Hur torkar ni eran camelbak ?

eightan

Ny medlem
Som topic säger..

Min ligger bara ihopslickad och torkar typ aldrig helt, alltid en liten skvätt vatten kvar.

Min tanke var att trycka in nått bra föremål som håller den öppen, där vattnet kan dunsta.

Ahh det med frysen var e fint tips!

Jag kör en träslev i den så den skall torka

finns nån torkgalge att köpa om man vill

Jag vänder den ut och in, då blir den helt torr på insidan. Haft den i 3 år och känner inte minsta tillstymmelse till unkenhet. Aldrig stött på nåt bättre och billigare knep. :)

Kör aldrig med annat än vatten i min Camelbak så det som blir över får ligga i tills nästa tur då jag sköljer ur den och fyller på nytt. Haft den senaste över ett år och smakar lika bra nu som när den var ny.

ja per han syftar på blåsan. jag torkar den kanske mellan var 5 gång annars e det alltid vatten i den som jag bara byter precis innan och det smakar inget speciellt.

Skakar ur allt vatten som går och slänger i lite hushållspapper. Sedan blåser upp och låter stå någon natt eller tills nästa tur :)

fredrikw skrev:
-------------------------------------------------------
> hushållspappersrulle funkar perfekt.

Såklart, här ha jag försökt med det mesta. Bra tips!

hur upplver ni skillnaden med en rygga mot camelbak?

dvs en rygga med extra vatten mot en ja hur stora dom nu är camelbak i liter/tyngd?

I med nytt vatten och kör bara är det för min del.... så det som funkar i Lunden funkar hela vägen ner till Svingeln verkar det som.

Öppna locket och blås utav h-e samtidigt som du klämmer på drickmunstycket - där flyger de sista vattendropparna ut. Sen i med ett piasavakvast (handatget alltså) i locköppningen. Låt hänga uppochner så att det torkar ur ordentligt. Om drickslangen blir äcklig på insidan (min blev när den hade blivit liggande ett tag)- ta en styv ståltråd, böj en liten krok där du fäste hushållspapper, dra tussen genom röret och vips blir det rent.

Lite pyssel men det är det värt. Och jo, aldrig något annat än vatten i kamelpuckeln....

Jag började få omotiverad magkänningar, kopplade efter ett tag ihop dem med cykling.

Det var inte själva blåsan, men slangen. Den var full med svart glegg. Tänkte köpa en ny, men Camelbaks orginal slangflaskborste var billigare. Den med Yes + djupfrysning gjorde susen.

Blåsan kör jag med hhpapper, hårblås och upphägning på tork, mellan ca var 6:te tur, var 14:de dag typ.

Eller så använder man en blåsa från Source, som går att öppna ordentligt och är busenkel att torka ur...

images_items_maxi_LM1090SO.jpg ht=300

// Oskar

Oladanskavägen: "Per i lunden". Inser du att du har outat mig? Alla kan ta reda på vem jag e, vad jag gör och hur jag gör det. Hela min framtid är åt helvete, ekonomiskt, socialt och emotionellt! Vem som helst kan nu kliva rakt in i mitt vardagsrum, peta mig i näsan, röra till min cd-samling etc, etc. Hur ska jag kunna leva med det? Va? VA?? VA??

Senast redigerad av en moderator:
Jag håller med oskarlind. Source WidePack blåsan är helt outstanding jmf. mot CamelBak. Och hela vätskesystemet blir optimalt med Source WidePack och CamelBak munstycke. Enkelt att öppna, enkelt att fylla på, enkelt att dricka, läcker aldrig, enkelt att tömma, enkelt att torka. Tid är pengar ;-)

Jag har både CamelBak och Source.

Jag har haft min camelback sedan 1993. Torkar aldrig ur den utan spolar bara av munstycket lite och sköljer ur när jag fyller på nytt vatten. Min fru tycker att det är lite äckligt att det är lite beläggning i slangen, men det ger ingen smak, så jag bryr mig inte.

C

ni som ej torkar ur, glöm ej att legionella bakterierna trivs hur bra som hellst i vatten som är stillastående och/eller gammalt.
så tipset är att gör rent och torka så gott ni kan så ni ej får legionärs sjukan.

Det fungerar att gör på samma sätt som med en blåsa från Source. Jag har en Camelbak med stor öppning, så jag tömmer den, blåser ut vattnet u slangen och sedan stoppar jag in slangen i blåsan så att den blir lite öppen. Jag brukar hänga upp den i tvättlinan så att den får torka. Det finns en mojäng som man kan stoppa i blåsan som håller isär sidorna så att den torkar.

För det första så förstår jag inte att folk har sådana problem med Camelbaks blåsor och sen förstår jag inte heller varför man skall komplicera torkningsförfarandet en massa.
Efter en tur så häller jag bara ur det vattnet som finns kvar och sedan hänger jag upp den enligt bild. Thats it! Funkar ypperligt.

IMG_1466.jpg ht=635

/CJ

Klart man har en kanon, "Bomber"-gaffeln måste ju ha lite sällskap, men snart skall den förhoppningsvis få en hedersplats i lägenheten och inte stå undanskymd i garaget... :-)

/CJ

jesaro skrev:
> Jag kör in ett skohorn i den

....don't...want...to...know....

>_<

Sernevi skrev:
> jesaro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör in ett skohorn i den
>
> ....don't...want...to...know....
>
> >_<

mm.. och när jag inte har skohornet till hands så kör jag in slangen i den.. det du..

Annars så finns ju denna, förmodligen svindyra, lösningen från camelbak själva:
reservoirdryer.jpg

Denna lösningen var bra annars:
attachment.jpg

Tillbaka
Topp