Jag gillar inte nya Happy

Jag håller inte med Plumse, men däremot Supertramp. Det är klart att okategoriseringen och röran bidrar till liv och aktivitet. Men det är dåligt för sällanbesökaren som letar efter specifik information (och inte vet hur man googlar).

Men det vore kul att testa.

De nya besökarna får lyssna av den sociala bitarna och söka efter fakta. Gäller det lex vardagsrum så gäller det att kliva in med en viss smidighet som i alla sociala sammanhang. Happy är ingen chatkanal eller faktadatabas som många andra.

Det är detta med att börja jaga nya besökare som strategi jag har lite svårt för givet ovan. Skulle jag se på affärsvärden skulle jag utgå från de lojala besökarna.

Måste ändå säga att jag gillade det gamla bättre.
Tycker det nya är svårläst, tror raderna är för långa och ett typsnitt som sammantaget blir jobbigt för mina ögon.
Mycket lättare att läsa den citerade texten...
Nu går jag bara in på forumet och konstaterar att jag orkar inte läsa något, känns som jag snart kommer att tappa intresset att dagligen följa händelserna här och göra något annat istället.

Men hoppas naturligtvis att majoriteten gillar förändringen och att forumet fortsätter växa.

-Andy- sa:
JPL sa:
s sa:
Det där med taggar låter bra i teorin men hur säkerställer man att trådarna taggas rätt? Landsvägscyklisten som vill ha hjälp med att justera bakväxeln kommer tagga sin tråd med "lvg" eller kanske "hjälp" eller av gammal vana med "ot". Vilken nytta tillför det?

Nej, lär er använda sökfunktionen istället. Och hittar man inte med den så starta en ny tråd. Svårare än så är det inte.

+1

Förstår faktiskt inte varför det häre med taggar när det finns sökmotorer som löser det mesta.

Kategoriivrare kanske kan ge ett praktiskt exempel från verkliga livet på forumet som skulle lösas med kategori, så kan säkert kollektivet ge återkoppling om hur problemet kunde lösas utan kategorier.

Sedan finns det väl fortfarande det enkla svaret: Ja, men använd/skriv/joina då istället ett forum med kategoriseringsmöjligheter så stannar vi andra kvar här, och luktar på blommorna. (Även om även jag nu föredrog de lite mer bruna blommorna istf det här gröna, konstiga och kalla....)

Det är alldeles uppenbart att du och fler andra inte förstår. Jag får väl ta fram ett tydligt exempel i form av en skiss över vad jag menar. Annars får du gärna läsa mitt inlägg överst på sidan 2 i denna tråd igen... och igen.... och igen till du förstår :)

Taggar (nyckelord) och kategorier är helt olika saker. Sökmotorn är också det en annan femma. Inför man taggning så förändrar man inte den platta strukturen som är idag. Det kommer vara precis likadant imorgon. Man lägger bara till en funktion som gör det enklare att snabbt hitta intressanta trådar. Det kommer ge mer liv till forumet-

Argumentet med att lämna forumet är riktigt dåligt. Det är som att plocka bort sökmotorn helt och säga att alla som vill kunna söka kan gå till ett annat forum. Korkat.

Förvisso är jag korkad mellan varven, det underlättar liksom livsresan på något vis. Nåväl, nu skrev jag inget om att lämna forumet utan att söka upp ett forum med kategorier om man nu vill ha ett forum med kategorier.

Jag är sannolikt trångsynt och ser bara det hela utifrån min horisont, och jag kan inte se att taggning skulle tillföra något för mej i praktiken.

Artikeln om dom cyklande kvinnorna måste markera ett avstamp från happymtb på riktigt.

Appråpå taggar; använder ni dom ofta på porrsajter eller söker ni?

Hey, med färgtema-funktionen infinner sig lugnet igen.
Roligt med alla som tror att inlägg och "ordning" skulle göra happy bättre. De e ju det milda kaoset som gör happy till happy.
Enda invändningen är namnet. Happyride känns mer slätsruket än "happymtb".
Bara "Happy" eller "happyvelo" eller "happyspot"...el ngt annat med udd?

Senast ändrad:
jomper sa:
Jag håller inte med Plumse, men däremot Supertramp. Det är klart att okategoriseringen och röran bidrar till liv och aktivitet. Men det är dåligt för sällanbesökaren som letar efter specifik information (och inte vet hur man googlar).

Taggning med syfte att göra sökfunktionen bättre skulle kunna funka, men jag är övertygad om att taggning i syfte att filtrera inläggslistan skulle bidra till minskad aktivitet på forumet. Många av de trådar jag fått mest behållning av är de jag aldrig skulle besökt om de var taggade enligt vad tråden från början var tänkt att handla om. Detta kan som du redan varit inne på, lösas genom att tagga i efterhand och känner jag Happy-kollektivet rätt kommer i stort sett alla trådar till slut vara taggade #* och jag ser liten nytta med det. Då återstår ett snävare urval ord att tagga med. Kombinerar vi det snäva urvalet med att alltför många börja filtrera inläggslistan kommer Happy tappa sin själ.

mazeson sa:
Låter inte namnet som.... något annat?
HappyRide what liksom?
Eller om det är bara mina associationer?.
....Var tog "cykel" eller "bike" vägen? Eller var de namnen tagna o redan inregistrerade?
Det var snarare ägarna Freeride som bestämde det. FreeRIDE.se för skidor och HappRIDE.se för cykel.

Senast ändrad:
Klicka på gubben i övre högrar hörnet, välj färgtema och ta något annat. Jag gillar det gråa, det är fortfarande ljusare än det gamla men inte lika vitt.

Tyckte allt såg förjävligt ut igår, men i morse tyckte jag det var riktigt fint! Ungefär samma känsla som när jag bytte hoj från Scalpel till Meta Femma, typ.

Insikten kring det här med kategorier, metataggar osv är nog att ett forum är en mingellokal, inte ett bibliotek.

Ordning och sortering behövs på bibliotek.

Men det är inte så livat där.

Dessutom läggs de flesta bibliotek ner.

Fjärdebrunn sa:
De nya besökarna får lyssna av den sociala bitarna och söka efter fakta. Gäller det lex vardagsrum så gäller det att kliva in med en viss smidighet som i alla sociala sammanhang. Happy är ingen chatkanal eller faktadatabas som många andra.

Det är detta med att börja jaga nya besökare som strategi jag har lite svårt för givet ovan. Skulle jag se på affärsvärden skulle jag utgå från de lojala besökarna.

Att införa kategorisering som en strategi för att jaga nya besökare tror jag inte vore särskilt framgångsrikt. Det är ju de som hänger här varje dag och "minglar" i alla möjliga trådar som är ryggraden och det som gör forumet så livaktigt.

Att taggning vore intressant är mer ur ett experimentiellt perspektiv för mig, är nyfiken på hur det skulle fungera.

Schreddan sa:
R sa:
Luthman Photography sa:
Schreddan sa:
R sa:
Tyckte allt såg förjävligt ut igår, men i morse tyckte jag det var riktigt fint! Ungefär samma känsla som när jag bytte hoj från Scalpel till Meta Femma, typ.

Du var kanske lite sur igår, men lite glad idag.

Full/nykter?

enduro/långloppscup?

lingon/gojibär?

gräddglass/frusen yoghurt?

Mr Orange sa:
Det var snarare ägarna Freeride som bestämde det. FreeRIDE.se för skidor och HappRIDE.se för cykel.

Den historieskrivningen stämmer inte. Den första Happyriden kördes i anslutning till att sajten skapades 2004. Happyrides har sedan dess varit ett begrepp som alla på Happy känner till, och ett av de viktigaste inslagen i gemenskapen. När vi tittade på ett namn som kunde samla alla typer av cykling så kändes Happyride ganska naturligt. Att Freeride råkar heta som de gör var inte något som låg i pluskolumnen.

jomper sa:
Klicka på gubben i övre högrar hörnet, välj färgtema och ta något annat. Jag gillar det gråa, det är fortfarande ljusare än det gamla men inte lika vitt.

Ska den knappen synas på denna sida? Om den inte syns, vad gör jag för fel?

R sa:
jomper sa:

Skarmavbild2016-02-04kl.11.39.42.png

Hm. Instämmer i kören som inte gillar typografin. Framförallt typsnittet för brödtexten är för spretigt, upplevs lite svårläst. Intrycket som helhet blir rörigt.

Luthman Photography sa:
R sa:
jomper sa:

Aha, den har jag inte på min IE 11-läsare. Får testa hemma. Schreddan, om du får mitt WKB-nummer fixar du detta va? Skulle säkert vara mkt populärt på IT-avdelningen.

Börjar kännas allt bättre nu, insåg att jag nog behövde vara inloggad för att kunna ändra färgschemat och så var det ju.

Blir bra detta!:-)

Det enda jag saknar är ny-knappen på forumlistan på framsidan. Men den fanns inte innan heller så jag klarar mig nog. Ursäkta min blindhet, men vad är ändrat sen i måndags? (Märker inte när Sambon byter gardiner +ANNAT hemma heller)

plumse sa:
jomper sa:

Taggning med syfte att göra sökfunktionen bättre skulle kunna funka, men jag är övertygad om att taggning i syfte att filtrera inläggslistan skulle bidra till minskad aktivitet på forumet. Många av de trådar jag fått mest behållning av är de jag aldrig skulle besökt om de var taggade enligt vad tråden från början var tänkt att handla om. Detta kan som du redan varit inne på, lösas genom att tagga i efterhand och känner jag Happy-kollektivet rätt kommer i stort sett alla trådar till slut vara taggade #* och jag ser liten nytta med det. Då återstår ett snävare urval ord att tagga med. Kombinerar vi det snäva urvalet med att alltför många börja filtrera inläggslistan kommer Happy tappa sin själ.

Filtrering tror inte jag heller på. Men taggar kunde nog också vara bra om de syntes i listvyn. Med diskreta färger och/eller ikoner så skulle det gå fort att hitta intressanta trådar. Tror man skall begränsa det till ett fast antal taggar. Max 10 eller 20, så att man kan lära sig dem och snabbt känna igen sina favoriter. Om alla fritt kan skapa taggar så tappar man snart poängen.

s sa:
plumse sa:
jomper sa:

Om alla fritt kan skapa taggar så tappar man snart poängen.

#bråck #skrikdisco

Shit vilket gnäll på färgerna. Det är ju bara att ändra färgschema, vilka fick mina kräkreflexer att reagera men nu är jag nöjd.

Annars ser det väl ut som vanligt förutom typsnittet och lite fyrkantiga knappar, så farligt är det väl inte.

Pelle Hå sa:
s sa:
---------------------------------------------------------------------------------------------
> Max 10 eller 20, så att man kan lära sig dem och snabbt
> känna igen sina favoriter.

Favoriterna hittar man genom att se vem som skapade tråden.

Det och vilka som skrivit i tråden. Det senare är dock svårt att se utan att öppna tråden. En trevlig funktion vore om man kunde markera användare som man vill följa och få trådarna flaggade med någon form av skala som indikerar antal personer man följer som är aktiva i tråden.

Färgerna är inte det nya jobbiga. Inte typsnittet heller. Felet är för långa meningar. Folk skriver för rörigt. Skriv enkelt. Kort, och lagom!
Hur svårt kan DET vara, på en skala?

staine sa:
Färgerna är inte det nya jobbiga. Inte typsnittet heller. Felet är för långa meningar. Folk skriver för rörigt. Skriv enkelt. Kort, och lagom!
Hur svårt kan DET vara, på en skala?

När jag på 80-talet jobbade i gbg åt en känd herre i skatterådgivningsbranchen fick vi lära oss ett mantra när vi skrev texter. 7-7-7

Max sju bokstäver per ord, max sju ord per mening, max sju meningar per stycke.

Tage Danielsson visste iaf att Expressen körde med max 10 ord/mening. Längre meningar, då satte man punkt ändå :)
I Postillan tror jag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp