag en cm och har hittat årets sadelhöjd typ. Dock sitter jag lite lägre på pendlaren och ännu en gnutta lägre på mtb.

Man blir aldrig klar - justering är en ständig process eftersom parametrar ändras (lite) över tid.

Så för att hitta startpunkten kvittar det väl om ett mätfel ger en startpunkt som är någon cm fel. Även om man mäter rätt så stämmer det troligen inte ändå....

Tillbaka
Topp