Jakob Söderqvist

• Trådstartare Trådstartare hm
  • Start datum Start datum
Jakob Söderqvist
Det var ju ändå ett fint slut tycker jag. Danskjävel å svenne hand i hand över mållinjen.

Jakob får väl vinna på riktigt sen tänker jag

Jakob Söderqvist
Räknas Söderqvist som tvåa när de åkt över mållinjen kramandes hand i hand (typ...?) vilket skämt i så fall.

Men jäklar vilken power-cyklist han är och Paris–Roubaix måste vara ett lopp som passar honom som handsken.

Jakob Söderqvist
Räknas Söderqvist som tvåa när de åkt över mållinjen kramandes hand i hand (typ...?) vilket skämt i så fall.

Men jäklar vilken power-cyklist han är och Paris–Roubaix måste vara ett lopp som passar honom som handsken.
Det är ju tävling. Först över mållinjen vinner. Danskjäveln såg påpassligt till att hans framhjul var nån cm längre fram.

Jakob Söderqvist
Jag tycker att det finns en poäng i att man utser den som passerar mållinjen först till vinnare. Och att enda chansen att man delar segern är att det inte går att skilja åkarna åt, vilket är tämligen ovanligt och rätt svårt att rigga gissar jag.

Att låta alla som kommer till mållinjen tillsammans få dela på segern om de håller varandra i händerna tror jag bara skulle leda till att det blir minskat tävlande om segern. Primärt skulle det kanske inträffa då det är cyklister från samma lag. Jag skulle dock inte utesluta att två eller fler åkare i en lång utbrytning som hållit undan skulle kunna dela på segern. I förlängningen skulle det kunna leda till bisarra scener med en handfull cyklister som rullar i sakta mak över mållinjen hållandes varandra i händerna (och sjungandes Kumbaya 😉).

Jakob Söderqvist
Klart att en person ska vinna. Det man är lite nyfiken på är ju hur de kom fram till det här resultatet. Att dansken "råkade" hamna först tror jag inte på.

Jakob Söderqvist
Jag tycker att det finns en poäng i att man utser den som passerar mållinjen först till vinnare. Och att enda chansen att man delar segern är att det inte går att skilja åkarna åt, vilket är tämligen ovanligt och rätt svårt att rigga gissar jag.

Ja, annars blir det som det där tramset i höjdhoppet på OS för några år sen när två hoppare bestämde sig för att två guld skulle delas ut.

Jakob Söderqvist
Jag försökte kolla på Söderqvists bravader i PB i efterhand, men hittade inte det.
Kan se hela sändningen av PB i efterhand och bläddrade lite. Körde han i det "stora" PB igår, och juniorerna var med seniorerna? Eller var det någon egen juniorvariant?

Eller jag har missuppfattat helt, det var inte PB han körde?

Jakob Söderqvist
Jag försökte kolla på Söderqvists bravader i PB i efterhand, men hittade inte det.
Kan se hela sändningen av PB i efterhand och bläddrade lite. Körde han i det "stora" PB igår, och juniorerna var med seniorerna? Eller var det någon egen juniorvariant?

Han körde juniorvarianten av PB, som kördes innan vanliga PB men samma dag.

Jakob Söderqvist
Söderqvist körde i U23-loppet.
1744638713273.webp

Juniorloppet hade ett par andra rätt fina svenska resultat:
1744638789479.webp

Jakob Söderqvist

Jakob Söderqvist
Det är nog klart att stallet bestämde att Philipsen skulle få segern. Han är ju deras nästa stora stjärna.
Oavsett så är väl Söderqvist minst lika lovande som Philipsen för knallhårda endagslopp av typen Paris-Roubaix? (Sedan är det fullt möjligt att Philipsen kan bli en mer allround och komplett cyklist än Söderqvist, det må så vara.)

Söderqvist borde rimligen kunna bli teamcyklist av yppersta klass också för den delen, han verkar så jäkla urstark. 💪

Tänker mig order från teamchefen:

"Jakob, nu vill jag att du kör skiten ur klungan de närmaste 3 milen och bäddar för våra spurtare, tack".

Jakob: "Ok"

Ok, jag raljerar nu... 🙂

Jakob Söderqvist
Jakob Söderqvist
Det är nog klart att stallet bestämde att Philipsen skulle få segern. Han är ju deras nästa stora stjärna.
Om stallet bestämt att P. skulle få segern vore det väl chansartat att passera mållinjen så tätt. Är ju möjligt att åkarna själva gör upp att i nästa race så får Jacob vinna, men jag vet inte om det körs så många race med separat u23 klass.

Jakob Söderqvist
Någon som tittade hur det verkade när Jakob jagade ifatt Philipsen? Är väl inte osannolikt att den senare väntade något, och i så fall kan jag tycka att han kan få vinna.

Oavsett snyggt att vinna arm i arm.

Jo sista biten väntade han in Söderqvist. Dessutom vurpade Philipsen tidigt i loppet och fick jobba sig ifatt, han och några till i stallet men inte Söderqvist.

Enligt artikeln med intervjuer så tyckte Söderqvist att Philipsen var värd vinsten p.g.a. det. Är ju inte heller självklart att han kommit ifatt Philipsen om Philipsen fortsatt trycka på. Fast dom växeldrog så höll väl närmsta förföljare rätt jämna steg med dom. Så bägge var nog rätt trötta.

Jakob Söderqvist
LoL

"– Jakob fullbordade det Gustav Vasa inte färdigställde för 500 år sedan, att krossa danskarna. Ett riktigt bra lopp, men ändå med detaljer som kunde gjorts bättre. 10 minuter efter loppet var han redan sugen på att köra igen för att slipa på detaljerna, säger tränaren Fredrik Ericsson på Cykelmagasinets Instagram."

Jakob Söderqvist
Ja. Mer än 10 år sedan en svensk proffsseger på herrsidan

Ludvigsson van tempoetappen i Etoile de Bessèges 2014. Tror inte det blivit nån efter det?

Jakob Söderqvist
Lucas Eriksson har vunnit etappseger i Circuit des Ardennes International 2021 och totalvinnare både 2021 och 2022 samt totalseger i Kreiz Breizh Elites 2021.

Tillbaka
Topp