Jenny Rissveds

Jenny Rissveds
Ingen som reagerar på att svt kör fejk news o påstår att Anne Tauber fick punktering?

Eller som TT som efter JR vann i Säter skrev att hon cyklade 5km..

Jenny Rissveds
jonas-ni sa:
GoranS sa:
Om jag får välja mellan att en journalist chansar/gissar/fabulerar/... när de inte har koll eller har tid att skaffa sig koll föredrar jag att de inte skriver alls.

Den där meningen tror jag skulle kunna bli en kioskvältare på diverse redaktioner.
Gäller nu alltså bara att få in den på redaktionerna så har jag min första kioskvältare!

Sen är den onekligen helt felaktig rent språkligt. Tror dock andemeningen framgår i alla fall. Skyller på den sena (eller är tidiga?) timmen när den skrevs.

Jenny Rissveds
"Struggling up the Shimano Expert Climb, Tauber made a mistake trying to dismount, resulting in her rear derailleur hitting a rock and being knocked askew. As she struggled to get the chain back on the bike, Courtney powered past."

https://www.redbull.com/au-en/nove-mesto-xco-world-cup-race-report-replay

Fejk news är alltid fejk news oberoende av källan!

Neff fick punka (den blonda tjejen med blå cykel)
Anne T (den lilla tjejen som oxå åker skridsko från Holland).

Jenny Rissveds
RockyM sa:
"Struggling up the Shimano Expert Climb, Tauber made a mistake trying to dismount, resulting in her rear derailleur hitting a rock and being knocked askew. As she struggled to get the chain back on the bike, Courtney powered past."

https://www.redbull.com/au-en/nove-mesto-xco-world-cup-race-report-replay

Fejk news är alltid fejk news oberoende av källan!

Neff fick punka (den blonda tjejen med blå cykel)
Anne T (den lilla tjejen som oxå åker skridsko från Holland).

Ja, du har rätt i att de har fel (kan vi anta, jag har inte orkat kolla upp något). Däremot hävdar jag fortfarande inte att man kan slänga sig med uttryck som "fake news" när det handlar om ett faktafel. Fake news handlar om medvetna publiceringar av osanningar för att påverka opinionen. Att uttrycket i sig, vad jag vet, kommer från USAs charmerande 45e president i syfte att skapa dimridåer kring mediers rapporteringar kring hans oegentligheter gör väl att man kanske inte borde använda det i ett sammanhang där någon har råkat skriva en felaktighet i rapporteringen kring en perifer sport i det lilla landet Sverige.

Jenny Rissveds
Vem står bakom team31s finansiering? Jag har inte fattat vitsen riktigt. Görs det arbete enligt den där 31 eller är det bara ett namn taget för att belysa?

Alla vet ju hur dålig journalistik ofta kan vara. Nu tog det dock rejält med skruv av någon anledning.

Hoppas hon kör i Falun imorgon ?

Jenny Rissveds
RockyM sa:
"råkat skriva en felaktighet i rapporteringen kring en perifer sport i det lilla landet Sverige."

Men hallå..
Du är inte ens på banan & ändå ska du berätta hur det ligger till??

Vi pratar XCO WC i Tjeckien som är ett land i Europa
https://en.wikipedia.org/wiki/Nové_Město_na_Moravě mestro

Jag hade för mig att Svt var en svensk mediekanal, men jag kanske har fel. För det var väl deras rapportering som diskuterades i den här frågan, inte var tävlingen ägt rum och på vilken nivå den var?

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
"Struggling upp Shimano Expert Climb, gjorde Tauber ett misstag som försökte avmontera, vilket resulterade i att hennes bakspärr slog en sten och blev knockad askew. När hon kämpade för att få tillbaka kedjan på cykeln, körde Courtney förbi."

==> "Punktering, skriv punktering."

Jenny Rissveds
HaHa! Den köper jag rakt av jonas!

Det värsta är att alla i rummet nickade samstämmigt (klart det betyder punktering det vet ju alla) =)

Så lönge vi bara betalar 8 miljarder så blir det troligtvis inte bättre..

Jenny Rissveds
Jag tror att ni far med fake news själva. Mer sannolikt är de lyssnade på tv där de tjatade om punktering i 15 minuter innan det klarnade. Vid det laget hade väl söndagsgroggen slagit till och så blev det som det blev.

Senast ändrad:
Jenny Rissveds
Jenny Rissveds
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp