Jenny Rissveds

Pajen53

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
T o m Borås Tidning hade uppmärksammat detta…….

Rissveds visar OS-form – tvåa i världscuptävling
MOUNTAINBIKE. Jenny Rissveds slutade på andra plats bakom segrande Loana Lecomte, Frankrike, vid en världscuptävling i mountainbike i Léogang, Österrike.
27-åriga Rissveds cyklade det drygt 20 kilometer långa loppet på 1.18.51 och var en minut och 48 sekunder bakom Lecomte i resultatlistan. Trea blev hemmaåkaren Laura Stigger. Om sex veckor inleds OS i Tokyo. (TT)

CJ

Medlem
Jenny Rissveds
Sällan Lecomte ses göra några misstag. JR gör eller råkar ut för flera mindre missöden. Tycker ändå att JR höll sig lugn och höll sig till sin race plan. Klart imponerad av JR taktiska utveckling.
Det var i varje fall en STOR bedrift taktiskt och prestationsmässigt att komma tvåa i detta lopp än att komma etta. Lecomte stack iväg med bästa benen/flåset och lägsta vikten, körde bara mot sig själv. JR tävlade mot 4-5 andra top-riders och manövrerade sig fram till vinst mot dem. Såg inte enkelt ut. Var inte enkelt.

Senast ändrad:

hm

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Det var i varje fall en större bedrift taktiskt och prestationsmässigt att komma tvåa i detta lopp än att komma etta. Lecomte stack iväg med bästa benen/flåset och lägsta vikten, körde bara mot sig själv. JR tävlade mot 4-5 andra top-riders och manövrerade sig fram till vinst mot dem. Såg inte enkelt ut. Var inte enkelt.
Skulle nästan säga att Jr inte heller tävlade mot dom andra utan bara sig själv .
Hon är lite tråkig att titta på , när hon inte svarar på en ända attack av andra eller spänner bågen att gå med i ett obekvämt tempo . Utan hon tittar bara på sin pulsmätare kör sitt tempo sen en ökning på sista varvet och ser hur långt det räcker ..

Berk

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Skulle nästan säga att Jr inte heller tävlade mot dom andra utan bara sig själv .
Hon är lite tråkig att titta på , när hon inte svarar på en ända attack av andra eller spänner bågen att gå med i ett obekvämt tempo . Utan hon tittar bara på sin pulsmätare kör sitt tempo sen en ökning på sista varvet och ser hur långt det räcker ..

Håller helt med, förutom tråkiga biten. Det är spännande när JR kan komma tillbaka efter att har blivit "avhängt". Annars är tävlingen "bara" att vänta vem som blir avhängt och på vilken runda.

bakhjul

Aktiv medlem
Jenny Rissveds

Å andra sidan, om Jenny hade kört samma spektakulära och publikvänliga taktik i sina race som t ex Neff, ja då hade jag fått hjärtinfarkt för länge sedan. 😆

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Det var i varje fall en större bedrift taktiskt och prestationsmässigt att komma tvåa i detta lopp än att komma etta. Lecomte stack iväg med bästa benen/flåset och lägsta vikten, körde bara mot sig själv. JR tävlade mot 4-5 andra top-riders och manövrerade sig fram till vinst mot dem. Såg inte enkelt ut. Var inte enkelt.
Kan tycka att det blir lite skumt om man säger att Lecomte hade gjort en prestationsmässigt större bedrift om hon åkt och "sparat sig" fram till sista varvet och sedan lagt in en stöt. Hur mkt hade hon behövt vinna med för att i dina ögon gjort en lika stor prestation som JR?

Snuten

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
T o m Borås Tidning hade uppmärksammat detta…….

Rissveds visar OS-form – tvåa i världscuptävling
MOUNTAINBIKE. Jenny Rissveds slutade på andra plats bakom segrande Loana Lecomte, Frankrike, vid en världscuptävling i mountainbike i Léogang, Österrike.
27-åriga Rissveds cyklade det drygt 20 kilometer långa loppet på 1.18.51 och var en minut och 48 sekunder bakom Lecomte i resultatlistan. Trea blev hemmaåkaren Laura Stigger. Om sex veckor inleds OS i Tokyo. (TT)

Jag fattar inte tiden. Tog det 1 tim och 18 min att cykla 2 mil?! Bar de cyklarna? Vad är det jag inte fattar?

CJ

Medlem
Jenny Rissveds
Kan tycka att det blir lite skumt om man säger att Lecomte hade gjort en prestationsmässigt större bedrift om hon åkt och "sparat sig" fram till sista varvet och sedan lagt in en stöt. Hur mkt hade hon behövt vinna med för att i dina ögon gjort en lika stor prestation som JR?
Avser exakt detta lopp där Lecomte piper iväg tidigt. Inget annat lopp där Lecomte cyklar med de övriga i 5,5 varv och mot förmodan spurtar ifrån t ex erkänt snabba PFP. Dvs att vinna den föränderliga ”andraklungan” var en grym prestation och taktisk bedrift.

Att Lecomte hade bäst ben/flås och lägst vikt och körde sitt eget lopp var ett faktum. Var nu lite modig och skriv själv hur du ser på din egen fråga. Jag har inte funderat på det.

CJ

Medlem
Jenny Rissveds
Jag tyckte det var tråkigt att se dig sprätta iväg som en galning med de andra snabba galningarna i H40 på ett otal långlopp. Nu i H50 hoppas jag att du ska hålla dig till mina pulszoner och bidra lite med draghjälp och ett bekvämt tempo längre bak!!! Sen glöm inte att säga till när vi ska spurta! 😅

Det är otroligt starkt att kunna tävla mot sig själv och landa på andraplats. Visst pushade hon på i några av branterna uppför på de tidigare varven.

Barrett

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Jag satt hela loppet och hoppades att JR körde sitt eget tempo/lopp, men trodde inte ens på det själv med tanke på hur loppet såg ut. Man satt ju o hoppade i soffan på sista varvet! :)

Tyvärr kan det väl leda till lite tråkigare lopp om det är det som är framgångsrikt. Man vill ju hellre se lopp med ryck & rackar spel, men de andra förlorade ju helt klart på att försöka först haka på Lacomte o sen hänga av varandra (ja utom Neff då, svårt att säga hur det skulle slutat om hon inte krashat).
Lacomte tar ju redan ner en del av nöjet. Det får vara hur stor bedrift som helst det hon gör, men speciellt underhållande är det ju inte.

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Avser exakt detta lopp där Lecomte piper iväg tidigt. Inget annat lopp där Lecomte cyklar med de övriga i 5,5 varv och mot förmodan spurtar ifrån t ex erkänt snabba PFP. Dvs att vinna den föränderliga ”andraklungan” var en grym prestation och taktisk bedrift.

Att Lecomte hade bäst ben/flås och lägst vikt och körde sitt eget lopp var ett faktum. Var nu lite modig och skriv själv hur du ser på din egen fråga. Jag har inte funderat på det.
Alltså, jag har inget problem med att skriva vad jag tycker. Jag ville bara höra hur du såg på det först.

Låt oss lämna den taktiska biten därhän. Det var inte den jag diskuterade och där tycker jag det är klurigare att jämföra insatser då loppen utvecklade sig så olika för Lecomte och JR.

I min värld handlar dock tävling om prestation. I absoluta termer säger jag att om man vinner överlägset har man utfört den bästa prestationen. Sen kan man diskutera "prestation utifrån förutsättningar" eller liknande. För min del är det dock så subjektivt att det är närmast meningslöst.

Så, som svar på min egen fråga skulle jag säga att genom att det i går var solklart att det inte fanns någon som hade haft en chans att matcha Lecomte, hur tusan alla förutom hon kört så (förstås undantaget att ngn medvetet fällt fransyskan) är det hon som utfört den bästa prestationen. Kan hålla med om att det är svårt att specificera en tidsgräns, men uppenbarligen tycker ju du att gårdagens överlägsenhet inte räckte för att säga att hon gjort den bästa prestationen. Då undrar jag hur mycket mer överlägsen hon skulle behöva vara för att anses ha gjort den bästa prestationen och på vilket sätt. Behöver hon varva hela resterande fältet? Eller är det omöjligt att utföra den bästa prestationen om man kör solo?

Barrett

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Jag tänker ju det vanliga i cykel när någon är sådär otroligt överlägsen. Eller är det fortfarande möjligt på damsidan?

vore väl nästan värt er Darwin award om man utklassar på det viset o inte har rent mjöl i påsen?
Tyvärr tror jag inte det talar varken för eller emot att så är fallet.

Kan OS spela in? Få andra som är formtoppad just nu?

Cinder2i40

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Vi får se hur Lacomte klarar det över tid att ligga på den här nivån. Vi vet alla vad som hände med JR under året som det var OS. Finns fler tjejer som inte har klarat att träna och tävla på ett underskott av energi. Det sliter på.

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
En fundering: PFP antar jag kände sig rätt säker på att få en av Frankrikes två OS-platser medan Lecomte kanske inte var lika säker och därför såg till att vara i lite bättre form relativt sett sitt max i början av säsongen. Skulle i så fall tala för att Lecomte inte har lika mkt kvar till sitt max som en del andra.

CJ

Medlem
Jenny Rissveds
Alltså, jag har inget problem med att skriva vad jag tycker. Jag ville bara höra hur du såg på det först.

Låt oss lämna den taktiska biten därhän. Det var inte den jag diskuterade och där tycker jag det är klurigare att jämföra insatser då loppen utvecklade sig så olika för Lecomte och JR.

I min värld handlar dock tävling om prestation. I absoluta termer säger jag att om man vinner överlägset har man utfört den bästa prestationen. Sen kan man diskutera "prestation utifrån förutsättningar" eller liknande. För min del är det dock så subjektivt att det är närmast meningslöst.

Så, som svar på min egen fråga skulle jag säga att genom att det i går var solklart att det inte fanns någon som hade haft en chans att matcha Lecomte, hur tusan alla förutom hon kört så (förstås undantaget att ngn medvetet fällt fransyskan) är det hon som utfört den bästa prestationen. Kan hålla med om att det är svårt att specificera en tidsgräns, men uppenbarligen tycker ju du att gårdagens överlägsenhet inte räckte för att säga att hon gjort den bästa prestationen. Då undrar jag hur mycket mer överlägsen hon skulle behöva vara för att anses ha gjort den bästa prestationen och på vilket sätt. Behöver hon varva hela resterande fältet? Eller är det omöjligt att utföra den bästa prestationen om man kör solo?
Och jag svarade att jag inte funderat på det, eller funderar på det. Tänker inte på det sättet. Och jag undrar hur du som lagt upp frågan ser på det. Jag ser inte alls det som en fråga, eller frågan. Lecomte var överlägsen i Leogang. Hon vann XCO damer. Hon hade nog aldrig tagit PFP i en spurt. Ingen orkade med Lecomtes tempo uppför.

Mitt inlägg rörde just den taktiska och mentala styrkan hos JR. Jag tycker den prestationen är stor och häftigare (för att du ska kunna sova ikväll har jag tagit bort större;) ) än Lecomtes. Dvs de behöver inte jämföras. Har ingen input på vad Lecomte hade behövt komma in på för tid. Kanske är jag även färgad av den blågula komponenten. Att köra brevid andra åkare i hårnålar etc är en prestation som Lecomte slapp.

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Och jag svarade att jag inte funderat på det, eller funderar på det. Tänker inte på det sättet. Och jag undrar hur du som lagt upp frågan ser på det. Jag ser inte alls det som en fråga, eller frågan. Lecomte var överlägsen i Leogang. Hon vann XCO damer. Hon hade nog aldrig tagit PFP i en spurt. Ingen orkade med Lecomtes tempo uppför.

Mitt inlägg rörde just den taktiska och mentala styrkan hos JR. Jag tycker den prestationen är stor och häftigare (för att du ska kunna sova ikväll har jag tagit bort större;) ) än Lecomtes. Dvs de behöver inte jämföras. Har ingen input på vad Lecomte hade behövt komma in på för tid. Kanske är jag även färgad av den blågula komponenten. Att köra brevid andra åkare i hårnålar etc är en prestation som Lecomte slapp.
Min nattsömn har garanterat inget med vad du skriver att göra.

Det du skrev i initiala inlägget berörde både den taktiska och prestationsmässiga biten. Att då tänka sig att du faktiskt funderat på hur de prestationsmässiga insatserna skulle värderas och varför JR:s skulle vara bättre tycker jag inte är orimligt. Därför frågade jag, lite implicit via att be om ett tidsavstånd, hur mkt bättre du tyckte Lecomte skulle behövt cykla för att det Lecomtes insats skulle vara bättre.

Att du nu ändrar dig till att den inte alls var bättre utan bra slår naturligtvis undan grunden för min invändning. Var dock lite svårt att gissa att du när du skrev att det var en större prestation menade att det var en stor prestation.

CJ

Medlem
Jenny Rissveds
Min nattsömn har garanterat inget med vad du skriver att göra.

Det du skrev i initiala inlägget berörde både den taktiska och prestationsmässiga biten. Att då tänka sig att du faktiskt funderat på hur de prestationsmässiga insatserna skulle värderas och varför JR:s skulle vara bättre tycker jag inte är orimligt. Därför frågade jag, lite implicit via att be om ett tidsavstånd, hur mkt bättre du tyckte Lecomte skulle behövt cykla för att det Lecomtes insats skulle vara bättre.

Att du nu ändrar dig till att den inte alls var bättre utan bra slår naturligtvis undan grunden för min invändning. Var dock lite svårt att gissa att du när du skrev att det var en större prestation menade att det var en stor prestation.
Bara du är nöjd med din prestation😂

I övrigt fångade inte din frågeställning mitt intresse vid något tillfälle.

GoranS

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Bara du är nöjd med din prestation😂

I övrigt fångade inte din frågeställning mitt intresse vid något tillfälle.
Nej, min frågeställning var ett försök att reda ut hur du resonerade kring det du skrev men när du inte menar vad du skriver är det ju knappast att förvånas över att en icke-tankeläsare inte klarar av att inse vad du är intresserad av.

CJ

Medlem
Jenny Rissveds
Nej, min frågeställning var ett försök att reda ut hur du resonerade kring det du skrev men när du inte menar vad du skriver är det ju knappast att förvånas över att en icke-tankeläsare inte klarar av att inse vad du är intresserad av.
Det var också ett väldigt ointressant försök i sammanhanget tycker jag. Men det har ju framgått.

Alltså Neffs prestation var också remarkabel. Att köra den banan med två brutna ben i handen är inget annat än spektakulärt. Undrar (givetvis inte) hur mycket snabbare Lecomte hade behövt köra för att inte Neffs prestation skulle vara jättestor?

Resultatmässigt var Lecomte överlägsen 1a och tidssiff 1min48s. Jag hävdar att JRs prestation var större, häftigare och intressantare. Jag skiljer på resultat och prestation.

Du skrev ”I min värld handlar dock tävling om prestation. I absoluta termer säger jag att om man vinner överlägset har man utfört den bästa prestationen”.

Jag tror att de flesta på Lecomtes nivå skiljer på resultat och prestation. Jag håller inte med om att det alltid gäller att överlägsen vinst innebär att man utfört den bästa prestationen.

ooms

Aktiv medlem
Jenny Rissveds
Så om Lecomte åkt och fiskört tillsammans med de andra för att köra ifrån dem i sista stigningen, så hade hennes prestation varit större än vad den nu faktiskt var när hon körde ifrån dem tidigt och utklassade dem?

CJ

Medlem
Jenny Rissveds
Så om Lecomte åkt och fiskört tillsammans med de andra för att köra ifrån dem i sista stigningen, så hade hennes prestation varit större än vad den nu faktiskt var när hon körde ifrån dem tidigt och utklassade dem?
Lecomte hade aldrig kört ifrån på PFP på sista varvet om de kört ihop till sista varvet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer