Jag gillar inte nya Happy

Luktapåblommorna sa:
Luthman Photography sa:
Men funktionen är ju precis som innan?

Jo, med ansträngning var den det. En vedertagen uppfattning av god design bygger på att en inte ska märka eller tänka på den, att det ska vara smidigt att läsa texten, inläggen. Inte att att NY-knappen drar blicken till sig med den enda utstickande och kontrasterande färgen som en varningsknapp. Vilken funktion fyller det? Eller när knapparna under inläggen var inrutade. Eller att behöva leta efter tiden när inlägget är skrivet.

Lite som en sunkig 90-tals citymtb , den går att cykla på och växla om en är välvillig men tråkigt i längden och ganska snart kommer en sluta eller vilja ha något som fungerar.

Jag behövde inte anstränga mig ett dugg. Eller jo, jag fick välja en annan färg för att det skulle bli ballt. I övrigt ingen ansträngning.

Men jag har förstått att jag är en übermensch i den här frågan så jag avviker från diskussionen nu.

s sa:
Det där med taggar låter bra i teorin men hur säkerställer man att trådarna taggas rätt? Landsvägscyklisten som vill ha hjälp med att justera bakväxeln kommer tagga sin tråd med "lvg" eller kanske "hjälp" eller av gammal vana med "ot". Vilken nytta tillför det?

Nej, lär er använda sökfunktionen istället. Och hittar man inte med den så starta en ny tråd. Svårare än så är det inte.

+1

Förstår faktiskt inte varför det häre med taggar när det finns sökmotorer som löser det mesta.

Kategoriivrare kanske kan ge ett praktiskt exempel från verkliga livet på forumet som skulle lösas med kategori, så kan säkert kollektivet ge återkoppling om hur problemet kunde lösas utan kategorier.

Sedan finns det väl fortfarande det enkla svaret: Ja, men använd/skriv/joina då istället ett forum med kategoriseringsmöjligheter så stannar vi andra kvar här, och luktar på blommorna. (Även om även jag nu föredrog de lite mer bruna blommorna istf det här gröna, konstiga och kalla....)

mikipedia_ sa:
Ett forum som har kategorier i mängder är Mtbr. Svin mycket info om typ allt men helt hopplöst att hitta grejer fort och enkelt

Just hitta information gör man ju i modern tid bara genom sökmaskiner. Manuell informationskategorisering av internet tror bara yahoo på.

MTBR klarar väl kategoriseringen ganska bra utan att torka ihjäl tack vare den globala användarskaran. Effekten av just MTBRs kategorisering på mig (och de flesta tror jag) är dock att man väljer en eller två kategorier som man ser som sitt MTB-forum och resten av kategorierna finns inte. Inom singlespeed och 29er-forumen kan man diskutera allt oavsett om det har med oväxlat eller storhjul att göra. Då får man ett community där som har ett liknande mindset och som är värt att prata om allt cykelrelaterat med utan att flytta till annan kategori. På samma sätt kan endurogänget ha ett subforum där de kan prata storhjulingar utifrån sin subkultur.

Nu är Sverige så litet så ett forum som försökte göra samma sak på svenska skulle dö eftersom informationsflödet i kategorierna skulle bli så långsamt att alla skulle sluta bry sig om att läsa.

Vi har sett ett antal sajter och forum dö på grund av just detta.

Twitter är inte kategoriserat heller. Går väl fortfarande ganska bra även om de har sina orosmoment av och till.

s sa:
Det där med taggar låter bra i teorin men hur säkerställer man att trådarna taggas rätt? Landsvägscyklisten som vill ha hjälp med att justera bakväxeln kommer tagga sin tråd med "lvg" eller kanske "hjälp" eller av gammal vana med "ot". Vilken nytta tillför det?

*suck* Det där är ju #mekhjälp #mektips #justering och inget annat, det förstår ju vem som helst.

Jo klat man söker! Men deras funktion är default på din senaste kategori, sen är själva sidan apjävla seg oxå? Tyvär blir det som du säger att man stannar i några kategorier/underforum.

Jag drar även din slusats av ondbråd död om det blir kategorier här.

Mr Handley sa:
s sa:

*suck* Det där är ju #mekhjälp #mektips #justering och inget annat, det förstår ju vem som helst.

Men då kommer någon och ställer frågan om hur styrlindan bäst lindas, appropå att lvg-växeljustering var diskussionsämnet, och då kommer den del av happy-kollektivet som har stor erfarenhet av just styrlindor ge ett svar och markera tråden #självklart och då kommer alla andra tro tråden handlar om Stockholm och helt plötsligt har större delen av Sveriges framsida och de norra delarna (dvs norr om Enköping) ökat risken att missa bra växeljusteringstips

Inga kategorier please!
Taggar möjligtvis, men då endast ett antal fördefinierade att välja på.

Tänk Gmail's "labels", en mailtråd kan då ligga i flera lådor, men allt ligger som standard i inkorgen.. Såvida det inte är skräppost..

#skräppost

Luktapåblommorna sa:
Luthman Photography sa:
Men funktionen är ju precis som innan?

Jo, med ansträngning var den det. En vedertagen uppfattning av god design bygger på att en inte ska märka eller tänka på den, att det ska vara smidigt att läsa texten, inläggen. Inte att att NY-knappen drar blicken till sig med den enda utstickande och kontrasterande färgen som en varningsknapp. Vilken funktion fyller det? Eller när knapparna under inläggen var inrutade. Eller att behöva leta efter tiden när inlägget är skrivet.

Lite som en sunkig 90-tals citymtb , den går att cykla på och växla om en är välvillig men tråkigt i längden och ganska snart kommer en sluta eller vilja ha något som fungerar.

Mycket av det i designen som tar fokus från smidigt läsande är mest en vanesak tror jag. Jag har varit med och uppgraderat olika system för kunder ett antal gånger. I princip alla vill ha ändringar så att det blir precis som innan. Jag är alltid benhård med att dom får ge det minst en vecka, sedan lyssnar jag på åsikter. Allt innan det går till papperskorgen (säger jag, men det gör det givetvis inte).

Jag är ganska övertygad om att kritiken hade låtit ganska mycket samma om det varit övergång från detta "nya" till det gamla.
"En vedertagen uppfattning av god design bygger på att en inte ska märka eller tänka på den" ja men inte direkt, det är ganska självklart att man märker en ny design när vant sig vid en annan i ett antal år.

me.I.am sa:
TBone sa:
[lång text om betongsuggor och bommar]

Betongsuggor och bommar i all ära men kan du inte istället ge exempel på vad som är så jobbigt, funktionellt alltså, du skriver ju själv att det inte är utseendet.

Det viktigaste är hur information grupperas och placeras. Hur informationen utformas är också viktigt för att se vad är det central och vad som är stödinformation. Hur mycket information som placeras på en given yta. Hur läsbarheten påverkas av radlängder, radavstånd, mängden luft runt omkring texter, typsnittsval.

Ämnen värda att googla kan vara perception, kognitionspsykologi, läsbarhet, UX (user exeperience), layout.

Nu ska jag säga att många av de mest grundläggande felen har åtgärdats men de behövde inte inträffat till att börja med om man tänkt till från början med användabarheten i åtanke istället för enbart fokus på nyttåfräscht.

edit: villefingrar

Senast ändrad:
plumse sa:
Mr Handley sa:
s sa:

Men då kommer någon och ställer frågan om hur styrlindan bäst lindas, appropå att lvg-växeljustering var diskussionsämnet, och då kommer den del av happy-kollektivet som har stor erfarenhet av just styrlindor ge ett svar och markera tråden #självklart och då kommer alla andra tro tråden handlar om Stockholm och helt plötsligt har större delen av Sveriges framsida och de norra delarna (dvs norr om Enköping) ökat risken att missa bra växeljusteringstips

#självklart är ju givet. Annars så blir det ju #yberlinda #högervarv #vänstervarv och gör någon det på fyllan så blir det både #fulmek #fyllemek #vågarintfråga

Det här blir ju glasklart. Tycker "ny" funktionen räcker som kategorisering. Endera har jag läst det, eller så har jag tyckt att det var ointressant. Finsn det en nyflagga så har någon postat. Klart liksom

Nu är vi snart tillbaka på gamla happy i layout (iaf om man adblockar bort hela skriktopmenyn men äckellogon), med fortsatt samma gamla motorn. Med nytt domännamn som dock fortfarande låter sellout men som kanske passar bättre till vad happy har blivit (vore kul om någon faktiskt satte upp ett mtbforum och lyckades igen - igen).

Det enda som verkligen sakas är smalar inlägg som man kan läsa utan att lägga massa energi.

Jag tror den (nåja, rätt minimala) oenigheten i maxbredd ligger i att alla inte kan "speedreed":a (jag vet inte riktiga order på svenska, men skumläsning blir inte helt rätt). Om man inte kan det spelar inte bredden någon roll; oftast är det folk som har dyslexi eller bara ovilja att läsa böcker/mycket som saknar denna förmågan.

Hälften av nuvarande bredden vore ultimat.

Senast ändrad:
TBone sa:
me.I.am sa:
TBone sa:
[lång text om betongsuggor och bommar]

Betongsuggor och bommar i all ära men kan du inte istället ge exempel på vad som är så jobbigt, funktionellt alltså, du skriver ju själv att det inte är utseendet.

Det viktigaste är hur information grupperas och placeras. Hur informationen utformas är också viktigt för att se vad är det central och vad som är stödinformation. Hur mycket information som placeras på en given yta. Hur läsbarheten påverkas av radlängder, radavstånd, mängden luft runt omkring texter, typsnittsval.

Ämnen värda att googla kan vara percetion, kognitionspsykologi, läsbarhet, UX (user exeperience), layout.

Nu ska jag säga att många av de mest grundläggande felen har åtgärdats men de behövde inte inträffat till att börja med om man tänkt till från början men användabarheten i åtanke istället för enbart fokus på nyttåfräscht.

Alla har rätt till sin åsikt. Men jag tycker det varit rätt mycket gnäll för sakens skull om den nya designen, framförallt i denna tråden. Typ ALLT är kass, hur dom än gör så gör dom fel.

UX, jag tycker dom har lyssnat väldigt bra i den "officiella" "[Happy uppdateras] - Måndag morgon jobbar vi"-tråden, iaf på de som kommit med konstruktiv kritik, det är väldigt svårt att försöka fixa något när "ALLT är kass". Även denna tråd har de "lyssnat" på.

Jag vet inget annat forum där medlemmarna kunnat vara så inkluderade i formgivningen. Det har funnits en BETA-testning ganska länge nu, det är knappast de ansvarigas fel att de åsikter som framkommit nu inte kom fram redan där. Att de ändå lägger mycket tid och energi trots ointresse för BETA-testningen är väldigt bra anser jag.

Jag förmodar att UX har en del att göra med att flera olika användare skall kunna säga sitt, där har vi BETA-testningen - som inte många var intresserade av, då släpper dom det istället och fixar det som kritiseras på uppstuds istället, och får kritik för DET.
Och någon annan kritiserar att de inte lyssnar på medlemmarna...

Vilken design man än bestämmer sig för så passar den inte alla. Jag är inte nöjd med en del av de sista ändringarna, men vad det verkar så är det många som är det så då finns det ingen anledning för mig att klaga.

Och återigen, den konstruktiva kritik som framkommit har de lyssnat på, med reservation att man inte kan tillgodose allas åsikter. Min personliga åsikt om det är att den förbättring vi sett sedan i måndag förmiddag inte kan tillskrivas de som klagar på ALLT.

jomper sa:
Om du kan ge mig en kategorisering med max 5 kategorier där du utan att tveka kan peta in alla trådar på första sidan så kör vi på den. Än har ingen lyckats.

Behövs ju bara två:

1. Diskussioner om kategoriindelning
2. Diskussioner om allt annat

me.I.am sa:
Alla har rätt till sin åsikt. Men jag tycker det varit rätt mycket gnäll för sakens skull om den nya designen, framförallt i denna tråden. Typ ALLT är kass, hur dom än gör så gör dom fel.
...
Och återigen, den konstruktiva kritik som framkommit har de lyssnat på, med reservation att man inte kan tillgodose allas åsikter. Min personliga åsikt om det är att den förbättring vi sett sedan i måndag förmiddag inte kan tillskrivas de som klagar på ALLT.

Om man jämför med hur det såg ut i måndags morse med hur det ser ut idag så är det milsvid skillnad. Väldigt mycket av "det nya" har tagits bort. Inte på grund av att det gamla var "snyggare" utan helt enkelt på grund av att det gamla var bättre. Så visst kan alla ha sin egna åsikter, men när "vetenskap och beprövad erfarenhet" (som det heter inom sjukvården) finns inom ett område så är det fel att strunta i det.

Nu har någon istället lagt ner en massa kraft och energi på att "hitta på" en ny layout som i princip helt har skrotats efter 72h i kontakt med verkligheten. Visst, ingen större skada skedd det är bara onödigt arbete som genomförts av att ta bort fungerade layout, hitta på ny, återskapa den fungerande.

Lite av det jag försökte efterfråga 18/12 i tråden om betasiten:

TBone sa:
Jag skulle säga att utseendet inte falller mig i smaken. Men vad värre är så är det dålig design med avseende på användarupplevelsen.

Jag tar ett exempel för att vara konstruktiv: tidenpunkten för när ett inlägg postats ligger på olika ställen, det går inte att ha blicken "i samma kolumn" och scrolla upp eller ned i historiken för att hitta postningstiden.

Det är bara ett exempel på hur information blir svårare att snabbt ta till sig för att det ska vara "modernt". Har ni använt någon UX-människa eller har det bara ritats för att det ska se "snyggt" ut?

Så med facit i hand så verkar det som om min farhåga var korrekt. Men som sagt, det är ingen större skada skedd, det är inte mina pengar som bränts i onödan.

TBone sa:
me.I.am sa:
...

Om man jämför med hur det såg ut i måndags morse med hur det ser ut idag så är det milsvid skillnad. Väldigt mycket av "det nya" har tagits bort. Inte på grund av att det gamla var "snyggare" utan helt enkelt på grund av att det gamla var bättre. Så visst kan alla ha sin egna åsikter, men när "vetenskap och beprövad erfarenhet" (som det heter inom sjukvården) finns inom ett område så är det fel att strunta i det.

Nu har någon istället lagt ner en massa kraft och energi på att "hitta på" en ny layout som i princip helt har skrotats efter 72h i kontakt med verkligheten. Visst, ingen större skada skedd det är bara onödigt arbete som genomförts av att ta bort fungerade layout, hitta på ny, återskapa den fungerande.

Lite av det jag försökte efterfråga 18/12 i tråden om betasiten:

TBone sa:
Jag skulle säga att utseendet inte falller mig i smaken. Men vad värre är så är det dålig design med avseende på användarupplevelsen.

Jag tar ett exempel för att vara konstruktiv: tidenpunkten för när ett inlägg postats ligger på olika ställen, det går inte att ha blicken "i samma kolumn" och scrolla upp eller ned i historiken för att hitta postningstiden.

Det är bara ett exempel på hur information blir svårare att snabbt ta till sig för att det ska vara "modernt". Har ni använt någon UX-människa eller har det bara ritats för att det ska se "snyggt" ut?

Så med facit i hand så verkar det som om min farhåga var korrekt. Men som sagt, det är ingen större skada skedd, det är inte mina pengar som bränts i onödan.

Det är just det här som jag inte riktigt förstår.
Dom har lagt ut en BETA-testning, folk kan komma med synpunkter, dom fixar en del. Bl.a. du framförde där en åsikt om hur klockslaget visas, det är fixat. År inte detta en version av "UX-konceptet"? Om du deltog i BETA-testningen och där framförde åsikter så är du väl en "UX-människa"? som iofs efterfrågar en UX-människa :)

Fjärdebrunn sa:
kurash sa:
Hur bevakar jag en tråd utan att skriva ett inlägg i tråden? Det verkar inte gå att spara efter man klickat i bevaka, om man inte trycker "skicka", och det går bara om man skrivit något.

-EDIT
Man klickar alltså på bevaka på ett av inläggen istället.

Eller så ser du till att besöka forumet och tråden så ofta att du håller dig uppdaterad. Det är lite så det funkar.

Ja, och för att slippa leta upp tråden varje gång så vill jag gå in under mina prenumerationer och se om det skrivits något. Det är snarare så det funkar? Eller försöker du säga att man inte bör använda bevakningsfunktionen och istället hamra F5 på förstasidan i hopp om att någon skriver i en tråd du är intresserad av?

kurash sa:
Fjärdebrunn sa:
kurash sa:
Hur bevakar jag en tråd utan att skriva ett inlägg i tråden? Det verkar inte gå att spara efter man klickat i bevaka, om man inte trycker "skicka", och det går bara om man skrivit något.

-EDIT
Man klickar alltså på bevaka på ett av inläggen istället.

Eller så ser du till att besöka forumet och tråden så ofta att du håller dig uppdaterad. Det är lite så det funkar.

Ja, och för att slippa leta upp tråden varje gång så vill jag gå in under mina prenumerationer och se om det skrivits något. Det är snarare så det funkar? Eller försöker du säga att man inte bör använda bevakningsfunktionen och istället hamra F5 på förstasidan i hopp om att någon skriver i en tråd du är intresserad av?

Alla använder Happy efter eget tycke. Tänk vardagsrummet igen. Det här är inget uppslagsverk utan en pågående process. Diskussionen förs löpande i olika trådar och så plötsligt poppar det till och din gamla tråd vaknar till liv. (senast idag skakade VR 06:20-tråden till liv för mig) Att besöka Happy då och då när det passar funkar sämre. Det är diskussionen i olika trådar som håller ihop kärnan av medlemmar och skapar vissa inträdeshinder. Alla är välkomna men man vinner på att investera tid och engagemang.

me.I.am sa:
Dom har lagt ut en BETA-testning, folk kan komma med synpunkter, dom fixar en del. Bl.a. du framförde där en åsikt om hur klockslaget visas, det är fixat. År inte detta en version av "UX-konceptet"? Om du deltog i BETA-testningen och där framförde åsikter så är du väl en "UX-människa"? som iofs efterfrågar en UX-människa :)

Det jag åsyftade med "UX-människa" var någon med kompetens inom området, jag har bara lite grundläggande förståelse för ämnet. På samma sätt som om någon ber mig testa en egendesignad cykel vars länkage funkar som hejkomåhjälpmig kan jag påpeka för konstruktören att det vore klokt att använda sig av någon som kan det här med länkagedesign istället för att bara göra en snygg baktriangel som ser kul ut. Eller åtminstone läsa på lite om grundprinciper för länkagedesign, kanske bara i ett examensarbete på Konstfack.

(Ska man prata om just "tidsstämplen" så vore det nog bättre om den placerades tillsammans med resten av "posthuvudet" istället istället för så långt bort som möjligt, jag tror jag har sett den designen någonstans tidigare och vill minnas att jag postat om det i "på måndag jobbar vi"-tråden.)

Senast ändrad:

Bilagor

• Happy plumse.gif
    Happy plumse.gif
    5.6 KB · Besök: 35
sneeze sa:
Inga kategorier please!

Tänk Gmail's "labels", en mailtråd kan då ligga i flera lådor, men allt ligger som standard i inkorgen.. Såvida det inte är skräppost..

#skräppost

Alla inlägg på happy borde hårdkodas som #skräppost.

TBone sa:
me.I.am sa:

Det jag åsyftade med "UX-människa" var någon med kompetens inom området, jag har bara lite grundläggande förståelse för ämnet. På samma sätt som om någon ber mig testa en egendesignad cykel vars länkage funkar som hejkomåhjälpmig kan jag påpeka för konstruktören att det vore klokt att använda sig av någon som kan det här med länkagedesign istället för att bara göra en snygg baktriangel som ser kul ut. Eller åtminstone läsa på lite om grundprinciper för länkagedesign, kanske bara i ett examensarbete på Konstfack.

(Ska man prata om just "tidsstämplen" så vore det nog bättre om den placerades tillsammans med resten av "posthuvudet" istället istället för så långt bort som möjligt, jag tror jag har sett den designen någonstans tidigare och vill minnas att jag postat om det i "på måndag jobbar vi"-tråden.)

Ok, förstår vad du menar, tack för god diskussion.

Jag tror på att alla borde kunna få ladda upp sina egna CSS filer....

Att om TS taggar trådarna så speglar de tydligt innehållet syns ju tydligt på två berömda "däcktryckstrådar"...

#ironi

Ja, det är ju totalt oläsligt här. Förvånansvärt hur de som blir så störda av det över huvud taget klarar att läsa inläggen som de besvarar.

Ja ja när ändå gnället är i gång.
Navigera på forumet det vänjer man sig nog med om man ger det lite tid.
Men det som jag tycker är mest störande är färgerna, var mycket behagligare tidigare i alla fall om man kollar på mobilen har inte testat datorn ännu. Det gröna och svarta går väll bra men blir jäkligt ljust med bakgrunden.
/M

Gillade också gamla bättre, det va lättare att få överblick. Vissa saker behöver inte utvecklas när dom redan är bra. Hoppas jag vänjer mig, men har redan märkt att jag ej surfar lika mycket happy

Låter inte namnet som.... något annat?
HappyRide what liksom?
Eller om det är bara mina associationer?
Säkerligen har teamet bakom Happy tänkt både två o tre gånger när de skulle breda konceptet bredare än "bara" MTB, men "ride" kan ju vara både sexuellt, på en bergodalbana, på en häst eller skidor. Var tog "cykel" eller "bike" vägen? Eller var de namnen tagna o redan inregistrerade?

Jag gillade också det gamla bruna temat, även om jag inte varit medlem så långe. Som tur är kan man ju själv bestämma, men det blir brun/beige tema med knallgröna klickar och fult gränssnitt i (ffa rubrikerna är gräsliga).

Men som alltid vid förändringar, så vänjer man väl sig. O vad är alternativet?

JPL sa:
s sa:

Nej, lär er använda sökfunktionen istället. Och hittar man inte med den så starta en ny tråd. Svårare än så är det inte.

+1

Förstår faktiskt inte varför det häre med taggar när det finns sökmotorer som löser det mesta.

Kategoriivrare kanske kan ge ett praktiskt exempel från verkliga livet på forumet som skulle lösas med kategori, så kan säkert kollektivet ge återkoppling om hur problemet kunde lösas utan kategorier.

Sedan finns det väl fortfarande det enkla svaret: Ja, men använd/skriv/joina då istället ett forum med kategoriseringsmöjligheter så stannar vi andra kvar här, och luktar på blommorna. (Även om även jag nu föredrog de lite mer bruna blommorna istf det här gröna, konstiga och kalla....)

Det är alldeles uppenbart att du och fler andra inte förstår. Jag får väl ta fram ett tydligt exempel i form av en skiss över vad jag menar. Annars får du gärna läsa mitt inlägg överst på sidan 2 i denna tråd igen... och igen.... och igen till du förstår :)

Taggar (nyckelord) och kategorier är helt olika saker. Sökmotorn är också det en annan femma. Inför man taggning så förändrar man inte den platta strukturen som är idag. Det kommer vara precis likadant imorgon. Man lägger bara till en funktion som gör det enklare att snabbt hitta intressanta trådar. Det kommer ge mer liv till forumet-

Argumentet med att lämna forumet är riktigt dåligt. Det är som att plocka bort sökmotorn helt och säga att alla som vill kunna söka kan gå till ett annat forum. Korkat.

sneeze sa:
Inga kategorier please!

#skräppost

Skönt att fler förstår :)

JLarsson sa:
Men har du provat ett annat färgschema då? Tryck på gubben till höger om kuvertet uppe till höger. Välg färgtema

Där var den ja, jag irrade runt på "Min Profil"-sidan från de gamla vanliga länkarna på forumstartsidan...

Då så, ser ju allt ut som förr förutom att tidsstämpeln borde plockas ihop med avsändaren och så kanske tona ner rubrikerna lite i intensitet.

Snyggt och snabbt åtgärdat med knapparna.

-Andy- sa:
Det är alldeles uppenbart att du och fler andra inte förstår. Jag får väl ta fram ett tydligt exempel i form av en skiss över vad jag menar. Annars får du gärna läsa mitt inlägg överst på sidan 2 i denna tråd igen... och igen.... och igen till du förstår :)

Jag förstår precis hur du menar, eftersom jag tänkt i samma banor själv tidigare. Tror det är det enda sättet att tillfredställa "alla". Vill man kan man bygga en egen forumvy som bara visar trådar med de taggar man vill, eller tar bort trådar med vissa taggar, eller använda det som ett kategoriserat forum om man nu absolut måste. Eller så kör man bara på som vanligt.

Har också tänkt att man skulle kunna ha ett gäng "taggare" som har rätt att lägga till och ändra trådskaparens taggar för att få lite extra ordning och reda och kanske fixa till äldre trådar som kommer upp igen.

Mitt enda problem är att min hjärna inte tycks kunna lära sig att känna igen den nya faviconen. Tar flera millisekunder längre att hitta rätt flik i webbläsaren :)

/Johan

jomper sa:
-Andy- sa:

Jag förstår precis hur du menar, eftersom jag tänkt i samma banor själv tidigare. Tror det är det enda sättet att tillfredställa "alla". Vill man kan man bygga en egen forumvy som bara visar trådar med de taggar man vill, eller tar bort trådar med vissa taggar, eller använda det som ett kategoriserat forum om man nu absolut måste. Eller så kör man bara på som vanligt.

Har också tänkt att man skulle kunna ha ett gäng "taggare" som har rätt att lägga till och ändra trådskaparens taggar för att få lite extra ordning och reda och kanske fixa till äldre trådar som kommer upp igen.

Den där tanken om att ha "taggare" som kan märka om trådar är nog första steget mot forumdöden.
Jämfört med exakt alla andra forum jag besökt är Happy det livligaste och jag tror att kaoset i kombination med sparsamt modererande är nyckeln till framgången.
Forumet har högt i tak (med ett fåtal intoleranta i PK-maffian) och forumet liksom modererar sig självt. Det blir lite konstig stämning i de trådar som PK-maffian försöker påverka innehållet allra mest i. Skulle "taggare" börja märka upp trådar är steget inte långt till att börja moderera och då tillhör åtminstonde jag den kategorin som känner sig mindre välkommen än idag.

Skulle man börja tagga trådar tror jag att det skulle bli färre nya trådar få man lättare hittat trådar med samma ämne. Samma effekt som om man skulle kategorisera. Och nya trådar behövs för att hålla forumet levande. De flesta trådarna är ju liksom varianter på samma tema, men det är inte lika kul att skriva i en jättelång tråd där det mesta redan är sagt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp