Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag fick mail, men vem som får leverans var INTE tydligt. Om ni bytt konf så ni måste pynta extra, kolhjul, annan bakdämpare då får ni den INTE bland de första, ni skulle få separat mail där ni får länk så ni pyntar det extra som behövs via klarna.magnil sa:HI-TEN sa:Fick mail om att beroende på Build kit börjar de skickas ut idag...
Vad har ni som fått mail om leverans beställt för build?
SalkinL sa:Nu fick jag mail med datum. Står listat med ordernummer och leveransveckor.
glitch sa:SalkinL sa:Nu fick jag mail med datum. Står listat med ordernummer och leveransveckor.
Vad står det då? Har inte fått mail själv tyvärr :(
Va? Om du köper ramen löst, och beställer allt annat separat, har du ingen garanti då heller? Mycket märkligt.glitch sa:Fick svar om man vill montera själv så går det och man vinner lite tid men man tappar garanti på allt utom ramen :(
Bara att vänta...
Vizual54 sa:Nu är det nästan nästan bestämt. Kommer bli en Ripmo för mig med.
Sen är det ju det där med storlek.
Jag är 176 cm (~83 I benlängd) och ligger såklart mellan M och L. Vet ju att de flesta av er förespråkar att välja den större storleken men kanske måste höra det igen för att kunna bestämma mig.
Användningsområde på cykeln kommer framförallt att bli stigåka i Linköping med omnejd. Dvs till största delen kommer den inte köra utför tyvärr, sorglig att det är så lite lutning i denna stad. Den kommer även användas på de deltävlingar som är kvar av ESS samt en del parkåka i sommar.
Idag kör jag på en Stumpjumper 6fattie i M fast med 29or och 160mm fjädring fram och 30mm stam. Reachen på den är 417 och stack 617. Tycker den känns ganska kort och skulle gärna ha en längre hoj, en Ripmo i L skulle bli 5.4cm längre i reach. Vad tror happy?
Jag är 176 cm (~83 I benlängd) och ligger såklart mellan M och L. Vet ju att de flesta av er förespråkar att välja den större storleken men kanske måste höra det igen för att kunna bestämma mig.
Användningsområde på cykeln kommer framförallt att bli stigåka i Linköping med omnejd. Dvs till största delen kommer den inte köra utför tyvärr, sorglig att det är så lite lutning i denna stad. Den kommer även användas på de deltävlingar som är kvar av ESS samt en del parkåka i sommar.
Idag kör jag på en Stumpjumper 6fattie i M fast med 29or och 160mm fjädring fram och 30mm stam. Reachen på den är 417 och stack 617. Tycker den känns ganska kort och skulle gärna ha en längre hoj, en Ripmo i L skulle bli 5.4cm längre i reach. Vad tror happy?
jofahjalm sa:Vad är det ni tänker er när ni säger att ni ska montera själva? Cykelkraft måste ju fortfarande kapa höljen, packa alla små feruler och stopp och grejer som dom har på bulk. Det plockjobbet är nog också ganska svårt att få ihop korrekt om inte mantören faktiskt har en cykel framför sig som han ser blir färdig.
glitch sa:jofahjalm sa:Vad är det ni tänker er när ni säger att ni ska montera själva? Cykelkraft måste ju fortfarande kapa höljen, packa alla små feruler och stopp och grejer som dom har på bulk. Det plockjobbet är nog också ganska svårt att få ihop korrekt om inte mantören faktiskt har en cykel framför sig som han ser blir färdig.
Jomen "självmonteringsfrågan" beror ju på hur komplett cykeln är från Ibis när den skickas.
Köper du en Canyon eller YT så är ju "slutmonteringen" minimal.
Mig veterligen är det vanliga att en tillverkar får hem ett lass med ramar, och sen grupper och delar från underleverantörer och gör något slags grundmontering innan den går vidare till ÅF för finjustering.
Men I det här fallet lät det som att man får typ en naken ram och en kasse med grejer och garantiåtagandet för Ibis bygger på att deras ÅF slutmonterar så om man vill göra det själv har de inte ansvar för "hela cykeln" längre.
MickeMud sa:Som jag förstått är de flesta fabrikat i princip ihopmonterade men med lösa hjul och vridna styren, ev. lös gaffel men allt kopplat och klart som vid en vanlig flygtransport i väska .
Undantaget är YETI, CK har enormt mycket jobb med varje cykel som kommer bokstavligt i molekyler och varenda vajer, hölje och ledning ska dras i ramar m.m. Länkaget är även det ett pussel och det finns inte två delar som sitter ihop. Hjulen är ekrade och dom behöver dock inte gänga eller kapa bultar.
glitch sa:MickeMud sa:Som jag förstått är de flesta fabrikat i princip ihopmonterade men med lösa hjul och vridna styren, ev. lös gaffel men allt kopplat och klart som vid en vanlig flygtransport i väska .
Undantaget är YETI, CK har enormt mycket jobb med varje cykel som kommer bokstavligt i molekyler och varenda vajer, hölje och ledning ska dras i ramar m.m. Länkaget är även det ett pussel och det finns inte två delar som sitter ihop. Hjulen är ekrade och dom behöver dock inte gänga eller kapa bultar.
Lite så lät det på dem att det är med Ibisarna också.
AX3L sa:Det är ju märkligt att man överlåter det arbetet på LBS, både IBIS och Yeti som är ansedda att vara i toppskiktet. På Santa Cruz gör man en stor grej av att allt (kanske med något undantag) monteras hos dom i just Santa Cruz, och vilken kvalitetskontroll man har där. Rimligen är den kunskapen mer varierande hos LBS, och att standardisera den processen ser jag med ett helt yrkesliv som produktionsingenjör vissa utmaningar med så att säga.
jekyll sa:Nu representerar ju jag knappast hela Happy men... Jag hade tagit med Stumpjumpern till Vallåsen en helg. Cyklat nerför. Haft kul.
Provat Ripmo i stl M och L och därefter bestämt mig. Båda storlekarna finns för test hos https://www.ontracksverige.se/ som håller till där.
Läst hela långa tråden på mtbr, verkar ju som att de som är i vår längd är nöjda på L ramar. Gillar att köra med kort stam och det lär kanske inte funka på en M.SalkinL sa:Läs på mtbr forumet. Många som varit oroliga av samma anledning. I princip samtliga har varit väldigt nöjda med den långa reachen eftersom sadelröret är så brant. Cykeln verkar upplevas mycket kortare än vad siffrorna antyder. Jag kommer gå från 435mm till 471mm. Provrullade nya Process 153 med 470mm reach, kändes helt ok.
Glöm inte att väga in styrstamslängden också.
Jag är 177cm, kort också alltså.
Vizual54 sa:Ja, fru och två barn.
För trångt mot den svarta länkarmen så att det kläms fast skit emellan?glitch sa:Trista bilder på MTBR på Ripmos där det är stora märken i nedra delen av framtriangeln bakom länkaget.
Det är ju helt nya hojar vi snackar om. Aldrig fått såna märken på någon heldämpad hoj tidigare så det känns ju så där.
Fattar inte riktigt vad det är som gör skadorna, däcket är ju rätt långt ifrån? Stenbös som flyger upp?
Erik O sa:Ingen som hört något mer om leverans?
glitch sa:Erik O sa:Ingen som hört något mer om leverans?
Nopp, bara listan som postades tidigare i tråden.
Känns ju segt att de "skickar ut ett skydd om folk klagar" respective inte löst ett problem de haft tidigare och är medvetna om.
Om inte annat borde de ju per default sätta dit skyddet INNAN folk får onödiga lackskador.
Min levererades i fredags.Erik O sa:Ingen som hört något mer om leverans?
Erik O sa:glitch sa:Erik O sa:Ingen som hört något mer om leverans?
Nopp, bara listan som postades tidigare i tråden.
Känns ju segt att de "skickar ut ett skydd om folk klagar" respective inte löst ett problem de haft tidigare och är medvetna om.
Om inte annat borde de ju per default sätta dit skyddet INNAN folk får onödiga lackskador.
Ja det känns rätt konstigt helt klart nu när det verkar vara ett uppenbart problem.
Crossmax sa:Min levererades i fredags.Erik O sa:Ingen som hört något mer om leverans?