Jag gillar inte nya Happy

Det här med kategorier har varit uppe förr och det finns en enkelt lösning som alla kommer vara nöjda med. Klassiska kategorier är en dålig idé.

Förslag:
1. Tagga alla trådar med nyckelord
2. Visa alla trådar, oavsett nyckelord, som standard (precis som idag), dvs. helt platt
3 Skapa en filterfunktion så att man enkelt kan kombinera en eller flera olika nyckelord och därmed filtrera fram det man är intresserad av då startvyn är platt.

Fördelar:
+ Alla gamla rävar blir nöjda då det som standard är ett platt forum.
+ Alla som gillar kategorier kan "snubbla" över intressanta trådar utanför de områden som de är intresserade av eftersom startsidan som standard är platt.
+ Vill man kan man filtrera fram den typ av trådar som man är intresserad av. T.ex. "RR" + "LVG" eller "MTB" +"komponenter" eller "resor" eller varför inte "happyride" + "stockholm".
+ Det ger förutsättningar för att skapa bevakningar så att man får ett pling när en ny tråd startas som innehåller en eller flera av de nyckelord som man bevakar.

Exakt med vilka nyckelord som ska kunna väljas kan vi nog ganska snabbt ta fram genom en snabb analys (samma typ av trådar återkommer gång på gång). Några exempel: racer, mtb, elcykel, bmx, köpråd, olika cykelmärken, stad/ort/region, RR, resor, däck/ växlar/annan typ av komponent, tävlingar, OT, osv.

Tänk #hashtags i olika sociala medier så fattar ni om ni inte har gjort det redan :)

Vad är en sån här tråd utan Lex vardagsrum?

Vi har en trevlig efterfest i ett vardagsrum, samtalet flyter på runt alla bord (det är ett stort vardagsrum). Då kommer en ny gäst in, direkt börjar hen kategorisera gästerna, ni som pratar om ditten får sitta vid det bordet, och ni som pratar om datten sitter vid det bordet. Sen är det bara att byta bord om ni vill prata om något annat. Allt dirigeras på bruten tyska.

Låter det trevligt?

me.I.am sa:

Vi har en trevlig efterfest i ett vardagsrum, samtalet flyter på runt alla bord (det är ett stort vardagsrum). Då kommer en ny gäst in, direkt börjar hen kategorisera gästerna, ni som pratar om ditten får sitta vid det bordet, och ni som pratar om datten sitter vid det bordet. Sen är det bara att byta bord om ni vill prata om något annat. Allt dirigeras på bruten tyska.

Låter det trevligt?

Eller så låter man den nya gästen själv få välja vilket bord han ska slå sig ner vid baserat på hens intresse.

Kategorier är en kvarleva från den analoga tidsåldern och har enorma begränsningar.Släpp kategoritänket och tänk nyckelord (meta-data) istället. Meta-data har används hur länge som helst i den digitala världen och ger fantastiska möjligheter.

-Andy- sa:
me.I.am sa:

Låter det trevligt?

Eller så låter man den nya gästen själv få välja vilket bord han ska slå sig ner vid baserat på hens intresse.

Kategorier är en kvarleva från den analoga tidsåldern och har enorma begränsningar.Släpp kategoritänket och tänk nyckelord (meta-data) istället. Meta-data har används hur länge som helst i den digitala världen och ger fantastiska möjligheter.

Och då kanske det skulle bli lite liv i det här döda forumet, knappt nån som skriver nåt

-Andy- sa:
Tänk #hashtags i olika sociala medier så fattar ni om ni inte har gjort det redan :)

Exakt så har mina framtidstankar gått.

Förutom att ingen på instagram fattar hur det ska användas då men här kan vi använda kamratuppfostran.

#timetogotobed (exempel på kass taggning)

Gew sa:
Har mobil vy blivit snäppet trevligare eller inbillar jag mig?
Jo då. För mig laddar det en gång till a la mittmedia så man måste "vänta" lite annars trycker man på fel tråd.

Kategorier skulle ju minska intresset markant för x antal trådar. Scrollas allt i ett flöde så går det snabbt och enkelt att klicka in på vad man vill.
I kategorier kanske man aldrig går in i tex ot eller rr... Utan bara mountainbike då detta är ett mtbforum.

Enda fördelen med en kategorisering är väl att man kommer undan en nackdel med att forumet är aktivt idag, att man lätt missar/tappar bort nya trådar.

Taggar är ju bra, har haft det uppe på förslag själv, men frågan är ju vem som ska göra jobbet.

Vem ska tagga alla gamla trådar?
Vem ska lägga till/ta bort taggar från en ny tråd? Enbart TS? Ska alla som skriver ett inlägg i tråden kunna lägga till taggar?

Kategorisering och taggning kräver båda mer jobb från moderatorer, och vi vill väl inte ha fler ordningsvakter på festen om de flesta ändå sköter sig idag?

Fördelen idag är att du så gott som alltid får (mer eller mindre seriösa) snabba svar oavsett frågeställning. På något sätt är det ju trots allt charmen med happy att trådar ofta spårar ur, trots att de parallellt ofta innehåller "rätt" svar.

Återigen kanske bara ovana, men förut kändes det som jag öppnade en bra tidning jag hade i handen. Nu känns det som att jag har arbetsuppdrag att beta av. Klart mysko känsla.

örgelgörgel sa:
Jämförelse:
Om jag vill skriva på ett mc-forum för sportmotorcyklar så finns det ett sådant och för enduro-mc finns det också ett antal, man kan bolla några enstaka trådar om det motsatta på de forumen men grundinnehållet har någon slags fokus. Nu känner jag att det sista unset av en inriktning har försvunnit när man slopat namnet till och med. Tack men nej tack.

Kan bara hålla med! Jag är intresserad av MTB och inget annat. Visst kan man skita i att läsa trådar om annat. Men det kändes som själva kärnan i forumet kommer suddas ut mer och mer. Tråkigt :(

Det där med taggar låter bra i teorin men hur säkerställer man att trådarna taggas rätt? Landsvägscyklisten som vill ha hjälp med att justera bakväxeln kommer tagga sin tråd med "lvg" eller kanske "hjälp" eller av gammal vana med "ot". Vilken nytta tillför det?

Nej, lär er använda sökfunktionen istället. Och hittar man inte med den så starta en ny tråd. Svårare än så är det inte.

s sa:
Nej, lär er använda sökfunktionen istället. Och hittar man inte med den så starta en ny tråd. Svårare än så är det inte.

Precis. Startar man en ny tråd i onödan brukar kamratfostrare dyka upp fort som ögat med en länk till happykorrekt tråd.

s sa:
Det där med taggar låter bra i teorin men hur säkerställer man att trådarna taggas rätt? Landsvägscyklisten som vill ha hjälp med att justera bakväxeln kommer tagga sin tråd med "lvg" eller kanske "hjälp" eller av gammal vana med "ot". Vilken nytta tillför det?

Prexis, och ofta kan ju trådar bära iväg och i slutet handla om något annat långsökt ,men ändå, relaterat. Då är ju taggen ändå fel...

Mina favorit-# just nu är #bråck och #skrikdisco, oavsett vad jag postar. Jag ser gärna att happy har en kategori som heter just Skrikdisco. Jag vet inte riktigt vad det betyder eller innebär, men jag gillar ordet. Kör bara säger jag!

Sen tycker jag att det är lite lustigt med alla klagomål på den nya designen. Jag är i vanliga fall en helt fruktansvärd vanemänniska. Om någon tar "min" plats på tåget sitter jag och muttrar hela förmiddagen. Men jag har inte brytt mig nämnvärt över förändringarna på happy. Jag har inte tappat läsförmågan så det är inga problem att läsa det folk skriver, att det ser lite annorlunda ut stör mig inte ett dugg. Jag tycker till och med att det är ballt att jag nu kan välja att ha ett svart/grått färgtema eftersom det är tufft med svart/grått. Hur överkänsliga är ni andra? Hur ser er extremt inrutade vardag ut egentligen om er värld faller samman pga ett annorlunda utseende på ett cykelforum? Får ni käka sobril om Arla ändrar utseendet på mjölkförpackningarna också?

Men det är ju nu 161 tecken per rad. DET GÅR JU INTE ATT LÄSA DÅ! HELT OMÖJLIGT! 160 ska det vara, det har man forskat fram och då kan ingen läsa något annat, INGEN!

Luthman Photography sa:
Får ni käka sobril om Arla ändrar utseendet på mjölkförpackningarna också?

Utseendet är en sak, men om de tex gjorde förpackningen så instabil att den inte kunde stå upp själv, så mjuk att man inte kunde hålla den med en hand utan att den knöglades ihop skulle jag näppeligen se det som en förbättring. Även om man kunde få fina eldflames vid loggan.

TBone sa:
Luthman Photography sa:

Utseendet är en sak, men om de tex gjorde förpackningen så instabil att den inte kunde stå upp själv, så mjuk att man inte kunde hålla den med en hand utan att den knöglades ihop skulle jag näppeligen se det som en förbättring. Även om man kunde få fina eldflames vid loggan.

Jag förstår inte liknelsen. Har du en dålig dator? Är den för mjuk?

Happy är ju ganska precis precis likadant som det var förut. Förutom att det ser annorlunda ut. Som Nicholas Cage och John Travolta, Jag förstår att det är förvirrande. Men allt är samma.

Ge det några dagar så har folk vant sig. Däremot kan det vara lite svårt om man officiellt har klagat jättemycket, då måste man ju hålla på det ett tag.

Jag tycker det blev jättebra, var lite skeptisk när första betan presenterades, sen har jag faktiskt inte kollat på den nåt. Och gårdagens ändringar blev riktigt bra även om alla inte gick min väg.

Jag får käka lugnande om något ändras. Att gå upp till W7 (från XP) förra året var en stor sak som jag fortfarande inte riktigt kommit över, W10 ger mig ångest, om 5 år måste man förmodligen gå upp till den. Men nya designen på Happy tog bara någon timma att vänja sig vid. Och mycket har blivit bättre. T.ex så hamnar man på sista sidan nu vid klick på "sista" i trådlistan. Bara en sån sak.

Luthman Photography sa:
TBone sa:
Luthman Photography sa:

.

Är det ordet "liknelse" du inte förstår eller är det begreppet användarvänlighet/användarupplevelse som du inte förstår?

TBone sa:
Luthman Photography sa:
TBone sa:
Luthman Photography sa:

.

Är det ordet "liknelse" du inte förstår eller är det begreppet användarvänlighet/användarupplevelse som du inte förstår?

Det är den enorma ångest och det enorma nedkliv i upplevelse jag inte förstår. Har folk tappat läsförmågan eller vad är det tal om? Konceptet är ju precis likadant som tidigare. Vad är det som gör sidan så omöjlig nu helt plöstligt?

TBone sa:
Luthman Photography sa:

Så länge mjölkpaketet fungerar som det är tänkt att det ska fungera är det lugnt. Det är funktionen folk här vänder sig mot. Inte just vilken färgnyans det är på olika saker. Det är inte precis hjärnkirurgi. Att skapa ett läsbart och funktionellt forum borde inte vara svårt för någon som har kompetensen. Däremot, ska någon som inte vet vad som krävs för att göra en praktiskt mjölkförpackning är risken stor att en gör amatörmisstag. Nu har användarna sagt ifrån och uttryckt med emfas det som blivit galet och sidskaparna har fått anpassa sig därefter vilket är bra att de gjort.

Ett problemet är ju att texten ser sämre ut på datorn idag än den gjorde i gamla forumet. Man har bytt typsnitt från Verdana/Tahoma till Arial. På mobiler/paddor funkar Arial ok eftersom dessas skärmar generellt sett har högre pixeltäthet än datorers.

På datorskärmar (Jag kör 1920x1080 just nu) blir Arial lite grådaskigt och knöggligt jämfört med Verdana/Tahoma, och i kombination med grå bakgrund ser det ju rätt grötigt ut.

Apropå vardagsrum och sitta vid olika bord. De flesta cyklistnördar jag känner har LVG och Gravel/CX och MTB hemma i källaren och varför skall vi hålla på och byta bord när de olika inriktningarna skall diskuteras. Kunna snacka om allt när man har lust är helt perfekt. Vad gäller designen vänjer man sig snart.

Oskar sa:
Ett problemet är ju att texten ser sämre ut på datorn idag än den gjorde i gamla forumet. Man har bytt typsnitt från Verdana/Tahoma till Arial. På mobiler/paddor funkar Arial ok eftersom dessas skärmar generellt sett har högre pixeltäthet än datorers.

På datorskärmar (Jag kör 1920x1080 just nu) blir Arial lite grådaskigt och knöggligt jämfört med Verdana/Tahoma, och i kombination med grå bakgrund ser det ju rätt grötigt ut.

+1 på att byta typsnitt.

Typsnitt? Ja ok men då får ni ta och runda av hörnen på knapparna lite också. Vassa hörn ser byråkratiskt och stelt ut. Lite Unbehaglich.

s sa:

Den som startar tråden är den som taggar och ändrar/lägger till taggar. Precis som med rubriken eller annan information i inlägget. Det är inget konstigt med det. Det kommer bli hyfsat rätt i typ 95% av fallen, precis som med rubriken.

Taggningen är en bonusfunktion för de som för en stund vill grotta ner sig i en viss typ av trådar. Alla kommer se alla trådar ändå som standard men vill man bara läsa om RR för en stund så filtrerar man på RR och slipper då se alla mecktrådar.

Filtrering är en utveckling av sökmotorn. Det är samma princip fast mycket mycket bättre. Och se det mer som en bonus som hjälper alla som är ute efter en viss typ av trådar. Det handlar inte om att folk ska sitta och hänga i enbart EN tråd vilket man riskerar att få med kategorier.

Tyckte det var värdo först; vitt och grönt och en massa stickiga bokstäver överallt. Som en lågbudgetwebshop ungefär. Snart blir det väl kategorier också, tänkte jag. Sen loggade jag in. Då blev det sådär hemtrevligt brungrått stockholmsvintrigt igen!

Senast ändrad:
TBone sa:
Luthman Photography sa:

Skönt att det inte bara är jag som har problem, bokstäverna har liksom ramlat ner längst ner på skärmen men lossnar när jag slår datorn kraftigt mot väggen. Dock är det då är det ett inlägg från skogling som inte går att hälla ut. F.ö får jag inte flamsen att funka (jag kör det bruna färgtemat)

staine sa:
Typsnitt? Ja ok men då får ni ta och runda av hörnen på knapparna lite också. Vassa hörn ser byråkratiskt och stelt ut. Lite Unbehaglich.

Tvärtom, analogt med de kroppsliga defekter folk är råkar ut för så ska typsnittet naturligtvis vara Fraktur.

Hur bevakar jag en tråd utan att skriva ett inlägg i tråden? Det verkar inte gå att spara efter man klickat i bevaka, om man inte trycker "skicka", och det går bara om man skrivit något.

-EDIT
Man klickar alltså på bevaka på ett av inläggen istället.

Senast ändrad:
kurash sa:
Hur bevakar jag en tråd utan att skriva ett inlägg i tråden? Det verkar inte gå att spara efter man klickat i bevaka, om man inte trycker "skicka", och det går bara om man skrivit något.

-EDIT
Man klickar alltså på bevaka på ett av inläggen istället.

Eller så ser du till att besöka forumet och tråden så ofta att du håller dig uppdaterad. Det är lite så det funkar.

Eftersom liknelsen med mjölken tydligen var för avancerad för att poängen med att användbarhet inte är samma sak som estetik skulle gå fram så fortsätter jag att försöka förklara problemet.

Problemet kan nog vara att de som inte upplever det som störande helt enkelt är sämre på att ta till sig information snabbt. De är som söndagscyklister på cykelbanan med glass. De upplever inte att tvära kurvor, smala passager, rullgrus, barnvagnar, flexikoppel etc är ett problem. De skulle inte kunna cykla snabbare på en rak, fri cykelbana så för dem så är hindren inget problem. För oss som är vana vid den raka, fria cykelbana blir det naturligvis sämre betongsuggor utplacerade efter varje skymd kurva. Bygger man om en cykelbana ska framkomlighet och funktion vara ledstjärnan även om det finns ett värde av att det är en snygg cyklebana.

Då kanske någon kommer med invändingen "det är bara ovant, man vänjer sig". Det finns en valid poäng i det: känner man till att det finns en bom tvärs över halva cykelbanan bakom en kurva dold av ett plank så anpassar man sig efter det. Efter några passager tänker man inte en på att den finns där, man cyklar förbi ändå. Däremot så hade det varit bättre om ingen ställt upp bommen och planket till att börja med; då hade man kunnat hålla en högre hastighet genom kurvan. Nu hade vi en måhända ful cykelbana men den blev inte bättre av att de kom snygga bommar och hippa plank. Framkomligheten blir sämre oavett hur "snyggt, modernt och fräscht" det blev.

TBone sa:
Eftersom liknelsen med mjölken tydligen var för avancerad för att poängen med att användbarhet inte är samma sak som estetik skulle gå fram så fortsätter jag att försöka förklara problemet.

Problemet kan nog vara att de som inte upplever det som störande helt enkelt är sämre på att ta till sig information snabbt. De är som söndagscyklister på cykelbanan med glass. De upplever inte att tvära kurvor, smala passager, rullgrus, barnvagnar, flexikoppel etc är ett problem. De skulle inte kunna cykla snabbare på en rak, fri cykelbana så för dem så är hindren inget problem. För oss som är vana vid den raka, fria cykelbana blir det naturligvis sämre betongsuggor utplacerade efter varje skymd kurva. Bygger man om en cykelbana ska framkomlighet och funktion vara ledstjärnan även om det finns ett värde av att det är en snygg cyklebana.

Då kanske någon kommer med invändingen "det är bara ovant, man vänjer sig". Det finns en valid poäng i det: känner man till att det finns en bom tvärs över halva cykelbanan bakom en kurva dold av ett plank så anpassar man sig efter det. Efter några passager tänker man inte en på att den finns där, man cyklar förbi ändå. Däremot så hade det varit bättre om ingen ställt upp bommen och planket till att börja med; då hade man kunnat hålla en högre hastighet genom kurvan. Nu hade vi en måhända ful cykelbana men den blev inte bättre av att de kom snygga bommar och hippa plank. Framkomligheten blir sämre oavett hur "snyggt, modernt och fräscht" det blev.

Haha! Är du Horace eller?

Luthman Photography sa:
Men funktionen är ju precis som innan?

Jo, med ansträngning var den det. En vedertagen uppfattning av god design bygger på att en inte ska märka eller tänka på den, att det ska vara smidigt att läsa texten, inläggen. Inte att att NY-knappen drar blicken till sig med den enda utstickande och kontrasterande färgen som en varningsknapp. Vilken funktion fyller det? Eller när knapparna under inläggen var inrutade. Eller att behöva leta efter tiden när inlägget är skrivet.

Lite som en sunkig 90-tals citymtb , den går att cykla på och växla om en är välvillig men tråkigt i längden och ganska snart kommer en sluta eller vilja ha något som fungerar.

Tillbaka
Topp