Isaberg

oikhenke

Medlem
Isaberg
Någon som testat området kring Isaberg/hestra?
Finns ju en del slingor där.

Såg även att den 28/9 annordnas en motionärstävling. 15km är väl kanske i kortaste laget men visst kul ändå.

Isaberg
Var där för ca två månader sedan med frugan (som testade mtb för typ första gången). Mycket fina, väl-markerade och varierande stigar/leder. För en dag eller helg är det väl värt ett besök.
Vi bodde över på Hestravikens värdshus vilket kan rekommenderas.

Isaberg
oikhenke skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det gratis om man har egen cykel?

Enligt den info jag fått är det det. Ska dit nästa helg med familjen för lite andra aktiviteter och jag och sonen ska cykla och då sa de att det var gratis med egen cykel.

Isaberg
Var där med frugan efter stormen Per då var det inte uppröjt men vi såg att det fanns potential.Tänker åka dit snart igen och även då bo på Hestraviken,antar att lederna är röjda nu.Vilka leder är roligast (föredrar stig framför grusväg och eftersom det är höst gärna hyfsat torrt)

Isaberg
Cyklade en av slingorna, kommer inte ihåg vilken. Helt ok, mycket stig, lite grus/skogsväg, 2% var lite halvteknisk nerförskörning. Summa summarum, roligt om man vill cykla snabbt och inte så tekniskt.

Isaberg
http://www.isaberg.com/sv/sommar/aktiviteter/mountainbike/mtb-leder/
mtb-leder-ny-140624-1.png

Gjort en PNG av PDF:en på websidan.
http://bayimg.com/MAaMoaaGD

Senast ändrad:
Isaberg
raver skrev:
> Var där för några veckor sen och cyklade några
> av lederna och det finns något för dom flesta.
> Kort, långt, högt eller lågt. Det är bara att
> köra.

Nyss tillbaka efter 2 dagar med blandade aktiviteter i Isaberg och instämmer med ovanstående uttalande. Jag är nöjd och sonen likaså, inga problem att hitta leder som passade båda våras önskemål, mitt lite snabbare utför och sonen lite mer xc. Rekommenderas.

Isaberg
Jag kan verkligen rekommendera deras XC-slinga. De har enkel, medel och svår på de flesta hindrena så de flesta blir utmanade, dvs allt från enkla ojämnheter till drop på 1-2m för den som vågar. jag hade kul hur länge som helst. Pumptracken var oxå trevlig. Gratis ja om man gillar att cykla uppför. så för xc-cykling är det klockrent. Det är nygrävt med grävmaskin så till nästa säsong blir det nog fint. På sikt lär de orda så slöa ungdomar kan ta cykeln med sig upp via norrliften…(sofflift) annars kommer de inte tjäna några pengar..

"Utmaningen" är en gul slinga som jag tyckte var trevlig som inte var framtagen med grävmaskin, rejält med rötter...

Isaberg
oikhenke skrev:
> Vi funderar på att åka upp helgen 3,4 och 5 okt
> på träningsläger. Nån som ska med?

Låter svettigt :)
Jag gillar att skojcykla!

Isaberg
Bumpar tråden...antar att det hänt en del på två år.

Hur är Isaberg för XC och var rekommenderas rent allmänt (boende, mat, hyrcykel)? Funderar på att ta en dag eller två där med sambon när vi ska söderut senare i sommar.

Isaberg
Jocke77 sa:
Bumpar tråden...antar att det hänt en del på två år.

Hur är Isaberg för XC och var rekommenderas rent allmänt (boende, mat, hyrcykel)? Funderar på att ta en dag eller två där med sambon när vi ska söderut senare i sommar.

Jag var där för några veckor sen. Gillar man XC så är det bra, det är dylikt det finns där. Både längre loopar och ett teknikträningsområde. Det sistnämnda är bitvis lite dåligt skyltat, men man kan köra lite som man vill så det är inget stort problem.

Isaberg
Passerar med endurocykeln på taket och är lite sugen på att stanna till. Är det värt att konka runt med xc-hojen på roadtripen eller har man roligt på 160mm med?

Isaberg
Prövade inte själv men den blåsvarta
"Jättestigen" ska vara något åt endurohållet. Nedförsåket på SM-banan kanske kan locka till leenden med FS och bra med slag.

Isaberg
Säkert någon som har bättre koll men jag var där en dag förra året, med 160 mm, och hade roligt.

Det är ju en hyfsad bergknalle och där finns några spår nerför. Killarna som skötte stället var väldigt hjälpsamma och förklarade hur jag skulle få ut mesta möjliga för cykeltypen. Sen vet jag inte ifall det finns fantastiska xc rundor så att det är värt satsa på det för den skull.

Isaberg
NLC sa:
Prövade inte själv men den blåsvarta
"Jättestigen" ska vara något åt endurohållet. Nedförsåket på SM-banan kanske kan locka till leenden med FS och bra med slag.

Jo precis, den blåsvarta bjöd på ett riktigt trevligt och hyfsat långt nerförsåk. Och lite väl långt uppför =)

Isaberg
Körde Isaberg idag. All cykling är öppen inklusive Arenan med flowzonen och hopp. Ligger lite konstsnö i skidbackarnabackarna men ingenting som påverkar cyklingen

Tillbaka
Topp