Indian Pacific Wheel Race, 2017 [Avbrutet] 2018 års upplaga pågår!

Drafting är förbjudet. Däremot är det vad jag fattat tillåtet att åka bredvid varandra under måttliga sträckor.

Senast ändrad:
Det måste vara en mycket märklig/skum/häftig känsla att cykla förbi en belgier som ligger och sover i gräset och på detta sätt ta över ledningen. Spännande!

Lite irriterande att registreringarna till trackingen inte är synkade. Gör det lite krångligare att få grepp om avståndet. Dessutom försvåras det ytterligare av att det går upp och ner. Just nu säger trackingen t.ex. att Halls ledning är 33 km. Men då har Allegaert sin senaste registrering 7.42 (svensk tid) medan Halls är 7.57 och dessutom är Hall ett antal höjdmeter längre ner.

Helt klart är dock att Hall håller på och bygger upp en lucka. Såg någon spekulation kring att han sovit ganska lite i natt. Frågan är om det kan bli en vändning på detta kommande natt. Klockan är fem på eftermiddagen där de befinner sig så det är inte alltför många timmar till innan det blir mörkt.

Senast ändrad:
Har Allegaert stannat? Ingen registrering på en timme och Halls ledning är enligt trackern nu 47 km.

Nu uppdaterades Allegaert - 18 km efter Hall.

Har sett en hel del nytagna bilder på instagram och Allegaert liknar inte alls en slagen man - så någon allvarligare sjukdom eller skada kan nog uteslutas. Återstår ren sömnighet och/eller mekaniska problem.

18 km.... Då ser de ju nästan varandra. Ska de cykla bredvid varandra och snacka om Allegaert kommer ikapp? Eller attackera han och skava förbi? Försöka mala ner den andra? Låtsas ta en sovpaus sedan plötsligt hoppa upp på cykeln igen?

Undrar hur de tänker!

Om de är inriktade på att verkligen vinna kan det nog utvecklas till en sova-minst-tävling sista 80+ milen. Om jag har uppfattat det rätt och Allegaert sovit lite mer senaste natten borde det vara en liten fördel för honom. Å andra sidan verkar Hall vara inne i ett bättre flyt.

Vet inte riktigt hur mkt tävling det är heller. Om de skulle vara tillsammans med några mil kvar, kommer de att försöka rycka ifrån varandra eller cyklar de in gemensamt och delar på segern?

14 km. Känns som trackingen kommit in i en bra period nu med registreringar som skiljer sig bara en minut åt i tid.

Senast ändrad:
Allegaert knappar in. På när nån mindre knöl ser det ut att vara tempoåkning nere i en dalgång de kommande 15 milen cirka.

Snappade upp ett rykte om att belgaren helt enkelt försov sig. Givetvis har han haft (och har ännu såklart) underskott på sömn, men det kan alltså ha rört sig om ett rent misstag att släppa förbi Hall.

Snart kväll igen - blir en fruktansvärt natt för bägge två kan man gissa.

Tråden är nu google-femma!
Capture.PNG

På TCR har jag för mig att man kunde se alla registreringspunkter (både längd och registreringstid). Det hade varit användbart.

Ah, det finns ju här också. Man får bara se till att slå på det per åkare för annars tar det en evighet.

Senast ändrad:
Är det någon som hört några rykten om vad som hände med Kristof i natt? Jag hörde att han blivit så jävla trött att han inte kunde cykla uppför och var tvungen att gå istället. Därefter insåg han att det är ohållbart och i princip lagt sig raklång i väggrenen. Att sen kunna ligga raklång i väggrenen med temperaturer under 10 grader och sova i nästan 7h. Då är man trött :).

Ryktet säger att han själv skrev på instagram att han försovit sig, men tog bort inlägget kort därefter. Men detta är andrahandsinformation, jag har inte talat med någon som själv sett inlägget. Internetcykling när det är som allra, allra bäst :D

Hans stopplats var i alla fall vad jag fattade utifrån positionen på trackern mitt ut i ingenstans och sista biten fram dit gick det inte fort så det låter som att den beskrivningen kan vara sann.

21 minuters skillnad nu.

En halvtimme sen Halls senaste registrering. Om han stannat vid senaste registreringspunkten är Allegaert förbi honom.

Därefter följer 10 mil utan några backar att tala om.

Senast ändrad:
Verkar vara ett ganska öde område, bara några få spridda hus (där man väl skulle kunna be om vatten) innan de kommer till Cooma om ca 300km. Så längre stopp för annat än sömn eller mekaniska problem verkar inte så troligt.

Just nu hade uppdateringarna behövt vara i realtid!

Nja, det är mer än 30 minuter sen Halls tracker uppdaterades. Det KAN givetvis vara så att han blivit tvungen att stanna och isåfall blivit passerad, men lika troligt är att trackern bara uppdaterar sporadiskt. Det har varit lite hackigt med uppdateringarna på bägge två idag.

Nu kom det signal på Hall... han är i rörelse men (med reservation för att det nu är 15 minuter sen Allegaert uppdaterades) tycks tappa mark.

Ser ut som uppdateringar kan komma med ca fem minuters mellanrum, men ibland missas uppdateringar och då får man sväva i ovisshet om det handlar om att åkaren stannat eller om det bara är en missad uppdatering. Just nu tror jag dock inte att någon av de två i täten stannar "frivilligt".

Eller, hm, det verkar inte stämma riktigt heller. Om man kikar på Halls senaste registreringar är de (svensk tid):
11.27.31
11.22.31
11.18.23
11.16.20
10.37.29
10.32.28
10.27.27
10.22.29
10.17.31
10.07.34

Det är dock för nära fem minuter mellan många av uppdateringar för att det ska vara en ren slump.

Senast ändrad:
Frågan är om de är tillsammans alldeles strax.
Capture.PNG

Halls registrering är två minuter efter Allegaerts och det är strax över en kilometer mellan registreringspositionerna.

Om de inte åker bredvid varandra så är de väldigt nära. Senaste registreringen ger i underkant en halv km mellan dem och 1 min 6 s mellanregistreringstillfällena.

När sov Mike senast? Om nu Kristof försovit sig och de nu är inom minuten till varandra så känns det som att Kristof fortfarande har övertaget.

Ny uppdatering

KA: 4729km kl 1359:43
MH: 4727km kl13:57:11

Om detta stämmer så BORDE KA vara aningen före då de tycks cykla med nästan 30km/h. Å andra sidan är distansen angiven till närmaste hela kilometer så de kan lika gärna ligga sida vid sida. Nu får nån skicka ut en dron, det här är olidligt!

ohellstrom sa:
Ny uppdatering

KA: 4729km kl 1359:43
MH: 4727km kl13:57:11

Om detta stämmer så BORDE KA vara aningen före då de tycks cykla med nästan 30km/h. Å andra sidan är distansen angiven till närmaste hela kilometer så de kan lika gärna ligga sida vid sida. Nu får nån skicka ut en dron, det här är olidligt!

Givet att positioner är tillförlitliga bör det varit ca 1,5 km mellan dem vid dessa tillfällen ska de hålla ca 35 km/h om de ska ligga bredvid varandra.

GoranS sa:
Dagens i-landsproblem: Den dåliga uppdateringen i trackern för IPWR.
Om du tittar endast på "namnskyltarna", rör de sig då? För mig rör de sig nästan alltid "live". Däremot är de textrutan som släpar.
Jag antar att "namnskyltarna" ändå är på riktigt, eller?

Oooh sa:
GoranS sa:
Om du tittar endast på "namnskyltarna", rör de sig då? För mig rör de sig nästan alltid "live". Däremot är de textrutan som släpar.

Nej, inte helt... om du kör i "predicted mode" så är skylten en extrapolation av senaste angivna position. Detta kör i upp till 30 minuter efter en uppdatering, varefter skylten återgår till den rapporterade positionen. Om du klickar på skylten (dvs får upp textrutan) ser du detaljerad info om tid och distans för senaste rapport.

Senast ändrad:
ohellstrom sa:
Oooh sa:
GoranS sa:

Nej, inte helt... om du kör i "predicted mode" så är skylten en extrapolation av senaste angivna position. Detta kör i upp till 30 minuter efter en uppdatering, varefter skylten återgår till den rapporterade positionen. Om du klickar på skylten (dvs får upp textrutan) ser du detaljerad info om tid och distans för senaste rapport.

Ok, de förklarar en hel del

Allegaert tycks ha etablerat en lucka på 7-8 kilometer nu.

Han har varit klart snabbare på vägen idag, men det lär ändå vara den med bäst och smartast exekverade pauser som drar längsta stråt.

Har helt slagit av predicted mode då jag hellre vet var mätpunkterna är och sen kan skatta själv än att försöka gör någon sorts studium av prediktionen för att lära mig hur den fungerar och jag ska anpassa min tolkning av vad som händer till de predikterade värdena.

Edit: Tvåa på pucken.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp