jingleyschmidt's Not-So-Adventurous Adventures

Är de befintliga hjulen tubeless ready (är de inte så kan du konvertera dem med TL-fälgtejp eller skinny stripper samt tubeless-ventiler) så köp TL-däck och skippa slang, då kan du köra lite lägre tryck utan risk för snakebite eftersom det inte finns någon slang att ha hål på.

Senast ändrad:
Murdock sa:
jingleyschmidt sa:
Finns det några vettiga, inte alltför dyra, däck med bra punkteringsskydd som går lite mer åt CX-hållet (lämpar sig lite mer för grus osv)? Kan väl prova 32mm och se hur det går först.
Canyon rekommenderar max 28mm för Roadlite AL 6.0. Kolla hemsidan, allt utöver det så riskerar man skada ram/gaffel/däck vid väta:

https://www.canyon.com/en-lb/support-articles/max-tire-size-for-canyon-frames.html

Då är det ju märkligt att cykeln kommer med 30mm som standard. ;)

Senast ändrad:
Se deras asterix ;)

Det finns absolut plats för 32mm däck, troligen ännu större, är ju 300 meter till godo på båda sidor om gaffel & seatstay så, vill du testa 32mm så är det garanterat riskfritt

jingleyschmidt sa:
Murdock sa:
jingleyschmidt sa:
Finns det några vettiga, inte alltför dyra, däck med bra punkteringsskydd som går lite mer åt CX-hållet (lämpar sig lite mer för grus osv)? Kan väl prova 32mm och se hur det går först.
Canyon rekommenderar max 28mm för Roadlite AL 6.0. Kolla hemsidan, allt utöver det så riskerar man skada ram/gaffel/däck vid väta:

https://www.canyon.com/en-lb/support-articles/max-tire-size-for-canyon-frames.html

Då är det ju märkligt att cykeln kommer med 30mm som standard. ;)

Mät själv med skjutmått på trängsta stället fram och bak och kolla vad som får plats. Dra av några millimeter (resten av internet kan säkert rekommendera precis hur många) så du har lite utrymme för grus.

Senast ändrad:
På bilden på första sidan så ser det ju ut som att det skulle gå in ett nästan dubbelt så brett däck i gaffeln. Bak syns inte så bra, och verkar lite tajtare än fram. På bilden på sidan fyra så ser det ju som att det är ca 1cm ledigt på sidorna vid sadelstagen. Frågan är bara hur det ser ut nere vid vevpartiet där det kan vara lite trångt. Har du ett skjutmått Jingley?

Lite halvhöftningar, men det finns inte så enormt mycket space ändå alltså. Särskilt inte om man kollar underifrån, vid vevpartiet osv.

Canyon_Roadlite_Tire_Front_1.jpg

Canyon_Roadlite_Tire_Side_1.jpg

Canyon_Roadlite_Tire_Undearneath_1.jpg

Canyon_Roadlite_Tire_Up_Back_1.jpg

Attans, trodde det bara var geometrin som skilde mellan våra Roadlite’s. Men din har både växelklämma & ej urgröpta kedjestag(?) som gör att du inte får på riktigt så stora däck men 32 får du absolut på. Kanske 36 också men jag vågar inte ta ansvar för ditt köp ?

Skillnaden:

F634E696-C92B-4A1C-A99C-676D940D5F45.jpeg

7A2135D0-F0C1-4A9C-8368-AA1E8F7D7E00.jpeg

Sixten, du ser ju tydligt att 40mm inte skulle gå in? Eller missförstår jag något? :P Ta med dig några olika däck och besök mig här i Norrköping, jag bjuder på folköl och panpizza!

Är det där däcket som sitter på verkligen 30 mm?
Ser smalare ut när man jämför med skjutmåttet, men det kanske är en villa.

Jag har 36 mm däck på min Roadlite AL 6 och det är ingen risk för skrap mot ram/stag/gaffel. Funkar alla gånger även på din cykel.
Av däcken ovan tror jag att 37-38 mm däcken funkar utan problem. Kanske även Schwalbe 40 mm funkar, men med onödigt tight passning kanske?

Om bromsslangar som sitter på insidan av gaffel/stag är i vägen går dessa att flytta så att de är framför/bakom istället. Ta bort den klämman som är i vägen och tejpa fast slangen med eltape eller vulktape där den inte är i vägen. https://www.biltema.se/bygg/tejp/vulktejp/vulktejp-2000021444

C-dale sa:
Öka trycket till att börja med. Känns det alltför obekvämt kan du ju börja se dig om efter fetare däck.

Däcken som är på rekommenderas att ha 60-80 PSI, men när jag pumpar med min pump (Red Cycling Products Big Air Master Fotpump) så maxar den vid 60 PSI och då känns däcken sprängfyllda, känns verkligen inte som att det går i mer typ. :D

Missar jag något? Finns det någon annan tumregel? Förr i livet har jag ju liksom alltid bara känt på däcket med händerna liksom, eller med tummen snarare, och när det varit hårt så har jag varit nöjd typ. :P

"Trycket som rekommenderas för däcket" är det vad som är tryckt på utsidan av detsamma? Isf. är det mer av ett maxtryck, och oftast alldeles för högt för att vara komfortabelt.

Här kan du läsa mer om rimligare däckstryck: https://janheine.wordpress.com/2016/03/09/tire-pressure-take-home/

I korthet så ta vad du får fram ur det här diagrammet (notera att vikten i diagrammet är per hjul. Ofta har man kanske runt 40% fram och 60% bak av totalvikten i ganska upprätt ställning, men vill du veta exakt tar du fram personvågen och en motsvarande tjock bok och mäter själv).

bertopresschart.jpg

Det står 50-80 PSI på däcken. Jag körde typ 45-50 innan, nu pumpade jag upp till 60.

Har dessa i inkorgen nu: Panaracer Gravelking SK TLC Folding Tire - 32-622 - black

Och en Airmax Pro från Schwalbe. Nu jävlar ska det mätas tryck! :P Ska sätta mig in i det här. Min neurotiska sida kommer göra att jag bara kommer cykla på nyasfalterade vägar. :P Alternativt att jag får börja budgettera för slangar varje månad! Kan man köpa i bulk direkt från fabrik? ;)

Pissväder tre dagar i rad (även idag vad det verkar) och långa leveranstider, så allt står lite still här! Är dock peppad på alla prylar, haha. Nördigt. Väntar paket från ROSE, Wiggle och Bike24. Det här är exakt som min filmperiod! Har saknat det. ;)

Lite nya prylar idag då! Nu kan jag iaf köra lagligt 100%, det känns ju bra. ;) Vet inte varför valet föll på Muc Off-kedjerengöraren, det bara blev så. Ska bli kul att prova den den i alla fall.

2019-05-03_Newstuff_1.JPG

Tog en kort sväng med cykeln nu, men det började blåsa och regna, och så var det kyligt. Hur som, jag är så otroligt töntig i alla fall. Bara för jag fick klämpunka härom dagen så har jag blivit så nervös att det ska hända igen. Jag måste sätta mig in lite i det där med däcktryck och hur jag ska ha däcken givet min vikt (runt 85kg) för att minimera risken för klämpunka igen.

Jag är en orolig själ generellt, som en del av er säkert listat ut redan. :P

Tveksam paketering av Wiggle. Den gick knappt i kartongen (så antar det gick hål pga tryck under transport) och ingen vaddering/bubbelplast i kartongen alls. :D

2019-05-03_Wiggle_Package.JPG

Ja, som ni redan sagt så var ju den här riktigt usel. Kommer aldrig användas. :D Plastig och jävlig. Kunde man iofs kanske ha räknat ut. Lite väl mycket impulsköp från min sida i hopp om att hitta något litet ställ så cykeln står prydligt i lägenheten!

2019-05-03_Shit_bike_stand.JPG

Hade gärna sett att den här var lite högre och lite tyngre, men den får duga. Lite rädd att den ska klämma åt vajern till bromsen när den ligger i, men det kanske är lugnt?

2019-05-03_Topeak_Transformer.JPG

Senast ändrad:
jingleyschmidt sa:
Alternativt att jag får börja budgettera för slangar varje månad! Kan man köpa i bulk direkt från fabrik? ;)

Går bra att lappa bara. Har alltid med mig en hel slang, och får jag punktering så byter jag den hela till den trasiga, och när jag kommer hem så lagar jag den trasiga och viker ihop den prydligt och lägger i sadelväskan till nästa gång. Slangarna på krossen är 5-10 år gamla nånting med kanske 10 lagningar på varje. Inga problem. Blir det hål nära ventilen eller om ventilfästet eller en obytbar ventil börjar strula så slänger jag. Har 1-2 oanvända extra slangar liggandes på hyllan till varje cykel och ett par extra ventiler så man slipper vänta på långsam frakt ifall nåt händer.

Salabaladala sa:
Går bra att lappa bara. Har alltid med mig en hel slang, och får jag punktering så byter jag den hela till den trasiga, och när jag kommer hem så lagar jag den trasiga och viker ihop den prydligt och lägger i sadelväskan till nästa gång. Slangarna på krossen är 5-10 år gamla nånting med kanske 10 lagningar på varje. Inga problem. Blir det hål nära ventilen eller om ventilfästet eller en obytbar ventil börjar strula så slänger jag. Har 1-2 oanvända extra slangar liggandes på hyllan till varje cykel och ett par extra ventiler så man slipper vänta på långsam frakt ifall nåt händer.

Låter bra! Jag sparade faktiskt den punkade slangen, tänkte att antingen lagar jag den eller så har man kanske användning för slangen i något annat sammanhang någon gång. :P

Blev en liten tur idag på landsbygden. Skönt väder, om än lite småkyligt. Dock så höll jag på att bryta ihop. Efter att jag varit ute på min sväng som blev nästan 2 mil så drog jag och handlade lite mat och prylar sen stack jag hem. Väl hemma så hittar jag inte mina nycklar... Jag letade i jackan, ryggsäckens alla skrymslen men no luck. Jag får PANIK! Jag samlar mig och drar ut igen.

Här stannade jag och tog på mig jackan som jag tidigare tagit av mig samt tog ett par foton.

2019-05-04_1.JPG

Jag besöker platsen igen och SE PÅ FA-AN - där ligger dom! Vilken oerhörd lättnad. Min mor som har min reservnyckeln är 20 mil hemifrån idag också, och personen som i sin tur har reservnyckeln till mamma är med henne, så det hade ju blivit en kul lördag. :D

2019-05-04_2.JPG

Blev en skön sväng idag! Hälsade på en gammal vän vars hus låg väldigt naturskönt och lugnt på landet. Mindre kul dock att jag råkade fastna i sladden till hörlurarna så jag ryckte ut dom ur telefonen (Apple Earpods och iPhone 8) så nu fungerar inte vänster sida. Andra gången på bara några månader som det sker. Borde kanske investera i något trådlåst.

Har ni några tips där på något prisvärt? Apple's Airpods är säkert svinbra, men kostar därefter också. Budgeten efter allt cykelstyrande har minskat drastiskt. ;)

2019-05-05_1.JPG

Blev en repa i rusket idag. Började regna halvvägs men jag hade lite tur (som omväxling) att jag anlände precis vid den här tunneln, så kunde chilla där ett tag. Passade på att ta ett par foton.

Har helt tappat självförtroendet att cykla på grus. Lite ledsamt. Hoppas innerligt att jag 1. får på dom nya däcken och 2. att dom är något säkrare på grus. Annars vet jag inte vad jag ska ta mig till. :D Trots att jag bara haft den här cykeln i lite över en månad har jag redan haft mycket glädje av den, men också insett vad det är jag älskar mest med att cykla, och det är att ge mig ut på grusvägar på landsbygden, utforska nya platser, se nya saker, fina miljöer.

Beroende på hur allt går och känns så kanske jag redan börjar spara lite pengar och investerar i något annat till nästa vår! Kanske ta steget till en grusrääääser? Canyon Grail AL 6.0 känns otroligt lockande. Förr eller senare måste man väl våga ett bockstyre. ;)

2019-05-06_1.JPG

2019-05-06_2.JPG

nisseson sa:
Supeekul att du hittat cykling! :-) Vari ligger rädslan för gruscykling? Det var väl "bara" en punka?

Ja, det var bara en klämpunka, haha. Jag inser att det låter otroligt töntigt för er erfarna cyklister, men jag har lite personliga problem som jag kanske inte ska gå in på här fullt ut här, men kan säga att det är en kombination av ångest, stress och diagnoser. Senaste 12 månaderna har varit helt bedrövliga på alla sätt du kan tänka dig (sjukdomar, dödsfall, separationer, operationer etc), sämsta året i mitt liv. Är väldigt stresskänslig nu och cyklingen har en i det närmaste terapeutisk effekt i mitt liv, därför jag känner att jag vill kunna cykla helt fritt utan att behöva vara orolig att det ska skita sig. :D

Nu råkade jag visst bli privat och skriva detaljer i alla fall, men det bjuder jag på! Är ju trots allt min tråd. ;)

Trist att höra. Känns som det borde gå att hitta däck som håller bra så att du kan ha glädje av cyklandet nu, utan att du ska behöva fundera så mycket på nästa cykel redan nu – även om jag är väldigt nöjd med min Grail 6.0 :) ... Förhoppningsvis kan punkorna fungera lite som KBT: ju oftare det händer, desto mindre farligt torde det bli. Ta hand om dig!

dogday sa:
Trist att höra. Känns som det borde gå att hitta däck som håller bra så att du kan ha glädje av cyklandet nu, utan att du ska behöva fundera så mycket på nästa cykel redan nu – även om jag är väldigt nöjd med min Grail 6.0 :) ... Förhoppningsvis kan punkorna fungera lite som KBT: ju oftare det händer, desto mindre farligt torde det bli. Ta hand om dig!

Det är iofs helt sant, det är väl bara att tuta och köra (och köpa slangar). Till sist blir man väl proffs på det där, och det är ju bara en fördel. ;D Roadliten och allt vad det kostar nu ser jag som utbildning och introduktion. Nu betalar jag pengar för att lära mig om cykling och utrustning, men även om mina behov och önskemål. Sen är det lite typiskt mig att snöa in på saker (diagnoser igen :P) och snegla på allt möjligt när jag väl intresserat mig för något. Vi får väl se hur länge det varar. :P

Aha, tack för bakgrunden! Motionen, frisk luft, glädjen i en hobby och att få snöa in lite på något låter som bra medicin. Med rätt däck, lagom lufttryck och undvikande av att hoppa hårt på kantstenar så är punkteringar som tur var rätt ovanliga, så låt inte den oron hindra dig. :-)

jingleyschmidt sa:
Blev en skön sväng idag! Hälsade på en gammal vän vars hus låg väldigt naturskönt och lugnt på landet. Mindre kul dock att jag råkade fastna i sladden till hörlurarna så jag ryckte ut dom ur telefonen (Apple Earpods och iPhone 8) så nu fungerar inte vänster sida. Andra gången på bara några månader som det sker. Borde kanske investera i något trådlåst.

Har ni några tips där på något prisvärt? Apple's Airpods är säkert svinbra, men kostar därefter också. Budgeten efter allt cykelstyrande har minskat drastiskt. ;)

Nu cyklar du vad det verkar mest på icke vältrafikerade vägar men överväg ändå hörlurar av typen "headset bone conduction https://www.everydayhearing.com/hearing-technology/articles/bone-conduction-headphones/".
Då stänger du inte ute ljudet runt omkring dig men hör musiken bra ändå.
Tilläggas så har jag enbart provat denna typ av hörlurar i butik men det var lite av en wow känsla att fortfarande kunna höra allt runt omkring samtidigt som man hörde musiken tydligt.

Fina bilder och uppskattar att ta del av ditt nyvunna cykelintresse.

Tack! Och tack för tipset.

Jag har beställt ett par Airpod-liknande historier, billiga. Beställde ett par ännu billigare Airpod-liknande historier från eBay också, bara för att. :P Sen beställde jag en liten adapter till iPhone 8 så jag kan köra dom gamla 3.5mm-hörlurarna igen. Hittade två par såna hörlurar i en låda här hemma så kan ju lika gärna använda dom tills jag sliter sönder dom också!

Det roliga med sånt här är att man är så envis och köper prylar och styr och ställer tills man kastat så mycket pengar i sjön att man lika gärna hade kunnat köpa ett par Airpods för 2000:- direkt och ÄNDÅ sparat pengar. ;)

Funderade på det här med lätt vadderade cykelshorts. Jag är inte direkt typen som glider runt i tights om dagarna, och känner inte för att börja heller, däremot är man ju lite intresserad av att få en lite bekvämare åktur. Skulle man kunna köpa såna tights och ha på sig (utan att ha vanliga kallingar), men sen ha vanliga shorts ovanpå? Eller, kan och kan, klart man kan, men förlorar jag något på det?

Ska försöka reda ut hur jag kan mäta mina sittben på enklast möjliga sätt också och sen försöka hitta en passande sadel. Vill verkligen öka komforten, eller försöka iaf. Redan efter 2-3 mil kan jag få känningar i röva, och det är ju inte så härligt. :D

jingleyschmidt sa:
Funderade på det här med lätt vadderade cykelshorts. Jag är inte direkt typen som glider runt i tights om dagarna, och känner inte för att börja heller, däremot är man ju lite intresserad av att få en lite bekvämare åktur. Skulle man kunna köpa såna tights och ha på sig (utan att ha vanliga kallingar), men sen ha vanliga shorts ovanpå? Eller, kan och kan, klart man kan, men förlorar jag något på det?

Ska försöka reda ut hur jag kan mäta mina sittben på enklast möjliga sätt också och sen försöka hitta en passande sadel. Vill verkligen öka komforten, eller försöka iaf. Redan efter 2-3 mil kan jag få känningar i röva, och det är ju inte så härligt. :D

Det går utmärkt med shorts utanpå bibsen. Att inte ha kalsonger under bibsen är a och o, fritt från möjligt skav är hela poängen.

Gamla däcket VS nya däcket. Ja, det kommer ju gå på större däck än såhär, i alla fall back, så länge det inte är jättehög profil. Ska byta framdäcket snart med, så fort jag samlat lite kraft. Tror inte min teknik för däckbyte är optimal än. :P

2019-05-08_Old_tire_measurement.JPG

2019-05-08_New_tire_measurement.JPG

Inte farligt, det är 9.5mm utrymme där, men upptäckte att det är rätt trångt nere vid vevpartiet osv, där du har lite utgröpning på din cykel (vilket jag inte har). :D Så mja, vi får se. Kan fixa en bild sen

Ah, började regna och styra så blev en väldigt kort runda, men är grymt sugen att testa dom på riktigt så fort vädret är lite mysigare! Ska köra det där spåret där jag fick klämpunkan sist, mycket grus i olika variationer på den sträckan. Blir ett bra test för att se hur dom känns överlag.

2019-05-08_Gravelking_1.JPG

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp