Island - bucket list stuff!

Crossmax

Aktiv medlem
Asså vad fan, kolla in den här videon. Jag vill dit. Typ nu. Men det går inte. Så kanske någon gång nästa år.

Någon som varit där och kört MTB? När är bästa tiden att sticka dit? Sommaren?

Najs!

Jag har inte varit på Island, men jag har en önskelista...

Jag skulle vilja bli utkörd av en rejäl superjeep över vattendrag och uppför några branta backar till någon aktiv vulkan (kanske inte till själva vulkanen, men iallafall en närliggande topp med bra utsikt över skådespelet). Från vulkanen skulle jag vilja cykla några timmar i lugnt upplevelse-tempo med en duktig guide som visar bra stigar som inte har för mycket branta klättringar men gärna mycket trampning ändå.

Island är väl aldrig särskilt varmt så jag misstänker att sommaren är bästa tiden om man vill ha dräglig temperatur.

Häftig natur verkar det ju alla gånger vara.

Gaah. Sjukt fint.

Vill du dit är det absolut på sommaren. På hösten när jag var där (typ oktober) och under hela höstterminen när min fru pluggade där var det mycket nederbörd. Eller som hon beskrev det: "Det regnade nästan någon gång varje dag".

Edit: Justerade inlägget.

Senast ändrad:
Va!? Kollade på worldweatheronline och enligt dom ska Reykjavik bara ha 21, 26 resp. 31 mm nederbörd i snitt i juni, juli resp. augusti. Kan det verkligen stämma? Eller är det s.a. att andra delar har betydligt mer sommarregn?

Nä det kanske stämmer, jag baserar det på vad min fru sade när hon pluggade på Island. Då regnade det typ jämt. Hon var där augusti till december.

Jag var på Island två veckor i juli 2013 och det regnade en av 14 dagar :). Jag cyklade inte men sprang och red en hel del i området kring Hekla, snöfjällsnäs och västfjordarna. Kommer definitivt åka tillbaka; Island är lätt det häftigaste stället jag varit på.

Även om det regnar mycket på Island så fick det här mig att gå in i en minlivskris igen. Vad gör jag här framför datorn egentligen liksom.

Jag tror att det här belyser regnproblematiken.

Tittar vi på nederbördmängden är det inte så extremt.
average-rainfall-iceland-reykjavik.png

Men tittar vi på regndagar så ser man att det regnar ofta.¨

average-raindays-iceland-reykjavik.png

Edit: Å andra sidan var ju inte Stockholm mycket bättre:

average-raindays-sweden-stockholm.png

Senast ändrad:
Jag var där två veckor i juli 2007. Vi hade sol i stort sett hela tiden och runt 18 grader.

Sommaren innan hade tydligen haft tre soliga dagar vad jag förstod.

Lätt osäkert väder alltså. Men häftigt som tusan.

En blir tillslut blasé på alla fantastiska vattenfall som finns på Island.

Från Glymur, Islands näst högsta vattenfall på 198 meter. Går i en ravin som är enormt häftig och läskig att vandra vid.

550977_10151571893646662_1629587347_n.jpg

Haifoss.

550965_10151571889261662_601287212_n.jpg

Här svalkar jag fötterna i en iskall minisjö. Kommer tyvärr inte ihåg vad platsen heter, vi pausade där under vår ridtur. Som en oas i lavaöknen. (Det går att ana början till min episka bonnabränna. Vi hade blå himmel och strålande solsken alla dagar utom en under sex dagar på hästryggen, våra isländska guider var helt sönderbrända :). Solksyddsfaktor var inget de hade som standardutrustning...)

9096_10151571889791662_1774506646_n.jpg

Typisk "lavaöken". Helt insanely coolt. Jag rekommenderar verkligen ridning på Island; Islandshästar är totalt übergrymma! Det är även så islänningarna tagit sig fram i tusentals år och infrastrukturen är väldigt hästanpassad.

9076_10151571890751662_2114756327_n.jpg

Ja inte är den lämplig för bilar iaf.

Jag har åkt bussen tvärs över ön. Det var en upplevelse. En hel dag genom en stenöken i typ 15km/h och vägar som går rakt genom floder.

Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja inte är den lämplig för bilar iaf.
>
> Jag har åkt bussen tvärs över ön. Det var en
> upplevelse. En hel dag genom en stenöken i typ
> 15km/h och vägar som går rakt genom floder.

Haha, precis! Vi hyrde en jeep och var rätt glada över den på många vägar. Dock så träffade vi även på islänningar i typ Toyota Yaris som med lätthet körde om oss (!) på ställen där vi sa "gud vilken tur att vi har den låga växellådan här!".

733773_10151571896456662_428804405_n.jpg

Några bilder från i somras när jag var där med min bror och hans son!
Kan starkt rekommenderas :-)

Bilagor

• FB_IMG_1436683922452.jpg
    FB_IMG_1436683922452.jpg
    67.3 KB · Besök: 18
  • FB_IMG_1436694464709.jpg
    FB_IMG_1436694464709.jpg
    57 KB · Besök: 18
  • FB_IMG_1436694427220.jpg
    FB_IMG_1436694427220.jpg
    48.4 KB · Besök: 11
  • FB_IMG_1436611075777.jpg
    FB_IMG_1436611075777.jpg
    64.9 KB · Besök: 20
  • DSC_0259.JPG
    DSC_0259.JPG
    77.9 KB · Besök: 19
  • DSC_0257.JPG
    DSC_0257.JPG
    81 KB · Besök: 15
Mathias B skrev:
> Ni som har varit där, vad kostar det att hyra bil
> och i vilka områden har ni gått, cyklat eller
> vandrat?

Landmannalaugar och porsmörk är mina bilder ifrån och där finns det bra möjlighet till både vandring och mtb.

Tyvärr var det väldigt mycket snö kvar på höglandet när vi var där vid månadsskiftet juni-juli så vi var lite "begränsade".

Har ingen koll på vad det kostar att hyra bil då min bror hade med sig sin bil.

Det går bussar kontinuerligt till dessa platser sommartid vilket förmodligen är det billigaste alternativet!

Crossmax skrev:
> Asså vad fan, kolla in den här videon. Jag vill
> dit. Typ nu. Men det går inte. Så kanske någon
> gång nästa år.
>
> Någon som varit där och kört MTB? När är
> bästa tiden att sticka dit? Sommaren?

Sjukt snygg film, skulle kunna tänka mig Joey Schuslers jobb faktiskt?

Mathias B skrev:
> vandrat?

Varit där och vandrat och reagerade på att det var sjukt dyrt att hyra bil och åka buss, men har förträngt hur dyrt. Googla på biluthyrare...
Däremot var det förhållandevis billigt att gå på restaurang. Kan varmt rekommendera meat och fish market, två grymma restauranger :)

Mathias B skrev:
> vandrat?

Vi hyrde en liten jeep via https://www.cheapjeep.is/ och om jag minns rätt betalade vi typ 5000-6000 SEK för en vecka. Prisnivån är annars typ som i Sverige tyckte jag, förutom Skyr som är mycket billigare :). Vi hade tält med oss vilket var jättesmidigt och billigt. Vi tog färja till Snöfjällsnäs och körde därefter bil till Västfjordarna. Kan verkligen rekommendera ett besök på den nedlagda sillfabriken i Djúpavik som numera agerar museum och verkligen manifesterar mänsklig kortsiktighet. Vi blev även tipsade av anställda där om en (privat...) varm källa precis vid havet. Det var helt sjukt mäktigt att ligga och skvalpa i 40 gradigt vatten medan havsvågorna slog in direkt mot klippan bakom oss.

Min sambo poserar vid källan innan vi slet av oss kläderna och hoppade i. Vattnet runt omkring är alltså havet (!).

998919_10151571896641662_646810230_n.jpg

Jag skulle gärna besöka norra och östra Island också men det hanns helt enkelt inte med denna gång. Vi red som sagt i området runt Hekla, med start i utkanten av Porsmörk. Det var också helt fantastiskt vackert.

Hekla (hade gärna försökt mig på en bestigning, utsikten från toppen måste vara enorm)

1146730_10151571888646662_768572354_n.jpg

På tal om Hekla så finns det en fin tältplats intill vägen som går upp mot toppen :-)

Bilagor

• FB_IMG_1436611094553.jpg
    FB_IMG_1436611094553.jpg
    49.2 KB · Besök: 12
RasmusH skrev:
> På tal om Hekla så finns det en fin tältplats
> intill vägen som går upp mot toppen :-)

Haha! Otroligt isländskt :).

Just det: ett annat plus med Island är att många islänningar är grymma på engelska så det är enkelt att kommunicera med lokalbefolkningen. Många har pluggat i Norge, Sverige eller Danmark och dem kan man snacka med på hyfsad "skandinaviska". Isländska är dock enligt mig totalt omöjligt att förstå mer än enstaka ord av. Det KÄNNS som att man borde fatta vad de säger, men i verkligheten är deras uttal och skumma th-ljud lite för långt ifrån modern svenska.

Sist jag var på Island så vandrade lämnade vi bilen i Djupavik (den övergivna fiskmjölsfabriken som Kristin skrev om ovan) och vandrade längs kusten. Väldigt fint, helt folktomt men rätt rikt djurliv (sälar, fjällräv etc).

Någon som lyckats ta sig till norra sidan av Island? Verkar som att det är där djurlivet och de geologiska fynden stoppats undan.. I gymnasieålder, var det Islandskartan som satt uppnålad på väggen. Istället för Ferraris och Sam Fox..
Jag har allvarliga samtal med min nacke, om att jag faktiskt fortfarande vill få se Island. Tragiskt att de har så kurvig kustväg! Man kommer sig ingenstans på tio mil.

Tillbaka
Topp