2107-08-20 SCF, Sponsorer och landslag.
Det är fortfarande en del med information som göms och och försöker blandas bort i den information som nu kommer från SCF och POC.
Om vi startar vid vårt fantastiska hemma EM i Husqvarna, vid ankomst administrerar dåvarande förbudskapten ett dokument som ingen cyklist hos oss sett någon gång tidigare, detta istället för att dela ut tävlingsdress så att förberedelser kunde påbörjas (det blev uppenbart att det fanns gott om dokument men mindre tillgång till kläder) ett avtal som för vår del stred mot cyklisternas redan ingångna avtal (numera vet vi att det även bröt mot europeisk lag).
Cyklister som laddat efter bästa förmåga till EM ställs nu något dygn före start inför stora bryderier.
För vår del tog jag direkt kontakt med våra sponsorer som minst sagt blev rejält irriterade men allteftersom dagen blev till natt och efter att under dagen haft lång diskussion med Anders Bromée och inga lösningar blev riktigt utredda togs det div beslut på egen hand då AB/SCF inte återkom med besked.
Vad som hände var att POC hjälmar blev försedda med små loggor från cyklisternas riktiga sponsorer.
Vi kan bara tacka våra sponsorer ännu en gång för att dom till skillnad mot SCF satte cyklisterna först och lät kontraktsbrotten fortsätta resten av 2016 (t ex ett Junior VM guld mm).
Vi liksom andra fick efter bästa förmåga se till att ev bilder med POC utrustning inte dök upp via våra egna kanaler för att i möjligaste mån hålla nere skadan.
EM tog nu inte slut här utan veckan efter ringer Anders Bromée runt och på fint ”maffia manér” hotar cyklister som brutit mot hans svajiga avtal från EM med möjliga utfall om dom inte rätar in sig i ABs led, han avslutar samtalen med att ge cyklisten en varning från SCF (vid kontroll med medlem i disciplinnämden har detta inte varit aktuellt och inte ens uppe till behandling, varningar skall komma därifrån).
Jag tar nu kontakt med ordförande Stefhan Klang, jag är när jag ringer upp helt på det klara med att han omöjligt som ”ny” inom cykelsporten kan förstå den skada som dom dragit igång med dessa avtal och metoder.
Tyvärr är SK oförstående till problematiken och vilka det är som i verkligheten ser till att det kommer in pengar och material i cykelsorten och som möjliggör att svenska cyklister kör WC mm och i förlängningen skapar förutsättningar för deltagande i mästerskap och OS.
SK menar istället att dom lagt ner ett fantastiskt jobb med att bärga denna nya sponsor och att det tyvärr inte fanns någon annan materialsponsor som var intresserad.
Antagligen är då SK felinformerad eller så ljuger han mig rakt i örat för vi vet idag att det fanns andra intressenter.
Vad gäller ABs telefonsamtal och utdelande av hot och varningar så förstår även SK att detta är fel, någon ursäkt för uppträdet har dock aldrig hörts av.
Året går mot slut med bl a ett fantastiskt Svenskt OS guld och vi som ser detta på TV tror att problemen är avklarade. Men nej, det ska bli värre.
2017
SCF ”stora satsning” på ungdomar-juniorer och U-23 visar sig i form av ett läger på Hallandsås. Tyvärr är då våra världsstjärnor bannlysta p g a utrustningsproblematiken som nu blivit ännu värre.
Inget ont om veterandamer mm men visst vore det ”mumma” för vilket land som helst i världen att ha tillgång till dessa förebilder på en sådan samankomst.
Ett EM går av stapeln i Italien utan att våra stjärnor får delta, vi har inte ens ett stafettlag till start!
Detta går förbi utan större reaktioner, men, nu är det VM på gång och ”shit hits the fan”.
Nu börjar de som tjänat på galenskaperna visa sig och komma med div underliga förklaringar och försöker dribbla bort verkligheten på olika sätt.
POC/Jonas Sjögren: Det hade vi ingen aning om, finns det problem, SCF har skött allt det, vi vill gärna se en lösning, vi stödjer ju svensk cykel o s v. Är det meningen att vi ska köpa det!
Visst har ni försökt att bakvägen komma åt världsstjärnor via ett förbund, billigare marknadsföring än denna kan omöjligt uppbringas med TV tid, bildmaterial som sprids över hela världen mm, mm.
SCF/Anders Bromèe/Stefhan Kling: AB startar i god ordning lägga ut dimridåer, SCF stöttar svenska ungdomar, vi har försökt hitta en lösning, vi gör än det ena och än det andra när sanningen är, ingenting.
T ex är det i skrivande stund flera svenska ungdomslag i Graz och kör Ungdoms EM på MTB, stöttning från SCF 0:-, allt finansieras, administreras och ordnas via föräldrar, klubbar och sponsorer, dock inte den sponsor som kallar sig sponsor för svensk cykel.
AB är den som under snart två säsonger stridit oförtrutet för ”sitt” avtal med POC, AB kommer ju från den delen (alpina skidor) där POC varit aktiva länge och visst är det kul att ordna avtal med sina gamla polare, en fråga som ”kliat” hos mig redan från 2016 är om AB innehar två anställningar?
Varför fortsätta strida med sådan oförtrutenhet med ett upplägg som skadar och redan har skadat den sport man säger sig företräda annars och med det massiva motstånd, resultatet är ju solklart inför allas ögon.
Stefhan Klang, ja därifrån kommer ingenting.
Övriga inom SCF, det är tyst även därifrån vad jag kan uppfatta, noterbart är att tre tunga funktionärer från 2016 inte finns kvar inom SCF.
Landslagsverksamheten har väl aldrig varit mindre, vi skickar inte ut landslag ändå är pengarna tydligen slut. Jag får signaler om att de få cyklister (t ex ingen herr Junior) som skall skickas till VM skall betala sin mat ur egen plånbok!
Kan det bli sämre.........